Ik vind dit statement verkeerd.
We moeten gewoon terug kijken naar onze overgroot ouders. Zij hadden meerdere kinderen omdat ze wisten dat er een paar tgv natuurlijke redenen wegvielen. Om ervoor te zorgen dat ze op hun oude dag toch nog iemand hadden die voor hen kon zorgen.
Met de verbetering van onze gezondheidszorg is dat kinderen maken om die reden dan ook verminderd tot onbestaanbaar. Al zijn er ook andere redenen die hieraan kunnen contribueren.
Als ik dan moet kiezen tussen buitengesloten worden of n kinderen maken, er 1 van opofferen om in het beloofde land te mogen blijven dan denk ik wel dat er mensen zullen zijn die die afweging zullen maken. Mensen gaan ver voor hun gezin of hun eigen... als ik 10 kinderen had en 1tje moest ervoor sterven om de rest van het gezin een gegarandeerd ticketje te geven op een beter leven... dan zou ik dat doen. Al zou ik natuurlijk nog liever mijn eigen opofferen. Maar dat er niemand die afweging gaat maken als die garantie er is, dat geloof ik niet.
Daarnaast is zo’n reden voor mij geen reden om een verblijfsvergunning te krijgen. Als je die daarvoor niet krijgt moeten we hun verdriet ook niet afkopen met zo een papiertje..
Als je van je hart een steen kan maken, dan kan je inderdaad die logica hanteren. Ik heb zelf geen kinderen maar dan nog betwijfel ik dat er veel ouders zouden zijn die dat oprecht zouden kunnen doen. Zelfs in landen als Irak/Koerdistan (nu ja, "land") is 10 kinderen overigens al lang geen norm meer. Mawda had slechts één broertje.
Haar ouders zijn in fout en hen "belonen" met een verblijfsvergunning is inderdaad verkeerd als je het bekijkt alsof enkel hun daden van tel zijn.
Bekijk het echter als een signaal dat wij als beschaafd land het niet wenselijk vinden dat zelfs illegale/economische migranten die hier niet thuis horen, hier daarom nog niet de dood moeten vinden, laat staan de dood van een kind dat geen inspraak had in de materie.
Ik vind dat vergelijkbaar met het debat rond de doodstraf: zou ik er een probleem mee hebben om bepaalde gruwelijke criminelen genre moordenaars, verkrachters en pedofielen de doodstraf te geven omdat ze de dood verdienen? Absoluut niet.
Zou ik ze zelf willen uitvoeren of het wenselijk vinden dat de overheid die straf uitvoert? Eigenlijk ook niet. Tja, dan moet je je conclusies trekken. Zeker wanneer er ook altijd een kans is op onschuldigen te veroordelen en de dood kan je helemaal niet meer terugdraaien (weer een extra reden want je moet ergens een grens trekken).
Ik vind het te verkiezen zo'n sujetten levenslang zonder kans op vrijlating op te sluiten. Als je dat in basic omstandigheden doet kan dat zelfs een ergere straf zijn. Het probleem met de rechtsgang in België is echter dat men die levenslange opsluiting weigert toe te passen zelfs op de meest gevaarlijke misdadigers, tja...