Kleine nieuwtjes

Intussen wat het Oosterweel-dossier betreft, lezen we in het Belang Van Limburg:
"Tegen de wil van de gemeente [Kinrooi nvdr.] in heeft Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) een vergunning gegeven aan een grind-consortium om 7 miljoen kubieke meter "vreemde gronden" in een plas naast de Maas te storten."

Alles wijst erop dat er 7 miljoen kubieke meter vervuilde PFOS-grond afkomstig van het Antwerps prestigeproject van keizer De Wever, gedumpt zal worden in Kinrooi. Met behulp van trouwe partijsoldaat Demir.

Dat macht corrumpeert, dat wisten we al langer. Maar de N-VA is dit principe naar een gans nieuw niveau aan het tillen. Er gebeuren zodanig veel schandalige dingen dat ik amper nog de tijd vind om ze hier allemaal neer te pennen. Ook de verontwaardiging geraakt stilaan uitgeput.

Vorige week kwam verder ook aan het licht dat een Antwerps chemiebedrijf die méér uitstoot dan de geweigerde gascentrale van Vilvoorde, wél probleemloos zijn omgevingsvergunning krijgt van Demir. Maar dat het politieke sabotage is dat Demir de gascentrales boycot? Neen hoor, absoluut niet. Dan zien we spoken. :sarcastic:
Nee die vergunning is verleend door de provinice en dus NIET door Demir
Is trouwens ook vernieuwing en geen volledig nieuw en kan je dossiers niet met elkaar vergelijken

Is trouwens ook vernieuwing en geen volledig nieuw en kan je dossiers niet met elkaar vergelijken
Dat klopt. Het beroep wordt wel behandeld door Demir, dus ik ben wel benieuwd naar haar beslissing en motivatie.

We hebben het hier over Evonik, vermoed ik?

Vorige week kwam verder ook aan het licht dat een Antwerps chemiebedrijf die méér uitstoot dan de geweigerde gascentrale van Vilvoorde, wél probleemloos zijn omgevingsvergunning krijgt van Demir. Maar dat het politieke sabotage is dat Demir de gascentrales boycot? Neen hoor, absoluut niet. Dan zien we spoken. :sarcastic:

Wat een apenland zijn we geworden dat vergunningen gewoon politieke beslissingen zijn geworden. We zijn precies een Sovjetland eerste klas. Voor u geïntroduceerd door een rancuneuze N-VA. Rancune lijkt het enige wat die partij nog lijkt te drijven.
Gezien je blijkbaar zelf foutieve informatie aan het geven was, is die laatste zin toch echt wel een parel :D . Gezien uw verleden met NVA

Intussen wat het Oosterweel-dossier betreft, lezen we in het Belang Van Limburg:
"Tegen de wil van de gemeente [Kinrooi nvdr.] in heeft Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) een vergunning gegeven aan een grind-consortium om 7 miljoen kubieke meter "vreemde gronden" in een plas naast de Maas te storten."

Alles wijst erop dat er 7 miljoen kubieke meter vervuilde PFOS-grond afkomstig van het Antwerps prestigeproject van keizer De Wever, gedumpt zal worden in Kinrooi. Met behulp van trouwe partijsoldaat Demir.

Dat macht corrumpeert, dat wisten we al langer. Maar de N-VA is dit principe naar een gans nieuw niveau aan het tillen. Er gebeuren zodanig veel schandalige dingen dat ik amper nog de tijd vind om ze hier allemaal neer te pennen. Ook de verontwaardiging geraakt stilaan uitgeput.

Strike 2....

Die eindscene in rundskop, waarbij mattias schoenaerts door het lint gaat na het nemen van een pak steroids, is toch wel een mooie weergave van hoe jij tekeer gaat hoor.

Ik lees zijn posts soms met plaatsvervangende schaamte. :laugh:
Vreemd dat er geen enkele andere partij moeilijk doet over het weigeren van de vergunning gascentrale. Want die aanvraag was gewoonweg niet in orde.
Maar neen, voor Mac zou ze die toch moeten goedkeuren want anders is het stoute n-va :nono:

Er zit soms een grond van terechte kritiek in uw rants, soms is het ook gewoon zielig.

Laatst bewerkt:
Vreemd dat er geen enkele andere partij moeilijk doet over het weigeren van de vergunning gascentrale. Want die aanvraag was gewoonweg niet in orde.
Maar neen, voor Mac zou ze die toch moeten goedkeuren want anders is het stoute n-va :nono:

Er zit soms een grond van terechte kritiek in uw rants, soms is het ook gewoon zielig.
Waarom zou iemand zich daaraan willen verbranden? Laat NVA en groen het maar uitvechten zeker? Waarom zou OVLD of cd&v of Vooruit partij kiezen? Den Eggie heeft de kerncentrales al dood verklaard terwijl alexander de croo gesapig nog probeert bij engie langs te gaan? Lijkt me toch ook gewoon maar spray-and-pray taktiek hoor

Klopt, dat moest niet "door Demir" zijn maar door haar partij de N-VA die met met kop en schouders de grootste partij zijn in de Antwerpse deputatie.

So? Dus een vernieuwing wordt niet getoetst aan dezelfde regels ofzo?

Gezien je blijkbaar zelf foutieve informatie aan het geven was, is die laatste zin toch echt wel een parel :D . Gezien uw verleden met NVA

"Foutief". :lol:

Omdat ik Demir zei en niet haar partij? Mocht mijn punt zijn dat Demir politieke spelletjes speelt, dan had je me hier kunnen pakken. Mijn punt is echter dat de N-VA politieke spelletjes speelt. Of de beslissingen dan genomen werden door Demir of door andere partijsoldaten, in deze in de Antwerpse deputatie, is compleet irrelevant.

Strike 2....

Die eindscene in rundskop, waarbij mattias schoenaerts door het lint gaat na het nemen van een pak steroids, is toch wel een mooie weergave van hoe jij tekeer gaat hoor.

Wat "strike 2"?!

Je post hier een artikel. Ok. Wat is uw punt? Of vind je dat al een danige prestatie dat dat op zichzelf al "een strike" is?

"De aanvraag was niet in orde". Tell me more!

Dit was juist een dossier waar quasi alle adviezen groen licht gaven, iets wat zelden gebeurt.

Weet je wat zielig is? Hoe diep sommigen in hun echokamers zitten dat ze er alles aan doen om de fouten van hun geliefde partij te proberen verdoezelen. Ook wanneer ze daarvoor anderen in diskrediet moeten brengen.

So? Dus een vernieuwing wordt niet getoetst aan dezelfde regels ofzo?

Dat zou best wel kunnen. Hier onlangs zelf privé ook gemerkt. Bij een nieuwe installatie moesten bepaalde voorwaarden voldaan zijn, bij een vervangen van een bestaande was dat niet het geval.

Heel veel insinuaties en verdachtmakingen, maar hopelijk kan je ook inzicht geven in die "aanwijzigingen"?
Nu is het toch wat magertjes.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is. Maar gezien onze vette overheid hoop ik dat er genoeg controlemechanismen zijn die nagaan dat het inderdaad niet om zwaar vervuilde grond gaat die daar eventueel gestort wordt.

"De aanvraag was niet in orde". Tell me more!

Dit was juist een dossier waar quasi alle adviezen groen licht gaven, iets wat zelden gebeurt.

Weet je wat zielig is? Hoe diep sommigen in hun echokamers zitten dat ze er alles aan doen om de fouten van hun geliefde partij te proberen verdoezelen. Ook wanneer ze daarvoor anderen in diskrediet moeten brengen.
Kijk ik ga geen tijd steken in uw blinde haat voor nva.
De vergunning was niet conform de milieuvoorwaarden. Die van Gent wel en die heeft ze ook goedgekeurd.
Als de nieuwe aanvraag wel conform is, wordt die goedgekeurd. Zo simpel is het.

'Mijn geliefde partij' , waar ik niet meer op ga stemmen ... Juist ja.

Heeft er u deze morgen ene met een NVA sticker op zijn firmawagen u bijna van het fietspad gereden mss? Al verschillende posts over verschillende onderwerpen met dezelfde boodschap & scheve argumentering. Het mag dan eens stoppen om uw verdraaide weergave van de realiteit te poneren als feiten.

Om op het topic van NOx te blijven:

Het hof van beroep in Brussel heeft de Vlaamse overheid opnieuw veroordeeld in een zaak over luchtkwaliteit: het luchtbeleidsplan in zijn huidige vorm voldoet niet, oordeelt de rechter. Greenpeace was in september 2017 naar de rechter gestapt omdat de Europese norm voor stikstofdioxide op te veel plaatsen werd verschreden. Het kabinet van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) zegt dat de rechter het luchtbeleidsplan zelf niet in vraag stelt en dat de veroordeling gaat over ontbreken van een bindend tijdskader.

750 dagen later en die dwangsom is ondertussen al opgelopen tot bijna een miljoen euro. Wat is het nut van een dwangsom als die de overheid toch niet doet ingrijpen?

Heel veel insinuaties en verdachtmakingen, maar hopelijk kan je ook inzicht geven in die "aanwijzigingen"?
Nu is het toch wat magertjes.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is. Maar gezien onze vette overheid hoop ik dat er genoeg controlemechanismen zijn die nagaan dat het inderdaad niet om zwaar vervuilde grond gaat die daar eventueel gestort wordt.

Tja, als er nu al sluitend bewijs was dan was het nu al een uitgeklaarde zaak en het zoveelste milieuschandaal rond de Oosterweelverbinding, a.k.a. prestigeproject van De Wever. Daarom heb ik ook nergens gezegd dat dit een feit was, maar "dat alles erop wijst".

Het is nu al duidelijk dat dit prestigeproject koste wat kost moest uitgevoerd worden, welke milieuschandalen en menselijke gezondheidstol dit project ook teweeg zou brengen, en dat er een hand boven het hoofd van dit project wordt gehouden door de hoogste politieke overheden (en gezien de belangen, hoogstwaarschijnlijk gedirigeerd vanop het Schoon Verdiep). Zie PFOS-commissie in het Vlaams Parlement.

In die context (politieke druk van bovenaf, prestigeproject moet koste wat kost doorgaan, ...) moet elke gemeente dus extreem alert zijn. Net toen het PFOS-schandaal op het punt stond om uit te barsten herinner ik mij dat er een soortgelijke aanvraag tot gronddumping was vanuit het Oosterweeltraject in de Gentse regio. Het Gents Milieu Front heeft daar de kat de bel aaangebonden en eerst duidelijkheid geëist. En gelukkig maar achteraf bekeken. Zie:

Verontreinigde grond op weg naar Gentse Groenpool?

d.d. april 2021.
Uitbraak PFOS-schandaal: juni 2021.

Dat krijg je dan met de corruptie en onbetrouwbaarheid die deze Vlaamse Regering aan de dag heeft gelegd: het vertrouwen is volledig weg. In deze zou ik dus zeer voorzichtig zijn met uw naïeve "Er is niets aan de hand zolang er niets bewezen is!"-houding. En bijgevolg is mijn houding ook geen "blinde haat" jegens partij x of y maar een gezond wantrouwen in een politieke klasse die al meermaals bewezen heeft zich geen hol aan te trekken van de gangbare regels en normen.

Laatst bewerkt:
Kijk ik ga geen tijd steken in uw blinde haat voor nva.
De vergunning was niet conform de milieuvoorwaarden. Die van Gent wel en die heeft ze ook goedgekeurd.
Als de nieuwe aanvraag wel conform is, wordt die goedgekeurd. Zo simpel is het.

Als ik me niet vergis, was er an sich niets verkeerd met de milieuvoorwaarden, maar heeft Demir die gascentrale afgekeurd uit angst voor het stikstofarrest. M.a.w. dat er via gerechtelijke wegen claims konden worden ingediend om uitstoot te verminderen. Een soort "preventieve" maatregel dus. Het soort preventie waar men volledig lak aan heeft in andere dossiers, wordt hier dan als voorwendsel aangewend om met een vergrootglas te kijken naar een project die niet in het eigen kraam past.

Een uniek precedent dus. Alle politieke analisten en ganse industrieën wachtten in Vlaanderen sindsdien dan ook bang af of dit voorzorgsprincipe vanaf nu op elk project zou toegepast worden, want dan kunnen veel fabrieken hun santeboetiek sluiten. We zijn nog geen maand verder en de ultieme test volgde al: een omgevingsvergunning wordt geëvalueerd van een Antwerpse chemiefabriek met een hogere uitstoot.
Resultaat: Goedkeuring. Niets aan de hand jongens. We mogen blijkbaar opnieuw uitstoten. :wtf:

En maar volhouden dat dit geen politiek-geïnspireerde keuzes zijn. :laugh:

Dus jij vindt dat normaal?

Als ik me niet vergis, was er an sich niets verkeerd met de milieuvoorwaarden, maar heeft Demir die gascentrale afgekeurd uit angst voor het stikstofarrest. M.a.w. dat er via gerechtelijke wegen claims konden worden ingediend om uitstoot te verminderen. Een soort "preventieve" maatregel dus. Het soort preventie waar men volledig lak aan heeft in andere dossiers, wordt hier dan als voorwendsel aangewend om met een vergrootglas te kijken naar een project die niet in het eigen kraam past.

Een uniek precedent dus. Alle politieke analisten en ganse industrieën wachtten in Vlaanderen sindsdien dan ook bang af of dit voorzorgsprincipe vanaf nu op elk project zou toegepast worden, want dan kunnen veel fabrieken hun santeboetiek sluiten. We zijn nog geen maand verder en de ultieme test volgde al: een omgevingsvergunning wordt geëvalueerd van een Antwerpse chemiefabriek met een hogere uitstoot.
Resultaat: Goedkeuring. Niets aan de hand jongens. We mogen blijkbaar opnieuw uitstoten. :wtf:

Maar die vergelijking is toch niet correct ?

De gascentrale die een vernieuwing moest krijgen van zijn vergunning was erdoor. De nieuwe gascentrale die dus zijn eerste vergunning moest krijgen die was er niet door.

En hier geldt toch hetzelfde principe. Dit was een bestaande fabriek. En die mag dus blijven uitstoten, net zoals die bestaande gascentrale dat ook mag doen. Maar een nieuwe zou dat niet mogen.

Allez zo heb ik het voorlopig geïnterpreteerd. En ik heb nog geen andere bewijzen daarvoor gezien.
Zoals ik mij ook zou kunnen inbeelden dat je kunt palaveren over een kerncentrale. Voor een bestaande kerncentrale keur je de milieu/veiligheidsvoorwaarden, etc goed. Voor een nieuwe moet die voldoen aan zwaardere voorwaarden.

Omgeving
Laatste keer dat ik op de landskaart keek was Vilvoorde niet in de Antwerpse haven gelegen.

Dus tenzij je het dossier kent (wat niet het geval is) kan je daar geen uitspraken over doen.

Uw gebash is gewoon dieptriest

Terug
Bovenaan