Kleine nieuwtjes

Aan de andere kant zijn er bestuursleden naar het gerecht gestapt en heeft het gerecht een voorlopig bewindvoerder aangeduid, daar gaan ze niet licht over. Of er strafrechtelijk iets te bewijzen valt valt inderdaad nog te bezien, maar dat er geen ernstige tekortkomingen waren en/of een overtreding van deontologische regels lijkt me heel onwaarschijnlijk. Vergelijk het met Meeuws (ook in Antwerpen, :thinking:) die is uiteindelijk ook niet veroordeeld maar die had duidelijk stappen gezet om controles te ontglippen zoals facturen in twee gedeeld zodat ze onder de grens vielen om ze naar ergens te moeten doorsturen als ik het me goed herinner. Controles vermijden is daarom nog geen bewijs van een misdaad, maar het is wel voldoende om iemand terecht van een gebrek aan integriteit te beschuldigen. Als je ziet wat er publiek beschikbaar is, is dat eigenlijk al genoeg om haar door de mangel te halen.

Ja, ik hou daar rekening mee. Ik probeer elke dag onder een bepaalde limiet qua calorieen te zitten, en als ik op vrijdag of zaterdagavond een speciaalbierke wil drinken, dan let ik op de calorieen. Afgaande op het aantal, durf ik soms 2 of 3 biertjes te drinken als het een relatief laag aantal is.

Ik zou het dan ook heel handig vinden als dit gewoon standaard op de fles komt zodat ik het niet telkens moet googlen.

Ik denk wel dat mensen met een alcoholprobleem, daar heel weinig rekening mee gaan houden en het eerder de occassionele drinker (zoals mezelf) zal beinvloeden.
https://browarbednary.pl/ moete is checken :) die emme wel wa lekkers

Aan de andere kant zijn er bestuursleden naar het gerecht gestapt en heeft het gerecht een voorlopig bewindvoerder aangeduid, daar gaan ze niet licht over. Of er strafrechtelijk iets te bewijzen valt valt inderdaad nog te bezien, maar dat er geen ernstige tekortkomingen waren en/of een overtreding van deontologische regels lijkt me heel onwaarschijnlijk. Vergelijk het met Meeuws (ook in Antwerpen, :thinking:) die is uiteindelijk ook niet veroordeeld maar die had duidelijk stappen gezet om controles te ontglippen zoals facturen in twee gedeeld zodat ze onder de grens vielen om ze naar ergens te moeten doorsturen als ik het me goed herinner. Controles vermijden is daarom nog geen bewijs van een misdaad, maar het is wel voldoende om iemand terecht van een gebrek aan integriteit te beschuldigen. Als je ziet wat er publiek beschikbaar is, is dat eigenlijk al genoeg om haar door de mangel te halen.
Het is dat, strafrechterlijk zullen we wel zien, maar verdorie dat zijn wel heel veel "initiatieven" op 1 adres. Gezien het geld dat er ook in haar "wannawork" is gestoken. Hallo kroket, das precies een subsidiecarousel zoiets.

Het valt dan ook wel op hoe meteen al de "minderhedencelebs" op sociale media haar steunen :) .

Dat er iets grondig mis is, lijkt wel te kloppen, maar het is aan het gerecht om uit te maken of dit nalatigheid/incompetentie is, of dat er ook effectief sprake is van fraude, en of deze moedwillig was (genoeg vzw's die 'creatief' boekhouden om via projectsubsidies ook hun basiswerking te ondersteunen, gewoon omdat je voor basiswerking geen fondsen krijgt en je zonder basiswerking geen projecten hebt).

Voor alle duidelijkheid: ik geloof zeker dan er grove fouten gemaakt zijn, en dat El Kaouakibi daar een aandeel, zoniet zeker een verantwoordelijkheid in heeft. De bocht die ik echter niet zomaar wil nemen is dat dit moedwillig en met het oog op zelfverrijking gebeurd is, zoals uit sommige hoeken daarom niet hier op het forum) al direct klinkt.

Het is dat, strafrechterlijk zullen we wel zien, maar verdorie dat zijn wel heel veel "initiatieven" op 1 adres. Gezien het geld dat er ook in haar "wannawork" is gestoken. Hallo kroket, das precies een subsidiecarousel zoiets.
Meerdere vzw's op 1 adres is an sich niet zo uitzonderlijk (genoeg kleine organisaties die samenhokken in 1 kantoor), maar dit is hier niet het geval voor Let's Go Urban, die vrij proper als aparte entiteit op zichzelf staat

Wannawork is een ander verhaal: het zit wel in een pand (Jacob Jordaenshuis, een eventhal/cateraar) in waar er nog een hoop andere bedrijfjes zitten, waartussen er duidelijk kruisbestuiving is. An sich hoeft dit niet ook niet problematisch te zijn: een communicatiebureau en interimbureau zijn an sich niet zo'n stretch, alsook een aparte firma die de immo kant beheert (het gaat over een historisch pand). Waar het i.m.o. al veel grijzer wordt is bij Tokomat, wat een typisch managementvennootschap is.
Zie https://www.staatsbladmonitor.be/onderneming-zoeken.html?zelfdeadresals=0750492265

=> de ethische vraag voor mij is dus voornamelijk of El Kaouakibi Wannawork en consoorten gebruikte om Let's Go Urban vooruit te trekken, of omgekeerd.

En vooral wanneer dat met publieke middelen gebeurt die dan nog eens bedoeld zijn voor kansarme jongeren.

Zelfs los van haar mogelijk gesjoemel vind ik die bedragen in het artikel van VRT toch echt belachelijk? Even meubels voor 90 000 + euro aankopen en uitlenen aan je eigen vennootschap? Uw eigen vennootschap honderd duizenden euros uitbetalen?

Wanneer je het let's go urban verhaal hoort doet ze vaak alsof ze daar niets mee verdient, blijkbaar klopt dat toch ook niet? Ze heeft met dit verhaal de hele let's go urban vereniging toch enorme schade berokkend?

Het valt dan ook wel op hoe meteen al de "minderhedencelebs" op sociale media haar steunen :) .
Wiens brood men eet,...

Wiens brood men eet,...
Ik vind het hoogst bizar. 20 man in 4 jaar en dan het overlaten aan vivaldi's. VDAB niet goed genoeg voor haar dan? Allez, gewoon bizar.

Een beetje zoals de federale overheid nu haar eigen LED databank wil oprichten parallel aan die van de gewesten. Like... why...

En vooral wanneer dat met publieke middelen gebeurt die dan nog eens bedoeld zijn voor kansarme jongeren.
Even nuanceren, het gaat vooral over het geld de renovatie/restauratiepremie die Let's Go Urban gekregen heeft om hun historisch pand te renoveren/restaureren (en die bedragen zijn niet uitzonderlijk hoog, patrimonium onderhouden is gewoon pokkeduur), dit is dus nog net iets anders dan puur geld voor kansarme jongeren. Dit is vermoedelijk ook de reden dat dit aan het licht gekomen is, aangezien die regelgeving veel strenger is geworden (een bouwproject heeft nu eenmaal een concretere en beter meetbare output dan een socio-cultureel project).
Zelfs los van haar mogelijk gesjoemel vind ik die bedragen in het artikel van VRT toch echt belachelijk? Even meubels voor 90 000 + euro aankopen en uitlenen aan je eigen vennootschap? Uw eigen vennootschap honderd duizenden euros uitbetalen?
€90.000 aan meubels is ook niet zo absurd als daar bv. eventmateriaal tussen zit (catering, licht/geluid/projectie, goeie kwaliteit stoelen/tafels,...), en dat is net het soort materiaal dat in de grijze zone zit om in te brengen in de kosten van een bouwproject (het behoort tot de uitrusting van het gebouw), en is tegelijkertijd ook het materiaal dat je tussen organisaties onderling kunt uitlenen als wederdienst. Ik zeg niet dat het hierom gaat hé in dit geval, of dat het een excuus is, enkel dat dit een mogelijke piste is (eentje die ik zelf al eerder ben tegengekomen).
Wanneer je het let's go urban verhaal hoort doet ze vaak alsof ze daar niets mee verdient, blijkbaar klopt dat toch ook niet? Ze heeft met dit verhaal de hele let's go urban vereniging toch enorme schade berokkend?
Niets verdienen kan ook bedoeld zijn als geen winst maken. Er zijn genoeg bedrijven die bij wijze van sponsoring hun winstmarge laten vallen (of er zelfs verlies op maken), maar toch een factuur sturen voor geleverde diensten. Again: ik zeg niet dat dit hier het geval is, wel dat het te vroeg is om die conclusie te trekken.

Mja, met die buitenlandse onroerende goederen heb je eigenlijk maar 3 opties nu:
- Ofwel belast je ze aan werkelijke waarde, maar dan moet je hetzelfde doen met de binnenlandse woningen. Dat is electorale zelfmoord, niemand gaat dat ooit goedkeuren;
- Ofwel gebruik je ook een fictief KI, zoals in België, wat afaik de optie is die gekozen was. Hoe dat geregeld moet worden is tricky en begrijpelijk dat de RvS daar kritisch over is;
- Ofwel belast je onroerende inkomsten hoegenaamd niet, maar dat is een extra put in de begroting, dus ook niet wenselijk.

M.a.w. de regering heeft maar één optie en kan alleen proberen ze zo sluitend mogelijk te maken. Merk wel dat de RVS die wet nooit kan vernietigen, dat is eerder een taak voor het Grondwettelijk Hof eenmaal ze er is.

Mja, met die buitenlandse onroerende goederen heb je eigenlijk maar 3 opties nu:
- Ofwel belast je ze aan werkelijke waarde, maar dan moet je hetzelfde doen met de binnenlandse woningen. Dat is electorale zelfmoord, niemand gaat dat ooit goedkeuren;
Dat hoeft geen electorale zelfmoord te zijn als je stelt enkel niet primaire woning aan de volle waarde te belasten.

Dat hoeft geen electorale zelfmoord te zijn als je stelt enkel niet primaire woning aan de volle waarde te belasten.
Dan moet je dat ook voor woningen in België doorvoeren:
- huurwoningen rekenen dat door aan de huurder
- de Vlaming met z'n kust appartement gaat zich weer in het zak gezet voelen
- aan Waalse kant hebt ge hetzelfde met chalets (of vice versa)

Ik vind het persoonlijk ook een goed idee, zeker omdat kadastraal inkomen dringend een update mag krijgen, maar electoraal gaat niemand daar z'n vingers aan willen verbranden.

Gewoon de linkerkant in het algemeen. lid van vivaldi, dus de troepen moeten gerallyed worden.
Onderzoek afwachten etc.

Enkel van toepassing op de vrienden natuurlijk. Wanneer het buitenstaanders betreft, mag na afloop onderzoek en vrijuitgaan alsnog gratuite beschuldigingen worden geuit :p

Dan moet je dat ook voor woningen in België doorvoeren:
- huurwoningen rekenen dat door aan de huurder
- de Vlaming met z'n kust appartement gaat zich weer in het zak gezet voelen
- aan Waalse kant hebt ge hetzelfde met chalets (of vice versa)

Ik vind het persoonlijk ook een goed idee, zeker omdat kadastraal inkomen dringend een update mag krijgen, maar electoraal gaat niemand daar z'n vingers aan willen verbranden.
Jammer.
In alle omringende landen liggen de inkomsten uit onroerend goed 3x4 hoger dan in België

En neen, dat gaat niet doorgerekend worden in de huurprijzen. Want dan staan die panden leeg, en kosten ze alleen maar geld.
Het rendement op het verhuren van huizen gaat naar beneden -> minder investeringen in huurwoningen en appartementen -> impact op de prijs van immo op de markt.

Jammer.
In alle omringende landen liggen de inkomsten uit onroerend goed 3x4 hoger dan in België

En neen, dat gaat niet doorgerekend worden in de huurprijzen. Want dan staan die panden leeg, en kosten ze alleen maar geld.
Het rendement op het verhuren van huizen gaat naar beneden -> minder investeringen in huurwoningen en appartementen -> impact op de prijs van immo op de markt.
Tuurlijk zal dat worden doorgerekend. En elke verhuurder zal hetzelfde doen, dus waarom zou er leegstand zijn? De huurprijzen zullen stijgen, verder niks.

Tuurlijk zal dat worden doorgerekend. En elke verhuurder zal hetzelfde doen, dus waarom zou er leegstand zijn? De huurprijzen zullen stijgen, verder niks.
Neen ze gaan dat proberen door te rekenen.
Er bestaat zoiets als vraag en aanbod. Waardoor dat mensen die hun prijzen doen stijgen wat last zullen krijgen van leegstand.
Mensen die de opbrengst onvoldoende vinden gaan zich terugtrekken uit immobiliën, zodat immo ook goedkoper wordt, en er opnieuw een redelijk rendement kan bekomen worden op die goedkopere huizen/appartementen.

Neen ze gaan dat proberen door te rekenen.
Er bestaat zoiets als vraag en aanbod. Waardoor dat mensen die hun prijzen doen stijgen wat last zullen krijgen van leegstand.
Mensen die de opbrengst onvoldoende vinden gaan zich terugtrekken uit immobiliën, zodat immo ook goedkoper wordt, en er opnieuw een redelijk rendement kan bekomen worden op die goedkopere huizen/appartementen.
In een mooie wereld wel. Maar de realiteit zal zijn dat elke huurprijs stijgt en er dus enkel duurder aanbod is. De vraag zal zich daar aan moeten aanpassen.
Het is enorm naïef om te geloven dat de verhuurder op kosten jagen goed zou zijn voor de huurder.

Wel wel wel.

@pieterjan94 Hadden wij een jaar geleden ofzo geen discussie over dergelijke subsidieslurpers die zichzelf verkopen als 'social enterpreneurs' en meer specifiek over deze dame in kwestie, Sihame el kaouakibi?

Naast de aanzienlijke som subsidies (+1 miljoen euro) die haar 'Let's go urban' project ontvangen heeft, is het zeer interessant om al deze extra elementen nu eens belicht te zien.

Dus:
1. Start een vzw op die massa's subsidies kan binnenrijven om de werkingskosten van die organisatie te kunnen dekken
2. Keer uzelf 5.000€/jaar uit via een of andere auteursrechtelijke truc
2. In plaats van voor de werkingskosten beroep te doen op bestaande, externe firma's, richt je vervolgens zelf een 10-tal kleinere vennootschappen (A Woman's view, Wannacatch, JJ House, Point Urban, Wannawork, NexGenIty, WeloveBXL) op met een strovrouw aan het hoofd.
Die vennootschappen hebben amper economische meerwaarde (Point urban 0.49 miljoen euro verlies, Wannawork verlies, etc ...) . Ze vervullen 2 andere functies:
- subsidies vasthouden door ze door te sluizen van je vzw naar firma's waar je zelf controle over hebt en uitgaves bekostigen, waarvoor die subsidies eigenlijk totáál niet bestemd waren
- nog extra subsidies en fiscale gunstregimes losweken door specifieke reclamebureau's, recruteringsbureau's, etc ... op te richten die voldoen aan alle mogelijke diversiteit/inclusiviteit criteria om de subsidiekraan opnieuw open te draaien

Dat een prulgazet als tscheldt nu al de onderzoeksjournalistiek moet brengen en zelfs Abou Jahjah de puntjes op de i t zet terwijl de media 'slachtoffer van karaktermoord?' naar voor brengt zegt ook al veel.

los van of dat er sprake is van fraude en dergelijke, tot zover dat "ondernemerschap". 🤣

Subsidie = Geen omzet
Non-profit zonder risico? = geen onderneming

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan