Kleine nieuwtjes

Hoe komt het eigenlijk dat VTM gewoon live die inval kan filmen. Die reden zo te zien in het zog van de politie en gingen gewoon mee binnen in het depot met de politie?
Staat in dat de inval was naar aanleiding van een undercoverreportage. Lijkt mij dat ze dit hebben doorgegeven aan de politie en dat als onderdeel van de PR (en het doorspelen en nog niet uitzenden van de reportage) ze de goedkeuring gehad hebben om mee op de inval aanwezig te zijn.

Maar kan altijd mis zijn natuurlijk.

Staat in dat de inval was naar aanleiding van een undercoverreportage. Lijkt mij dat ze dit hebben doorgegeven aan de politie en dat als onderdeel van de PR (en het doorspelen en nog niet uitzenden van de reportage) ze de goedkeuring gehad hebben om mee op de inval aanwezig te zijn.

Maar kan altijd mis zijn natuurlijk.

Ja kan. Maar lijkt me zo gek.

Paar weken terug was er ook zo een inval (maar schiet me niet te binnen) waar de camera's ook al aanwezig waren.

Hoe komt het eigenlijk dat VTM gewoon live die inval kan filmen. Die reden zo te zien in het zog van de politie en gingen gewoon mee binnen in het depot met de politie?
Afspraken tussen overheid en media. Voor imago, afschrikeffect,...

Degoutant en ook weinig verwonderlijk dat ze weer vnl. mensen met kwetsbare sociale profielen uitbuiten. Toch hoog tijd dat al die wanpraktijken in bedrijven die met schijnzelfstandigen werken (genre Deliveroo en PostNL) eens aan banden worden gelegd.

Degoutant en ook weinig verwonderlijk dat ze weer vnl. mensen met kwetsbare sociale profielen uitbuiten. Toch hoog tijd dat al die wanpraktijken in bedrijven die met schijnzelfstandigen werken (genre Deliveroo en PostNL) eens aan banden worden gelegd.
Heel die sector van pakjes bestellen en ontvangen in recordtempo is gewoon rot.
Niet oké naar arbeidsomstandigheden, niet oké ecologisch en ook naar belastingen toe (zwartwerk).

We willen onze goedkope producten zo snel mogelijk aan onze voordeur. In China kan men daar mensen in slechte omstandigheden 14u per dag laten voor werken. Maar om die producten tot aan onze voorkeur te krijgen moet men slaven zoeken van hier, en dan kom je automatisch bij kwetsbare profielen.

Laat dit aub ook eens een signaal zijn dat het ongebreidelde online shoppen zoals we het nu kennen ook niet kan blijven duren.

Khoop dat 'mijne' chauffeur nog mag rondrijden. Zeer vriendelijke mens, belde zelfs niet meer aan. Gewoon via de tuin, pakje droppen & weer weg. Zelfs al was ik thuis. Laatste keer klein klapke gedaan & ne koffie om mee te nemen aangeboden.
Maar de kans is reëel dat diene brave mens amper correct vergoed werd enzo :(

Khoop dat 'mijne' chauffeur nog mag rondrijden. Zeer vriendelijke mens, belde zelfs niet meer aan. Gewoon via de tuin, pakje droppen & weer weg. Zelfs al was ik thuis. Laatste keer klein klapke gedaan & ne koffie om mee te nemen aangeboden.
Maar de kans is reëel dat diene brave mens amper correct vergoed werd enzo :(
Ik denk niet dat die vaste chauffeurs het probleem zijn, maar diegene die ze vinden om "op te vullen".$
Ben hier ook wel benieuwd, want ook hier de perfecte vaste chauffeurs, zowel bij bpost, postnl en DHL.

Is toch?
De kans op medaille bij paralympische spelen is 1/15, bij de gewone is dat een pak lager.

Hoezo gelijke kansen

1/15 is random gekozen maar ver zal ik er niet naast zijn. Voor een 100m zijn er al 29! Gouden medailles op de paralympics en aantal deelnemers per ligt een pak lager uiteraard

belachelijk

Goh, ik maakte me daar deze middag de cynische bedenking bij dat ik het eigenlijk niet vind kunnen dat we mensen met een handicap - fysiek of mentaal - kunstjes laten doen voor ons entertainment op de Paralympische spelen. Waarop m'n zus droog opmerkte dat dat toch exact hetzelfde is wat we doen met échte atleten bij de gewone Olympische spelen? En ze heeft gelijk.

Er valt iets te zeggen dat een prestatie op de Paralympische spelen inderdaad niet per se van eenzelfde atletisch niveau is als het equivalent op de Olympische spelen, zonder twijfel, anderen zijn misschien net intensiever, vooral als ik die rolstoelraces zie...
Maar cru gesteld: we maken ook geen classificatie op binnen de Olympische spelen zelf waar de ene gouden medaille in de ene discipline misschien ook véél moeilijker te bereiken valt dan één in de andere discipline.

Dus ja, als het daar symbolisch gelijk ligt, mag het symbolisch ook gelijk liggen met de Paralympiërs.

Is toch?
De kans op medaille bij paralympische spelen is 1/15, bij de gewone is dat een pak lager.

Hoezo gelijke kansen

1/15 is random gekozen maar ver zal ik er niet naast zijn. Voor een 100m zijn er al 29! Gouden medailles op de paralympics en aantal deelnemers per ligt een pak lager uiteraard

Dat is wél een terechte kritiek: met 1080 medailles bij de gewone Olympische spelen en 1668 bij de Paralympische, is die tweede duidelijk meer beschikbaar. Maar de verhouding lag tot dusver niet op 10/16 hé, het lag lager dan de helft voor een Paralympiër t.o.v. een Olympiër.
Dan beter symbolisch gelijk, in plaats van 15k t.o.v. 50k. Soit, ik ben daar ook pas recent in van mening veranderd, dus snap zeker waar je vandaan komt.

Aantal tegenstanders... goh, in theorie is op de Olympische spelen elke gezonde mens (binnen je geslacht en gewichtsklasse) een tegenkandidaat, en bij de Paralympische spelen "slechts" iedereen met dezelfde handicap als jou, maar in de praktijk worden er gewoon telkens de zoveel X beste binnen die sport ter wereld geselecteerd.

De kans bestaat dat je inderdaad met de juiste combinatie van een handicap en zeldzame discipline veel meer kans maakt op een paralympische medaille, maar diezelfde logica gaat ook op voor bepaalde Olympische disciplines waar de meeste mensen nog nooit van gehoord hebben: België heeft zo ook olympische medailles in het bobsleeën behaald op de Winterspelen. Hebben we die ook minder betaald?

Met een zekere argumentatie is het zeker opmerkelijk of misschien bizar te noemen, maar enkel "belachelijk" zonder onderbouwing vind ik goedkoop. Het geld komt toch van de Loterij en het gaat om een handvol atleten. Op zich symbolisch mooi dat men gelijk betaald krijgt... ALS ze winnen. Toch?

Met een zekere argumentatie is het zeker opmerkelijk of misschien bizar te noemen, maar enkel "belachelijk" zonder onderbouwing vind ik goedkoop. Het geld komt toch van de Loterij en het gaat om een handvol atleten. Op zich symbolisch mooi dat men gelijk betaald krijgt... ALS ze winnen. Toch?
Onder het mom gelijke kansen maar de kansen om te winnen zijn vele malen groter.

En de loterij is ook gewoon de staat die betaald afaik

Inderdaad. Dat “iedereen gelijk”, ik word daar zo moe van.
Beetje zoals de discussie over het prijzengeld bij tennis, vrouwen = mannen.
Maar zelfde aantal sets spelen? Oh neen hoor, dan zijn we niet gelijk.

Maar bon, die Paralympiërs: “ge moet er niet jaloers op zijn zoals ze zeggen”.

Ik vind het erger dat men alsnog de premies belastingsvrij heeft gemaakt.

Inderdaad. Dat “iedereen gelijk”, ik word daar zo moe van.
Beetje zoals de discussie over het prijzengeld bij tennis, vrouwen = mannen.
Maar zelfde aantal sets spelen? Oh neen hoor, dan zijn we niet gelijk.

Maar bon, die Paralympiërs: “ge moet er niet jaloers op zijn zoals ze zeggen”.

Ik vind het erger dat men alsnog de premies belastingsvrij heeft gemaakt.
je wordt in tennis dan ook niet betaald voor het aantal sets dat je speelt, je wordt voornamelijk betaald omwille van het feit dat je bezoekers aantrekt, kijkers lokt, je sponsors screentime geeft etc. Het gaat er niet om hoeveel moeite iemand doet of hoe speciaal zijn of haar overwinning is.

Een overheid kent bovendien geld toe aan olympiërs omwille van een soort erkentelijkheid voor het vertegenwoordigen van het land en en zoals KOC zei, net zoals we ook geen onderscheid maken tussen bekende en minder bekende sporten op de Olympische spelen is het eigenlijk ook wel logisch dat we geen onderscheid maken tussen in mannen/vrouwen en mindervaliden.

Geslacht en handicap zouden nooit de rechtstreekse aanleiding mogen zijn van een ongelijke beloning. Als de staat vrouwen of gehandicapten minder zou geven voor een olympische medaille dan is dat echt de discriminerende factor en da's niet toelaatbaar, da's equivalent aan een werkgever die een vrouw 100 euro minder geeft dan een man omdat ze een vrouw is. Als de overheid de redenering zou inroepen dat het bijvoorbeeld bij mindervaliden makkelijker is om een medaille te halen en ze daarom minder moeten krijgen dan moeten ze maar voor elke individuele medaille die analyse maken en de lijn niet leggen op het al dan niet mindervalide zijn.

Da's helemaal iets anders dan de typische controverse waarbij er equality of outcome gevraagd wordt voor bvb geslacht terwijl er andere onderliggende oorzaken de inequality veroorzaken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan