TYPHOON-online
Well-known member
Misschien even het onderzoek afwachten vooraleer dergelijke conclusies te trekken?Aannemer van Antwerpse school die vorig jaar instortte, was al half jaar op de hoogte van stabiliteitsproblemen
Uit een brief van het bevoegde stabiliteitsbureau aan de hoofdaannemer blijkt dat zij meermaals hadden gewaarschuwd voor stabiliteitsproblemen, de laatste keer twee dagen voor het dramatische ongeval.www.vrt.be
Onderzoek is nog niet afgelopen, maar dit is toch wel zuur.
Lijkt echt wel op een bedrijfscultuur die veiligheid compleet naast zich neer legt!
Dit gaat verder dan veiligheid voor de bouwvakkers, een schoolgebouw willen opleveren waar stabiliteitsproblemen in zitten????
Wat we nu zien is een brief van het studiebureau die zichzelf toen al aan het indekken was tegen eventuele problemen. Het is altijd het studiebureau die de overlasten opgeeft waarmee oa de leveranciers van kanaalplaten de rekennota's mee opstellen. Deze rekennota's worden altijd ter goedkeuring voorgelegd aan de aannemer, het studiebureau en bij dergelijke projecten nog een overkoepelende organisatie ala Vincotte.
Daarnaast zitten er in de berekeningen veiligheden ingerekend op zowel de overlasten als de materiaalkarakteristieken:
- permanente lasten worden veelal 35% overschat, variabele lasten eerder 50%.
- materiaalsterktes worden dan weer onderschat
Dan wordt er zowel naar de uiterste als de bruikbaarheidsgrenstoestand gekeken die in alle gevallen moeten voldoen.
Dus om kanaalplaten te doen breken moet er toch wel wat meer aan de hand zijn dan wat extra overlast door een ander vloerpakket...