Kleine nieuwtjes

En dan? Een klein tekort is goed voor de economie.

De interestlast van de laatste 5 jaar was integendeel superlaag. Laagste van de afgelopen 40 jaar als % gdp.

Akkoord.

Een (tijdelijk) tekort is - in theorie - alleen goed als dat gaat naar bv. openbare werken of alles waarvan verwacht wordt dat het een meervoud aan inkomsten oplevert (de zgn. "Keynesiaanse multiplier"). Hier in België zijn deficits altijd het resultaat van meer geld uit te geven 'chronische' kostenposten, zoals de vergrijzing, zonder dat de inkomsten even hard stijgen (zonder nieuwe belastingen in te voeren). Dat is wel een heel verschil eh. De interestlast was de afgelopen 12/13 jaar historisch laag, maar die gaat ongetwijfeld serieus stijgen de komende maanden/jaren, terwijl we met een heel hoge schuldgraad zitten en blijkbaar (PS-)regeringen hebben die van een begroting op 'redelijke' orde totaal niets snappen.

Ik wil het nog wel zien als de interest met 'maar' 1 of 2% stijgt, waardoor de interest op de staatsschuld plots veel groter wordt, waardoor je nog meer gedwongen wordt om te cutten in uw uitgaven, terwijl dat nu zelfs nog niet lukt (nieuwe belastingen zijn geen mogelijkheid meer, gezien de belastingdruk hier al bij de hoogste is). Er gaan in de heel nabije toekomst zware keuzes moeten genomen worden, of we vliegen recht de budgettaire afgrond in als de olifant van de vergrijzing zich echt begint te verroeren.

Nogal zwaarwichtig taalgebruik. Wat China in Afrika aan het doen is, heeft toch wat meer nuancering nodig dan 'neokolonialisme'. Filmpje van Bloomberg:

China investeert niet uit barmhartigheid maar hanteert wel een andere strategie dan het Westen: resources+politieke steun voor infrastructuur. Daar zit ook corruptie bij en slecht gescreende projecten maar gebaseerd op wat ik lees, lijkt het mij toch geen nieuwe scramble for Africa te zijn.

Wat China basically doet is enorm investeren in o.a. publieke werken, met in kleine lettertjes dat Chinese bedrijven zich ginder mogen 'neersettelen' ('inward FDI'). Lees: je economie wordt eigenlijk 'opgekocht' door de Chinezen. Op zich iets goed, want investeringen (van waar dan ook) zijn goed voor je economische groei en welvaart. Het problematische alleen is dat achter elke Chinese investering de Chinese overheid zit die zo hun tentakels verspreiden en vroeg of laat die economische macht gaan omzetten in dwingende politieke macht. Het perverse aan de Chinese investeringen is trouwens dat ze vaak Chinese arbeiders overschepen om in hun fabrieken/havens/... te werken. De lokale Afrikaan ziet z'n welvaart dus niet/amper stijgen, terwijl de kostbare grondstoffen worden verscheept naar la Chine.
Dat was met Amerikaanse FDI's toch wel heel anders. Zij investeerden, maar schakelde de lokale arbeidsmarkt in.

Wat China basically doet is enorm investeren in o.a. publieke werken, met in kleine lettertjes dat Chinese bedrijven zich ginder mogen 'neersettelen' ('inward FDI'). Lees: je economie wordt eigenlijk 'opgekocht' door de Chinezen. Op zich iets goed, want investeringen (van waar dan ook) zijn goed voor je economische groei en welvaart. Het problematische alleen is dat achter elke Chinese investering de Chinese overheid zit die zo hun tentakels verspreiden en vroeg of laat die economische macht gaan omzetten in dwingende politieke macht. Het perverse aan de Chinese investeringen is trouwens dat ze vaak Chinese arbeiders overschepen om in hun fabrieken/havens/... te werken. De lokale Afrikaan ziet z'n welvaart dus niet/amper stijgen, terwijl de kostbare grondstoffen worden verscheept naar la Chine.
Dat was met Amerikaanse FDI's toch wel heel anders. Zij investeerden, maar schakelde de lokale arbeidsmarkt in.
Voor Europa en de V.S. is dat geen goed nieuws, dat klopt. De Afrikaanse landen zelf halen uit Chinese leningen wel meer profijt dan uit deals met het Westen omdat die altijd gepaard gaan met Westerse normen betreffende politieke en economische hervormingen en het afleggen van verantwoording aan bv. het IMF dat nogal gekend staat voor haar marktfundamentalisme betreffende austeriteit en privatisering. De politieke structuur van China laat hen ook toe om sneller in te spelen op Afrikaanse infrastructurele noden (snel en goedkoop) dan Europa en zij springen nogal losjes om met bv. arbeidsregulering of environmental assessment studies. Dat die investeringen de lokale Afrikaan niet ten goede komen, is onzin he. Er worden talloze spoorlijnen, wegen, bruggen, ziekenhuizen en andere gebouwen neergezet. In ruil daarvoor ontginnen de Chinezen grondstoffen en zijn ze serieuze politieke invloed aan het verwerven. Nogmaals, geen goed nieuws voor Europa maar vanuit Afrikaans perspectief is het Chinese beleid pragmatischer dan wat Europa te bieden heeft.

Betreffende Afrika is het verhaal 'Westen goed, China slecht' vanuit Afrikaans perspectief toch niet echt accuraat. Idealiter krijg je meer en meer competitie tussen Europa en China zodat Afrikaanse landen zelf de beste keuze kunnen maken om hun infrastructuurnetwerk uit te bouwen. En tijd krijgen om hun eigen industrie en economie te versterken.

Laatst bewerkt:
Een (tijdelijk) tekort is - in theorie - alleen goed als dat gaat naar bv. openbare werken of alles waarvan verwacht wordt dat het een meervoud aan inkomsten oplevert (de zgn. "Keynesiaanse multiplier").
Niet waar.
Bij inflatie van 2% en productiviteitsstijging van 1%, mag je 3% zelfs gewoon in de zee gooien zonder dat uw schuldpositie verslechtert.

Indien je multiplier investeringen doet, mag je zelfs meer uitgeven.

Dat is wel een heel verschil eh. De interestlast was de afgelopen 12/13 jaar historisch laag,
Waarom zeg je hierboven dan dat 'onze interestlast al torenhoog was'?
Dat klopte dus totaal niet, zoals ik zei.
nieuwe belastingen zijn geen mogelijkheid meer, gezien de belastingdruk hier al bij de hoogste is).
Successiebelasting, meerwaardebelasting, belasting op huurinkomsten, etc.
Miljarden nog te vinden indien nodig, easy.

Er gaan in de heel nabije toekomst zware keuzes moeten genomen worden, of we vliegen recht de budgettaire afgrond in als de olifant van de vergrijzing zich echt begint te verroeren.
Wat dan gebeurt, is gewoon dat de schuld stijgt naar 120% bbp of zo tegen 2040, en daarna kraait er geen haan meer naar want dan begint de reverse vergrijzing en kan de schuld weer afgebouwd worden.

Ik denk wel dat ik hier voor ben. Ik heb het altijd al raar gevonden dat als een bedrijf zichzelf in entiteiten opdeelt (zustermaatschappijen, franchises,...) van kleiner als x, zodanig dat er geen vakbond mag gevormd worden, dat dit allemaal ok is. Maar als men dit niet doet dat men dan wel ineens gebonden is aan de regels van de vakbond.

Dat lijken mij achterpoortjes die dan mogen gesloten worden. Net zoals het achterpoortje om niet te vallen onder de wet Renault zeer zeker ook mag gesloten worden.

Vanochtend wel interview gehoord met de topman van UNIZO dat je daardoor de facto franchise ondernemerschap afschaft en je dus filialen krijgt zonder apart personeelsbeleid, kortere lijn naar directie,… als ondernemer zou je dus ook niks meer te zeggen hebben over je personeel want dat behoort tot “de groep” dus je bent eigenaar van een gebouw maar daar stopt het.

Ik denk wel dat ik hier voor ben. Ik heb het altijd al raar gevonden dat als een bedrijf zichzelf in entiteiten opdeelt (zustermaatschappijen, franchises,...) van kleiner als x, zodanig dat er geen vakbond mag gevormd worden, dat dit allemaal ok is. Maar als men dit niet doet dat men dan wel ineens gebonden is aan de regels van de vakbond.

Dat lijken mij achterpoortjes die dan mogen gesloten worden. Net zoals het achterpoortje om niet te vallen onder de wet Renault zeer zeker ook mag gesloten worden.
Bij zustermaatschappijen is dat nu ook al zo. Franchises zijn nog heel wat anders, dat zijn gewoon contracten, dat kan zo klein zijn als gewoon geld betalen in ruil voor het mogen gebruiken van een naam, op die manier gaan dat zo’n contract er meteen voor zorgen dat je een centraal personeelsbeleid moet voeren terwijl je als bedrijf amper iets te maken hebt elkaar.

Ik vraag me ook af wat dat gaat geven in de praktijk bij complexere situaties, geen idee hoe dat zit in retail maar bij hotels heb je management bedrijven die verschillende hotels van verschillende ketens in franchise uitbaat, iemand heeft bijvoorbeeld een Hilton en een best western in franchise, wiens personeelsbeleid moet dan gevolgd worden, of gaat het personeel anders behandeld worden afhankelijk van de vestiging waarin ze werken, en wat als ze op beide werken?

Wie gaat die onderhandelingen ook voeren? Dat zijn twee compleet losstaande eigenaars die dan voor elkaar kunnen tekenen?

Dit lijkt me zo moeilijk werkbaar dat ik niet meteen inzie hoe je dit kan realiseren zonder dat het gewoon een afschaffing van het franchise model wordt

'i ain't saying she's a golddinger, bu she ain't messin with no broke niggas'' zou Kanye West zeggen.

Michel zijn onnodig geprofileer kon niet blijven duren. Gezien iedereen in de bubbel dit leest, is dit wel een pijnlijk stuk voor hem.

Het was gisteren nog een onderwerp in De Afspraak waar Barbara Moens, auteur van dit stuk ook aanwezig was.

Although the term “nepo baby” hadn’t yet been coined, in the early years of his career Michel was widely seen as exactly that: owing his success to his father’s career. Among older French-speaking Belgians, he is sometimes still referred to as “le fils” — the son. (His younger brother Mathieu Michel is also a politician, currently a junior minister in the Belgian government.)

:ROFLMAO: 'le fils'
Bijnaampjes mogen hier niet, maar ik vind dit wel een mooie...

Tja, onze vorige mannelijke premier was een nepo baby, daartussenin hadden we een vrouw als basically interimaris omdat Charles zo'n Europese topjob niet kon laten liggen om als kapitein aan boord van het schip te blijven, en nu hebben we opnieuw een nepo baby. Pauvre Belgique?

Tja uiteraard fout van die vrouw in kwestie,
maar evenzeer van het falend RVA-VDAB samenwerkingsbeleid.

Dat ze daar pas na 5 jaar achter komen, is het gevolg dat die dame veel te weinig is opgeroepen geweest en aangemoedigd geweest voor opleidingen of sollicitaties te doen.

Dat ze daar pas na 5 jaar achter komen, is het gevolg dat die dame veel te weinig is opgeroepen geweest en aangemoedigd geweest voor opleidingen of sollicitaties te doen.
Het grappige is dat die fout detecteren wellicht meer kost dan de uitkering zelf. Maar ons geweten is wel gesust, dat wel.

Het grappige is dat die fout detecteren wellicht meer kost dan de uitkering zelf. Maar ons geweten is wel gesust, dat wel.
ik denk niet dat je op een jaar 136,3 miljoen moet uitgeven om de mensen op te sporen die frauderen met hun uitkeringen (residentie, zwartwerk, ...)

Er bestaat ook zoiets als principes. Bovendien, in deze tijden van automatisering, zou die meerkost beperkt moeten zijn.
Als de werkloosheid beperkt zou zijn in de tijd, zou hier ook geen detectie nodig zijn... niet dat ik daar per se voorstander van ben, tenzij men na 2 jaar werkloosheid een concreet jobaanbod op maat aangeboden krijgt of een opleiding (richting knelpuntberoep) opgelegd (kan al sneller imho) krijgt maar dit weigert (nu zo'n systeem is ook niet gratis).

Deze vrouw heeft gewoon 5 (!) jaar van andere werkenden mensen geprofiteerd.
Bovendien: zij mag zomaar even € 33.491 terugbetalen aan een tempo van € 100 per maand? Dat duurt ruim 29 jaar vooraleer dat is terugbetaald (boete inclusief), dat is langer dan een woonlening... sorry, maar dat is toch om te lachen? Ik denk dan daar hoort minstens een deurwaarder op af gestuurd te worden, misschien niet evident in Tenerife... maar als die ooit België nog binnenkomt, alles in beslag nemen dat enigzins kan.

Dan heb je naast dit soort profitariaat ook nog eens:

Ik keur het niet goed, maar ik begrijp dat met dit soort (sensatie-gerichte) artikels mensen een aversie krijgen tegen het betalen van belastingen en richting antipolitieke extreme partijen kijken.

Tja, controle is de verantwoordelijkheid van de regio's intussen denk ik. Ik vermoed dat de VDAB weinig te vertellen heeft in Profondville.

Deze vrouw heeft gewoon 5 (!) jaar van andere werkenden mensen geprofiteerd.
Bovendien: zij mag zomaar even € 33.491 terugbetalen aan een tempo van € 100 per maand? Dat duurt ruim 29 jaar vooraleer dat is terugbetaald (boete inclusief), dat is langer dan een woonlening... sorry, maar dat is toch om te lachen? Ik denk dan daar hoort minstens een deurwaarder op af gestuurd te worden, misschien niet evident in Tenerife... maar als die ooit België nog binnenkomt, alles in beslag nemen dat enigzins kan.

Inderdaad... 100 euro per maand, was ook wel belachelijk laag leek mij op het eerste zicht. Maar natuurlijk: als ze straks ook niet gaat werken, en ze valt terug op GEEN inkomen, van waar haalt ze dan zelfs nog uberhaupt die 100 euro per maand, als ze elke maand alles verbrast in Tenerife.
Deurwaarder lijkt me ook niet veel soelaas te bieden, die vrouw heeft zich wellicht permanent gesetteld ginder, en hier domicilie fraude gepleegd. Indien niet, idd deurwaarder er op afsturen en beslag leggen.
Tja, controle is de verantwoordelijkheid van de regio's intussen denk ik. Ik vermoed dat de VDAB weinig te vertellen heeft in Profondville.
Daar heb je gelijk in. In vlaanderen werkt VDAB samen met RVA. Maar of de Waalse tegenhanger dit ook doet, is nog maar de vraag. Kan haast niet, toch, aangezien dit spelletje nu al 5 jaar duurt....

Maar ja, als Paul Magnette zelf al zegt " de walen genieten liever van het leven", moeten we dan eigenlijk nog verwonderd zijn?

Inderdaad... 100 euro per maand, was ook wel belachelijk laag leek mij op het eerste zicht. Maar natuurlijk: als ze straks ook niet gaat werken, en ze valt terug op GEEN inkomen, van waar haalt ze dan zelfs nog uberhaupt die 100 euro per maand, als ze elke maand alles verbrast in Tenerife.
Deurwaarder lijkt me ook niet veel soelaas te bieden, die vrouw heeft zich wellicht permanent gesetteld ginder, en hier domicilie fraude gepleegd. Indien niet, idd deurwaarder er op afsturen en beslag leggen.

Ik ben geen partijpoliticus, ik kan gerust (extreem-)linkse met (extreem-)rechtse maatregelen combineren.
Inderdaad, als ze zelfs in Tenerife niet werkt, dan zal € 100 ook al moeilijk zijn... maar haar familie woont hier nog?
Erfenis: overheid bevoorrechte schuldeiser voor haar deel.
Terug in België komen wonen? Géén enkel recht op uitkering meer, zelfs geen IGO of dergelijke, tirer votre plan.
Bewuste sociale fraude van dergelijke schaal zou tot een ontzetting uit je sociale rechten moeten leiden.

Daar heb je gelijk in. In vlaanderen werkt VDAB samen met RVA. Maar of de Waalse tegenhanger dit ook doet, is nog maar de vraag. Kan haast niet, toch, aangezien dit spelletje nu al 5 jaar duurt....

Maar ja, als Paul Magnette zelf al zegt " de walen genieten liever van het leven", moeten we dan eigenlijk nog verwonderd zijn?

Intellectueel eerlijk blijven natuurlijk, dat was bedoeld als een grap. https://www.standaard.be/cnt/dmf20230207_95574790

Wallonië is ook niet één pot nat. Waals-Brabant of Luxemburg versus Luik of Henegouwen zijn geheel andere verhalen. Door de taalproblematiek kijken we daarnaast.

Degoutant. Doen alsof ze inzitten met fans die naar 'onveilige' aanbieders zouden geleid worden als ze geen wandelende reclameborden voor een gevaarlijke verslaving meer mogen zijn.

Nog een land waar het regime zo veel mogelijk macht naar zich probeert toe te trekken. Ik vraag mij af of hier internationale reactie op zal komen. Want buiten de vs lijkt iedereen weer maar de andere kant op te kijken.

Nog een land waar het regime zo veel mogelijk macht naar zich probeert toe te trekken. Ik vraag mij af of hier internationale reactie op zal komen. Want buiten de vs lijkt iedereen weer maar de andere kant op te kijken.

Netanyahu lijkt toch echt tussen hamer en aambeeld te zitten.

Langs de ene kant is hij zelfs een deel van de steun in zijn eigen partij kwijt (nog niet genoeg dat hij de motie van wantrouwen niet kon overleven, maar wel steeds meer openlijke tegenkanting) en neemt het protest ongeziene proporties aan. Zowat alle sectoren van het land lijken stil te vallen.
Langs de andere kant heeft hij zijn lot verbonden aan wat kleine partijen die wars van politieke logica handelen. Die accepteren geen enkele vorm van uitstel en laten nog liever de regering vallen.

Terug
Bovenaan