Kleine nieuwtjes

Waar staat dat mensenrecht dan? Niet in het EVRM afaik en de Grondwet heeft het over het recht op behoorlijke huisvesting, maar stelt daarvoor wel dat “Daartoe waarborgen de wet, het decreet of de ordonnantie, rekening houdende met de overeenkomstige plichten, de economische, sociale en culturele rechten, waarvan ze de voorwaarden van uitoefening bepalen”

Dus dat recht is helemaal niet zo absoluut en de wetgever kan echt wel redelijke voorwaarden opleggen. Er zijn duidelijk ook plichten aan verbonden.
ivm privacy: Artikel 8: Recht op eerbiediging van privé-, familie- en gezinsleven

Recht op wonen is inderdaad in de grondwet en niet in EVRM. Maar de grondwet is ook niet zomaar aan te passen. En die zwarte lijst gaat niet in de grondwet komen...

Recht op privacy staat in artikel 10 van de Grondwet.
Het is een bescherming van persoonlijke info, GDPR en toestanden. Niet dat je een eigen woning moet krijgen.

Artikel 8 EVRM gaat over: 'heeft een ieder recht op respect voor zijn privéleven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie'
Je moet respect hebben voor iemand zijn woning, je moet geen woning geven.

Weer een zoveelste Brussels dieptepunt. Uiteraard veroordelen de politici dit, want wie zou zo dwaas zijn dit goed te keuren?
Maar tegelijkertijd heb je Brusselse politici die hele pleinen vernoemen naar dwazen die wegvluchten van politiecontroles en daarbij verongelukken en dat dan zelfs politiegeweld durven noemen...

Wil je dit geweld aanpakken? Wel dit zijn duidelijk mensen voor wie de harde hand de enige resterende aanpak is.

Nultolerantie klinkt mooi, tot je beseft dat de huidige wetgeving behoorlijk zwak is: vermenigvuldig straffen voor mensen die de politie of andere hulpdiensten aanvallen maar met een mooie verzwarende factor. Maal 2 voor mijn part.

In plaats van zich symbolisch burgerlijke partij te stellen zou men beter een wetgeving uitwerken dat wanneer men onvermogend is om een boete in rechtszaken als deze te betalen: dat men dan elk recht op zaken als collectieve schuldregeling, sociale uitkeringen, etc. verliest. Niet betalen? Geen vrijheid. Schuldenaarsgevangenis voor mijn part.

En die stond al bekend bij het gerecht omwille van geweldfeiten.

Ze moeten daar wel goede advocaten hebben in het Brusselse.

Voorhechtenis he, dat wil niet zeggen dat zijn definitieve straf ook een enkelband is.

Zelfs al zou wonen een recht zijn, dan is de vraag nog hoever de staat/samenleving moet gaan in het invullen van dat recht ten koste van de rechten van anderen.

Ik ben het ermee eens dat wij het in een welvarend land aan onszelf verplicht zijn ervoor te zorgen dat niemand omkomt van de honger, dus zaken als leefloon, voedselbanken, etc. zonder twijfel voorstander van. Maar je geeft iemand die niet in zijn eigen eten kan voorzien ook geen waardebonnen om elke dag op toprestaurant te gaan eten bij Sergio Herman.

Dak boven het hoofd is dan weer een andere kwestie, eigenlijk gaan sociale woningen daar al vrij ver in: zeker nieuwe sociale woningen zijn eerlijk gezegd zelfs van betere kwaliteit dan dat ik me kon veroorloven op de woningmarkt, aan zéér goedkope prijzen/huren dan nog, maar goed oude zijn dan weer soms in een povere staat en globaal is er nog steeds een tekort.
Dit gaat hier echter om mensen die al heel wat kansen krijgen, die zo'n kans op een zeer goedkope woning dan nog verkwanselen. Ergens moet je grenzen stellen.

Voorhechtenis he, dat wil niet zeggen dat zijn definitieve straf ook een enkelband is.

Een enkelband wanneer je in voorhechtenis zit voor geweldfeiten... il faut le faire. Zéér fout signaal, zelfs al is het niet z'n definitieve straf.
Ocharme, de man had liefdesverdriet... Dat heb ik het afgelopen jaar ook al wel eens gehad, ik heb toen geen agenten in elkaar geslagen met een autokrik dan nog... Maar hey Molenbeek is weer trending op Twitter heb ik gehoord, hoera!

Een enkelband wanneer je in voorhechtenis zit voor geweldfeiten... il faut le faire. Zéér fout signaal, zelfs al is het niet z'n definitieve straf.
Ocharme, de man had liefdesverdriet... Dat heb ik het afgelopen jaar ook al wel eens gehad, ik heb toen geen agenten in elkaar geslagen met een autokrik dan nog... Maar hey Molenbeek is weer trending op Twitter heb ik gehoord, hoera!
Dat wordt gebasseerd op de kans dat hij vlucht voor zijn rechtzaak en het risico "voor de maatschappij". Zonder zijn rechtzaak is het trouwens (per definitie) nog niet schuldig he... Gelukkig is het niet de politie die bepaalt of je schuldig bent of niet.
Voorhechtenis heeft niks te maken met een signaal uitsturen, dat is iets waarover de rechtbank gaat moeten bepalen.

Dus ja, dat komt wat raar over. Maar eigenlijk is het de normale gang van zaken.

Dat wordt gebasseerd op de kans dat hij vlucht voor zijn rechtzaak en het risico "voor de maatschappij". Zonder zijn rechtzaak is het trouwens (per definitie) nog niet schuldig he... Gelukkig is het niet de politie die bepaalt of je schuldig bent of niet.
Voorhechtenis heeft niks te maken met een signaal uitsturen, dat is iets waarover de rechtbank gaat moeten bepalen.

Dus ja, dat komt wat raar over. Maar eigenlijk is het de normale gang van zaken.

Ja, gegeven de beelden kan er echt nog redelijke twijfel zijn over het feit dat die man schuldig is... Nu ja, in Brussel vind je waarschijnlijk nog wel een rechter die daar een voorwaardelijk tikje op de vingers wilt geven zonder dat die man ooit de binnenkant van een gevangenis zit voor langer dan een week of zelfs maar één eurocent boete betaalt.

Zo'n enkelband is, zeker nadat de gewone bevolking van dit land ook meermaals in lockdown is gezet, bezwaarlijk nog een gepaste voorhechtenis te noemen voor iemand die gewelddadige feiten, én dan nog tegen hulpdiensten, heeft gepleegd. Als dit de normale gang van zaken is, dan scheelt er iets aan de regelgeving, dit zou niet normaal mogen zijn.

Hoe zit het met dienen acteur die "betrapt" werd op afspreken met minderjarigen? Vind geen thread er over
beetje geduld he

beetje geduld he
Ja heb het net gezien op't Nieuws, van toeval gesproken :unsure:

Pre-verkiezing propaganda is al begonnen. Rondstrooien met geld beloftes. Kwestie van het sociale vangnet nog wat meer te belasten :)
Wereldvreemd, sommige PS'ers

Soms wilt ge ergens weg omdat ge zot wordt, maar je hebt nog niks anders direct op het zicht.
Op deze manier kan je wel es weg.
Maar op welke manier zet dat dan aan om iets anders te zoeken? Ge kunt ook gewoon zoeken terwijl ge er nog werkt?
Ik wil ook graag de lotto winnen, maar de overheid regelt dat ook niet voor mij :p

Maar op welke manier zet dat dan aan om iets anders te zoeken? Ge kunt ook gewoon zoeken terwijl ge er nog werkt?
Ik wil ook graag de lotto winnen, maar de overheid regelt dat ook niet voor mij :p

Op een bepaald moment kan uw geduld op zijn. Ik ken mensen die hun job opgezegd hebben omdat ze het niet meer aan konden wegens gepest of overhoop liggen met hun chef die hen het bloed vanonder de nagels aan het halen was. En die hebben dus 2-3 maand nog thuis gezeten zonder loon.

Zal plezant worden voor bewuste jobhoppers. Als de uitkering teveel zakt met de tijd, efkes solliciteren voor een job die niemand wil, ontslag indien en terug laidback. Nuja, in de praktijk zal het wel zo evident niet zijn, maar you get the point

Op een bepaald moment kan uw geduld op zijn. Ik ken mensen die hun job opgezegd hebben omdat ze het niet meer aan konden wegens gepest of overhoop liggen met hun chef die hen het bloed vanonder de nagels aan het halen was. En die hebben dus 2-3 maand nog thuis gezeten zonder loon.
Ik stel mij wel vragen bij het invoeren van een uitkering voor vrijwillig ontslag voor die paar gevallen, gezien de niet onbestaande kans op misbruik. De kosten en de baten eens (objectief) afwegen lijkt me hier nuttig.

Zal plezant worden voor bewuste jobhoppers. Als de uitkering teveel zakt met de tijd, efkes solliciteren voor een job die niemand wil, ontslag indien en terug laidback. Nuja, in de praktijk zal het wel zo evident niet zijn, maar you get the point

voorstel zou beperkt worden in slechts enkele keren mogelijk.

Terug
Bovenaan