Kleine nieuwtjes

Maak er gewoon "Vlaams nationalistisch voorman en collaborateur" van en het is opgelost. Dat ze dat weigeren is bizar. Borms blijft toch een icoon in bepaalde kringen, blijkbaar.
Je hebt jaarlijks een Bormsherdenking. De bijeenkomsten van het Sint-Maartensfonds zijn nu wel stilletjes aan uitgestorven.

Collaboratie vind ik zo'n beladen en vreemd woord.

Zijn de Oekraïense Russen die met Rusland meevechten ook collaborateurs? De Afghanen en Irakezen die de afgelopen 2 decennia met het Westen samenwerken? Wat met het landverraad van de Belgische revolutionairen? Er zijn er altijd die te pas en te onpas naar de Vlaamse collaboratie verwijzen, maar de collaboratie in Franstalig België wordt graag vergeten.

Voor de rest zijn het enkel retards die August Borms herdenken en enkel retards die graven gaan bekladden. Waar eindigt die onzin? Ga anders in Rome een standbeeld van een Romeinse keizer bekladden voor al die Christenen die voor de leeuwen zijn geworpen.

Laatst bewerkt:
Vroeger kon men de oudere generatie daar nog mee bang maken want die hadden als kind de oorlog meegemaakt. Ondertussen zijn die allemaal overleden of bijna 100 jaar. De kinderen daarvan hebben hun ouders er nog dikwijls over horen praten. Iedereen had wel ergens een foute nonkel tijdens de oorlog. Telkens wanneer het bijna verkiezingen waren had je de docu's over de oorlog en de holocaust. Nu nog. Om de kiezers wat bang te maken voor het VB. Bij de jongeren van nu maakt dat totaal geen indruk meer. Al veel te lang geleden. Je kunt evengoed over Napoleon beginnen.

Zeker, wat je weglaat verraadt je standpunt. Wat vind je dat de stad Antwerpen vermeldt dat er een documentatiecentrum is dat de facto nogal hagiografisch omgaat met de "Vlaams-nationalistische voorman"? Zou een progressief stadsbestuur de sluiting ervan kunnen bevelen?
Het is een documentatiecentrum, dat weliswaar niet altijd even wetenschappelijk en objectief omspringt met haar documentatie en de conclusies die ze er aan verbindt. En die inderdaad collaborateurs verheerlijkt. Maar het is verder wel een legitieme erfgoedorganisatie, dus binnen het erfgoedconvenant moet je het dan ook vermelden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je klakkeloos moet meegaan in hun narratief en verzwijgen dat hij in beide wereldoorlogen collaboreerde met de Duitsers. Dat is heel duidelijk een politieke beslissing, daar moet je niet aan twijfelen. Het is verder een privé-initiatief, dus neen, een progressief stadsbestuur zou de sluiting van dat centrum niet kunnen (en mogen) bevelen. Ik weet niet of het centrum subsidies krijgt, want dat is een andere zaak natuurlijk. Ik mag toch wel hopen dat dat niet het geval is.

Laatst bewerkt:
Als je de ideologie van de nazi's naast die van het 'vrije Westen' legt, kan je er echt niet mee wegkomen dat collaboreren mer de nazi's iets onschuldig was, sorry. Dat is wat mij betreft een zwarte blaam op de geschiedenis van het Vlaams nationalisme.

Je kan verklaringen geven waarom sommige simpele zieltjes zich lieten meeslepen naar het Oostfront, maar dat praat het niet goed en sommige collaborateurs wisten héél goed met wat voor ideologie en daden ze zich inlieten.

Bart De Wever heeft al eens erkend dat de collaboratie een vreselijke fout was. Wat weerhoudt het VB van hetzelfde te doen? Banden met dubieuze verenigingen die dwepen met de collaboratie of erger nog? Ik kan ook nog wel eens lachen met zwarte humor, maar ik had van een omhooggevallen praesesje zoals DVL geen duurbetaald parlementslid gemaakt.

Ik kan ook niet goed begrijpen waarom de stad Antwerpen die grafzerk op eigen kosten gaat herstellen?
Die man is geëxecuteerd geweest door de Belgische staat. Al vind ik het een onnozele en wansmakelijke daad, ik denk niet dat dat de verantwoordelijkheid is van de samenleving om daar geld in te steken.
Maar ik ken ook niet de geschiedenis perfect dus ik mis misschien wat nuance.

Collaboratie vind ik zo'n beladen en vreemd woord.

Zijn de Oekraïense Russen die met Rusland meevechten ook collaborateurs? De Afghanen en Irakezen die de afgelopen 2 decennia met het Westen samenwerken? Wat met het landverraad van de Belgische revolutionairen? Er zijn er altijd die te pas en te onpas naar de Vlaamse collaboratie verwijzen, maar de collaboratie in Franstalig België wordt graag vergeten.

Voor de rest zijn het enkel retards die August Borms herdenken en enkel retards die graven gaan bekladden. Waar eindigt die onzin? Ga anders in Rome een standbeeld van een Romeinse keizer bekladden voor al die Christenen die voor de leeuwen zijn geworpen.
Collaboratie is nochtans een correct woord: een buitenlandse macht valt je land binnen, neemt de macht over en je draagt actief bij in het nieuwe regime. Dat is anders voor het ambtenarenapparaat dat in de oorlog moet blijven draaien. Het is niet omdat je de belastingen controleert in nazi-bezet België dat je een collaborateur bent, je bent dat wel als je mensen van het verzet verraadt en mee gaat vechten in Rusland.

Als je de ideologie van de nazi's naast die van het 'vrije Westen' legt, kan je er echt niet mee wegkomen dat collaboreren mer de nazi's iets onschuldig was, sorry. Dat is wat mij betreft een zwarte blaam op de geschiedenis van het Vlaams nationalisme.

Je kan verklaringen geven waarom sommige simpele zieltjes zich lieten meeslepen naar het Oostfront, maar dat praat het niet goed en sommige collaborateurs wisten héél goed met wat voor ideologie en daden ze zich inlieten.

Bart De Wever heeft al eens erkend dat de collaboratie een vreselijke fout was. Wat weerhoudt het VB van hetzelfde te doen? Banden met dubieuze verenigingen die dwepen met de collaboratie of erger nog? Ik kan ook nog wel eens lachen met zwarte humor, maar ik had van een omhooggevallen praesesje zoals DVL geen duurbetaald parlementslid gemaakt.
Collaboratie werd in het verleden veel vergoeilijkt, maar recent zijn er toch studies verschenen waaruit blijkt dat Vlamingen een aandeel hadden in oorlogsmisdaden. Dat waren lang niet allemaal onschuldige koene jongens die door blind idealisme of misleid door de kerk tegen het Bolsjewisme gingen vechten. Je had destijds ook de mythe van de "goede Wehrmacht" dat is ontkracht. Tal van Duitse generaals hebben memoires geschreven waarin ze hun eigen aandeel in die genocide netjes hebben uitgewist, dat bleken achteraf ook leugens te zijn.

Dries Van Langenhove was lid van KVHV, maar was nooit praeses geweest.

Deze post toch nog eens oprakelen, naar aanleiding van dit nieuwsartikel:

Erf één huis van je ouders en tenzij je een stevige spaarboek heb moet je het waarschijnlijk verkopen om de erfenisbelastingen te kunnen betalen.
Dat huis is doorgaans ook geen miljoenen euro's waard, zo'n patrimoniumvennootschap wél:

Triest, walgelijk, fundamenteel onrechtvaardig... Het dwingt je toch af te vragen of de rechter van dit hof van beroep ook niet een mooi centje heeft bijverdiend aan dit vonnis, onrechtstreeks...

Vooruit heeft een voorstel ingediend om dit aan te passen, maar uiteraard weggestemd door liberalen en neoliberalen van bij de N-VA.
Meestal als je erft is er zowel een roerend als onroerend deel hé, dus uitgaan van de situatie dat je meteen dat huis mag verkopen lijkt me wat overdreven. En zelfs dan hou je meer over uiteraard.

Volledig akkoord trouwens over de oneerlijkheid van zo'n patrimoniumvennootschap, omdat zo twee mensen in dezelfde situatie andere bedragen moeten betalen. En ja, de N-VA is nu wel al langer een soort wolf in schaapsvacht, die enerzijds sociale afbraak preekt omdat we boven onze stand leven, en anderzijdsgraag dit soort zaken laat bestaan.

Nederland en Duitsland gaan meer kolencentrales inschakelen om onafhankelijkheid van gas te krijgen...
Of hoe de kernuitstap de grootste milieuramp van de eeuw gaat worden.
Krijgt groen dat nog altijd verkocht bij hun kiesvee?
Inderdaad onbegrijpelijk dat ze niet massaal voor hernieuwbare energiebronnen gaan.

Inderdaad onbegrijpelijk dat ze niet massaal voor hernieuwbare energiebronnen gaan.

Willen =/= kunnen hé

Die massale omslag kost tijd, en die is er nu gewoonweg niet.
De kolencentrales zijn er nu eenmaal (nog) en zijn ook makkelijker ombouwbaar vanaf een gascentrale blijkbaar.

Willen =/= kunnen hé

Die massale omslag kost tijd, en die is er nu gewoonweg niet.
De kolencentrales zijn er nu eenmaal (nog) en zijn ook makkelijker ombouwbaar vanaf een gascentrale blijkbaar.

Klopt, en zowel zon als wind kunnen maar een klein gedeelte van de energienood opvangen en zijn beide zeer onregelmatig.

Neen, neen, neen!
Wat heeft de overheid toch met voor alles 20 diensten te willen hebben? Ze hebben alle moeite van de wereld gedaan om mensen Itsme te laten gebruiken en dan gaan ze zelf een alternatief gaan maken. :wtf:

Neen, neen, neen!
Wat heeft de overheid toch met voor alles 20 diensten te willen hebben? Ze hebben alle moeite van de wereld gedaan om mensen Itsme te laten gebruiken en dan gaan ze zelf een alternatief gaan maken. :wtf:

De overheid en eigen IT alternatieven, mijn haren gaan er al van rechtstaan als ik het lees. Kunnen ze nog eens enkele miljoenen uitgeven aan een of ander vaag klein bedrijf met een handvol werknemers zoals ze bij de corona app hebben gedaan.

Neen, neen, neen!

Het kost te veel geld zeggen ze dan voor het gebruik van itsme (hoeveel exact is onbekend, maar volgens wat ik lees in het Nieuwsblad 450 000 + 800 000 euro bijkomend, kan verkeerd zijn).

Maar wel 50 miljoen voorzien voor een eigen app.
Schaamtelijk!

:rofl: :rofl:

Waarom in hemelsnaam zou je dat willen? Er is nu eindelijk een deftig alternatief voor het ganse digi-pas ‘steek uw idkaart in de kaartlezer en bid dat het werkt’ klagen ze dat het te succesvol is.

Een externe vendor, die inderdaad veel geld zal vragen, is toch nog altijd beter dan zoiets inhouse doen? Je hebt daar duidelijk afspraken mee, contractuele SLA’s bij uitval. Laat staan dat men nu binnenkort weer 1/2/3 apps nodig heeft om op de verschillende diensten in te loggen.

Waarom in hemelsnaam zou je dat willen? Er is nu eindelijk een deftig alternatief voor het ganse digi-pas ‘steek uw idkaart in de kaartlezer en bid dat het werkt’ klagen ze dat het te succesvol is.

Een externe vendor, die inderdaad veel geld zal vragen, is toch nog altijd beter dan zoiets inhouse doen? Je hebt daar duidelijk afspraken mee, contractuele SLA’s bij uitval. Laat staan dat men nu binnenkort weer 1/2/3 apps nodig heeft om op de verschillende diensten in te loggen.

Ik snap eigenlijk niet eens wat het nut is van een alternatief te maken terwijl het alternatief al bestaat?
Ik gebruik de gewone 2FA voor overheidssites. Nooit Itsme gebruikt.

Hoe zit het eigenlijk met veiligheid? Geef toe dat je je wel vragen kan stellen bij de hoop informatie die zo'n extern bedrijf zou kunnen inkijken.
Bijkomend denk ik dat voor een klein deel van de bevolking Itsme gewoon niet aan de praat te krijgen is, puur door een combinatie van hardware en software. Theoretisch zou je dan kunnen denken dat een overheid dit moet oplossen, terwijl zo een kleine groep voor een bedrijf geen prioriteit is. Anderzijds kan je zoals @DogFacedGod zegt dan ook gewoon de bestaande alternatieven gebruiken.

Maar goed, persoonlijk, tenzij er veiligheidsproblemen zouden zijn (en dan is de vraag of we de overheid meer vertrouwen om een werkend alternatief te produceren), lijkt wat we nu hebben ook wel ok.

W
Hoe zit het eigenlijk met veiligheid? Geef toe dat je je wel vragen kan stellen bij de hoop informatie die zo'n extern bedrijf zou kunnen inkijken.
Bijkomend denk ik dat voor een klein deel van de bevolking Itsme gewoon niet aan de praat te krijgen is, puur door een combinatie van hardware en software. Theoretisch zou je dan kunnen denken dat een overheid dit moet oplossen, terwijl zo een kleine groep voor een bedrijf geen prioriteit is. Anderzijds kan je zoals @DogFacedGod zegt dan ook gewoon de bestaande alternatieven gebruiken.

Maar goed, persoonlijk, tenzij er veiligheidsproblemen zouden zijn (en dan is de vraag of we de overheid meer vertrouwen om een werkend alternatief te produceren), lijkt wat we nu hebben ook wel ok.

Qua veiligheid zit het daar oké. Ik vertrouw meer een bedrijf, wiens imago vasthangt aan de veiligheid van de app, dan de overheid. Als dat bedrijf in de fout gaat dan is het boeken toe. De overheid… Die slaan mea culpa en men gaat weer naar de orde van de dag.

Er is inderdaad een alternatief. Ik ben enorm fan van Itsme. We krijgen dat zelfs uitgelegd aan de oudere in de kennissenkring. Uiteraard is er nog een hardware beperking met oudere apperatuur. Maar al bij al valt dat wel mee.

Qua veiligheid zit het daar oké. Ik vertrouw meer een bedrijf, wiens imago vasthangt aan de veiligheid van de app, dan de overheid. Als dat bedrijf in de fout gaat dan is het boeken toe. De overheid… Die slaan mea culpa en men gaat weer naar de orde van de dag.
Dit +100

Terug
Bovenaan