Kleine nieuwtjes

Vandaag terug: politie grijpt niet op in illegale rave op verlaten militair (!) domein.

Bedoeling is om het feest rustig te laten uitdoven. Er werd niemand opgepakt”, vertelt burgemeester Ingrid Kempeneers (CD&V) van Sint-Truiden. In de buurt werden ook al wat wagens beschadigd en enkele paletten in brand gestoken.
Hier zitten we in vogelvlucht op zo een 5 kilometer van die illegale rave en het is niet normaal hoe luid we dat tot hier kunnen horen.
Wat moet dat dan niet zijn boor de mensen die daar veel dichter bij wonen.

Op zo'n 700 meter van hier is er een bloesembar waar ook al wat feestjes geweest zijn, ook met luide muziek en ook veel later 's nachts dan eigenlijk toegelaten, maar niet zo erg als wat we hier nu horen.

Hier zitten we in vogelvlucht op zo een 5 kilometer van die illegale rave en het is niet normaal hoe luid we dat tot hier kunnen horen.
Wat moet dat dan niet zijn boor de mensen die daar veel dichter bij wonen.

Op zo'n 700 meter van hier is er een bloesembar waar ook al wat feestjes geweest zijn, ook met luide muziek en ook veel later 's nachts dan eigenlijk toegelaten, maar niet zo erg als wat we hier nu horen.
Die geluidsoverlast moet inderdaad zeer vervevelend zijn, zeker als de wind slecht zit kan dat echt een versterkend effect hebben.

Op HLN schrijven ze zelfs over BANGE DAGEN.
Kan er iemand even uitleggen waarom de mensen bang zijn? Is dit gewoon stemmingmakerij of lopen die feestgangers 's nachts in het dorp rond met getrokken messen ofzo?

Bijlagen

• bange dagen.jpg
    bange dagen.jpg
    60,2 KB · Weergaven: 10
Die geluidsoverlast moet inderdaad zeer vervevelend zijn, zeker als de wind slecht zit kan dat echt een versterkend effect hebben.

Kan er iemand even uitleggen waarom de mensen bang zijn? Is dit gewoon stemmingmakerij of lopen die feestgangers 's nachts in het dorp rond met getrokken messen ofzo?
5000 man, waarvan een groot deel stoned en/of zat is en toch in de auto kruipt. Er is (waarschijnlijk) geen sanitaire voorziening, noch voedsel en drank voorzien, ook geen parking, noch (initieel) iemand die de massa begeleidt van en naar de rave. Dus misschien geen getrokken messen, maar wel grotere kans op inbraken en beschadigingen van auto's of eigendom en gewoon overlast waardoor het onveiligheidsgevoel toeneemt.

En HLN: waarom leest ge die krant nog en zijt dan verwonderd dat er mogelijks overdreven wordt?

Beelden op het nieuws niet gezien? Dat loopt daar vol met marginaal randjesvolk dat hoogstwaarschijnlijk van rave tot rave en heroïneshot naar heroïneshot leeft. Daar gaat qua boete niet veel te rapen vallen.

Ik weet niet of je de beelden goed hebt bekeken of dat je je kennis rond heroïne moet bijschaven, maar zo feesten heroïneverslaafden niet hoor.
Ik was in mijn jonge en wilde jaren wekelijks op dit soort feestjes te vinden en heroïne moet zowat de enige drugs zijn geweest die er niet tot amper gebruikt wordt.
Naast dat marginaal randjesvolk zou je wel eens kunnen schrikken van de beroepen die sommige mensen uitoefenen.

De techniek van het laten uitdoven wordt trouwens al jaren zo toegepast, zelfs 15 jaar geleden al. Zowel hier als in het buitenland. Op een gegeven moment zullen ze wel ingrijpen trouwens, als het te lang duurt en er nog maar een beperkt groepje over blijft.
De media springt nu erg hard op dit evenement, omwille van de grootte en meerdere dagen, maar dit vind wekelijks ergens plaats. Variërende van 100 man tot 1000 man.

Het zijn er ondertussen vijftienduizend, dat is gewoon knetter en al zeker op een terrein waar je normaal al de politie op je dak krijgt als je er met twee een voet zet. Je verwacht gewoon dat er ook in geval van heel veel volk een politie of ordedienst is die kan optreden. Als volk horen ‘eh ja maar die zijn met te veel’ heb je zo iets van ‘eh ja maar da’s uw job?’ Als er een leger voor de grens staat, komen ze dan ook af met ‘oesje, er zijn er wel véél zenne, spreek maar alvast Russisch’.
Plus die gasten staan vol in de krant ‘met lijntjes snuiven doen we voort’ die wil ik ook niet met duizenden rond mijn buurt.
Maar het ergste is en blijft het dierenleed. Dat is onvergefelijk.

Het zijn er ondertussen vijftienduizend, dat is gewoon knetter en al zeker op een terrein waar je normaal al de politie op je dak krijgt als je er met twee een voet zet. Je verwacht gewoon dat er ook in geval van heel veel volk een politie of ordedienst is die kan optreden. Als volk horen ‘eh ja maar die zijn met te veel’ heb je zo iets van ‘eh ja maar da’s uw job?’ Als er een leger voor de grens staat, komen ze dan ook af met ‘oesje, er zijn er wel véél zenne, spreek maar alvast Russisch’.
Plus die gasten staan vol in de krant ‘met lijntjes snuiven doen we voort’ die wil ik ook niet met duizenden rond mijn buurt.
Maar het ergste is en blijft het dierenleed. Dat is onvergefelijk.
Dus iedere gemeente moet een politiekorps hebben dat 15k man aankan?

Dus iedere gemeente moet een politiekorps hebben dat 15k man aankan?
Neen, maar men zou toch denken dat er een ‘contingency plan’ is waar er kan samengewerkt worden of opgeroepen of wat dan ook. Ik weet het, stuurlui en wal en ik kan natuurlijk niet inschatten wat het is om flik te zijn maar daarom moet ik ook nog niet vol begrip zijn als het bestuur hier gewoon efkes ‘🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️’ doet.

Neen, maar men zou toch denken dat er een ‘contingency plan’ is waar er kan samengewerkt worden of opgeroepen of wat dan ook. Ik weet het, stuurlui en wal en ik kan natuurlijk niet inschatten wat het is om flik te zijn maar daarom moet ik ook nog niet vol begrip zijn als het bestuur hier gewoon efkes ‘🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️’ doet.
Het is in ieder land zo he. 15000 man onaangekondigd is gewoon iets waar niemand op voorbereid is en om nu het leger te gaan mobiliseren om een rave party te gaan stillegen lijkt mij ook overdreven. En Politie heeft zo al moeite om aan volk te raken, laat staan dat die reserve zouden hebben om in zo'n gevallen op korte tijd in te grijpen. En als men ingrijpt en er ontstaan rellen, wagens van buurtbewoners sneuvelen, hier en daar een brandstichting en eventueel nog wat doden, hoe gaat de publieke opinie dan reageren? Applaus voor de ordediensten of gaan we nog maar eens de pek en veren boven halen? Imo is het kiezen tussen de pest en cholera. Ik snap je sentiment en ik zou het ook liever anders zien maar we mogen niet blind zijn voor de problemen en gevaren van hetgeen we willen.

Stuur de federale er dan (mee) op af he... .

Ik snap het probleem niet echt goed. Schrik voor rellen? Gaan toch niet allemaal Wannabe gangsters met blaffers zijn zeker.
Gij als agent zou toch moeten kunnen inschatten of dat realistisch is of niet. Heeft de federale dan een beschikbare reserve die 15k man aankan?

In 2021, Brussel, Ter Kamerenbos. Toen was er minder medelijden. Politie chargeerde zelfs te paard.

Toen kon het. Nu niet. En wat er nu gaande is, is stukje erger dan “la boum”.

Stuur de federale er dan (mee) op af he... .

Ik snap het probleem niet echt goed. Schrik voor rellen? Gaan toch niet allemaal Wannabe gangsters met blaffers zijn zeker.

La Boum is net 2 jaar geleden en iedereen weet nog wel hoe het er op de ontruiming van Ter Kamerenbos aan toe is gegaan. Veel gewonden en veel materiaal beschadigd in de buurt. Dat ging toen om een gepland evenement met 5000 deelnemers op een terrein van 120 hectare.
Nu gaat het om een onverwachts evenement met meer dan 10.000 deelnemers op een terrein van 400 hectare.

Ik snap wel dat men niet meteen staat te springen om dat gebied te ontruimen. Ook al zou dit in principe het beste zijn...

In 2021, Brussel, Ter Kamerenbos. Toen was er minder medelijden. Politie chargeerde zelfs te paard.

Toen kon het. Nu niet. En wat er nu gaande is, is stukje erger dan “la boum”.

Van la boum wist men het op voorhand en was men voorbereid.

Van la boum wist men het op voorhand en was men voorbereid.

Oké, maar we zijn ondertussen twee dagen verder.
En waar zit het leger? Betreft militair domein? Ik versta dat toch niet goed.

Ik volg de opmerking van @Squidward : dus als er morgen 15.000 Nederlanders of Duitsers onze grens oversteken gaan we dan ook zeggen dat we het niet aankunnen?

Dit loopt duidelijk uit de hand, het aantal feestvierders is gestegen van 5000 naar 15000. Toen er 5000 waren ging men voorkomen dat er nog bij kwamen, maar men is er niet in geslaagd.

België kan de veiligheid van de eigen burgers niet garanderen. Nochtans zijn er heel wat agenten in ons land.
Is er geen crisiscentrum waar men daadkracht kan tonen.

Ik volg de opmerking van @Squidward : dus als er morgen 15.000 Nederlanders of Duitsers onze grens oversteken gaan we dan ook zeggen dat we het niet aankunnen?

Dit loopt duidelijk uit de hand, het aantal feestvierders is gestegen van 5000 naar 15000. Toen er 5000 waren ging men voorkomen dat er nog bij kwamen, maar men is er niet in geslaagd.

België kan de veiligheid van de eigen burgers niet garanderen. Nochtans zijn er heel wat agenten in ons land.
Ja, laten we het leger inzetten, tegen Europese burgers. Dat lijkt me echt een strak plan. Het leger is niet voor ordehandhaving he, dat is voor oorlogsvoering. For fuck sake, wat een overdreven populistisch gezwets weer. En als morgen Nederland of Duitsland binnen valt zal het Nederlandse of Duitse leger ons komen helpen. Europa en Navo, weet je wel. En waar is de veiligheid van de burgers momenteel bedreigd? Hoeveel mensen uit Sint-Truiden zijn momenteel al gestorven of zijn in het ziekenhuis aan het vechten voor hun leven. Zeg het mij. Of hoeveel militairen van de 400 hectare verlaten basis momenteel bedreigd worden.

Gij als agent zou toch moeten kunnen inschatten of dat realistisch is of niet. Heeft de federale dan een beschikbare reserve die 15k man aankan?
Ik kan dat ook niet voor de volle 100 procent inschatten uiteraard (ik weet ook maar wat er daar aan de hand is door wat ik lees en hoor) maar ondanks de enorme tekorten lijkt er mij aanzienlijk meer te kunnen dan wat er nu gebeurt. Moet ook niet allemaal reserve zijn he of mannen die ze nu pas uit een nieuw blik opentrekken. Gaat ge daar zo fkes duizenden politiemensen kunnen opsluiten nee zeker niet, is dergelijk aantal nodig om dat op te lossen? Er valt over te discussiëren maar imo niet.
La Boum is net 2 jaar geleden en iedereen weet nog wel hoe het er op de ontruiming van Ter Kamerenbos aan toe is gegaan. Veel gewonden en veel materiaal beschadigd in de buurt. Dat ging toen om een gepland evenement met 5000 deelnemers op een terrein van 120 hectare.
Nu gaat het om een onverwachts evenement met meer dan 10.000 deelnemers op een terrein van 400 hectare.

Ik snap wel dat men niet meteen staat te springen om dat gebied te ontruimen. Ook al zou dit in principe het beste zijn...
Die gewonden is dat dan zo dramatisch? Eigen schuld voor de mensen die niet luisterden naar de ordediensten en jammer voor de gewonden bij politie maar dat is met momenten ook part of the job (helaas, misschien).

Nee ik kan persoonlijk weinig begrip opbrengen voor "we doen niks anders zou het wel is kunnen misgaan" het is verdorie aan het misgaan he een illegale raveparty met 15k mensen en schade voor mens, natuur en dier.

De vergelijking met mensen die de grens oversteken, snap ik niet helemaal. Hoezo kan je dit vergelijken? Dat zijn toch twee totaal verschillende situaties?

De veiligheid kan nu volgens jou niet gegarandeerd worden. Daar kan ik deels in volgen, zeker als het aankomt op alle medische interventies. Ik hoor echter maar weinig over agressie incidenten of zwaar vandalisme. Zo onveilig lijkt het ook weer niet te zijn?
Ik denk dat het zelfs onveiliger zal worden, moest er zwaar ingegrepen worden. En niet enkel onveilig voor de deelnemers, maar ook voor de directe omgeving, de hele provincie (verkeer bv) en agenten.

Meer dan genoeg crisiscellen werken trouwens samen en allemaal zeggen ze dat ingrijpen nu niet de beste optie is...
De Crisiscel met de Federale en Lokale Politie, Defensie, Parket, Noodplanning en Crisisbeheer Limburg en de veiligheidscel van het lokaal bestuur Sint-Truiden zitten al de hele namiddag samen

Per uur worden ongeveer acht mensen naar het ziekenhuis afgevoerd”, zegt gouverneur Jos Lantmeeters. “Er worden zeer veel drugs gebruikt.

Zorg zal uitgesteld worden voor de brave burgers.

Men kijkt ernaar als een koe naar een voorbijrijdende trein.
Maar het zal veel geld gekost hebben, de natuur zal schade geleden hebben, afval zal niet opgeruimd worden en de burgers zullen weer iets extremer stemmen.

@nestorius: waar de militairen zitten is toch een normale vraag? Wat is militair domein nog waard?

Maar oké, laten we maar begaan.

Ik kan dat ook niet voor de volle 100 procent inschatten uiteraard (ik weet ook maar wat er daar aan de hand is door wat ik lees en hoor) maar ondanks de enorme tekorten lijkt er mij aanzienlijk meer te kunnen dan wat er nu gebeurt. Moet ook niet allemaal reserve zijn he of mannen die ze nu pas uit een nieuw blik opentrekken. Gaat ge daar zo fkes duizenden politiemensen kunnen opsluiten nee zeker niet, is dergelijk aantal nodig om dat op te lossen? Er valt over te discussiëren maar imo niet.
Wel dat lijkt me dan geen eenduidig antwoord en dat voor iemand die bij de politie werkt. Laat staan voor ons als buitenstaanders dat we daar zomaar kunnen over oordelen. Imo vertrouw ik toch op de competentie van de ordediensten om daar een zo goed mogelijke inschatting te kunnen in maken. En als die inschatting fout is zij het zo want imo zou ikzelf het niet beter kunnen.

Terug
Bovenaan