Kleine nieuwtjes

Leuven verkozen tot één van de vijf topbestemmingen in Europa en laat zo Rome en Londen achter zich

Hoe zelfs? :laugh:
Leuven is geen lelijke stad, maar je kan die toch onmogelijk in de 5 van van europa plaatsen.
Leuven stond als enige Belgische bestemming op die lijst en werd geselecteerd omwille van het rijke historische en culturele erfgoed, de vele evenementen, groene plekken en het gevarieerde aanbod aan restaurants en shops.
Dat vind ik al vreemd, enkel Leuven stond erop voor België...wat?
Dit zijn toch ook niet echt "the usual suspects" vind ik:
De Sloveense hoofdstad Ljubljana staat op nummer één. Marbella in Spanje en Amiens in Frankrijk eindigden tweede en derde. Op de vierde plek prijkt Plovdiv in Bulgarije.

Wat op zichzelf misschien wel het symbool is van de absurde SUV-isering van het wagenpark. Een SUV is vanuit technisch/aerodynamisch oogput de minst interessante vorm om een EV te maken. En toch, inderdaad, zijn de meeste van dat formaat. Waanzin.

Maarja het is vrije markt en als de mensen dat nu eenmaal willen...
Vraag ontstaat niet in een vacuum, autobouwers creëren die vraag voor een groot deel zelf, en dat doen ze natuurlijk het liefst in het segment dat voor hen het meeste rendeert.

Ik snap gewoon nog altijd niet dat iedere binnenstad van de grote steden niet autovrij is.
Zet daar dan gewoon wat deel-paarden en deel-koeien met koets.
Of zouden ze dan klagen dat er teveel kak op de baan ligt?

Dat heb ik ook al vaak gehoord, maar ik vind dat geen doorslaggevend argument om de SUV te bannen. In eerste instantie moeten we voorkomen dat die ongelukken gebeuren....
Probleem is dat je ongelukken simpelweg niet kan voorkomen. Damage control is dan de enige optie.
Persoonlijke opinie: SUV's mogen ze van mijn part onmiddellijk verbannen. Onderzoek toont wel degelijk aan dat de ongevallen die ermee gebeuren significant zwaardere gevolgen hebben (meer gewicht en hoogte, dus direct vitale organen). Ja, je zit hoger en ziet potentieel meer, maar dat argument gaat enkel op voor dingen op afstand. De zichtbaarheid onmiddellijk rondom het voertuig is effectief minder dan bij een gewone wagen. En dat is natuurlijk de plaats waar de zwakke weggebruikers zich vertoeven.

Ik kom wekelijks op een parking bij een sporthal waar ik mijn dochters afzet voor hun hobby's. De meesten zetten hun kinderen daar af met de wagen (in veel gevallen: SUV). Parking veel te klein, waardoor iedereen met zijn stadstractor meer rondrijdt, op het voetpad, stilstaan op de doorgang, plots achteruit rijden.... En daar moet ik dan door geraken met mijn kinderen die op de fiets zitten.... Er zijn dan 2 dingen die spelen: bestuurders zodanig gefrustreerd dat ze vast staan en daardoor niet uitkijken; en het feit dat ze kinderen op de fiets gewoonweg niet kunnen zien door het feit dat ze per sé met hun stadstractor moeten rijden. Als ouder moet je dergelijk scenario maar eens beleven, ik kan u hartstilstanden garanderen.

Probleem is dat je ongelukken simpelweg niet kan voorkomen. Damage control is dan de enige optie.
Persoonlijke opinie: SUV's mogen ze van mijn part onmiddellijk verbannen. Onderzoek toont wel degelijk aan dat de ongevallen die ermee gebeuren significant zwaardere gevolgen hebben (meer gewicht en hoogte, dus direct vitale organen). Ja, je zit hoger en ziet potentieel meer, maar dat argument gaat enkel op voor dingen op afstand. De zichtbaarheid onmiddellijk rondom het voertuig is effectief minder dan bij een gewone wagen. En dat is natuurlijk de plaats waar de zwakke weggebruikers zich vertoeven.

Ik kom wekelijks op een parking bij een sporthal waar ik mijn dochters afzet voor hun hobby's. De meesten zetten hun kinderen daar af met de wagen (in veel gevallen: SUV). Parking veel te klein, waardoor iedereen met zijn stadstractor meer rondrijdt, op het voetpad, stilstaan op de doorgang, plots achteruit rijden.... En daar moet ik dan door geraken met mijn kinderen die op de fiets zitten.... Er zijn dan 2 dingen die spelen: bestuurders zodanig gefrustreerd dat ze vast staan en daardoor niet uitkijken; en het feit dat ze kinderen op de fiets gewoonweg niet kunnen zien door het feit dat ze per sé met hun stadstractor moeten rijden. Als ouder moet je dergelijk scenario maar eens beleven, ik kan u hartstilstanden garanderen.
Het zijn nog altijd maar SUV's he, geen camions met een enorme dode hoek.

Als ik voor een niet-SUV wagen was gegaan in de lijst, zaten we met een wagen die niet veel meer ruimte zou bieden dan een Yaris. En een berline is ook niet zo handig met een lage kofferruimte. Op de vorige lijst stonden wel een aantal breaks, maar helaas ... Enfin, ik ga me niet schamen dat ik nu met een SUV rij maar het is wel zo dat héél veel mensen ermee rondrijden en dit zou inderdaad meer ontmoedigd mogen worden. Maar dan zit je met het gevaar dat je het "beleid met de opgestoken vinger" gaat voeren en mensen gaat betuttelen omwille van hun wagenkeuze.
Mijn vrouw en ik hebben ieder onze SUV.
Zij heeft die GLS kofferruimte voor haar werk en het kindergerief (buggy, kleren, speelgoed, pampers, ...) nodig.
Ik wil de kofferruimte voor een bench voor mijn volgende grote hond schofthoogte +65cm en is ook handig om nu en dan een kuub houtsblokken te vervoeren.

We wonen dan ook op de buiten en komen amper tot nooit in de stad. Voor die ene kerstmarkt of kermis per jaar kunnen we daarvoor evengoed de trein pakken.

Mijn vrouw en ik hebben ieder onze SUV.
Zij heeft die GLS kofferruimte voor haar werk en het kindergerief (buggy, kleren, speelgoed, pampers, ...) nodig.
Ik wil de kofferruimte voor een bench voor mijn volgende grote hond schofthoogte +65cm en is ook handig om nu en dan een kuub houtsblokken te vervoeren.

We wonen dan ook op de buiten en komen amper tot nooit in de stad. Voor die ene kerstmarkt of kermis per jaar kunnen we daarvoor evengoed de trein pakken.
Vlug... Maakt dat ge hier weg zijt voor mac-bc ... shit ... kdenk dat em al daar is..

RUN YOU FOOL....

Dus probleem is niet de auto maar mensen die niet kunnen rijden :lol:

Dit, elke constructeur is gewoon op SUV's gesprongen toen bleek dat dit aansloeg. Waar vroeger de SUV in het segment een dure, grote wagen was, heb je nu voor elke grootte en budget wel iets SUV-achtig. Nu goed, als je aan mijn vrouw vraagt wat ze verkiest is dat ook "hoger zitten".
Een golf plus zat ook hoger :unsure:

Da's aan de ene kant wel waar maar er zijn heel wat oorzaken van ongevallen en zaken die de ernstigheid van ongevallen beïnvloeden. Je zou ook alcohol in de binnenstad kunnen bannen, je zou de snelheid nog kunnen verlagen, je zou de boetes X10 kunnen doen, rijbewijs op punten of gevangenisstraffen voor zware overtreders. Dat zijn allemaal zaken die ook gegarandeerd effect zullen hebben op verkeersveiligheid maar die we ook niet doen. De vraag is niet enkel of het de verkeersveiligheid vooruit helpt, de vraag is of het het verbod waard is. En die vraag is natuurlijk makkelijker met "ja" te beantwoorden als je zelf geen SUV hebt of wilt.

Omdat ge graag grote auto's ziet en dat misschien nodig hebt voor uw hobby/werk. Wie zijn wij trouwens om iemand zijn autokeuze te gaan bekritiseren.
Voor zijn werk is het niet, dat weet ik alvast. Hobby, geen idee.

En ja, iedereen doet wat hij of zij wil he, maar ik heb toch mijn bedenkingen bij dat formaat van auto's. Bv. voor het klimaat, en voor onze wegeninfrastructuur enz.
Auto's zouden een pak lichter moeten zijn in vgl. met pakweg 30 jaar geleden (efficiëntere en dus kleinere motoren, lichtere materialen), maar in de plaats daarvan worden ze gewoon groter en zwaarder.

Dus probleem is niet de auto maar mensen die niet kunnen rijden :laugh:
Uiteraard is dat een factor. Als we het eens eerlijk bekijken, zijn er gewoon teveel auto's voor onze infrastructuur (en die is ook niet bepaald uitbreidbaar). Zwakke weggebruikers delven nu al zwaar het onderspit. En dan gaan we dat overbelast wegennet nog eens volgooien met veel te grote wagens?
Minder auto's zijn inderdaad dé oplossing (veiligheid, klimaat,...). Een overgroot deel van de wagens wordt gebruikt voor afstanden die onder de 10km liggen.... Voor mijn part mogen ze elk transport met de wagen onder de 7km gerust verbieden hoor.
En even ter verduidelijking: ik heb zelf ook een wagen hoor, maar die zit in een deelsysteem en in praktijk doen wij quasi alles van dagdagelijkse transport met de fiets. Wij wonen op 7km van onze werkplek, en hebben 3 kinderen die allemaal hobby's hebben waar ze nog niet zelf naartoe kunnen fietsen.

Uiteraard is dat een factor. Als we het eens eerlijk bekijken, zijn er gewoon teveel auto's voor onze infrastructuur (en die is ook niet bepaald uitbreidbaar). Zwakke weggebruikers delven nu al zwaar het onderspit. En dan gaan we dat overbelast wegennet nog eens volgooien met veel te grote wagens?
Minder auto's zijn inderdaad dé oplossing (veiligheid, klimaat,...). Een overgroot deel van de wagens wordt gebruikt voor afstanden die onder de 10km liggen.... Voor mijn part mogen ze elk transport met de wagen onder de 7km gerust verbieden hoor.
En even ter verduidelijking: ik heb zelf ook een wagen hoor, maar die zit in een deelsysteem en in praktijk doen wij quasi alles van dagdagelijkse transport met de fiets. Wij wonen op 7km van onze werkplek, en hebben 3 kinderen die allemaal hobby's hebben waar ze nog niet zelf naartoe kunnen fietsen.
Dus ik moet mijn grote boodschappen in de Colruyt met de fiets doen?

En als we SUV's bannen kunnen we dan ook bakfietsen bannen? Want die zijn ook ergerlijk en veel te groot aangezien die ganse fietspaden inpalmen.

Alhoewel naar de Colruyt gaan zal niet meer moeten want die goederen geraken daar ook niet meer aangezien een vrachtwagen nog een stuk groter is dan een SUV dus die zouden dan ook gebannen moeten worden

Terug
Bovenaan