Beetje googlen en het is duidelijk hetzelfde meisje/dezelfde vrouw (actief op social media, met naam en toenaam in HBvL en een Brusselse nieuwswebsite gezet gezet), maar laten we wel wezen maakt het uit of ze 24, 25 of 26 is?
Toeval zou ik dit eerlijk gezegd niet noemen: de link is duidelijk Brussel en als je iemand hebt die vrij actief is op social media, dan is het gemakkelijk voor de klassieke media om zo'n verhalen op te pikken hé, zeker als er een journalist (of meerdere) haar volgen.
Fietsen in Brussel is sowieso levensgevaarlijk. Zelfs met de auto mag je je aan agressie verwachten. Dat verhaal had evengoed van iemand anders, inclusief mezelf kunnen komen.
Dat lastig vallen op de trein, dat hoort er helaas ook gewoon bij, voor jonge vrouwen. Enige, belangrijke verschil wat mij betreft, is dat de klassieke media natuurlijk bewust niet benoemen over wat soort mannen dat in 95% van de gevallen gaat. Maar het wordt natuurlijk wel al snel genoeg duidelijk tussen de regels van zodra een artikel specifieker wordt...
Romi ging bij een jongen zitten die betrouwbaar eruit zag: "niet omdat hij blank* was, maar omdat hij gewoon een boek zat te lezen in plaats van te roken of bloeden…" of "Toen ik na een tijdje zei dat hij zijn mondmasker moest opzetten, werd hij plots heel agressief. Hij zei dat iedereen recht had om de trein te nemen, van welke nationaliteit dan ook. ‘Jij bent een racist’, zei hij, ‘ik kom hier gewoon wat babbelen en jij wijst mij af en zegt me dat ik een masker moet dragen…"
Sven Gatz, één van de vele politici die liever z'n kop in het zand steekt, zou het de "kosmopolitische openheid" noemen.
Ik zie de link niet tussen de wantoestanden (gaande van losse handjes tot beschuldigingen van verkrachting) bij The Voice of Holland en dat soort voorvallen op de trein/stations of Brussel tout court, daar hoor je al jaren verhalen over. Inclusief bijvoorbeeld de pendelbusjes om vrouwen te beschermen bij het wandelen naar Brussel-Noord!
Een land dat zelfs de stationsbuurten van zijn hoofdstad niet kan opkuisen, is een teken van een land in verval.
*EDIT: misschien toch ook even nuanceren, de huidskleur van die mannen is wat mij betreft ook niet het relevante, maar wat daar wel in de Brusselse context sterk mee samenhangt: (illegale) migratie, afkomst, cultuur (inclusief al te vaak een religie met weinig respect voor vrouwen), gebrekige opleiding en zwakke economische toestand (een logisch gevolg van onbeheerde migratie), etc.