Kleine nieuwtjes

Lijkt me toch ook dat ze hun uitgavenpatroon even onder de loop moeten nemen, want aan dit tempo van geld uitgeven zijn ze elk jaar weer failliet.
Meer dan 3300 baby’s sinds de oprichting in 2016. Dat maakt verdeeld over vijf jaar (2021 niet meegerekend) ongeveer 660 bezoeken.
Allez, niet dat het niet nodig is, maar naar verhouding is dat wel veel geld dat wordt uitgegeven.

Maak je klaar voor een schitterende fundraising avond in het teken van fotografie, muziek, gezellig samenzijn… en warme steun voor sterrenbaby’s en hun ouders natuurlijk. Topfotografe en meter van Boven De Wolken Lieve Blancquaert is de gastvrouw van deze avond. Ze neemt je tijdens verschillende gesprekken mee in de wereld van Boven De Wolken en de betekenis van deze organisatie voor sterrenouders maar ook voor het verzorgend personeel en de vrijwillige fotografen zelf. Muzikaal duo The Starlings, gekend van Liefde voor Muziek, zorgt voor de muzikale omlijsting. Tot slot zullen ook enkele exclusieve, gehandtekende foto’s van Lieve Blancquaert zelf, geveild worden. Deze avond is inclusief een verzorgde maaltijd met bijhorende dranken aan tafel. Alle opbrengsten gaan integraal naar de werking van Boven De Wolken
Catering, muzikaal entertainment, Lieve Blancquart die als gastvrouw optreedt (kan natuurlijk onbezoldigd zijn) en in het Fort Napoleon in Oostende. Hopelijk dan toch niet heel het Fort afgehuurd (vanaf 3000€), maar enkel een ruimte (vanaf 150€). Zou toch wel het kostenplaatje en de uiteindelijke winst eens willen zien op zo'n avond.
Misschien ben ik gewoon te achterdochtig.

Hoe het ook zij, ik hoop dat mensen die met zo'n verlies te maken hebben, goed begeleid kunnen worden.

Lijkt me toch ook dat ze hun uitgavenpatroon even onder de loop moeten nemen, want aan dit tempo van geld uitgeven zijn ze elk jaar weer failliet.
Meer dan 3300 baby’s sinds de oprichting in 2016. Dat maakt verdeeld over vijf jaar (2021 niet meegerekend) ongeveer 660 bezoeken.
Allez, niet dat het niet nodig is, maar naar verhouding is dat wel veel geld dat wordt uitgegeven.
Dus dat zijn 132 bezoeken per jaar, dan is de kost ongeveer 3800 euro/bezoek :crazy:
Ik vind 5 vaste voltijdse werknemers toch zwaar overdreven voor zo'n organisatie. Ok, je moet kort op de bal spelen als er een bezoek gepland moet worden, maar het lijkt me dat je dat met 2, max 3 werknemers toch ook wel rond moet krijgen.

Dus dat zijn 132 bezoeken per jaar, dan is de kost ongeveer 3800 euro/bezoek :crazy:
Ik vind 5 vaste voltijdse werknemers toch zwaar overdreven voor zo'n organisatie. Ok, je moet kort op de bal spelen als er een bezoek gepland moet worden, maar het lijkt me dat je dat met 2, max 3 werknemers toch ook wel rond moet krijgen.
Er zijn er 660 per jaar.

Uit een artikel van HLN, zit achter een paywall maar hieronder de belangrijkste passage qua kosten. Ze doen dus meer dan gewoon die foto's maken, maar het lijkt me wel dat ze serieus zouden kunnen besparen indien nodig door zich enkel te beperken tot de fotoreportages zelf.

Criticasters noemden de vzw de voorbije dagen een dure vogel, met een jaarlijks budget van 500.000 euro. Fransen weerlegt dat. “250.000 euro gaat naar onze vijf voltijdse werknemers, van wie ik er één ben. Ik hou me onder meer bezig met lezingen op scholen, voor ouders, in serviceclubs. Medeoprichtster Sharon doet marketing, sociale media en is ook bezig met met een project rond sterrenweides in samenwerking met steden en gemeenten. Er is iemand die steunacties opvolgt, workshops voor fotografen organiseert, net als sterrenouderavonden - waarop ouders elkaar ontmoeten en hun fotografen terugzien. Een vierde persoon ondersteunt vrijwilligers, stelt hun planning op, zorgt dat nieuwe aanvragen worden verwerkt en dat alle foto’s worden bewaard. Tot slot is er nog een vijfde werkneemster, die dat alles voor heel Wallonië doet, waar we nog niet zo lang actief zijn.”

Van de overige 250.000 euro gaat er 100.000 naar het verzekeren van de ruim 250 vrijwillige fotografen en hun materiaal, nog eens 100.000 euro naar hun verplaatsingskosten - voor de gereden kilometers en parkeerbonnetjes -, workshops en teambuildings, 25.000 euro naar de organisatie van een sterrenouderavond en 25.000 euro naar drukwerk en postzegels. Een jaar na een fotoshoot krijgen ouders steeds een verjaardagskaartje. Ook wie een donatie schenkt, krijgt een bedanking in de bus.
Bedankt, interessant.

Voor mij een initiatief dat er moet zijn, maar op deze manier geen lang leven is beschoren.
400 euro voor een verzekering is ongezien duur. De prijzen die ik daar van ken liggen ongeveer rond de 15 euro per persoon voor een jaar, maar voor andere type vzw dan (zonder betaald personeel). Klets daar nog 150 euro bij en we zitten nog mijlenver van die 400.

Ik mis ook, na de transparantie dat ik nu heb gezien, het plan van aanpak naar de toekomst. Als de werkingskosten 500.000 euro zijn, hoe betaal je dat jaarlijks? Een wafelenbak en benefiet kan toch nooit voldoende zijn.

Ik stel me in eerste instantie al de vraag of elke paralympiër wel een topsporter is. Er zitten er zeker tussen, maar naar mijn mening toch niet allemaal. Bijv. Florian van Acker haalt in een sport waar beweeglijkheid en snelheid essentieel is een medaille, terwijl deze persoon duidelijk overgewicht heeft (dat bij mijn weten niet door zijn handicap komt). Moet deze persoon dan evenveel prijzengeld krijgen als bijv. Matthias Casse? Er zijn zoveel verschillende categorieën dat ik soms het idee krijg dat iedereen die een beetje moeite doet wel een medaille wint. Bij de paralympische spelen zie je atleten die zowel medailles halen in loopnummer als springnummer, of bij het wielrennen zowel op de baan als op de weg. Bij de olympische spelen is dat gewoon onmogelijk.

Ik stel me zelfs de vraag of iemand met een verstandelijke beperking daar een aparte categorie voor verdient bij het tafeltennis. Als je z'n biografie leest, heeft hij ooit ook perfect meegedraaid in het 'valide' circuit als Belgisch kampioen bij de min-21-jarigen.
Rolstoeltafeltennis, dat zou mij een zinvolle categorie kunnen lijken, maar verstandelijke beperking? Misschien zijn alle mentale faculteiten die een rol kunnen spelen bij tafeltennis wel gewoon intact? Maar omdat hij dan de beste is in een weinig zinvolle categorie krijgt hij toch een medaille... ondanks duidelijk geen topsporter op andere vlakken inderdaad (overgewicht).

Uit een artikel van HLN, zit achter een paywall maar hieronder de belangrijkste passage qua kosten. Ze doen dus meer dan gewoon die foto's maken, maar het lijkt me wel dat ze serieus zouden kunnen besparen indien nodig door zich enkel te beperken tot de fotoreportages zelf.

Criticasters noemden de vzw de voorbije dagen een dure vogel, met een jaarlijks budget van 500.000 euro. Fransen weerlegt dat. “250.000 euro gaat naar onze vijf voltijdse werknemers, van wie ik er één ben. Ik hou me onder meer bezig met lezingen op scholen, voor ouders, in serviceclubs. Medeoprichtster Sharon doet marketing, sociale media en is ook bezig met met een project rond sterrenweides in samenwerking met steden en gemeenten. Er is iemand die steunacties opvolgt, workshops voor fotografen organiseert, net als sterrenouderavonden - waarop ouders elkaar ontmoeten en hun fotografen terugzien. Een vierde persoon ondersteunt vrijwilligers, stelt hun planning op, zorgt dat nieuwe aanvragen worden verwerkt en dat alle foto’s worden bewaard. Tot slot is er nog een vijfde werkneemster, die dat alles voor heel Wallonië doet, waar we nog niet zo lang actief zijn.”

Van de overige 250.000 euro gaat er 100.000 naar het verzekeren van de ruim 250 vrijwillige fotografen en hun materiaal, nog eens 100.000 euro naar hun verplaatsingskosten - voor de gereden kilometers en parkeerbonnetjes -, workshops en teambuildings, 25.000 euro naar de organisatie van een sterrenouderavond en 25.000 euro naar drukwerk en postzegels. Een jaar na een fotoshoot krijgen ouders steeds een verjaardagskaartje. Ook wie een donatie schenkt, krijgt een bedanking in de bus.

Stevig vermoeden dat men bij die vzw droomt van ook aan de Vlaamse subsidiestroom te kunnen gaan hangen:

Is Vlaanderen subsidieziek? ‘Haast niemand weet nog waar het geld naartoe vloeit’

De hoofdmissie van deze vzw lijkt zonder twijfel nuttig te zijn, maar eerlijk gezegd ik dacht dat de fotografen de duurste vogels zouden zijn (als je ziet wat zaken als een newborn fotoshoot kosten) maar blijkbaar werken die als vrijwilligers, dus het geld gaat naar heel andere zaken?
Misschien net als de subsidieverkwisting bij de overheid, dat deze vzw eens moet nadenken over haar kerntaken.
Lezingen op scholen? Daar zal je niet veel donors gaan vinden. In serviceclubs misschien wel.
Sterrenweides? Laat de gemeentes dan maar betalen voor dergelijk consulting werk denk ik dan.
Of dat een aantal zaken zoals de verzekering van het materiaal van die fotografen iets is waar toch absurd veel geld naartoe gaat? Maar goed ik ken er niets van.

Wat je wel kan zeggen is dat ze duidelijk met slechts € 250 000, rekening houdende met de Belgische loonlasten, zich maar een gewoon salaris uitkeren, dus op dat vlak streven ze wel efficiëntie na. Eén persoon minder zal ook het grote verschil niet maken.

Omdat de prestatie die nodig is om in een sport met een beperking tot de top te horen, nu eenmaal minder is. Simpelweg omdat de "doelgroep" enorm veel kleiner is. Simpel gezegd: 7 miljard mensen op de wereld, dus 7 miljard "concurrenten" om het tegen op te nemen om bij de beste zwemmers van de wereld te horen.
In de categorie "zwemmen voor blinden" zit je met een totale populatie van 285 miljoen. Dat is 25x minder he...

En als je het dan wel moet doen, dan moet je, waar mogelijk, de competitie openstellen voor mensen zonder de beperking ook. Bvb zwemmers met een geblindeerde zwembril.
Een gouden hockey medaille is ook veel makkelijker te winnen dan een gouden medaille op de 100m sprint. Om maar te zwijgen van pakweg dressuur, of wintersporten. Zouden we die medailles dan ook niet met een lager bedrag moeten belonen?

Een gouden hockey medaille is ook veel makkelijker te winnen dan een gouden medaille op de 100m sprint. Om maar te zwijgen van pakweg dressuur, of wintersporten. Zouden we die medailles dan ook niet met een lager bedrag moeten belonen?
Dat is ook zo...
Eerst en vooral nog eens de financiële prikkels voor de Belgische atleten overlopen. Het BOIC geeft, gefinancierd door de Nationale Loterij, een premie van 50.000 euro voor een gouden medaille. Zilver en brons leveren respectievelijk een bonus van 30.000 euro en 20.000 euro op.

Bij ploegsporten bedragen de premies per atleet 12.500 euro (goud), 7.500 euro (zilver) en 5.000 euro (brons). Ook trainers worden bij eremetaal beloond met een som van maximaal 25% van het bedrag dat de atleet incasseert.

Sporters die net naast het podium vallen, krijgen eveneens een financiële beloning. Wie vierde eindigt, krijgt nog 10.000 euro. Voor plaatsen 5 tot en met 8 is 5.000 euro voorzien, voor individuele sporters dan toch.

Maar het verschil is dat er niemand wordt uitgesloten om te proberen in eender welke sport. En dat is bij de paralympische variant wel zo.

Het was me niet duidelijk of het ging over boven de wolken of de paralympics. Beetje het nadeel van 2 discussies die door elkaar lopen.
Kan jammer genoeg evenzeer opgaan voor die andere. Want daar is zoals altijdafbreken heel veel makkelijker dan opbouwen.

Deze cynische kijk:
Maar het is toch gewoon zo? Er zegt niemand dat die mannen niet hard werken ofzo he. Maar er zijn ook een heleboel sporten die je ook zou kunnen uitoefenen zonder de handicap (vooral die sporten voor visuele handicap) omdat je perfect de omstandigheden kan nadoen. Er zijn zelfs een hoop sporten bij die niet bij de gewone OS zitten (goalball bvb). Ze moeten sowieso de handicaps al gelijk trekken, waarom mogen dan andere mensen er niet aan meedoen?

Elke 4 jaar is er wel een verhaal over 1 of andere atleet waarvan een andere atleet hem verwijt dat hij niet "gehandicapt genoeg" is. Nu die Nederlandse zwemmer, 4 jaar geleden een verlamde amazone zeker?

Moeten we dan ook de mensen die iets winnen in een niet olympische sport op dezelfde manier gaan vergoeden?

Dat is ook zo...
Eerst en vooral nog eens de financiële prikkels voor de Belgische atleten overlopen. Het BOIC geeft, gefinancierd door de Nationale Loterij, een premie van 50.000 euro voor een gouden medaille. Zilver en brons leveren respectievelijk een bonus van 30.000 euro en 20.000 euro op.

Bij ploegsporten bedragen de premies per atleet 12.500 euro (goud), 7.500 euro (zilver) en 5.000 euro (brons). Ook trainers worden bij eremetaal beloond met een som van maximaal 25% van het bedrag dat de atleet incasseert.

Sporters die net naast het podium vallen, krijgen eveneens een financiële beloning. Wie vierde eindigt, krijgt nog 10.000 euro. Voor plaatsen 5 tot en met 8 is 5.000 euro voorzien, voor individuele sporters dan toch.

Maar het verschil is dat er niemand wordt uitgesloten om te proberen in eender welke sport. En dat is bij de paralympische variant wel zo.
Niet omdat er veel minder concurrentie is, enkel omdat het een ploegsport is.

Soit ik kan je logica natuurlijk wel volgen maar het is nu eenmaal prijzengeld. Daar zit enkel de logica van degene die het prijzengeld uitdeelt achter. Een wielerkoers is een prachtig voorbeeld. Ze staan vaak bol van allerlei nevenprijzen, volgens de logica van de organisator of beter nog de sponsor. Een prijs voor de beste Belg die het eerst over een bepaalde streep rijdt? Vanuit een sportief standpunt misschien onnozel, voor de exposure van een of andere sponsor blijkbaar niet.
En in dit geval gaat het dan over de achterliggende doelen van de overheid.

Kan jammer genoeg evenzeer opgaan voor die andere. Want zoals altijd is afbreken heel veel makkelijker dan opbouwen.
Nochtans mag men wel degelijk eens kijken naar de kost van zo'n zaken. Begrijp me niet verkeerd he, wijzelf hebben zelf ongelofelijk veel gehad aan boven de wolken bij het verlies van onze dochter, hebben van zodra het nieuws bekend was dat ze financieele moeilijkheden hadden hen gesteund en we hadden in mei al de helft van spaarrekening die we hadden aangelegd voor onze dochter naar hun doorgestort (andere helft hebben we gedoneerd aan de MIC om zaken aan te kopen voor ouders in gelijkaardige situaties) en dan hoop je toch dat men met die financiele middelen zoveel mogelijk mensen kan helpen ipv verzekeringen rijk te maken en parkeerbedrijven te steunen.

Laatst bewerkt:

Soit ik kan je logica natuurlijk wel volgen maar het is nu eenmaal prijzengeld. Daar zit enkel de logica van degene die het prijzengeld uitdeelt achter. Een wielerkoers is een prachtig voorbeeld. Ze staan vaak bol van allerlei nevenprijzen, volgens de logica van de organisator of beter nog de sponsor. Een prijs voor de beste Belg die het eerst over een bepaalde streep rijdt? Vanuit een sportief standpunt misschien onnozel, voor de exposure van een of andere sponsor blijkbaar niet.
Welk doel zou de overheid dan met het gelijktrekken van dit prijzengeld nastreven?

De belangrijkste doelen die de overheid met het belonen van olympische medailles kan beogen zijn wat mij betreft:
  • internationaal prestige
  • motivatie om de gewone bevolking meer aan sport te laten doen, wat op termijn voordelen oplevert voor de volksgezondheid op het vlak van preventie van héél wat aandoeningen, en ook de kansen op olympische medailles op zijn beurt weer een heel klein beetje vergroot.
Beiden zijn toch minder van tel bij paralympische medailles?

Symbolisch kan ik wél snappen dat de overheid het signaal wilt geven dat een iemand met een handicap niet minderwaardig is aan een volledig valide atleet. Alleen mogen de paralympische spelen dan eerst wel de hand in eigen boezem steken en ervoor zorgen dat de sporten die ze organiseren ook wel degelijk op maat van gehandicapten zijn, en niet gewoon een sporttoernooi waar mensen met een handicap aan mogen meedoen terwijl die handicap geen of nauwelijks impact heeft op hun prestaties.

Zoals het voorbeeld van die tafeltennis speler: heeft die mentale handicap een impact op zijn tafeltennisvermogen als hij vroeger kampioen was bij de Belgische jeugd bij de 'valide' spelers? Het lijkt mij van niet. Hij is gewoon niet goed genoeg meer om met de échte mee te kunnen, zoals ook zovele andere valide jeugdkampioenen niet altijd doorgroeien tot kampioenen bij de volwassenen.

Rolstoeltennis of rolstoelbasketbal zijn dan weer duidelijke voorbeelden waar het prijzengeld omwille van een symbolische reden gerust gelijk mag liggen, maar ook daar: die hun prestaties zijn toch niet te vergelijken met die van de 'valide' atleten? Dat is een sport op een heel ander niveau van snelheid. Akkoord wél met z'n eigen uitdagingen, daar niet van. Maar het voornaamste 'doel' daar van de overheid is dan wél een signaal van jullie zijn niet minderwaardig...

De reden dat Somers dit oppert, is omdat er niemand het negatief vindt om wat extra geld aan mindervaliden te geven. Daar scoor je altijd punten mee. En stel nu dat je als alternatief voorstel geeft "als we dat geld nu eens pompen in het verkorten van de wachtlijsten voor hulp aan gehandicapten?". Denk je dat er dan nog steeds veel mensen het een goed plan vinden?

Of zelfs "we geven geld aan de federatie van alle sporten waarbij we een atleet sturen, zodat er meer leden kunnen komen".

Terug
Bovenaan