Kleine nieuwtjes

Dus het plan om minder mensen tijdens piekmomenten op de bus te krijgen is dus de tickets op de momenten dat mensen het OV écht nodig hebben duurder te maken. Ja, zo ga je echt meer mensen richting het OV krijgen, door de tickets duurder te maken op de uren dat ze van en naar het werk pendelen.

Want zoals iedereen weet zijn het vooral de managers met glijdende uren die de bus nemen.

En een ticket was al pokkeduur. Ga maar eens met 2 man "gezellig shoppen" met de bus, heen en terug betaalt ge 10€ om op een stinkende bus te zitten waar de gemiddelde chauffeur zuurder kijkt dan 80-jarige Mariëtte die juist in een citroen heeft gebeten.
En ondertussen blijft zwartrijden schering en inslag. Achja, ben ik blij dat ik quasi nooit de tram of de bus moet nemen.

Zo dwing je mensen terug in hun auto/brommer. Enfin, het milieu is toch al naar de klote dus.

Dus het plan om minder mensen tijdens piekmomenten op de bus te krijgen is dus de tickets op de momenten dat mensen het OV écht nodig hebben duurder te maken. Ja, zo ga je echt meer mensen richting het OV krijgen, door de tickets duurder te maken op de uren dat ze van en naar het werk pendelen.

Want zoals iedereen weet zijn het vooral de managers met glijdende uren die de bus nemen.
Ironisch genoeg denkt iedereen wel dat die managers met bedrijfswagens en glijdende uren dan in de files gaan staan?

Ironisch genoeg denkt iedereen wel dat die managers met bedrijfswagens en glijdende uren dan in de files gaan staan?
Mijn punt is dat de overgrote meerderheid die met de bus gaat werken niet de keuze heeft om buiten de piekuren te pendelen. Ze zouden net meer moeten inzetten op die piekmomenten ipv die duurder maken.

Mijn punt is dat de overgrote meerderheid die met de bus gaat werken niet de keuze heeft om buiten de piekuren te pendelen. Ze zouden net meer moeten inzetten op die piekmomenten ipv die duurder maken.
Het is inderdaad tekenend voor de stiefmoederlijke behandeling van openbaar vervoer, en dan vooral nog de bussen. Een groot deel neemt de bus omdat ze gewoon niet anders kunnen: armere mensen (waaronder veel nieuwkomers die hier geen geldig rijbewijs hebben) en studenten. Die zijn electoraal natuurlijk minder interessant. Het idee dat die de mogelijkheid hebben om maar wat vroeger of later de bus te nemen dan de volle spits is echt compleet wereldvreemd.

En dat komt dan bij het feit dat het al niet echt goedkoop was en de dienstverlening/betrouwbaarheid vaak ondermaats is. Mijn vrouw neemt soms eens de bus. Voorlaatste keer was dit naar een naburige gemeente, en de bus kwam gewoon niet opdagen, dus een uur staan wachten. Laatste keer was dat een stinkende bus waar niets van ventilatie opstond, tot iemand tegen de chauffeur ging klagen.
Buiten dat ik niet goed snap wat het bij de discussie komt doen, staat er natuurlijk wel iemand in de file, dagelijks. Vermits glijdende uren meestal wel een zekere tijdsinterval geven waartussen je moet aankomen en kan vertrekken, en de file vanaf 7u tot 9u30 of later duurt als ik naar mijn traject kijk, denk ik dus wel dat die daarin staan ja. Dat of de arme zielen die geen glijdende uren hebben heb een serieus budget voor hun privéwagen en een smaak die verdomd veel lijkt op de typische Duitse zwart of grijze firmasleur.

Het is inderdaad tekenend voor de stiefmoederlijke behandeling van openbaar vervoer, en dan vooral nog de bussen. Een groot deel neemt de bus omdat ze gewoon niet anders kunnen: armere mensen (waaronder veel nieuwkomers die hier geen geldig rijbewijs hebben) en studenten. Die zijn electoraal natuurlijk minder interessant. Het idee dat die de mogelijkheid hebben om maar wat vroeger of later de bus te nemen dan de volle spits is echt compleet wereldvreemd.

En dat komt dan bij het feit dat het al niet echt goedkoop was en de dienstverlening/betrouwbaarheid vaak ondermaats is. Mijn vrouw neemt soms eens de bus. Voorlaatste keer was dit naar een naburige gemeente, en de bus kwam gewoon niet opdagen, dus een uur staan wachten. Laatste keer was dat een stinkende bus waar niets van ventilatie opstond, tot iemand tegen de chauffeur ging klagen.

Buiten dat ik niet goed snap wat het bij de discussie komt doen, staat er natuurlijk wel iemand in de file, dagelijks. Vermits glijdende uren meestal wel een zekere tijdsinterval geven waartussen je moet aankomen en kan vertrekken, en de file vanaf 7u tot 9u30 of later duurt als ik naar mijn traject kijk, denk ik dus wel dat die daarin staan ja. Dat of de arme zielen die geen glijdende uren hebben heb een serieus budget voor hun privéwagen en een smaak die verdomd veel lijkt op de typische Duitse zwart of grijze firmasleur.
Maar het is toch gek dat bij het OV het blijkbaar enkel de sukkelaars zijn die in de spitsuren moeten rijden.
En op de weg zijn het net de luxe-bedienden met een firmawagen die in de file gaan staan op diezelfde uren... Ik denk niet dat er veel mensen voor hun plezier in de file gaan staan. En als dan die mensen overschakelen op het openbaar vervoer, worden ze dan plots sukkelaars?

Samenvatting: het is niet zo dat de file enkel bestaat uit mensen met flexibele uren en bedrijfswagens, en het is niet zo dat het OV in de spitsuren enkel door sukkelaars gebruikt wordt.

Maar het is toch gek dat bij het OV het blijkbaar enkel de sukkelaars zijn die in de spitsuren moeten rijden.
En op de weg zijn het net de luxe-bedienden met een firmawagen die in de file gaan staan op diezelfde uren... Ik denk niet dat er veel mensen voor hun plezier in de file gaan staan. En als dan die mensen overschakelen op het openbaar vervoer, worden ze dan plots sukkelaars?

Samenvatting: het is niet zo dat de file enkel bestaat uit mensen met flexibele uren en bedrijfswagens, en het is niet zo dat het OV in de spitsuren enkel door sukkelaars gebruikt wordt.
De discussie gaat over de bus, niet het OV in het algemeen. En ik denk dat je makkelijk mag claimen dat het niet de financieel sterksten zijn die op de bus rekenen gemiddeld. Dan een tariefsverhoging voor die mensen mag aangeklaagd worden.

Verder claimt niemand iets waarop je reageert met je "samenvatting".

En een ticket was al pokkeduur. Ga maar eens met 2 man "gezellig shoppen" met de bus, heen en terug betaalt ge 10€ om op een stinkende bus te zitten waar de gemiddelde chauffeur zuurder kijkt dan 80-jarige Mariëtte die juist in een citroen heeft gebeten.
En ondertussen blijft zwartrijden schering en inslag. Achja, ben ik blij dat ik quasi nooit de tram of de bus moet nemen.

Zo dwing je mensen terug in hun auto/brommer. Enfin, het milieu is toch al naar de klote dus.

Als je afhankelijk bent van de bus, dan heb je toch gewoon een busabbonnement.... en sommige krijgen die zelfs nog goedkoper dan voor 350 euro.
En 700€ (allez 12€ meer) betalen om met 2 365 dagen in het jaar de mogelijkheid te hebben om eender welke bus onbeperkt in volledig vlaanderen te nemen op het moment dat JIJ wilt, ik noem dat een koopje.

Brandstof is ook niet goedkoop. Ik vind dat de bus nog wel goed meevalt voor gewoon intern verkeer. (niet voor alles, maar dat kan je ook gewoon niet verwachten van gecentraliseerd transport in een gecentraliseerde omgeving).
Je kunt gewoon niet dezelfde mindset verwachten als bij een brommer / auto hetgeen een eenpuntsverbinding is... en persoonlijk laat ik mij nog altijd het liefst rijden hoor... terwijl ik op dat ritje van 30m -1 uur dan een boek lees of iets anders nuttig doe ipv naar die weg te zitten staren om geen botsing te doen...

Als je eens 1 keer in het jaar een busticketje koopt, dan is dat duur ja. Maar dat is exact hetzelfde met een auto, als je 1 keer in het jaar die auto gebruikt om ergens naartoe te rijden... dan is dat een zeer dure verplaatsing, die met vlag en wimpel dan nog eens boven de prijs van dat ticketje uitsteekt.

Je moet het dan ook in perspectief zetten... en duidelijke keuzes maken.

Als je afhankelijk bent van de bus, dan heb je toch gewoon een busabbonnement.... en sommige krijgen die zelfs nog goedkoper dan voor 350 euro.
En 700€ (allez 12€ meer) betalen om met 2 365 dagen in het jaar de mogelijkheid te hebben om eender welke bus onbeperkt in volledig vlaanderen te nemen op het moment dat JIJ wilt, ik noem dat een koopje.

Brandstof is ook niet goedkoop. Ik vind dat de bus nog wel goed meevalt voor gewoon intern verkeer. (niet voor alles, maar dat kan je ook gewoon niet verwachten van gecentraliseerd transport in een gecentraliseerde omgeving).
Je kunt gewoon niet dezelfde mindset verwachten als bij een brommer / auto hetgeen een eenpuntsverbinding is... en persoonlijk laat ik mij nog altijd het liefst rijden hoor... terwijl ik op dat ritje van 30m -1 uur dan een boek lees of iets anders nuttig doe ipv naar die weg te zitten staren om geen botsing te doen...

Als je eens 1 keer in het jaar een busticketje koopt, dan is dat duur ja. Maar dat is exact hetzelfde met een auto, als je 1 keer in het jaar die auto gebruikt om ergens naartoe te rijden... dan is dat een zeer dure verplaatsing, die met vlag en wimpel dan nog eens boven de prijs van dat ticketje uitsteekt.

Je moet het dan ook in perspectief zetten... en duidelijke keuzes maken.

Ik sprak hier dan ook niet over mensen die afhankelijk zijn van de bus/tram, want die hebben natuurlijk een abonnement. Waar ik doel zijn mensen die sporadisch eens met de bus/tram gaan waarvoor dat toch een kostelijke grap is. Vergelijk die prijzen dan ook eens met andere landen (in Berlijn kost metro 1.70€, in Amsterdam vanaf 1€, in Parijs 2€, etc.) en Vlaanderen is nu al het duurste (zelfs aanzienlijk duurder dan de MIVB), en dat gaat blijkbaar dus nog duurder worden.

De Lijn is gewoon dure kak, en als de dienstverlening dan nog op veel zou trekken, maar ze staken meer wel dan niet en als de chauffeur niet in z'n nopjes is heb je nog kans dat ze u gewoon laten staan. En dan maakt dat bedrijf nog jaar na jaar verlies...

Ik sprak hier dan ook niet over mensen die afhankelijk zijn van de bus/tram, want die hebben natuurlijk een abonnement. Waar ik doel zijn mensen die sporadisch eens met de bus/tram gaan waarvoor dat toch een kostelijke grap is. Vergelijk die prijzen dan ook eens met andere landen (in Berlijn kost metro 1.70€, in Amsterdam vanaf 1€, in Parijs 2€, etc.) en Vlaanderen is nu al het duurste (zelfs aanzienlijk duurder dan de MIVB), en dat gaat blijkbaar dus nog duurder worden.

De Lijn is gewoon dure kak, en als de dienstverlening dan nog op veel zou trekken, maar ze staken meer wel dan niet en als de chauffeur niet in z'n nopjes is heb je nog kans dat ze u gewoon laten staan. En dan maakt dat bedrijf nog jaar na jaar verlies...
Je vergelijkt de kostprijs van Amsterdam, Parijs met de ticketprijs van totaal vlaanderen...

Leg deze ticketformules er even langs :

En het verschil is nu ook weer niet dag en nacht, of om effectief te zeggen man de lijn is gewoon dure kak.
Want dat is het niet. Voor 2,25€ kun je minimaal 1 uur op een bus zitten, daar doe je al iets mee hoor.

Maar het is evident dat je met 2.25€ nu ook niet zomaar even van Limburg naar oostende kunt bussen. Maar binnen belgisch Limburg doe je er toch al wel iets mee. Net zoals dat dit ook al iets doet binnen Oost vlaanderen, West-vlaanderen, ... en net zoals in nederland zit je in een andere prijscategorie als je het wilt koppelen met een treintraject (volledig nederlands limburg bus+ trein == 28€), als je een dagticket wilt, dan kost dat nu bij de lijn 7.5€, bij de Nederlands limburgse busvervoermaatschappij Dagkaart Limburg Bus 10,15 euro.

Dus neen, het is geen dure kak. Het valt allemaal wel goed mee. Je hebt gewoon irrealistische eisen / ideeën over de reële kostprijs van geautomatiseerd vervoer...

Geen nood, er zal een sociaal tarief blijven bestaan... m.a.w. vooral werkende sukkelaars zullen getroffen worden door deze tariefverhoging.
Als je de pech hebt echter volledig afhankelijk te zijn van De Lijn, dan heb je wel nog het geluk dat je werkgever idd een stuk van je abonnement zal terugbetalen... maar dan resteert er nog de povere dienstverlening, de algemene onbetrouwbaarheid en het gebrek aan beveiliging op de bussen (zwartrijders/dronkenschap/drugsgebruikers, ik heb het allemaal gezien).

Ik moet morgenvroeg naar mijn huisarts, wegens dat alle praktijken dichter bij mijn thuis een patiëntenstop hebben, ga ik nog bij mijn oude huisartsenpraktijk, ... 15 minuutjes met de auto. Eigenlijk geen goed idee want mijn hoofd tolt bij momenten.
Dan maar de bus nemen? Gelieve om 06h52 te vertrekken, om 1h22 op de bus te zitten, ... voor een afspraak om 10h30. Die afspraak mag gelukkig wel wat uitlopen want terug naar huis? Wacht maar op de bus van 16h19, even lang onderweg... Dit gaat over (2 x) 7,6 km, als ik om 06h52 vertrek, dan geraak ik er wel al kruipend tegen 10h30.

Ik snap niet hoe je als Limburger De Lijn eigenlijk kan verdedigen. De Lijn functioneert nog enigszins oké binnen de stad en de rand daarvan, maar al de rest daarbuiten? De facto is het alleen goed als leerlingenvervoer en dan nog moest ik in mijn studententijd een stukje met de fiets doen om tot aan een deftige halte te geraken. En de huisartsenpraktijk waar ik het over heb ligt nochtans niet in the middle of nowhere in de velden hoor... integendeel, op een grote steenweg die 2 steden/gemeenten verbindt.

Maar hey, tof dat men nog een uitbolpostje heeft gevonden voor onze Sint-Maarten-fonds-sympathisant Johan Sauwens, terwijl hij eigenlijk met pensioen had moeten zijn. Belastinggeld goed besteed! Misschien dat hij bij De Lijn ook nog wat dingen zwart en geel kan laten verven in plaats wit/rood of wit/zwart onder het mom van verkeersveiligheid.

Geen nood, er zal een sociaal tarief blijven bestaan... m.a.w. vooral werkende sukkelaars zullen getroffen worden door deze tariefverhoging.
Als je de pech hebt echter volledig afhankelijk te zijn van De Lijn, dan heb je wel nog het geluk dat je werkgever idd een stuk van je abonnement zal terugbetalen... maar dan resteert er nog de povere dienstverlening, de algemene onbetrouwbaarheid en het gebrek aan beveiliging op de bussen (zwartrijders/dronkenschap/drugsgebruikers, ik heb het allemaal gezien).
Je kunt niet klagen over de kostprijs wanneer je voor 356€ je onbeperkt over het volledige vlaamse grondgebied op eender welk moment dat je wilt een bus kunt nemen.
Je kunt niet klagen dat dit duur is. Je kunt zeggen dat dit duurder is als een sociaal tarief. Maar klagen over de kost kun je gewoonweg niet.

Voor de rest gebruik ik al meerdere decennia de bus, en dit in het zwaar geplaagde Limburg. En dan noem ik dat echt geen povere dienstverlening. Ja je moet niet verwachten voor een dienstverlening zoals in de stad, maar het is ook onredelijk om dat te verwachten.

Ik moet morgenvroeg naar mijn huisarts, wegens dat alle praktijken dichter bij mijn thuis een patiëntenstop hebben, ga ik nog bij mijn oude huisartsenpraktijk, ... 15 minuutjes met de auto. Eigenlijk geen goed idee want mijn hoofd tolt bij momenten.
Dan maar de bus nemen? Gelieve om 06h52 te vertrekken, om 1h22 op de bus te zitten, ... voor een afspraak om 10h30. Die afspraak mag gelukkig wel wat uitlopen want terug naar huis? Wacht maar op de bus van 16h19, even lang onderweg... Dit gaat over (2 x) 7,6 km, als ik om 06h52 vertrek, dan geraak ik er wel al kruipend tegen 10h30.
Het is niet de fout van de lijn dat er een patiëntenstop is bij een huisartsenpraktijk. Ik ben verhuisd naar de stad, en ik heb daar zonder veel problemen mij gewoon bij een huisartsenpraktijk kunnen inschrijven ipv zoals dat ik van jongsafaan bij de familiehuisarts ging waar je een auto voor nodig had om er te geraken.

Nu ga ik te voet of met de bus, en ik ben minder lang onderweg dan ik vroeger onderweg zou zijn met de wagen.
Voor de rest kun je als het een dusdanig probleem is, contact opnemen met de CM om een taxi te regelen voor de heenweg, dat kost u dan 15€, al de rest neemt het CM voor zijn rekening.
Waarbij je op uw gemak, met uw dagje ziekenverlof, dan gerust de bus kunt terugnemen indien 7h vertrekken smorgens toch een beetje te veel is voor die afspraak. Al had je als je wist dat dit het geval was, eventueel al kunnen rekening houden met die 1h22 op de bus voor het startmoment van uw afspraak, zodanig dat je niet te veel tijd verloor en dus niet om 6h52 al diende te vertrekken.

Opnieuw, ik zie er echt het probleem niet van in. Je moet gewoon uw verwachtingen matigen. En dan valt dat allemaal goed mee. Maar ik ben dan ook iemand die er echt geen probleem in heeft om een boek te lezen op de bus, of een serietje te kijken op de bus.

Maar ik begrijp dat dat moeilijk is. Veel van mijn vrienden begrijpen mij nu eenmaal niet. Voor mij is dat gewoon zaken kunnen relativeren...

Ik snap niet hoe je als Limburger De Lijn eigenlijk kan verdedigen. De Lijn functioneert nog enigszins oké binnen de stad en de rand daarvan, maar al de rest daarbuiten? De facto is het alleen goed als leerlingenvervoer en dan nog moest ik in mijn studententijd een stukje met de fiets doen om tot aan een deftige halte te geraken. En de huisartsenpraktijk waar ik het over heb ligt nochtans niet in the middle of nowhere in de velden hoor... integendeel, op een grote steenweg die 2 steden/gemeenten verbindt.
Ik gebruik het regelmatig om mijn grootouders, vader, vrienden te bezoeken. En dat brengt mij waar ik moet zijn. Ik ben dan 2 - 3h heen onderweg (worst case), maar in de meeste gevallen is dat eerder tussen de 1h - 2h deur tot deur heen. Mijn moto is dat 45 - 60 minuten (dat pak aan en uitdoen verkwist zoveel tijd :()

En ik bekijk het dan ook vanuit een puur praktisch standpunt. Mijn grootvader heeft mij nog uitgelegd dat hij van Heusden naar Luik te voet wandelde om te gaan werken op zondagavond en vrijdagavond de omgekeerde richting deed - je weet wel de "put". Waarna hij dat op termijn heeft vervangen met een fiets. Om dus te gaan werken, terwijl hij op de andere avonden in de geburen bleef overnachten. En ik werd gedurende mijn volledige jeugd gesensibiliseerd wat de kost was van vervoer...
Dan vind ik het een beetje not done om te klagen over het feit dat je ochottekes een uurtje of 2 heen verliest in vergelijking met het dure alternatief van een wagen... En het is dan aan uw eigen om te bepalen of die extra vrije tijd, of anders gezegd die tijd die je kunt winnen, de uitgave voor u het waard is.
En ik heb altijd de mening gehad dat een uitgave van 30 - 40% van mijn inkomen om naar mijn werk te gaan, voor mij de moeite niet waard is. En de tijd die er tegenover staat die ik verlies brengt enerzijds niet meer geld op, en anderzijds heb ik geen anderen waar die tijd belangrijker voor zou zijn.

Maar hey, tof dat men nog een uitbolpostje heeft gevonden voor onze Sint-Maarten-fonds-sympathisant Johan Sauwens, terwijl hij eigenlijk met pensioen had moeten zijn. Belastinggeld goed besteed! Misschien dat hij bij De Lijn ook nog wat dingen zwart en geel kan laten verven in plaats wit/rood of wit/zwart onder het mom van verkeersveiligheid.
Dergelijke uitgaven mogen er voor mijn part ook perfect uit. Aan de andere kant... zoveel beter doet Vlaanderen de dingen die ze zelf doen, dan toch niet zodanig beter... En het is ook niet alsof je met het budget van die 1 persoon de dienstverlening zodanig gaat kunnen aanpassen dat er nu 3 keer per uur een bus rijdt ipv 1 à 2 keer per uur gedurende de spits. Maar bon, alle beetjes helpen... en uiteindelijk zouden we misschien beter eens wat meer uitvoerders aanstellen, en daar wat meer vet op creëren, ipv superviserende rolletjes te voorzien, die je dan gebruikt om het vet weg te trimmen. En je op termijn geen kat meer vindt die het werk nog humaan vindt...

En hier gaan we opnieuw :p. Nog een indexatie.
EDIT:
In augustus EN in december...

Laatst bewerkt:

Hallelujah zou ik zeggen! Geen koterijen meer, vereenvoudigen, vermogen (en huurinkomsten!) belasten. Allemaal heel logische zaken.
Nu alleen hopen dat de politiek mee wil en daar gaat het (weeral) wringen.
MR- voorzitter Georges-Louis Bouchez breekt het plan-Delanote tot op de grond af. Hij noemt het een belediging. ‘Dit is de beste manier om België te verarmen
Ook Open VLD is niet tevreden. ‘Wij willen gerust over een fiscale hervorming praten met Van Peteghem, maar dit is geen goede methode.
Nee, experten een visienota uitwerken is geen goede methode. Fucking liberalen.

Hallelujah zou ik zeggen! Geen koterijen meer, vereenvoudigen, vermogen (en huurinkomsten!) belasten. Allemaal heel logische zaken.

Ik wil nog meegaan dat het geen goede methode is. Dat kan namelijk, ik ben geen expert. Maar dan kun je het toch perfect met argumenten staven waarom het fout is of verkeerd of zoals MR zegt een belediging. Allez, dat is dan toch het minste dat we mogen verwachten? Hopelijk gaan ze dat dan ook nog doen.

Enigste wat ik mij afvraag is of de experten de berekening hebben gemaakt indien men dat vastgoed in een NV gaat steken. Wat daar dan de consequenties van zijn op de eventueel geprojecteerde inkomsten uit die belasting.
Allez je wint bij mijn weten nu eenmaal dat je renovaties en andere kosten dan volledig in die NV kan steken. En voorlopig voor een particulier met 1 of 2 eigendommen wordt dat nog als suboptimaal gezien. Maar grotendeels wegen die verschuldigde belasting op meeropbrengsten bij verkoop...

Ik vraag me toch soms echt af waarom mijn ervaring zo anders kan zijn dan vele anderen. Ik heb 3 jaar lang in een zijstraat van de Diepestraat gewoond en 0 keer drugs aangeboden gekregen of last gehad van anderen. Alleen het verkeer dat soms doorvlamt, da's wel waar.

Ik vraag me toch soms echt af waarom mijn ervaring zo anders kan zijn dan vele anderen. Ik heb 3 jaar lang in een zijstraat van de Diepestraat gewoond en 0 keer drugs aangeboden gekregen of last gehad van anderen. Alleen het verkeer dat soms doorvlamt, da's wel waar.
Ik kan het artikel niet lezen, maar zou het niet kunnen dat net die winkeliers die agressie aantrekken?

Het beste compliment voor een financiële hervorming is tegenstand van Open VLD/MR.

Nochtans vermoed ik dat veel werkgevers vragende partij zijn voor een sterke vereenvoudiging van al die regeltjes.
Soms vraag ik me echt af wie OVLD/MR vertegenwoordigt.
Ik vermoed dat een hoop vermogende mensen liever niets zien veranderen aan ons complex systeem hoor. Ja, arbeid wordt zwaar belast, maar als je een groot deel van je inkomen uit meerwaarde van aandelen of verhuur haalt zit je hier goed. Als je de juist fiscale constructie opzet nog beter.

Terug
Bovenaan