Koffiebonen

Gebruiken jullie dan ook een specifieke water samenstelling als jullie bonen gebruiken van +60 euro/kg?

Ik heb me er al eens in verdiept maar voorlopig heb ik al lekkere koffie kunnen maken met m'n kraanwater desondanks de waarde niet optimaal zijn. Een Britta onthard te weinig om de prijs te rechtvaardigen en met bussen gedemineraliseerd water zeulen lijkt me nu ook wat overdreven.

Gebruiken jullie dan ook een specifieke water samenstelling als jullie bonen gebruiken van +60 euro/kg?
Ik heb wel eens het Rao water recept gemaakt en een tijdje gebruikt om eens te testen. Mijn smaak was/is duidelijk niet goed genoeg om de meerwaade te proeven en het de moeite waard te maken.. :p Fles opgebruikt en dan niet meer achter gekeken. Het kraanwater is hier (na ontharder) ook wel oké.

Ik gebruik ook gewoon mijn kraantjeswater hoewel ik besef dat het niet optimaal is. Maar ik mijd ook de écht dure zaken zoals die Geishas die al zijn vermeld.

Af en toe haal ik wel eens een fles Spa in huis en het verschil is imo toch duidelijk merkbaar.

Misschien lichtjes off-topic maar waar plaats je de aeropress qua smaak? Leunt daar richting espress of toch meer naar pour over? Ik heb er nog nooit eentje gebruikt maar het lijkt me wel een goeie tool om zéér consistent koffie te zetten.
Minder geschikt voor espresso. Zelfs als je een Prismo opzetstuk gebruikt om meer druk te creëren. Als je 'filterstijl' koffie maakt, is het iets minder gebalanceerd dan een V60. Ook iets hogere extractie meestal. Wel zeer betrouwbaar en de resultaten zijn meestal consistent.

Misschien lichtjes off-topic maar waar plaats je de aeropress qua smaak? Leunt daar richting espress of toch meer naar pour over? Ik heb er nog nooit eentje gebruikt maar het lijkt me wel een goeie tool om zéér consistent koffie te zetten.
Als koffieliefhebber zou ik dat zeker aanschaffen, kost geen fortuin en veel mogelijkheden mee. Ook zeer handig voor op verplaatsing/reis.
Ik gebruik hem wekelijks op verplaatsing waar ik weet dat de koffie niet te zuipen is. Leunt qua smaak en textuur meer aan bij pour over.

En om aan te vullen aan de voorgaande gesprekken. Prijs/kwaliteit vind ik persoonlijk de Witte Zwaan en RAF uit Gent de betere. Wide Awake, fantastische koffie. Maar imo te prijzig voor er uw dagelijkse tas koffie van te maken.

Net Fazenda Ondas Da Serra van Cuperus opengedaan, beetje een teleurstelling zeg.

Zou een medium roast moesten zijn maar de bonen zien bijna zwart en dat merk je ook tijdens het drinken, de tasting notes zijn volledig afwezig.
Heb zelf de fles Spa bovengehaald om water te elimineren maar dat bracht weinig zoden aan de dijk, jammer want het leek een interessante koffie op papier.

Edit: om het enigzins drinkbaar te krijgen temperatuur laten zakken tot 80 graden en 4:6 methode met nadruk op zoetheid en lage sterkte maar zelfs dan blijft die scherpe brandsmaak aanwezig.

Laatst bewerkt:
Blij om wat leven in het topic te zien! :biglaugh:
- Water: het grootste deel van je koffie bestaat uit water, uiteraard heeft dit een invloed op de smaak! Je gebruikt ook een filter om je machine te sparen (niet alleen kalk kan een probleem vormen, ook mineralen. Om die reden wordt flessenwater ook niet aangeraden)
- Geisha: heb Geisha koffie gebrand en gedronken, het is echt wel heel bijzondere koffie. De prijzen die gevraagd worden bij de meeste branders zijn het voor mij persoonlijk niet waard, maar Panama Geisha is intussen zowat de meest gehypete koffie, dan krijg je dit. Ik overweeg binnenkort nog eens Geisha te kopen, maar niet uit Panama!

Water: het grootste deel van je koffie bestaat uit water, uiteraard heeft dit een invloed op de smaak! Je gebruikt ook een filter om je machine te sparen (niet alleen kalk kan een probleem vormen, ook mineralen. Om die reden wordt flessenwater ook niet aangeraden)

Maar wel iets wat enkel weggelegd is voor degen die bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in koffie. Toen ik met m'n nieuwe batch bonen aan het sukkel was, ben ik er heel even ingedoken maar met ergens bussen gedemineraliseerd water met TWW of Lotus Drops vond ik echt wat omslachtig. Een test van 50/50 Spa en kraanwater gaf wel een goed resultaat vond ik maar dat doe ik ook niet voor m'n doordeweekse kop koffie hoor.

Strawberry Fields van Wide Awake en Lights Out van Cuperus waren wel twee van die koffies die echt tot hun recht kwamen met het 50/50 water.

Een Geisha haal ik ook ooit wel eens in huis maar ik vind mezelf als beginner 'er nog niet klaar voorn. :D

Vroeger ging ik vaak naar cuperus maar nu het winkeltje vlak aan de meir dicht is was het eens tijd om te wisselen. Had de discovery box besteld bij wide awake maar was toch niet echt onder de indruk. Deze morgen maar eens langs rush rush gereden op weg naar Berchem station. Voorlopig de gewone boontjes gekocht (relatief goedkoop)

Vroeger ging ik vaak naar cuperus maar nu het winkeltje vlak aan de meir dicht is was het eens tijd om te wisselen. Had de discovery box besteld bij wide awake maar was toch niet echt onder de indruk. Deze morgen maar eens langs rush rush gereden op weg naar Berchem station. Voorlopig de gewone boontjes gekocht (relatief goedkoop)
Ze hebben nog een locatie op de Paardenmarkt moest je hun bonen toch nog willen.

Al moet ik zeggen, als je toch in Antwerpen bent, ga zeker eens langs bij Cross Roast. Dit ligt aan de grote markt.
Op de hoek hebben ze een koffiebar (cafe mundi), dan aan de ene kant een branderij en aan de andere kant een winkel. En imo echt heel lekkere bonen.

Zelf neem ik meestal de El Para -> El Para bij Cross Roast

Ze hebben nog een locatie op de Paardenmarkt moest je hun bonen toch nog willen.

Al moet ik zeggen, als je toch in Antwerpen bent, ga zeker eens langs bij Cross Roast. Dit ligt aan de grote markt.
Op de hoek hebben ze een koffiebar (cafe mundi), dan aan de ene kant een branderij en aan de andere kant een winkel. En imo echt heel lekkere bonen.

+1 voor Cross Roast, heb er online ook al besteld!

Yes ik weet het maar vriendin werkt bijna op de meir dus was zeer handig, paardenmarkt toch weer ietsjes verder. Ik kocht de laatste tijd vaker bij een kleine brander in de buurt maar die is nu gestopt met zijn winkel en gaat enkel nog 1x/maand branden en dan leveren maar dat vind ik iets teveel gedoe om niet zonder koffie te vallen.

Caffénation had ik ook al eens besteld (de roast ed & brazil ian) maar dat was toch ook geen 100% wat ik zocht. Cross Roast zal ik hierna dan eens proberen. Ik heb het idee dat, desondanks ik al 3 a 4j met espressotoestellen en molens in de weer ben nog altijd niet genoeg kan zeggen wat 100% mijn koffie smaakprofielen zijn die ik quasi zeker lekker vind. Meestal zijn we wel fan van de chocolade & noterige ondertonen, anderen vind ik vaak wel lekker maar zijn dan te 'zacht' om mijn vriendin die enkel lattés drinkt te plezieren (niet gemakkelijk).

Yes ik weet het maar vriendin werkt bijna op de meir dus was zeer handig, paardenmarkt toch weer ietsjes verder. Ik kocht de laatste tijd vaker bij een kleine brander in de buurt maar die is nu gestopt met zijn winkel en gaat enkel nog 1x/maand branden en dan leveren maar dat vind ik iets teveel gedoe om niet zonder koffie te vallen.

Caffénation had ik ook al eens besteld (de roast ed & brazil ian) maar dat was toch ook geen 100% wat ik zocht. Cross Roast zal ik hierna dan eens proberen. Ik heb het idee dat, desondanks ik al 3 a 4j met espressotoestellen en molens in de weer ben nog altijd niet genoeg kan zeggen wat 100% mijn koffie smaakprofielen zijn die ik quasi zeker lekker vind. Meestal zijn we wel fan van de chocolade & noterige ondertonen, anderen vind ik vaak wel lekker maar zijn dan te 'zacht' om mijn vriendin die enkel lattés drinkt te plezieren (niet gemakkelijk).
Oh ja begrijpelijk dan. Paardenmarkt ligt inderdaad een beetje uit de richting.

Ik zou je aanraden om eens langs te gaan bij hun café, hier kan je ook meerdere single origin koffies proberen. Zo ben ik ook bij de El para uitgekomen. Altijd wel handig om verschillende dingen te testen.

Hier zaten we in dezelfde situatie, ik meer espresso's/americano's. Vriendin vooral Late's.

M'n laatste twee kg bonen kwamen van bij Caffenation, er zaten daar een paar heerlijke dingen tussen. Vooral hun Kenya Ken en Miss XX zijn doorgaans toppers.

Nadeel is wel tegen dat m'n bestelling op is, ze al aan een nieuwe reeks bonen zitten waardoor ik nooit dezelfde heb. :sop:

Wij hebben sinds vandaag een Jura E8 EC dus ben wel benieuwd om wat bonen te testen! Hiervoor hadden we een Nespresso en gebruikten we steeds de Douwe Egberts Dessert en Moka Royal cups, altijd heel tevreden van geweest. Vandaag al even naar de winkel geweest voor koffiebonen om de Jura toch al eens een eerste keer te kunnen gebruiken en daar hadden ze enkel Rombouts, heb de Dessert Barista gepakt en Goudmerk. Van de Dessert Barista eigenlijk niet zo'n fan, de gewone koffie proeft een beetje bitter, ook niet zo sterk van smaak? Moeilijk om uit te leggen, maar onze favoriete koffie is de cappuccino en van gewone koffie een koffie met melk en eerder dessert-achtig/zoeter? Zeker niet mild van smaak, maar ook niet bitter.

We hebben hier een Maes in de buurt maar die is vandaag helaas gesloten, daar ook eens bonen gaan halen, die Meestermengeling heb ik hier al een paar keer terug zien komen + die suggestie van @anders. om een proefpakket te bestellen op koffiemarkt.be vind ik ook een heel goed idee. Hopelijk komen we zo toch een koffie tegen die ons echt smaakt, zou toch sowieso beter moeten zijn dan de Nespresso, toch? 😅

Ik heb al tientallen soorten bonen van verschillende webshops geproefd in mijn E8 maar bestel tegenwoordig altijd deze https://www.fascino-coffee.com/prod...fo56R1stqr_Y5-_PqBoq7rrY7hixSUCRSzBxk_MQuJ0du Costa Rica Tarrazu.

Ik drink vooral lungo en 's avonds een espresso.

De espresso grande alte (bij fascino) koop ik ook als afwisseling en die vind ik dan weer beter voor espresso.
Maar er zijn zoveel variabelen..

- koffiemachine
- soort bonen
- soort koffie (espresso, lungo,..)
- maalgraad
- persoonlijke voorkeur

Meestermengeling dronk ik vroeger altijd op mij oude machine maar geen Maes meer in de buurt hier.

Deze besteld gisteren :

Mokabon is een koffiehuis en branderij uit de jaren '30 te Gent en is aanbevolen door Gault&Millau in top van de 10 Belgische koffiebars.

Deze besteld gisteren :

Mokabon is een koffiehuis en branderij uit de jaren '30 te Gent en is aanbevolen door Gault&Millau in top van de 10 Belgische koffiebars.
Is die beschrijving niet fout? Dezelfde beschrijving als hun small discovery pack maar veel duurder :p.

Hier intussen nog heel wat verder getest en nu wel zeer tevreden! Op de Jura is de americano blijkbaar een betere vervanger van de normale koffie. Ook de flat white en cappuccino zijn echt lekker, tegenwoordig drinken we eigenlijk bijna uitsluitend flat whites met soms eens een americano. Van Maes intussen de Marago en Meestermengeling ook geprobeerd, beide ook lekker, misschien een lichte voorkeur voor de Marago. Die Rombouts Goudmerk is wel heel lekker voor flat whites!

Nu ook dat proefpakket van koffiemarkt eens besteld, ben benieuwd! Ben ook benieuwd hoeveel kg we uiteindelijk per maand gaan drinken, onze eerste 1.5 kg is bijna op en maandag hebben we de Jura net 2 weken. 🙈 Werk wel de hele week thuis tijdens mijn ouderschapsverlof nu, dus dat gaat wel vooruit :p

Is die beschrijving niet fout? Dezelfde beschrijving als hun small discovery pack maar veel duurder :p.
Hoe bedoel je?
Je hebt de Discovery Box - Roaster's Signature (8 x 250gr) aan 65€, Discovery Box (Blends) (4 x 250gr) aan 29,5€ en de Discovery Box (Origins) (4 x 250gr) aan 36,5€. Prijs van de 2 kleinere boxen tezamen komt toch gewoon op dezelfde prijs van de grotere box uit?

Mijn eerste bonen die ik gekocht had waren de Illy Intense 250gr.

Terug
Bovenaan