Kleine nieuwtjes

Het argument dat mensen graag wat hoger zitten in een auto en zich wat veiliger voelen zorgt er voor dat er een verschuiving is aan het gebeuren bij autoconstructeurs waarbij er steeds meer SUV's worden geproduceerd. Voor constructeurs is het namelijk ook winstgevender om veel SUV's te verkopen, dus die gaan maar al te graag mee in het verhaal en investeren extra in reclame voor SUVs. Het gevolg is wel dat er steeds meer en meer SUVs op de baan komen.

Akkoord dat we moeten proberen om het aantal verkeersongevallen tot een minimum te beperken maar door het hogere aantal SUVs in omloop is de kans op een zwaar ongeval ook aanzienlijk groter. Reglementering zou hier op zijn plaats zijn want er is bijna niemand in België die een SUV nodig heeft, ze belastender zijn voor het milieu, en omdat er op deze manier een soort van wedloop ontstaat waarbij ge zelf eigenlijk zelf richting SUV gepusht wordt omdat de kans dat ge in een aanrijding komt met een andere SUV groter en groter wordt.
Beetje kort door de bocht:
  • als je wat lengte hebt dan zit een SUV ook gewoon veel beter (in merendeel van de auto's zit je anders met je hoofd tegen het dak).
  • als je wat ouder wordt is die hogere in en uitstap ook veel handiger
  • Veel EV's zijn ook gewoon SUV formaat

• Veel EV's zijn ook gewoon SUV formaat

Wat op zichzelf misschien wel het symbool is van de absurde SUV-isering van het wagenpark. Een SUV is vanuit technisch/aerodynamisch oogput de minst interessante vorm om een EV te maken. En toch, inderdaad, zijn de meeste van dat formaat. Waanzin.

Maarja het is vrije markt en als de mensen dat nu eenmaal willen...

Wij hadden een tweede wagen nodig wegens gezinsuitbreiding en het cafetariaplan van mijn werkgever biedt een resem auto's aan. Veruit de interessantste als gezinswagen was een SUV, daarnaast had je een aantal berlines en hatchbacks die simpelweg te weinig ruimte boden. Ik wou een break, maar had die keuze niet.

Een SUV is natuurlijk iets stoerder dan een monovolume genre Renault Espace. Twintig tot dertig jaar geleden reden bijna alle groten gezinnen met een monovolume of break, omdat je daar puur objectief gezien de meeste ruimte in hebt. Om dergelijke ruimte te hebben in een SUV moet je echt al naar de duurdere modellen gaan zoals de X5 of Q9, al de rest is gewoon zever en heeft niks te maken met handigheid of extra ruimte.

Wat op zichzelf misschien wel het symbool is van de absurde SUV-isering van het wagenpark. Een SUV is vanuit technisch/aerodynamisch oogput de minst interessante vorm om een EV te maken. En toch, inderdaad, zijn de meeste van dat formaat. Waanzin.

Dit, elke constructeur is gewoon op SUV's gesprongen toen bleek dat dit aansloeg. Waar vroeger de SUV in het segment een dure, grote wagen was, heb je nu voor elke grootte en budget wel iets SUV-achtig. Nu goed, als je aan mijn vrouw vraagt wat ze verkiest is dat ook "hoger zitten".

Dat heb ik ook al vaak gehoord, maar ik vind dat geen doorslaggevend argument om de SUV te bannen. In eerste instantie moeten we voorkomen dat die ongelukken gebeuren. Dat mensen rondrijden in een naftverslindende Dodge RAM dat belachelijk groot is en daar veel te weinig voor betalen omdat ze die als lichte vracht inschrijven is een andere discussie. Als ik kan kiezen word ik ook wel liever aangereden door een Yaris dan door een Dodge RAM. :p
Het lijkt me wel iets eenvoudiger om SUV's te bannen in bepaalde omgevingen (of om de aankoop op zijn minst niet aan te moedigen) dan conflictvrije verkeerspunten in te voeren in de steden. Met zwakke weggebruikers betekent dit ook dat je overal het groen vierkant mag invoeren (en iedereen dus dubbel zo lang rood krijgt) want je blijft steeds in conflict met voetgangers die oversteken als je links/rechts afdraait.

Een SUV is natuurlijk iets stoerder dan een monovolume genre Renault Espace. Twintig tot dertig jaar geleden reden bijna alle groten gezinnen met een monovolume of break, omdat je daar puur objectief gezien de meeste ruimte in hebt. Om dergelijke ruimte te hebben in een SUV moet je echt al naar de duurdere modellen gaan zoals de X5 of Q9, al de rest is gewoon zever en heeft niks te maken met handigheid of extra ruimte.
Als ik voor een niet-SUV wagen was gegaan in de lijst, zaten we met een wagen die niet veel meer ruimte zou bieden dan een Yaris. En een berline is ook niet zo handig met een lage kofferruimte. Op de vorige lijst stonden wel een aantal breaks, maar helaas ... Enfin, ik ga me niet schamen dat ik nu met een SUV rij maar het is wel zo dat héél veel mensen ermee rondrijden en dit zou inderdaad meer ontmoedigd mogen worden. Maar dan zit je met het gevaar dat je het "beleid met de opgestoken vinger" gaat voeren en mensen gaat betuttelen omwille van hun wagenkeuze.

Nee een koetswerk van een SUV is gewoon veel handiger om uw accu's in weg te werken

Als ik voor een niet-SUV wagen was gegaan in de lijst, zaten we met een wagen die niet veel meer ruimte zou bieden dan een Yaris. En een berline is ook niet zo handig met een lage kofferruimte. Op de vorige lijst stonden wel een aantal breaks, maar helaas ... Enfin, ik ga me niet schamen dat ik nu met een SUV rij maar het is wel zo dat héél veel mensen ermee rondrijden en dit zou inderdaad meer ontmoedigd mogen worden. Maar dan zit je met het gevaar dat je het "beleid met de opgestoken vinger" gaat voeren en mensen gaat betuttelen omwille van hun wagenkeuze.
Maar buiten die lijst zou je dan waarschijnlijk wel een meer gerieflijke wagen gekozen hebben?

Maar buiten die lijst zou je dan waarschijnlijk wel een meer gerieflijke wagen gekozen hebben?
Dat wel, maar privé kopen of leasen was een duurdere optie (we hadden al een bijkomende renovatielening en daar kwamen nog eens crèchekosten bij). Maar voor wat het waard is ben ik wel tevreden met hoe de wagen rijdt en tot hiertoe heb ik nog geen zwakke weggebruikers tegen mijn snuit gekregen.

Dat wel, maar privé kopen of leasen was een duurdere optie (we hadden al een bijkomende renovatielening en daar kwamen nog eens crèchekosten bij). Maar voor wat het waard is ben ik wel tevreden met hoe de wagen rijdt en tot hiertoe heb ik nog geen zwakke weggebruikers tegen mijn snuit gekregen.
De leasingmaatschappijen duwen de mensen natuurlijk ook richting die SUV's, hoe meer volume hoe groter de eigen marge neem ik aan.

Dit, elke constructeur is gewoon op SUV's gesprongen toen bleek dat dit aansloeg. Waar vroeger de SUV in het segment een dure, grote wagen was, heb je nu voor elke grootte en budget wel iets SUV-achtig. Nu goed, als je aan mijn vrouw vraagt wat ze verkiest is dat ook "hoger zitten".
De zitpositie bij een SUV is ook gewoon meer rechtop wat sommigen als aangenamer ervaren.
Bij een EV heb je wel als voordeel meer hoogte te hebben waardoor je een betere zitpositie kan creëren. Kijk maar naar de zitpositie op de achterbank van menig EV die de batterij in de bodemplaat heeft zitten: achteraan zit je bijna gehurkt omdat de zetels lager tegen de vloer zitten.

Maar is een "SUV" echt praktischer?

De "echte" SUVS's zoals een XC90, X5, Q7,... ja daar kan er meer in.

Maar nu zit je met de kleine SUV's wat eigenlijk gewoon de hatchback is die ietwat hoger staat.
Voorbeeld hiervan: Quasi dezelfde interieurruimte en cargoruimte. Ik heb toch de indruk dat bij die "crossovers' dat het vooral tussen de oren het verschil zit en niet in werkelijkheid :p.

De zitpositie bij een SUV is ook gewoon meer rechtop wat sommigen als aangenamer ervaren.
Bij een EV heb je wel als voordeel meer hoogte te hebben waardoor je een betere zitpositie kan creëren. Kijk maar naar de zitpositie op de achterbank van menig EV die de batterij in de bodemplaat heeft zitten: achteraan zit je bijna gehurkt omdat de zetels lager tegen de vloer zitten.
Welja, maar de vraag is dan toch "wat is een SUV", want zoals @DogFacedGod aangeeft is een groot deel van de "hogere" wagens dat tegenwoordig rondrijdt niet meer de grote, dure SUV van vroeger, maar een stadswagen die wat hoger is.

Maar is een "SUV" echt praktischer?

De "echte" SUVS's zoals een XC90, X5, Q7,... ja daar kan er meer in.

Maar nu zit je met de kleine SUV's wat eigenlijk gewoon de hatchback is die ietwat hoger staat.
Voorbeeld hiervan: Quasi dezelfde interieurruimte en cargoruimte. Ik heb toch de indruk dat bij die "crossovers' dat het vooral tussen de oren het verschil zit en niet in werkelijkheid :p.
Ik heb een Citroen C5 Aircross en daar kan wel behoorlijk veel in, maar onze eerste wagen is dan ook een Toyota Yaris. Zit ook erg comfortabel, maar dat is eigen aan Franse wagens. De hamvraag is in hoeverre de overheid zich te moeien heeft met de wagenkeuze van de burger.

Verkopen ze daar zelfs al auto's?

Sorry, laatste off-topic en Limburg-diss :unsure:

Hawel, veurig joar houwe we hie ozzenierste otto, was pertang nie hullegans nief. Ma de jung kwaam allemaal op stroat ('allee, stroat', da zen hie nog allemoal kinnerkoppe of aarwege he menneke) om derachter te loepe, nog noeit hadden ze zoeweit gezeen ! Twas grellig zalle!

Terug
Bovenaan