Kleine nieuwtjes

Langs de andere kant als je als land verplicht bent om 47% te dalen en het grootste deel daalt maar met 40% moeten de andere delen wel relatief meer inspanningen gaan leveren als we het willen halen.
Nu goed voorlopig weten we niet wat voor inspanningen ze wel doen.

Wallonië mikt intussen op 55%.

Ok dan :eek:
Toch niets raar aan?
Hij was 18 zij 15 toen het eerste kindje verwekt werd. Lijkt me eerder conservatief naar afhaanse normen :unsure:
In Belgie zullen ook wel zo wat oervlaamse koppeltjes rondlopen. Ik herinner me nog een realityshow van een bekende wielrenner wiens dochter ook zwanger was op 15-16 jarige leeftijd

Toch niets raar aan?
Hij was 18 zij 15 toen het eerste kindje verwekt werd. Lijkt me eerder conservatief naar afhaanse normen :unsure:
In Belgie zullen ook wel zo wat oervlaamse koppeltjes rondlopen. Ik herinner me nog een realityshow van een bekende wielrenner wiens dochter ook zwanger was op 15-16 jarige leeftijd
Goe bezig! Ook al zeggen ze van ni

Nog over het Vlaamse "klimaatplan": Let er ook op dat de inschrijving van voertuigen een federale bevoegdheid is. :woohoo:

De Vlaamse Regering heeft met deze "beslissing" dus niets beslist.
- Demir was op plezierreisje naar Marbella met het vliegtuig toen de klimaattop begon
- Demir had nog geen zak gedaan of voorbereid in alle jaren die vooraf gingen aan deze klimaattop
- Demir heeft 2 jaar geleden al gezegd dat het "welletjes was met de klimaatbetogingen en dat ze het intussen wel begrepen had"
- Demir gaat dan in enkele dagen + nachten een paar idiote voorstellen gaan rondstrooien die inhoudelijk niets betekenen omdat het niet eens hun bevoegdheid is en een disclaimer plaatsen dat het altijd kan uitgesteld worden
- Demir laat weten het akkoord niet te kunnen verdedigen in Glasgow want, oh toeval, een covid-geval op haar kabinet. Het is toch niet waar zeker. Ze had nochtans zo uitgekeken naar die klimaattop, dat was wel duidelijk uit haar acties. Gelukkig is ze nog naar Marbella kunnen gaan.
- Demir en N-VA bashen constant op Groen dat ze bobo's zijn en enkel voor de rijke elite, maar schuiven dan als voornaamste klimaatplan naar voren om verplicht uw huis te gaan renoveren. :rofl: Want dat is lekker goedkoop natuurlijk.

Dit is echt de achterlijkste kutregering ooit. Wat een kwelling om elke dag opnieuw te moeten leven onder zulke incompetente, neen erger nog, regelrecht onwillige ministers.

N-VA: de vakbond van de blokkerende conservatieve babyboomer.
Demir op het VTM-nieuws gisteren: 'ik heb nog met Marc Van Ranst gebeld voor uitleg maar de regels zijn er voor iedereen dus ik kan niet reizen'. Qua communicatie een erg slechte move, politici kunnen dus blijkbaar rechtstreeks virologen lastigvallen voor informatie die het plebs zelf maar moet opzoeken. Een klein fait-divers dat de wereldvreemdheid van politici nog maar 's in de verf zet.

Klimaatplan voor de actoren in een maatschappij:
- Gezinnen moeten inspanningen doen
- Bedrijven moeten inspanningen doen
- Over de overheid heb ik tot nu toe niks gelezen of gehoord

Wanneer gaan alle overheidsgebouwen label A halen? De elektrificatie van overheidswagens? Ik heb bijvoorbeeld nog geen enkele elektrische politiewagen gezien. Meer nog, ministers van de Vlaamse regering hebben een fake hybride als dienstwagen. Op Ben Weyts na, die rijdt nog ICE met zijn BMW 5 en Jaguar I-pace. Puur symbolisch zou je toch verwachten dat die al elektrisch zouden rijden. De hele vergroening van het wagenpark van onze overheid heeft overigens al vertraging opgelopen. We zitten daar aan nog geen 10%. Door de overheid gecontroleerde bedrijven doen zoals De Lijn doen het overigens ook niet goed.

No joke, ik ben niet meer zeker of het nu op BG of Tweakers was, maar verleden jaar heb ik zo eens een reeks posts gelezen over iemand die direct aan Flivius de vraag heeft gesteld of het wel moreel te verantwoorden is dat men geen investeringen doet in de verhoging van het elektriciteitsnet gedurende decennia, om dan een capaciteitstarief te willen invoeren, en tegelijkertijd toch dividenden uit te keren aan de gemeentelijke aandeelhouders. Dividenden die ze dus in het net hadden moeten investeren.

Er is toen een vrij uitgebreid antwoord gekomen van de persdienst bij Fluvius. Kwam erop neer dat Fluvius een verantwoordelijkheid heeft tegenover haar aandeelhouders om voor hen ook winst te genereren. Wish I was kidding.
Hahaha, mijn acties blijven bij :D
Op de vervolgmail dat die aandeelhouders de gemeenten zijn en het dus een verdoken belasting is kwam geen antwoord meer trouwens.

Ik denk dat het vooral aangeeft dat solidariteit in dit land enkel in 1 richting werkt en er geen wil is om zelf aan de kar te trekken. Alles gaat nu over de plannen van Vlaanderen en waarom dit voor sommigen onvoldoende zou zijn en voor anderen weer te ver gaat. Maar van Brussel of Wallonië hun klimaatplannen hoor je niets. En dat is omdat ze nog geen plannen hebben.

Verder is het vaak ook gewoon bon ton om te bashen op alles wat Vlaams is of wat Vlaanderen doet zonder ermee rekening te houden dat Vlaanderen wel de motor is van de Belgische economie en de inkomsten. Het is gemakkelijk praten als je geen industrie hebt die je kan weg pesten en er geen enkele begrotingsdiscipline aanwezig is.
En de mensen zich ook niet moeten verplaatsen om te gaan werken ;)
Langs de andere kant als je als land verplicht bent om 47% te dalen en het grootste deel daalt maar met 40% moeten de andere delen wel relatief meer inspanningen gaan leveren als we het willen halen.
Als ze dezelfde inspanningen (op papier) zouden doen zitten ze mss aan 60%?

@zarathustra huizen in Noorwegen zijn die goed geïsoleerd of is dat gewoon omdat het hernieuwbare elektriciteit is dat het daar geen fluit uit maakt? Want alle warmte die verloren gaat zorgt toch ook voor opwarming van aarde zou ik denken? Maar nu is de focus precies alleen 'co2' (en kerncentrales voor de Groenen)

Of in verhouding is dat verwaarloosbaar

Mag ik dit toch een heel rare uitspraak vinden van iemand die EPB-verslaggever is en zo bezig is met het klimaat.
Ja precies ja de verspilling van energie op een grote schaal zoals elke woning in België maakt wel degelijk een verschil.
Zeg ik dat huizen isoleren an sich een slechte zaak is? Uiteraard niet. In tegenstelling tot politici van N-VA en Open VLD ontken ik de wetenschap en expertise niet.

Ik heb alleen de enorme hypocrisie aangetoond van diegenen die de Groenen constant bashen als bobo’s voor de rijke elite, terwijl ze nu verdomme de duurst mogelijke maatregelen gaan verplichten aan de Vlaamse bevolking. Terwijl het versterken van het OV een veel logischere, socialere en rechtvaardige beslissing was geweest. Een standpunt van Groen overigens.

Kort samengevat: het Vlaamse klimaatplan is vooral iets wat moet uitgevoerd worden door de federale regering, door de burgers, … maar vooral niet door de Vlaamse regering zelf.

Enkel blokkeren (windturbines op land, windturbines op zee, hoogspanningslijnen, zonnepanelen-debacle, gascentrales die in gelijk welk ander scenario ook nodig waren, …), dat doet deze Vlaamse regering uitstekend.

Brussel en Wallonië hadden in 2019 bij het oorspronkelijke plan al hogere ambities dan Vlaanderen. Zij mikten toen al beiden op net geen 40%, terwijl Vlaanderen maar op 30% mikte.

Maar het is waar dat het absurd is dat wij eigenlijk 4 verschillende klimaatplannen hebben voor een land een scheet groot. We zijn daarvoor in 2019 ook loeihard op de vingers getikt door de EU. Ons plan hing met "spuug en plak" aan elkaar. Leve het confederalisme!
Met hogere ambities ben je niets als je er geen maatregelen tegenover zet. Welke zijn de klimaatmaatregelen van Brussel en Wallonië waarmee ze de geclaimde reductie van 55% gaan halen.
Uw laatste zin toont vooral de achterlijkheid van uw uitspraak aan alsof we met een eengemaakt België en eengemaakt beleid ineens wel gemakkelijk tot die 47% reductie zouden komen. Droom maar verder...

Het is natuurlijk gemakkelijk praten vanuit het standpunt van Wallonië: Ze hebben sowieso al minder inwoners, ze zijn de groenere regio en hebben veel minder industrie. Daarenboven hebben ze op budgettair vlak 0 discipline, NUL. Qua maatregelen om de door hun voorgestelde 55% reductie te halen hebben we nog weinig/niets gezien dus daar is het afwachten.
Vlaanderen, de goede leerling op meerdere vlakken binnen België, zou dan opnieuw het merendeel van de inspanningen moeten doen. Wordt het niet eens tijd dat er dan transfers van het Zuiden naar het Noorden gaan om ons te helpen? Of is de Belgische solidariteit enkel eenrichtingsverkeer?
Daarnaast is het ook mogelijk om emissierechten te kopen en zo op een eenvoudigere wijze tot een reductie te komen. Er zijn mogelijks plaatsen buiten België waar men efficienter met minder inspanning tot eenzelfde reductie kan komen.

Met hogere ambities ben je niets als je er geen maatregelen tegenover zet. Welke zijn de klimaatmaatregelen van Brussel en Wallonië waarmee ze de geclaimde reductie van 55% gaan halen.
Uw laatste zin toont vooral de achterlijkheid van uw uitspraak aan alsof we met een eengemaakt België en eengemaakt beleid ineens wel gemakkelijk tot die 47% reductie zouden komen. Droom maar verder...
Brussel is op vlak van woningenergie steeds een voorloper geweest tov de andere regios. (allez dat is toch wat ik me er van herinner toen ik nog epb codeerde) @mac-bc Hanteerden die van 2015 niet de passiefhuisstandaard? Akkoord er is weing ruimte tot nieuwe woonontwikkeling in brussel waardoor je kan argumenteren dat strengere maatregelen hoogstwss een maat voor niets zijn.

Wat stel je dan voor qua maatregelen specifiek voor de bedrijven en industrie dat niet zou doorgerekend worden naar de mensen?
Wat een dooddoener. Bedrijven überhaupt aan gelijkaardige standaarden houden zou al een mooie stap zijn. Dus ook een renovatieplicht en ook het verbod op een gasaansluiting. Dan zouden de huidige voorgestelde maatregelen misschien zelfs niet zo draconisch en eenzijdig moeten zijn.

Mag ik dit toch een heel rare uitspraak vinden van iemand die EPB-verslaggever is en zo bezig is met het klimaat.
Ja precies ja de verspilling van energie op een grote schaal zoals elke woning in België maakt wel degelijk een verschil.
Ik vind het helemaal terecht dat woningen beter moeten presteren. Na de normen voor nieuwbouw mogen daarbij ook bestaande woningen worden aangepakt. Bij de manier waarop we dat gaan doen (en betalen) kunnen we gerust wat vragen stellen.

Bijvoorbeeld het meetinstrument. Nu is dat een EPC rapport. Hoe goed werkt dat instrument? Uit mijn persoonlijke ervaring heb ik daar toch wat vragen bij.

Huis gekocht in 2020, vrijstaand met bouwjaar 1980 en enkele energetische ingrepen gedaan, resultaat EPC score D. Vooral de muren bleken een slechte score te krijgen: in het PID stak een (oude) factuur die spouwisolatie aantoont maar zonder een indicatie van de isolatiewaarde. Gevolg, EPC vermeldt dat muren geïsoleerd zijn met iets onbekend en straft dat af: score rood, bijkomende kost om de norm te halen volgens dat EPC: 45.000 - 70.000 euro. Dat gaan we dus niet doen. Ik zit in met het milieu en wil mijn steentje bijdragen maar zo'n bedragen voor extra muurisolatie is ronduit belachelijk. Vooral omdat de buitenzijde van de woning is afgewerkt met een mooie baksteen en sierornamenten in franse zandsteen. Daar wat PUR tegen spuiten en er een steenstrip of crepi tegen gooien gaat me te ver. Muren aan de binnenzijde isoleren wil ik ook niet doen omdat de plafonds zijn afgewerkt met pleisteren molures. Echte, niet van die isomo dingen uit de gamma. Ik wil gerust extra maatregelen nemen maar het esthetisch aspect daarbij niet verwaarlozen.

Er is hier al veel gebeurd om het energieverbruik terug te dringen: stevige dakisolatie, nieuw buitenschrijnwerk (2020), een warmtepompboiler, de oude ketel van 1980 ga ik in 2020 nog laten vervangen door een nieuwe mazoutketel. Blijft mazout maar zal toch al een stuk efficiënter zijn. Ik heb de optie zonnepanelen / warmtepomp (ook geo-thermisch) bekeken maar dat zou ideaal met vloerverwarming moeten. Het ganse huis heeft echter marmeren tegels en die ga ik echt niet uitbreken. Het dak is bedekt met bourgondische tegelpannen, zeer duurzaam (dak voor een eeuw noemen dakwerkers dat) maar ongeschikt voor zonnepanelen. Die kwiet van Engie die hier over de vloer kwam raadde aan om eerst het dak te vervangen... Dus een dak dat 100 jaar zou meegaan na 40 jaar weggooien! Zo duurzaam lijkt me dat ook niet. Ik bekijk dan de optie om zonnepanelen op een sokkel in de tuin te plaatsen. Daarvoor mag ik dan een bouwvergunning vragen, de tuin ligt echter in waardevol natuurgebied dus ik weet niet of dat lukken. Is een warmtepomp haalbaar dan kies ik uiteraard daarvoor.

Om maar te zeggen dat zo'n verbetering van alle woningen echt maatwerk is daar waar de norm zeer arbitrair is. Mijn doelstelling is om mijn bestaande woning zo energiezuinig mogelijk te maken als ik kan. Mijn woning is een zeer degelijke betonnen constructie met natuurlijke materialen afgewerkt. Elke aannemer die hier over de vloer is geweest was onder de indruk. De bouwheer heeft niet op een (toen nog) frank gekeken... Dat marmer kan er nog eeuwen liggen... dat uitbreken en vervangen zou ook niet duurzaam zijn.

Wat een dooddoener. Bedrijven überhaupt aan gelijkaardige standaarden houden zou al een mooie stap zijn. Dus ook een renovatieplicht en ook het verbod op een gasaansluiting. Dan zouden de huidige voorgestelde maatregelen misschien zelfs niet zo draconisch en eenzijdig moeten zijn.
Bedrijven =/= Woningen
Bedrijven kijken vooral naar winstgevendheid en zullen wanneer dat zinvol is de nodige maatregelen nemen om kosten te besparen.
De evolutie naar meer energiezuinige gebouwen is bij de bedrijven evengoed aan de gang. Als ik in mijn sector kijk, zijnde industriebouw, dan wordt er vaak al gekozen om gebouwen, die amper 20 á 25 jaar oud zijn en nog in goede staat verkeren want voorzien op een levensduur van 50 jaar, af te breken en te vervangen door nieuwe gebouwen die voldoen aan de nieuwste normen. Voor de bedrijven is dit een kostenbesparing op hun elektriciteitsfactuur. Ook qua verwarming volgen ze indien mogelijk dezelfde evolutie.

Verder was het niet als dooddoener bedoeld maar een oprechte vraag die ik stelde bij de opmerking alsof alles nu op de schouders zou vallen van de bevolking en de bedrijven de dans ontspringen. 'Gelijke standaarden' allemaal mooi en wel maar het moet ook wel praktisch haalbaar zijn zonder de industrie hier kapot te maken want dan heeft België een nog groter probleem zonder effectief een oplossing te zijn voor het klimaatprobleem.

Wanneer gaan alle overheidsgebouwen label A halen? De elektrificatie van overheidswagens? Ik heb bijvoorbeeld nog geen enkele elektrische politiewagen gezien. Meer nog, ministers van de Vlaamse regering hebben een fake hybride als dienstwagen. Op Ben Weyts na, die rijdt nog ICE met zijn BMW 5 en Jaguar I-pace. Puur symbolisch zou je toch verwachten dat die al elektrisch zouden rijden. De hele vergroening van het wagenpark van onze overheid heeft overigens al vertraging opgelopen. We zitten daar aan nog geen 10%. Door de overheid gecontroleerde bedrijven doen zoals De Lijn doen het overigens ook niet goed.
Voor wat betreft het federale :
Dus daar is men al bezig. 1 van de onderdelen van het NEKP plan is vb om alle verlichting binnen 4 jaar te veranderen naar led. Of anders gezegd, daar is men al mee bezig, maar budgetten en personeel zijn niet eindeloos. Zo'n volledig patrimonium veranderen doe je niet eventjes op 1 jaar.

Maar ze zijn er dus al wel een paar jaar mee bezig.

Voor vlaanderen :

Op het gebied van de vergroening van het wagenpark zijn er bij mijn weten, deels ook onder de input van de LEZ regels, elektrische wagens toegevoegd aan het wagenpark van de overheid. En de politie heeft al een tijdje elektrische wagens.

Natuurlijk moet je ook eerlijk zijn, zij doen wel redelijk wat KM's en ze waren nog extreem duur. Het is pas redelijk recent dat er een betere balans is tussen prijs en range. Dus dat ze niet 5 jaar geleden hun volledige wagenpark hebben veranderd, is dan ook weer verstaanbaar.

Ik vind het helemaal terecht dat woningen beter moeten presteren. Na de normen voor nieuwbouw mogen daarbij ook bestaande woningen worden aangepakt. Bij de manier waarop we dat gaan doen (en betalen) kunnen we gerust wat vragen stellen.

Bijvoorbeeld het meetinstrument. Nu is dat een EPC rapport. Hoe goed werkt dat instrument? Uit mijn persoonlijke ervaring heb ik daar toch wat vragen bij.

Huis gekocht in 2020, vrijstaand met bouwjaar 1980 en enkele energetische ingrepen gedaan, resultaat EPC score D. Vooral de muren bleken een slechte score te krijgen: in het PID stak een (oude) factuur die spouwisolatie aantoont maar zonder een indicatie van de isolatiewaarde. Gevolg, EPC vermeldt dat muren geïsoleerd zijn met iets onbekend en straft dat af: score rood, bijkomende kost om de norm te halen volgens dat EPC: 45.000 - 70.000 euro. Dat gaan we dus niet doen. Ik zit in met het milieu en wil mijn steentje bijdragen maar zo'n bedragen voor extra muurisolatie is ronduit belachelijk. Vooral omdat de buitenzijde van de woning is afgewerkt met een mooie baksteen en sierornamenten in franse zandsteen. Daar wat PUR tegen spuiten en er een steenstrip of crepi tegen gooien gaat me te ver. Muren aan de binnenzijde isoleren wil ik ook niet doen omdat de plafonds zijn afgewerkt met pleisteren molures. Echte, niet van die isomo dingen uit de gamma. Ik wil gerust extra maatregelen nemen maar het esthetisch aspect daarbij niet verwaarlozen.
1) niets houdt u tegen van een staalname te doen van de geplaatste isolatie, om op die manier te weten te komen wat de isolatiewaarde is. En op die manier die afstraffing te neutraliseren. Indien je iets niet wilt afbreken, is dat de gemakkelijkste en goedkoopste manier om het probleem aan te pakken, ipv 70k te gaan spenderen aan nieuwe isolatie.

2) wie schoon wilt zijn moet lijden. Daarnaast is esthetica geen reden om te zeggen van je doet iets niet. Jij vindt het misschien om die reden niet kunnen, maar daar moet dus eens geen kat rekening mee houden.

Om maar te zeggen dat zo'n verbetering van alle woningen echt maatwerk is daar waar de norm zeer arbitrair is. Mijn doelstelling is om mijn bestaande woning zo energiezuinig mogelijk te maken als ik kan. Mijn woning is een zeer degelijke betonnen constructie met natuurlijke materialen afgewerkt. Elke aannemer die hier over de vloer is geweest was onder de indruk. De bouwheer heeft niet op een (toen nog) frank gekeken... Dat marmer kan er nog eeuwen liggen... dat uitbreken en vervangen zou ook niet duurzaam zijn.
Het is niet omdat iets duurzaam is dat het daarom goed is voor het milieu in het algemeen.
Maar laat ons eerlijk zijn hé, uw punt is niet dat het probleem de duurzaamheid is, uw probleem is de kost. Want er is niemand die zegt dat je dat moet utibreken en vervangen. Het enigste dat er gezegd wordt is dat je stappen moet ondernemen. En het goedkoopste indien dat materiaal zo duurzaam is, is het uitbreken en daarna hergebruiken.

En ja dat wordt gedaan. En ja dat is soms goedkoper dan het uitbreken en gewoon vervangen. Maar je moet secuurder zijn in uw uitbraakwerken. Maar de afbraakwerken zullen een pak meer kosten dan normaal.

Maar eigenlijk hé, als je gewoon die test laat uitvoeren en dat isolatiemateriaal dat uit die test komt dan ben je eigenlijk in orde voor de gestelde eisen.
Hell je bent nu al in orde, want de verplichting is er om D te halen, indien ik mij nog goed herinner.

Dus waar maak jij u druk om :p.

Het is natuurlijk gemakkelijk praten vanuit het standpunt van Wallonië: Ze hebben sowieso al minder inwoners, ze zijn de groenere regio en hebben veel minder industrie.
Weet je dan niet hoe percentages werken? Of wat wil je hiermee zeggen? Hoe zouden ze het zo gemakkelijk hebben om percentueel hun CO2 te doen dalen? Jij lijkt te zeggen "ze doen het al beter dus hebben ze het makkelijker". Neen, dan is het juist omgekeerd. Als ze het al beter zouden doen, dan gaan ze het juist moeilijker hebben om percentueel zoveel vooruitgang te boeken.

Je hebt ook Google neem ik aan. Zoek hun regeerakkoorden op.
Laten we het beleefd houden, misschien? Wat klein-kind-reactie zeg.

Het is natuurlijk gemakkelijk praten vanuit het standpunt van Wallonië: Ze hebben sowieso al minder inwoners, ze zijn de groenere regio en hebben veel minder industrie.
Dat maakt het net moeilijker voor hen om hogere percentages te halen, en toch gaan ze er voor.

Qua maatregelen om de door hun voorgestelde 55% reductie te halen hebben we nog weinig/niets gezien dus daar is het afwachten.
Heb je al gehoord van Google? Zoek dan eens hun regeerakkoord op. OK, er is daar nog veel onduidelijkheid over financiering e.d., en er moet nog veel geconcretiseerd worden? Misschien kunnen ze daar inderdaad leren van goede leerling Vlaanderen. Of wacht nee, juist, die hun plan bestaat voor de helft uit maatregelen waarvoor ze zelf niet bevoegd zijn. :sarcastic:

Vlaanderen, de goede leerling op meerdere vlakken binnen België, zou dan opnieuw het merendeel van de inspanningen moeten doen. Wordt het niet eens tijd dat er dan transfers van het Zuiden naar het Noorden gaan om ons te helpen? Of is de Belgische solidariteit enkel eenrichtingsverkeer?
Wallonië mikt al hoger dan Vlaanderen, dus hoezo eenrichtingsverkeer? Terwijl zij by far niet eens de grootste nettovervuiler zijn. Maar om eens terug te komen op de 'achterlijkheid' van een eengemaakt klimaatbeleid (je moet me trouwens eens uitleggen hoe een eengemaakt klimaatbeleid slechter is dan vier verschillende zonder onderlinge afstemming) ... een onafhankelijk Vlaanderen kan zich helemaal niet verstoppen achter Brussel en Wallonië. Dan moet ze volledig op eigen houtje naar die 47% (en eigenlijk naar 55%).

Daarnaast is het ook mogelijk om emissierechten te kopen en zo op een eenvoudigere wijze tot een reductie te komen. Er zijn mogelijks plaatsen buiten België waar men efficienter met minder inspanning tot eenzelfde reductie kan komen.
Ja, de kop in het zand steken, dat is dé Vlaamse oplossing natuurlijk.

Er is hier al veel gebeurd om het energieverbruik terug te dringen: stevige dakisolatie, nieuw buitenschrijnwerk (2020), een warmtepompboiler, de oude ketel van 1980 ga ik in 2020 nog laten vervangen door een nieuwe mazoutketel. Blijft mazout maar zal toch al een stuk efficiënter zijn. Ik heb de optie zonnepanelen / warmtepomp (ook geo-thermisch) bekeken maar dat zou ideaal met vloerverwarming moeten. Het ganse huis heeft echter marmeren tegels en die ga ik echt niet uitbreken. Het dak is bedekt met bourgondische tegelpannen, zeer duurzaam (dak voor een eeuw noemen dakwerkers dat) maar ongeschikt voor zonnepanelen. Die kwiet van Engie die hier over de vloer kwam raadde aan om eerst het dak te vervangen... Dus een dak dat 100 jaar zou meegaan na 40 jaar weggooien! Zo duurzaam lijkt me dat ook niet. Ik bekijk dan de optie om zonnepanelen op een sokkel in de tuin te plaatsen. Daarvoor mag ik dan een bouwvergunning vragen, de tuin ligt echter in waardevol natuurgebied dus ik weet niet of dat lukken. Is een warmtepomp haalbaar dan kies ik uiteraard daarvoor.

Hoeveel bewoonbare opp heeft uw villa en grondoppervlakte? En KI?

Afstand tot treinstation?

Terug
Bovenaan