Kleine nieuwtjes

Oesje,

De warmtepompeigenaren EN de eigenaren van een elektrische wagen zijn gejost !!!!!

No joke, ik ben niet meer zeker of het nu op BG of Tweakers was, maar verleden jaar heb ik zo eens een reeks posts gelezen over iemand die direct aan Flivius de vraag heeft gesteld of het wel moreel te verantwoorden is dat men geen investeringen doet in de verhoging van het elektriciteitsnet gedurende decennia, om dan een capaciteitstarief te willen invoeren, en tegelijkertijd toch dividenden uit te keren aan de gemeentelijke aandeelhouders. Dividenden die ze dus in het net hadden moeten investeren.

Er is toen een vrij uitgebreid antwoord gekomen van de persdienst bij Fluvius. Kwam erop neer dat Fluvius een verantwoordelijkheid heeft tegenover haar aandeelhouders om voor hen ook winst te genereren. Wish I was kidding.

No joke, ik ben niet meer zeker of het nu op BG of Tweakers was, maar verleden jaar heb ik zo eens een reeks posts gelezen over iemand die direct aan Flivius de vraag heeft gesteld of het wel moreel te verantwoorden is dat men geen investeringen doet in de verhoging van het elektriciteitsnet gedurende decennia, om dan een capaciteitstarief te willen invoeren, en tegelijkertijd toch dividenden uit te keren aan de gemeentelijke aandeelhouders. Dividenden die ze dus in het net hadden moeten investeren.

Er is toen een vrij uitgebreid antwoord gekomen van de persdienst bij Fluvius. Kwam erop neer dat Fluvius een verantwoordelijkheid heeft tegenover haar aandeelhouders om voor hen ook winst te genereren. Wish I was kidding.
Say whut?

Nog over het Vlaamse "klimaatplan": Let er ook op dat de inschrijving van voertuigen een federale bevoegdheid is. :woohoo:

De Vlaamse Regering heeft met deze "beslissing" dus niets beslist.
- Demir was op plezierreisje naar Marbella met het vliegtuig toen de klimaattop begon
- Demir had nog geen zak gedaan of voorbereid in alle jaren die vooraf gingen aan deze klimaattop
- Demir heeft 2 jaar geleden al gezegd dat het "welletjes was met de klimaatbetogingen en dat ze het intussen wel begrepen had"
- Demir gaat dan in enkele dagen + nachten een paar idiote voorstellen gaan rondstrooien die inhoudelijk niets betekenen omdat het niet eens hun bevoegdheid is en een disclaimer plaatsen dat het altijd kan uitgesteld worden
- Demir laat weten het akkoord niet te kunnen verdedigen in Glasgow want, oh toeval, een covid-geval op haar kabinet. Het is toch niet waar zeker. Ze had nochtans zo uitgekeken naar die klimaattop, dat was wel duidelijk uit haar acties. Gelukkig is ze nog naar Marbella kunnen gaan.
- Demir en N-VA bashen constant op Groen dat ze bobo's zijn en enkel voor de rijke elite, maar schuiven dan als voornaamste klimaatplan naar voren om verplicht uw huis te gaan renoveren. :rofl: Want dat is lekker goedkoop natuurlijk.

Dit is echt de achterlijkste kutregering ooit. Wat een kwelling om elke dag opnieuw te moeten leven onder zulke incompetente, neen erger nog, regelrecht onwillige ministers.

N-VA: de vakbond van de blokkerende conservatieve babyboomer.

NVA heeft in de loop van de jaren altijd gewisseld in hun standpunt voor het sluiten van de kerncentrales.

https://www.humo.be/meningen/eerst-...iten-nu-is-ze-tegen-een-kernuitstap~bb98a6c4/

Het topic energie is in dit land een klucht. En er is geen enkele partij die hier goed uit komt.
De propaganda machine van NVA wil je nu doen geloven dat het alleen de groenen hun schuld is.

Klopt. 2 jaar geleden wilde de N-VA nog "alles op alles zetten voor gascentrales". Vandaag is het allemaal de schuld van de groenen dat er gascentrales komen. :crazy:

Terwijl het ironisch genoeg enkel de groenen zijn die nooit van standpunt zijn veranderd en consequent de regeringsbeslissing van 2003 hebben gesteund en in de praktijk gebracht. Al de rest heeft het doelbewust voor zich uitgeschoven of hypocriet geweest zoals de N-VA. Wie stemt er eigenlijk nog op dat zielig partij'tje die de exponent is geworden van wat het ooit beweerde te bestrijden, namelijk de politique politicienne.

Niets over de betonstop. Oh excuseer, naar aanleiding van de oerconservatieve bakstenen-Vlaamse achterban moest dit propaganda-gewijs geherformuleerd worden tot de "bouwshift".
Niets over rekeningrijden. Maar geen paniek, men heeft het toverwoordje hiervoor ingezet: "We hebben een studie besteld die dit moet onderzoeken!". Deze regering lijdt blijkbaar aan ernstige vormen van dementie want in 2019 had men ook al een studie besteld. De uitkomst was (wat een verrassing, hou u vast) hetzelfde als hetgeen experts en professoren al decennia zeggen namelijk: asap invoeren, beter gisteren dan vandaag.

En maar leuteren over "Vlaanderen heeft slechts één grondstof, en dat zijn zijn hersenen". Maar dan wel tegelijkertijd het lef en de arrogantie hebben om consequent al zijn Vlaamse kennis en expertise te negeren over quasi elk beleidsdomein. Echt, geloofwaardig.

Oesje,

De warmtepompeigenaren EN de eigenaren van een elektrische wagen zijn gejost !!!!!
Als je nog géén warmtepomp hebt anno 2021, wat zou jij dan momenteel aanraden? NIETS doen en afwachten? :unsure:

Minister van Klimaat Khattabi: "Kloof die Vlaanderen laat vallen onoverbrugbaar voor Brussel en Wallonië" :unsure:

Wat ik begrepen heb uit dit artikel

Die 40% waar Vlaanderen zich in engageert, is onvoldoende voor Europa
(ondanks staat het water de middenstand al aan de lippen)
Brussel en Wallonië doen NOG MINDER voor het klimaat (of helemaal niets?)
Europa zal België daarvoor straffen.
Maar hey wacht! Brussel en Wallonië geven Vlaanderen de schuld hiervoor en wensen de rekening niet te betalen!

Of lees ik dit artikel verkeerd? :unsure:

Laatst bewerkt:
maar schuiven dan als voornaamste klimaatplan naar voren om verplicht uw huis te gaan renoveren. :rofl: Want dat is lekker goedkoop natuurlijk.

Mag ik dit toch een heel rare uitspraak vinden van iemand die EPB-verslaggever is en zo bezig is met het klimaat.
Ja precies ja de verspilling van energie op een grote schaal zoals elke woning in België maakt wel degelijk een verschil.

Wanneer geen nieuwe gasaansluitingen meer worden aangeboden in nieuwbouwwoningen, kan je dan nog steeds kiezen voor een propaantank?

Mag ik dit toch een heel rare uitspraak vinden van iemand die EPB-verslaggever is en zo bezig is met het klimaat.
Ja precies ja de verspilling van energie op een grote schaal zoals elke woning in België maakt wel degelijk een verschil.
Maar dan zou je NVA gelijk geven. Dat mag niet natuurlijk.

Als je nog géén warmtepomp hebt anno 2021, wat zou jij dan momenteel aanraden? NIETS doen en afwachten? :unsure:

Minister van Klimaat Khattabi: "Kloof die Vlaanderen laat vallen onoverbrugbaar voor Brussel en Wallonië" :unsure:

Wat ik begrepen heb uit dit artikel

Die 40% waar Vlaanderen zich in engageert, is onvoldoende voor Europa
(ondanks staat het water de middenstand al aan de lippen)
Brussel en Wallonië doen NOG MINDER voor het klimaat (of helemaal niets?)
Europa zal België daarvoor straffen.
Maar hey wacht! Brussel en Wallonië geven Vlaanderen de schuld hiervoor en wensen de rekening niet te betalen!

Of lees ik dit artikel verkeerd? :unsure:
Ik denk dat het vooral aangeeft dat solidariteit in dit land enkel in 1 richting werkt en er geen wil is om zelf aan de kar te trekken. Alles gaat nu over de plannen van Vlaanderen en waarom dit voor sommigen onvoldoende zou zijn en voor anderen weer te ver gaat. Maar van Brussel of Wallonië hun klimaatplannen hoor je niets. En dat is omdat ze nog geen plannen hebben.
“De Vlaamse Regering zendt met haar #klimaatplan een sterke boodschap naar Wallonië, want hier in Wallonië hebben we nog niet veel concreets gezien.” Fawaz Al Bitar (EDORA, Franstalige federatie hernieuwbare energieproducenten) #dwv
Verder is het vaak ook gewoon bon ton om te bashen op alles wat Vlaams is of wat Vlaanderen doet zonder ermee rekening te houden dat Vlaanderen wel de motor is van de Belgische economie en de inkomsten. Het is gemakkelijk praten als je geen industrie hebt die je kan weg pesten en er geen enkele begrotingsdiscipline aanwezig is.

Laatst bewerkt:

Er is een verschil tussen het een goed idee vinden dat huizen worden gerenoveerd en duurzamer gemaakt, en hier geen enkele financiële incentive tegenover zetten om dit überhaupt mogelijk te maken in een tijd dat het bouwen, verbouwen en kopen van woningen nog nooit zo duur is geweest. N-VA werpt zich op als de verdediger van de middenklasse in alle andere dossiers, maar trapt met deze maatregel wel keihard in de kloten van diezelfde middenklasse. Dat is wat Mac zegt.

Laatst bewerkt:

De 35-jarige man en zijn vrouw Suraya (32) hebben nog vier andere kinderen van 17, 9, 6 en 3 jaar oud.

Ok dan :eek:

We zijn de tweede grootste verbruiker in europa wat betreft residentiele verwarming.
https://www.architect.be/nl/infopor...ste-residentiele-co2-uitstoter-in-europa/880/
Het stukje van de CO2 taart bedraagt 13.9% voor residentiele verwarming.
https://klimaat.be/in-belgie/klimaat-en-uitstoot/uitstoot-van-broeikasgassen/uitstoot-per-sector

Akkoord er is ruimte voor verbetering in de residentiele sector maar een politiek moedige beslissing vind ik het nu ook niet.
Dat deeltje industrie (bijna 50%) kan natuurlijk wel beter en zal hoogstwss meer impact hebben op de cijfers. Maar daarmee knijp je de economie dood.

Ik denk dat het vooral aangeeft dat solidariteit in dit land enkel in 1 richting werkt en er geen wil is om zelf aan de kar te trekken. Alles gaat nu over de plannen van Vlaanderen en waarom dit voor sommigen onvoldoende zou zijn en voor anderen weer te ver gaat. Maar van Brussel of Wallonië hun klimaatplannen hoor je niets. En dat is omdat ze nog geen plannen hebben.

Verder is het vaak ook gewoon bon ton om te bashen op alles wat Vlaams is of wat Vlaanderen doet zonder ermee rekening te houden dat Vlaanderen wel de motor is van de Belgische economie en de inkomsten. Het is gemakkelijk praten als je geen industrie hebt die je kan weg pesten en er geen enkele begrotingsdiscipline aanwezig is.

Brussel en Wallonië hadden in 2019 bij het oorspronkelijke plan al hogere ambities dan Vlaanderen. Zij mikten toen al beiden op net geen 40%, terwijl Vlaanderen maar op 30% mikte.

Maar het is waar dat het absurd is dat wij eigenlijk 4 verschillende klimaatplannen hebben voor een land een scheet groot. We zijn daarvoor in 2019 ook loeihard op de vingers getikt door de EU. Ons plan hing met "spuug en plak" aan elkaar. Leve het confederalisme!

Langs de andere kant als je als land verplicht bent om 47% te dalen en het grootste deel daalt maar met 40% moeten de andere delen wel relatief meer inspanningen gaan leveren als we het willen halen.
Nu goed voorlopig weten we niet wat voor inspanningen ze wel doen.

We zijn de tweede grootste verbruiker in europa wat betreft residentiele verwarming.
https://www.architect.be/nl/infopor...ste-residentiele-co2-uitstoter-in-europa/880/
Het stukje van de CO2 taart bedraagt 13.9% voor residentiele verwarming.
https://klimaat.be/in-belgie/klimaat-en-uitstoot/uitstoot-van-broeikasgassen/uitstoot-per-sector

Akkoord er is ruimte voor verbetering in de residentiele sector maar een politiek moedige beslissing vind ik het nu ook niet.
Dat deeltje industrie (bijna 50%) kan natuurlijk wel beter en zal hoogstwss meer impact hebben op de cijfers. Maar daarmee knijp je de economie dood.
Waarom zou je daar per definitie de economie mee doodknijpen? Lijkt me dat zo'n dingen ten tijde van de steenkoolmijnen ook gezegd werden...
Eerder een dooddoener.

Waarom zou je daar per definitie de economie mee doodknijpen? Lijkt me dat zo'n dingen ten tijde van de steenkoolmijnen ook gezegd werden...
Eerder een dooddoener.
Vandaar dat ik het geen moedige beslissing vind van de politiek. (ongeacht de partij)
Finaal kan je 20% besparen op residentiële verwarming en neem je 2.8% van de CO2 taart weg. Bespaar je 20% op de industrie dan wordt het al snel 10% CO2 reductie.

Waarom zetten ze niet op elk industrieterrein een kleine studiedienst of een vast persoon die gefinancieerd door de overheid door de productieprocessen kan gaan van de bedrijven die er zich vestigen. Om zo de energiestromen in kaart te brengen en mogelijkse oplossingen uit de dokteren die enerzijds goed zijn voor het milieu maar anderzijds een verlaging in productiekost heeft voor het bedrijf. Een win win zowaar.

Bij woningverwarming weten ze natuurlijk heel goed waar ze CO2 kunnen op besparen. Het is nl eenheidsworst op de markt. Bij de industriele processen weet de overheid weinig tot niets. (cfr 3M) Benieuwd als alle processen degelijk in kaart gebracht worden er zoveel belasting op de natuur nog zal zijn...

Terug
Bovenaan