Koffiebonen

Gebruiken jullie dan ook een specifieke water samenstelling als jullie bonen gebruiken van +60 euro/kg?

Ik heb me er al eens in verdiept maar voorlopig heb ik al lekkere koffie kunnen maken met m'n kraanwater desondanks de waarde niet optimaal zijn. Een Britta onthard te weinig om de prijs te rechtvaardigen en met bussen gedemineraliseerd water zeulen lijkt me nu ook wat overdreven.
 
Gebruiken jullie dan ook een specifieke water samenstelling als jullie bonen gebruiken van +60 euro/kg?
Ik heb wel eens het Rao water recept gemaakt en een tijdje gebruikt om eens te testen. Mijn smaak was/is duidelijk niet goed genoeg om de meerwaade te proeven en het de moeite waard te maken.. :p Fles opgebruikt en dan niet meer achter gekeken. Het kraanwater is hier (na ontharder) ook wel oké.
 
Ik gebruik ook gewoon mijn kraantjeswater hoewel ik besef dat het niet optimaal is. Maar ik mijd ook de écht dure zaken zoals die Geishas die al zijn vermeld.

Af en toe haal ik wel eens een fles Spa in huis en het verschil is imo toch duidelijk merkbaar.
 
Misschien lichtjes off-topic maar waar plaats je de aeropress qua smaak? Leunt daar richting espress of toch meer naar pour over? Ik heb er nog nooit eentje gebruikt maar het lijkt me wel een goeie tool om zéér consistent koffie te zetten.
Minder geschikt voor espresso. Zelfs als je een Prismo opzetstuk gebruikt om meer druk te creëren. Als je 'filterstijl' koffie maakt, is het iets minder gebalanceerd dan een V60. Ook iets hogere extractie meestal. Wel zeer betrouwbaar en de resultaten zijn meestal consistent.
 
Misschien lichtjes off-topic maar waar plaats je de aeropress qua smaak? Leunt daar richting espress of toch meer naar pour over? Ik heb er nog nooit eentje gebruikt maar het lijkt me wel een goeie tool om zéér consistent koffie te zetten.
Als koffieliefhebber zou ik dat zeker aanschaffen, kost geen fortuin en veel mogelijkheden mee. Ook zeer handig voor op verplaatsing/reis.
Ik gebruik hem wekelijks op verplaatsing waar ik weet dat de koffie niet te zuipen is. Leunt qua smaak en textuur meer aan bij pour over.

En om aan te vullen aan de voorgaande gesprekken. Prijs/kwaliteit vind ik persoonlijk de Witte Zwaan en RAF uit Gent de betere. Wide Awake, fantastische koffie. Maar imo te prijzig voor er uw dagelijkse tas koffie van te maken.
 
Net Fazenda Ondas Da Serra van Cuperus opengedaan, beetje een teleurstelling zeg.

Zou een medium roast moesten zijn maar de bonen zien bijna zwart en dat merk je ook tijdens het drinken, de tasting notes zijn volledig afwezig.
Heb zelf de fles Spa bovengehaald om water te elimineren maar dat bracht weinig zoden aan de dijk, jammer want het leek een interessante koffie op papier.

Edit: om het enigzins drinkbaar te krijgen temperatuur laten zakken tot 80 graden en 4:6 methode met nadruk op zoetheid en lage sterkte maar zelfs dan blijft die scherpe brandsmaak aanwezig.
 
Laatst bewerkt:
Blij om wat leven in het topic te zien! :biglaugh:
- Water: het grootste deel van je koffie bestaat uit water, uiteraard heeft dit een invloed op de smaak! Je gebruikt ook een filter om je machine te sparen (niet alleen kalk kan een probleem vormen, ook mineralen. Om die reden wordt flessenwater ook niet aangeraden)
- Geisha: heb Geisha koffie gebrand en gedronken, het is echt wel heel bijzondere koffie. De prijzen die gevraagd worden bij de meeste branders zijn het voor mij persoonlijk niet waard, maar Panama Geisha is intussen zowat de meest gehypete koffie, dan krijg je dit. Ik overweeg binnenkort nog eens Geisha te kopen, maar niet uit Panama!
 
Water: het grootste deel van je koffie bestaat uit water, uiteraard heeft dit een invloed op de smaak! Je gebruikt ook een filter om je machine te sparen (niet alleen kalk kan een probleem vormen, ook mineralen. Om die reden wordt flessenwater ook niet aangeraden)

Maar wel iets wat enkel weggelegd is voor degen die bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in koffie. Toen ik met m'n nieuwe batch bonen aan het sukkel was, ben ik er heel even ingedoken maar met ergens bussen gedemineraliseerd water met TWW of Lotus Drops vond ik echt wat omslachtig. Een test van 50/50 Spa en kraanwater gaf wel een goed resultaat vond ik maar dat doe ik ook niet voor m'n doordeweekse kop koffie hoor.

Strawberry Fields van Wide Awake en Lights Out van Cuperus waren wel twee van die koffies die echt tot hun recht kwamen met het 50/50 water.

Een Geisha haal ik ook ooit wel eens in huis maar ik vind mezelf als beginner 'er nog niet klaar voorn. :D
 
Terug
Bovenaan