Kleine nieuwtjes

Ik vraag me toch af hoe ze het gaan redden met hun nieuwe klimaatplan, alle nieuwbouw op electriciteit verwarmen als de zon amper schijnt, alle firmawagens EV tegen dat de kerncentrales afgaan... en dan nog es de privé er bij verplichten van enkel nog nieuwe EV bij te nemen....

nog 20 gascentrales bijpoten?

Ik vraag me toch af hoe ze het gaan redden met hun nieuwe klimaatplan, alle nieuwbouw op electriciteit verwarmen als de zon amper schijnt, alle firmawagens EV tegen dat de kerncentrales afgaan... en dan nog es de privé er bij verplichten van enkel nog nieuwe EV bij te nemen....

nog 20 gascentrales bijpoten?
Begin al maar ne stroomgroep te kopen, want we gaan ze nodig hebben.

Begin al maar ne stroomgroep te kopen, want we gaan ze nodig hebben.

Ik ga voorlopig onze benzinegezinswagen niet wegdoen en compleet oprijden, en daarnaast toch wel investeren in batterijen en upscalen van onze zonne installatie dat er ook in de winter nog wat kwh gestockeerd kan worden indien nodig.

Ik ga voorlopig onze benzinegezinswagen niet wegdoen en compleet oprijden, en daarnaast toch wel investeren in batterijen en upscalen van onze zonne installatie dat er ook in de winter nog wat kwh gestockeerd kan worden indien nodig.

Is dat wel zinvol? je moet eens kijken naar je effectieve productiecijfers in de donkerste maanden. Dat zal nagenoeg nihil zijn. Je haalt de kostprijs van al die investeringen daar nooit niet uit vrees ik.

Is dat wel zinvol? je moet eens kijken naar je effectieve productiecijfers in de donkerste maanden. Dat zal nagenoeg nihil zijn. Je haalt de kostprijs van al die investeringen daar nooit niet uit vrees ik.
Liever een cent kwijt dan geen stroom in huis wegens een of ander afschakelplan omdat onze verkozenen zich geweldig vergallopeerd hebben.

Uitbreiding van de zonne installatie stond sowieso al op de planning wegens verhoogd jaarlijks verbruik (vooral in zomer) en sowieso komt er dan een herorientatie bij voor tijdens avonduren ook dekking te hebben tijdens koken. Alles wat nog opgewekt wordt in de winter dat niet direct verbruikt wordt -> batterij in

Liever een cent kwijt dan geen stroom in huis wegens een of ander afschakelplan omdat onze verkozenen zich geweldig vergallopeerd hebben.

Uitbreiding van de zonne installatie stond sowieso al op de planning wegens verhoogd jaarlijks verbruik (vooral in zomer) en sowieso komt er dan een herorientatie bij voor tijdens avonduren ook dekking te hebben tijdens koken. Alles wat nog opgewekt wordt in de winter dat niet direct verbruikt wordt -> batterij in
En werkt uw systeem ook als je afgeschakeld bent denk je?

@Tomski is het de bedoeling om de zelfconsumptie in de winter te verhogen of om bevoradingszekerheid te hebben?

Voor verhoogde zelfconsumptie kan ik het enigszins verstaan. Hoewel ik me vragen stel bij hoeveel extra energie je zal winnen tijdens de donkerste maanden en of je ooit je geïnvesteerde kosten voor de installatie kan recupereren. Er zijn verschillende slimme mensen op dit forum die daarvoor pagina's hebben volgeschreven in het PV topic en de algemene teneur was toch niet bijzonder laaiend.

Als het gaat over de bevoradingszekerheid zie ik meer heil in een kleine noodgenerator op diesel om eventuele black-outs te kunnen overbruggen. Ik voorzie daarvoor in ons toekomstig tuinhuis reeds plaats.

@Tomski is het de bedoeling om de zelfconsumptie in de winter te verhogen of om bevoradingszekerheid te hebben?

Voor verhoogde zelfconsumptie kan ik het enigszins verstaan. Hoewel ik me vragen stel bij hoeveel extra energie je zal winnen tijdens de donkerste maanden en of je ooit je geïnvesteerde kosten voor de installatie kan recupereren. Er zijn verschillende slimme mensen op dit forum die daarvoor pagina's hebben volgeschreven in het PV topic en de algemene teneur was toch niet bijzonder laaiend.

Als het gaat over de bevoradingszekerheid zie ik meer heil in een kleine noodgenerator op diesel om eventuele black-outs te kunnen overbruggen. Ik voorzie daarvoor in ons toekomstig tuinhuis reeds plaats.

Een combinatie van beide.

Kan je dan niet beter zien dat uw auto als batterij kan dienen? Je moet hem toch aanschaffen en die capaciteit is vele malen groter meestal

Als er ooit zulke auto's komen dan wel ja. Er zijn er al een paar die in bidirectioneel kunnen werken, maar slechts voor beperkt vermogen (bv koffiezet bedienen bij kamperen met ioniq 5)

Lees ik dat goed? Gezinnen moeten het grootste deel van die transitie dragen. Maatregelen voor bedrijven en industrie zijn er (quasi) niet. Een massale overschakeling van fossiele brandstoffen naar elektriciteit, maar geen woord over het opwekken van van die elektriciteit.

Dankjewel Vlaamse regering?

Yay, gaat dat zeggen dat ze hun capaciteitstarief gaan moeten herbekijken :D.

Ik ben voor de index. Dat de inflatie dan wat meer, is I don't care.

Allez 75k is niet genoeg misschien gewoon hun totale hebben en houden aanslaan.

Maar misschien hadden ze een geldige reden. De bomen waren ziek en voor de veiligheid hebben we ze daarom allemaal omgedaan ;p.

Lees ik dat goed? Gezinnen moeten het grootste deel van die transitie dragen. Maatregelen voor bedrijven en industrie zijn er (quasi) niet. Een massale overschakeling van fossiele brandstoffen naar elektriciteit, maar geen woord over het opwekken van van die elektriciteit.

Dankjewel Vlaamse regering?
Wat stel je dan voor qua maatregelen specifiek voor de bedrijven en industrie dat niet zou doorgerekend worden naar de mensen?

Federaal en vlaams: geen slimme kmheffing in ons klimaatplan!!!
Brussel: hold my beer

Raad van State zet licht op groen voor slimme kilometerheffing in Brussel

Yay, gaat dat zeggen dat ze hun capaciteitstarief gaan moeten herbekijken :D.

Neen Neen Neen.

Omwille van de verhoogde vraag naar stroom ziet netbeheerder Fluvius geen andere optie dan het drastisch verhogen van de capaciteitstarieven voor elektriciteit. Gezinnen zullen vanaf 1 januari 2026 reeds vanaf een piekverbruik van 1000W over een periode van 10 minuten als grootverbruiker worden opgemerkt. Experten voorspellen dat deze verlaging ervoor zal zorgen dat het merendeel van de Vlaamse gezinnen nu een grootverbruiker is. Vlaams minister van Energie, AAA BBB, is bijzonder ontstemt door de beslissing van de netbeheerder en belooft de zaak grondig te onderzoeken maar wijst tegelijk ook op de autonomie van de netbeheerder. Federaal minister van Energie, XXX YYY, wil zo snel mogelijk bekijken welke maatregelen in de schoot van de regering kunnen worden genomen. Een uitbreiding van het sociaal tarief, dat in 2025 bij het bereiken van de gemiddelde energieprijs van 80 eurocent/kWh reeds werd uitgebreid naar 3 miljoen gezinnen in België, ligt op tafel. Op de vraag van experten. of een netbeheerder in dergelijke tijden nog wel dividenden kan uitbetalen aan haar gemeentelijke aandeelhouders, was bij het publiceren van dit artikel nog geen antwoord ontvangen.

Terug
Bovenaan