Kleine nieuwtjes

Buiten een loze tweet en wat stomme retweets toch niks om echt van wakker te liggen denk ik dan.
De "hacker" heeft ook wel zijn best gedaan om echte pareltjes te retweeten, ook duidelijk het scherpste mes uit de la.

Dan heb je eens de kans om een goed punt te maken, dan benut je die opportuniteit op deze manier...
Totdat ge erachter komt dat em zijn accountgegevens hergebruikt op andere zaken.

Ik heb het niet meteen zien passeren in andere topics, en ook niet meteen een algemene klimaat thread gevonden, maar het IPCC heeft deze week weer een rapport vrijgegeven met voor de x'ste keer wat verontrustende vaststellingen.

IPCC website met het rapport
Samenvatting door The Guardian: What is the IPCC climate change report – and what does it say?

Als ik alleen al in mijn eigen werkomgeving zie wat verschillen er zijn tussen beloftes van multinationals en de praktijk heb ik toch twijfels dat we het nodige gaan doen.

Ik heb het niet meteen zien passeren in andere topics, en ook niet meteen een algemene klimaat thread gevonden, maar het IPCC heeft deze week weer een rapport vrijgegeven met voor de x'ste keer wat verontrustende vaststellingen.

IPCC website met het rapport
Samenvatting door The Guardian: What is the IPCC climate change report – and what does it say?

Als ik alleen al in mijn eigen werkomgeving zie wat verschillen er zijn tussen beloftes van multinationals en de praktijk heb ik toch twijfels dat we het nodige gaan doen.

Misschien moet er wel een klimaatthread komen. Soms post ik in herfst & winter thread, of in de wat doe je tegen het klimaatthread.

paVqaL0.png

Ik vond dit wel interessant. Toch meer eensgezindheid (en observaties) dat de Sahel en Sahara een stuk natter zullen worden. Vorig jaar vooral in het Arabisch schiereiland gekke dingen gezien, in combinatie met warmer zeewatertemperatuur en meer vocht die de oceaan opgaat zal dat het Atlantische orkaanseizoen fors versterken, maar dat hebben we de laatste jaren of zelfs decennia al gezien.

links: 1.5°C opwarming, centraal 2.0°C opwarming, rechts 3.0°C opwarming tegenover pre-industrial levels (1850-1900). c) = verandering in jaarlijkse regenval d) = verandering in maximum neerslag of een vijfdaagse periode e) = verandering in frequenties in droogtes over een periode van 6 maand en f) = verandering in zeewatetemperatuur. Natuurlijk schaal kan je moeilijk lezen, maar het is de trend waar je naar moet kijken.

Groen = meer neerslag, geel = minder neerslag (wat voor de Mediterrane gebieden en ook Zuid-Afrika ook wat meditteraans een risico is). Daar ook meer droogterisico (opnieuw geel) terwijl minder droogterisico voor Sahel, grote delen van Sahara, de tropische gordel, zuidelijk Arabisch schiereiland en Hoorn van Afrika.

Qua neerslagpatronen goed mogelijk dat we duizenden jaren terug in de tijd gaan voor Afrika, wat toen voor de "beschaving van Oude Egypte zorgde dat zich vooral rond de Nijl vestigde dit na aanhoudende droogtes in de Sahara en de Nijl, Eufraat en Tigris waren toevluchtsoorden en dat zorgde voor de "toename aan "verstedelijking" zorgde.

In één van de droogste woestijnen ter wereld nu (Empty Quarter Desert) hebben nog mensen gewoond duizenden jaren geleden. Dat zijn de gebieden die nu natter worden (en Upper Egypt ook).

Een nattere Sahara heeft als side-effect ook dat de Amazoneregio droger zal worden (dat staart sterk gelinkt met elkaar). In de jaren dat er Saheldroogte was (in de jaren '80 met toen ook minder actieve orkaanseizoenen en nog pre-Europese klimaatsprong) was de Amazone erg nat. Maar in de jaren dat de Sahel echt relatief nat was (jaren '50 en begin jaren '60), was de Amazone eigenlijk droger dan normaal. Nu zal de Amazone in combinatie met ontbossing (door self-sustainable door schaduweffect op neerslag) fors droger worden, en regenwoud kan op heel snel tempo verkleinen / voor een groot gebied verdwijnen. Ik denk dat 3/4e van het Amazonegebied in gevaar is, vooral de delen die zich uitstrekken naar het oosten en zuidoosten toe. Het Amazonewoud heeft een gewoonte van soms (tijdens ijstijden of wanneer het minder in staat om zijn eigen neerslag te voorzien) zich terug te trekken tot het NW, en dat kan heel snel gaan. Maya's hebben bijvoorbeeld in Mexico (door ontbossing en beschaving) wellicht hun eigen megadroogte voor een deel veroorzaakt. Hier zal Brazilie ook voor een deel zijn eigen droogte zelf veroorzaakt hebben icm natter wordend Sahel en Sahara.

Laatst bewerkt:
Misschien moet er wel een klimaatthread komen. Soms post ik in herfst & winter thread, of in de wat doe je tegen het klimaatthread.

paVqaL0.png

Ik vond dit wel interessant. Toch meer eensgezindheid (en observaties) dat de Sahel en Sahara een stuk natter zullen worden. Vorig jaar vooral in het Arabisch schiereiland gekke dingen gezien, in combinatie met warmer zeewatertemperatuur en meer vocht die de oceaan opgaat zal dat het Atlantische orkaanseizoen fors versterken, maar dat hebben we de laatste jaren of zelfs decennia al gezien.

links: 1.5°C opwarming, centraal 2.0°C opwarming, rechts 3.0°C opwarming tegenover pre-industrial levels (1850-1900). c) = verandering in jaarlijkse regenval d) = verandering in maximum neerslag of een vijfdaagse periode e) = verandering in frequenties in droogtes over een periode van 6 maand en f) = verandering in zeewatetemperatuur. Natuurlijk schaal kan je moeilijk lezen, maar het is de trend waar je naar moet kijken.

Groen = meer neerslag, geel = minder neerslag (wat voor de Mediterrane gebieden en ook Zuid-Afrika ook wat meditteraans een risico is). Daar ook meer droogterisico (opnieuw geel) terwijl minder droogterisico voor Sahel, grote delen van Sahara, de tropische gordel, zuidelijk Arabisch schiereiland en Hoorn van Afrika.

Qua neerslagpatronen goed mogelijk dat we duizenden jaren terug in de tijd gaan voor Afrika, wat toen voor de "beschaving van Oude Egypte zorgde dat zich vooral rond de Nijl vestigde dit na aanhoudende droogtes in de Sahara en de Nijl, Eufraat en Tigris waren toevluchtsoorden en dat zorgde voor de "toename aan "verstedelijking" zorgde.

In één van de droogste woestijnen ter wereld nu (Empty Quarter Desert) hebben nog mensen gewoond duizenden jaren geleden. Dat zijn de gebieden die nu natter worden (en Upper Egypt ook).
Spreken we dan van nat genoeg dat bvb landbouw zou kunnen mogelijk worden, of gewoon een iets minder droge woestijn?

Spreken we dan van nat genoeg dat bvb landbouw zou kunnen mogelijk worden, of gewoon een iets minder droge woestijn?
Kort gezegd: allebei. Dichter bij al nattere gebieden uitbreiding van, elders minder droge woestijn. Meer verschuiving van de zones.

Uitgebreider:
Dat hangt ook af van verschillende factoren, er zijn bijvoorbeeld voorgestelde projecten als "Great Green Wall" en mocht dat er door komen, zal vanzelf de neerslag toenemen omdat vegetatie soms zijn eigen neerslag kan voorzien door de verschillen tussen het koelere in de schaduw en het warmere erbuiten. Als het regent neemt de neerslag natuurlijk af, maar regen in dat soort gebieden kan eigenlijk vanzelf nog meer regen triggeren, net zoals wanneer er één onweersbui ontstaat dit meerdere andere onweersbuien kan triggeren omdat het het deksel (cin) doorbreekt waar soms sprake van is door de outflow. Eventjes technisch, sorry.

Voor een deel zal het inderdaad een minder droge woestijn worden, maar voor delen die aangrenzen bij waar landbouw is, zal landbouw wellicht ook meer mogelijk worden. Regenwoud breidt zich ook uit in Afrika, dat is al aan de gang, dat wordt deels ook denk ik door de mensen zelf gedaan om bvb. Saheldroogtes te voorkomen. Maar bijvoorbeeld in Burkina Faso is al een serieuze vergroening gebeurd in de laatste 20 jaar, maar ik vind de afbeelding of link niet direct terug.

Sahara heeft een complex klimaat (complexer dan je zou denken) waarbij het niet altijd zo droog als nu was. In het begin van het Holoceen (pakweg 12.000 tot 6000 jaar geleden was het een stuk natter, ook 4000 jaar geleden was het natter dan vandaag maar droger dan ervoor). Het droger worden is gefaseerd. En voor Jonge Dryas - de duizend jaar durende koele periode was het ook natter, Jonge Dryas was een droogte in de Sahara). Tijdens de "Grote IJstijd" was de Sahara en Sahel nog veel groter en uitgebreider dan vandaag, en stroomde de Nijl niet door Soedan en Egypte, maar monde ze uit in Ethiopië/Somalië ergens. Ook hier hadden we dan een "poolwoestijn of toendra/steppeklimaat, wat moeilijk voor te stellen is vandaag, en dat met maar 5-6°C wereldwijde afkoeling tov vandaag.

De mechanismes die de Sahara groen maken zijn niet altijd even goed gekend. De Milankovich cycles spelen een rol en die veranderen natuurlijk niet op zo een korte tijd, blijven hetzelfde maar een andere factor kan een trigger zijn en Milankovich cycles kunnen het dan in stand houden. Atlantische Oceaan circulatie, zeewatertemperaturen in Atlantische Oceaan en Middelandse Zee, hoeveelheid woestijnstof, vegetatie feedback, albedo effect, verschil in temperatuur tussen noordpool en evenaar spelen allemaal een rol daarin en ook carbon fertilization effect spelen allemaal een rol. Domesticatie van dieren en vergrazing zouden ook een rol spelen (omkappen van bomen ook). Human geo-engineering is geen sci-fi. Klimaatverandering zelf is een voorbeeld ervan. We maken ook deel uit van het ecosysteem en hebben er dus ook impact op. Dat is niets eigen aan mensen, zelfs bacteriën, planten en paddenstoelen kunnen veranderingen op til brengen, misschien wel op langere termijn dan. Ook vulkaanuitbarstingen trouwens. Dus dat wij impact kunnen hebben op het klimaat, ja zeker en vast.

Klimaat is eigenlijk zelfs de laatste 10.000 jaar relatief gezien verrassend stabiel geweest, ook tegenover de vorige interglaciaal (Eemian), maar een ijstijdklimaat is per definitie een stuk onstabieler met abrupte korte veranderingen continu, maar dat is complex en ijstijddynamiek en ook van een andere aard dan nu.

De Sahara is misschien wel de grootste woestijn ter wereld, maar het is in veel gebieden ook de nieuwste, want soms is het zand recenter. Een kurkdroge en oude woestijn is de Atacamawoestijn. Saharawoestijn bestaat eigenlijk wel langer, maar gaat continue door fases van savanne en woestijn en terug. De droge fases duren wel langer dan de natte, omdat de ijstijden ook langer duren dan de interglacialen. Tijdens het Eemian kwam de Moesson eigenlijk tot ver in het noorden, terwijl winterneerslag ook gewoon tot Noord-Afrika kwam waardoor er eigenlijk geen woestijn was op een gegeven moment, in het droogste geval "dunbevolkte savanne", maar de Sahara was grotendeels zelfs drukbevolkte savanne zoals in Kenia dan. Maar dat is ook weer een momentopname (en Eemian was trouwens op piekmoment warmer dan Holoceen - de huidige interglaciaal)

Laatst bewerkt:
Even verder gekeken

XPvINxg.png

Dit vond ik interessant. Dat is de verschuiving van klimaatzones die verwacht. Mediterraans klimaat uit 1950-2014 komt heel dichtbij op het laatste kwart van de eeuw bij 4°C global warming. Dan komt mediterraanse zone tot bij Calais en de westhoek, NW-Frankrijk en zelfs zuiden van Engeland. Belgie grotendeels in Humid Subtropical Zone, wat vandaag het klimaat van Bordeaux en Venetië is. Bij Mediterraans moet je al naar Algarve of de kustzones van de Middeleeuwse zeegebied. Een deel van Spanje komt in woestijn & semi-arid ook, alsook delen van Balearen, Sicilie en Zuidoost-Europa. Subarctic zal zich enkel tot de Nordic highlands terugtrekken en Continental gaat verder terug in Rusland, dus natter en zachter in de winter voor O-Europa. Hier neem ik aan nattere winters en meer drogere en warmere zomers. Zal ook grote impact hebben voor vegetatie & biodiversiteit, vooral dan insecten.

Koppen_World_Map_Cwa_Cfa.png

Dit is humid subtropical (volgens Koppen) voorlopig. Zuidoosten van VS: Florida, Noorden van Italie, een deel van China, delen v. oosten van Australie, delen v. Japan (Tokyo bvb.) en delen van Argentinië, Uruguay en zuiden van Brazilie.

Hier wordt het Cfa ipv Cwa. Cwa = een variant waarbij de winter droog is, wat met regenseizoenen (en moessons) te maken heeft vaak.

Toch zal het iets vreemd geven omdat de meeste humid subtropical zones oostelijk van een continent gelegen zijn, en tyfoons/orkanen enzovoort daar vaak aan bijdragen. Maar hier zou dat een combinatie van de neerslag in de winter zijn met de convectieve neerslag in de zomer (onweders) die ons borderline mediterranean/humid subtropical maken. Gezien we er net in vallen zou je volgens die projectie eerder een klimaat zoals in North Carolina krijgen vandaag, in plaats van Florida, ook omdat de kans op een winterse prik wel zal blijven, alleen veel zeldzamer.

Laatst bewerkt:
Allez, het lijstje obscure N-VA'ers wordt weer wat langer. Nu is een Schild&Vrienden-kereltje verkozen tot voorzitter van Jong N-VA. Profielfoto? Eentje waarbij hij op een verfrommelde Belgische vlag staat. Intellectueel niveau scheert weer hoge toppen.

Naast:
- Jan Jambon als ex-Vlaams Belang'er
- Matthias Diependaele, kleinzoon van nazi-collaborateur
- Sander Loones, kleinzoon van nazi-collaborateur

De zoveelste aanschurking bij donkerbruin.

Allez, het lijstje obscure N-VA'ers wordt weer wat langer. Nu is een Schild&Vrienden-kereltje verkozen tot voorzitter van Jong N-VA. Profielfoto? Eentje waarbij hij op een verfrommelde Belgische vlag staat. Intellectueel niveau scheert weer hoge toppen.

Naast:

Gelukkig veranderen mensen niet en zijn ze verantwoordelijk voor de eventuele fouten van hun voorouders hé.
#intellectueelniveau

Naast:

Dus kleinzoon zijn van iemand die iets slechts heeft gedaan, geeft jou dus ook de rest van je leven de stempel dat jij een slecht persoon bent. Goed om te weten hoe kortzichtig sommige mensen wel niet zijn.

Dus kleinzoon zijn van iemand die iets slechts heeft gedaan, geeft jou dus ook de rest van je leven de stempel dat jij een slecht persoon bent. Goed om te weten hoe kortzichtig sommige mensen wel niet zijn.
Goh ja, haters zullen altijd een stok vinden om mee te slaan. Zeker om dergelijke veralgemeningen te doen over een gehele partij.

kvind het al erg dat em voor jambon meer dan 30 jaar moet teruggaan omdat em blijkbaar toen in brasschaat zou hebben meegeholpen. En de berichtgeving daarrond is ook maar van bedenkelijk niveau... Enfin ja.

Mogelijk plannen van een aanslag door 16-17 jarigen vanuit fucking Genk.
Maar ze wilden enkel wapens kopen om die dan door te verkopen, dus no need to worry!

Mogelijk plannen van een aanslag door 16-17 jarigen vanuit fucking Genk.
Maar ze wilden enkel wapens kopen om die dan door te verkopen, dus no need to worry!
Ook gelezen deze morgen. Blijkbaar gaat het wel van een tijd terug. Maar het verbaasd me niet dat jongeren die in een steekpartij terecht komen dit doen.

Togh, als het over andere misdrijven gaat ben ik daar volledig mee akkoord.

Als het gaat over een indoctrinerende ideologie dan vind ik het best wel "toevallig" dat dergelijke families naar de partijtop van de Vlaams-Nationalistische partij worden geduwd. Bart De Wever als historicus zal vast wel goed weten wat de families Loones en Diependaele gedaan hebben voor het Vlaams-Nationalisme, en daar een passende beloning tegenover zetten.

Het doet mij in elk geval huiveren. Ik sluit de kans niet uit dat N-VA en Vlaams Belang gewoon samen een donkerbruine coalitie gaan vormen van zodra dat mogelijk is. Met hun good cop/bad cop filosofie zullen ze erin slagen om veel Vlamingen voor de Vlaams-Nationalistische kar te spannen zonder dat ze het goed en wel beseffen. Maar diep vanbinnen delen N-VA en Vlaams Belang dezelfde vuile geschiedenis en zie ik ze loyaal zijn tegenover elkaar als puntje bij paaltje komt.
En de verkiezing van de voorzitter van jong-NVA past perfect in dat verhaal.

Dat is mijn analyse. Denk ervan wat je wil.

nikkel%207-3-2022.JPG

bedrijven kunnen geen langdurige offertes meer aanbieden want de prijzen van zaken als staal en nikkel swingen de pan uit.
't is allemaal koffiedik kijken, maar vraag me toch wat dit allemaal gaat geven. Momenteel wordt er nog lustig verder gebouwd en als ik bij mijn job kijk, zit het orderboek nog goed vol en wordt er zelfs nog extra personeel aangeworven, maar toch...
ge moogt niet doemdenken, maar echt lachen gaan we de komende tijd toch niet doen, vrees ik.

nikkel%207-3-2022.JPG

bedrijven kunnen geen langdurige offertes meer aanbieden want de prijzen van zaken als staal en nikkel swingen de pan uit.
't is allemaal koffiedik kijken, maar vraag me toch wat dit allemaal gaat geven. Momenteel wordt er nog lustig verder gebouwd en als ik bij mijn job kijk, zit het orderboek nog goed vol en wordt er zelfs nog extra personeel aangeworven, maar toch...
ge moogt niet doemdenken, maar echt lachen gaan we de komende tijd toch niet doen, vrees ik.
Dat is echt niet meer normaal.

Onderzoek naar milieu-inspectie vernietigend: belangenvermenging en corruptie vastgesteld, minister Demir dient klacht in

Dan zitten we met zo'n enorm overheidsapparaat, dan blijven die ganse meute ambtenaren onbereikbaarder dan ooit, dan hebben die geen enkele vorm van werkdruk, de helft is daar vastbenoemd voor het leven, ... En dan blijken sommigen nog eens corrupt ook. *zucht*

Wat een mentaliteit. Wat een wanbeleid. Wraakroepend.
Oh nee corrupte ambtenaren. Ik dacht dat ze enkel in legendes bestonden :p

Onderzoek naar milieu-inspectie vernietigend: belangenvermenging en corruptie vastgesteld, minister Demir dient klacht in

Dan zitten we met zo'n enorm overheidsapparaat, dan blijven die ganse meute ambtenaren onbereikbaarder dan ooit, dan hebben die geen enkele vorm van werkdruk, de helft is daar vastbenoemd voor het leven, ... En dan blijken sommigen nog eens corrupt ook. *zucht*

Wat een mentaliteit. Wat een wanbeleid. Wraakroepend.
En sanctionering zo goed als onbestaand.

Terug
Bovenaan