Kleine nieuwtjes

Als het resultaat van die bevoegdheden uitdraait op zo'n farces, dan klopt er fundamenteel iets niet.
Zij het nu gebrek aan federale structuur, of net teveel. Dat wil ik nog in het midden laten.
Maar tenenkrullend hoe het vierkant draait.
Sommige van de zaken die je aanhaalt zijn gewoon het effect van regionale bevoegdheden hé. Andere, zoals die overstromingen en vooral de respons, lijken inderdaad het resultaat van een staatsstructuur waar iedereen iets te zeggen heeft maar niemand echt verantwoordelijk is.

Er is ook amper een hiërarchie natuurlijk in onze niveau's.

Je kan dan het federale niveau afschaffen, of iets doen aan die versnippering. Wat nu net het realistisch/werkbare is weet ik niet, feit is dat 6 regeringen en parlementen, waarvan de bevoegdheden niet eens altijd duidelijk zijn voor wie er in zit, en daarbij nog 10 provincies en 300 gemeentes gewoon overdreven zijn voor 11 miljoen inwoners. Toppunt is Brussel: een gewest met regering én vicepresident, maar ook 19 gemeenten die hun zin min of meer doen. Al dit wordt elders geregeld door 1 burgemeester met een schepencollege.

In hetzelfde schoolgebouw moet de ene een mondmasker dragen en de andere niet.
Den boer waarvan zijne akker over de taalgrens loopt, mag maar de helft bemesten.

Nja, allemaal normaal voor jou?
OK

Europa afschaffen? Graag. Maar da's een ander mening
Dat eerste vind ik enorm straf.

Dat tweede vind ik de logica zelve. Als ik een stuk grond heb dat gedeeltelijk bouwgrond is en gedeeltelijk landbouwgrond, mag ik ook maar een gedeelte bebouwen. "Het is één stuk" is toch geen enkele basis om hier een uitzondering op toe te staan?

Ik ga er vooral mee akkoord, zoals Sylverscythe aanhaalt, het grootste probleem zit bij de structuur, met als grootste struikelpunt Brussel.

Den boer waarvan zijne akker over de taalgrens loopt, mag maar de helft bemesten.

OK

Rare conclusie die je hier aan vast knoopt. Dus omdat er iets fout loopt bij zaken waarvoor de gewesten verantwoordelijk zijn moeten we de federale overheid afschaffen?

Dat tweede vind ik de logica zelve. Als ik een stuk grond heb dat gedeeltelijk bouwgrond is en gedeeltelijk landbouwgrond, mag ik ook maar een gedeelte bebouwen. "Het is één stuk" is toch geen enkele basis om hier een uitzondering op toe te staan?

Ik ga er vooral mee akkoord, zoals Sylverscythe aanhaalt, het grootste probleem zit bij de structuur, met als grootste struikelpunt Brussel.
Dat van die mondmaskerd was gisteren zelfs op het nieuws. Een school in Oudergem

Heeft niks met ruimtelijke ordening te maken, geen idee waarom je dat aanhaalt ...
:/

OK

Dus, die boer zijn akker loopt over de taalgrens, beide gewesten hebben daar hun bevoegdheid over, en dan is uw voorstel om het federaal stuk af te schaffen? Het federaal stuk heeft daar al niks mee te maken, als je dat afschaft mag die boer toch nog altijd maar de helft bemesten?

Heeft niks met ruimtelijke ordening te maken, geen idee waarom je dat aanhaalt ...
:/

Ruimtelijke ordening, is dat ook niet bv. Grens Vlaanderen/Walonië? Grens België/Nederland? Over een grens zijn andere regels, andere wetten. Jij beschrijft iets als één akker. Feitelijk zijn het twee akkers. Één in Vlaanderen en één in Wallonië. Jij maakt er iets absurds van, wat niet absurd is. Het had evengoed kunnen zijn dat aan de andere kant dit woongebied was en geen landbouwgebied. Het is een grens.

Als ik een stuk land heb in België aan de Nederlands grens en een aanpalend stuk in Nederland aan de Belgische grens, dan moet ik toch ook niet verbaasd gaan zijn dat hier andere regels zijn?

Daarbovenop is het hilarisch dat je voorstel dan is om het federale af te schaffen, aangezien er dan zeker verschillen zullen zijn.

Nee ik vraag me af wat het nut nog is, als een intergewestelijke kwestie dan niet federaal bevoegd is.
Maar ja, de regeltjes & structuur in ons België zijn inderdaad logisch & loepzuiver :unsure:

Nee ik vraag me af wat het nut nog is, als een intergewestelijke kwestie dan niet federaal bevoegd is.
Maar ja, de regeltjes & structuur in ons België zijn inderdaad logisch & loepzuiver :unsure:
Hoe is iets over de grens "intergewestelijk"? Als dat je definitie is van intergewestelijk, dan zou het logischer zijn om de gewesten af te schaffen, want dan zou het federale niveau er altijd iets over te zeggen hebben. Zo zou het federale niveau heel wat zaken, willekeurig, naar zich toe kunnen trekken. Dat zou pas voor absurde situaties zorgen. Er is geen hierarchie tussen federaal en regioneel. Er zijn andere bevoegdheden.

En het spelletje mag echt wel stoppen. Ik zeg niet dat alles logisch of loepzuiver is. Maar zaken altijd maar in het belachelijke trekken en vandaaruit een discussie beginnen starten is enorm vermoeiend, nutteloos en meer troll dan iets anders. Je mag dergelijke inconsistenties zeker aankaarten, daar heb ik geen probleem mee. Maar doe het serieus en trek er geen belachelijke, absurde conclusies uit.

Ik verwacht gewoon meer dan one-liners, ik verwacht wat meer uitleg, kadering, bij dergelijke uitspraken. Voor een post overigens niet zo'n probleem mee, maar als je er reactie op krijgt, vooral dan verwacht ik meer dan gewoon een herhaling van je eerdere post. Zeker als je er (meermaals) op gewezen wordt dat de link die gelegd wordt toch wel vreemd te noemen is.

Laatst bewerkt:
De trein is terug vertrokken.

Ik kaart een absurde situatie aan, zeg dat de huidige structuur niet werkt. Ik laat zelfs nog in het midden als alles dan terug federaal zou moeten of net opsplitsen. Is dat ook al een oneliner?
Moet ik zelf een studie aanvragen die via een denktank gaat uitrekenen wat de voor en nadelen van herfederalisering / confederalisering zijn, en deze hier komen posten alvorens mijn mening te mogen uiten?

De enige absurde conclusie die is getrokken, die heb jij gedaan door te veronderstellen dat ik het land gesplitst wil zien. Wat ik uitdrukkelijk heb aangegeven dat ik mij daar niet kan over uitspreken :thumb:

Is inderdaad vermoeiend, om zo te discussiëren.

Ik kaart een absurde situatie aan, zeg dat de huidige structuur niet werkt. Ik laat zelfs nog in het midden als alles dan terug federaal zou moeten of net opsplitsen. Is dat ook al een oneliner?
Moet ik zelf een studie aanvragen die via een denktank gaat uitrekenen wat de voor en nadelen van herfederalisering / confederalisering zijn, en deze hier komen posten alvorens mijn mening te mogen uiten?

De enige absurde conclusie die is getrokken, die heb jij gedaan door te veronderstellen dat ik het land gesplitst wil zien. Wat ik uitdrukkelijk heb aangegeven dat ik mij daar niet kan over uitspreken :thumb:

Schaf dat federaal niveau dan toch gewoon af.
Op de vraag, "Is dat dan ook al een onliner."
Ja. Dat is een oneliner.

En dan vraag ik me ook af hoe dat "het in het midden laten" is.

Edit: Alsook, weeral beweer je dat ik dingen vraag die ik niet vraag. Stel je zaken die niemand stelt. Ik reageer op je one-liner. En ik vroeg me af wat er vreemd was dat er zaken anders zijn over een grens.
Ik gaf je zelfs gelijk dat de situatie in Brusselse scholen absurd is. Daar zei ik verder niets over nadat ik dat dit verder opgezocht had. Ik vond dit persoonlijk ook absurd en onrealistisch, dus ja, ik was hier enorm verbaasd van.

Nee, ge komt af met 2 zaken die geen kloten met elkaar te maken hebben maar toch probeert te linken om toch maar hetgeen dat je stoort, tegen bent door het slijk te halen en te kunnen zeggen van zie je wel. Om dan wanneer er tegenkanting komt de calimero uit te hangen en te zeggen dat een ander uw uitpraken verkeerd intrepreteert. En dat mag nu toch wel gaan stoppen. Het enige wat ik nu nog mis om het helemaal belachelijk te vinden is de uitspraak: "wel reageer er dan niet op". Kwestie van de intentie helemaal duidelijk te maken

Lastige dag vandaag? Hoe heeft dat niks met mekaar te maken? De bevoegdheden en vooral de bijhorende wetgevingen, zorgen voor absurdistan in beide gevallen. Begrijp niet wat er daar zo moeilijk aan is ...
En als je dat niet snapt, wel reageer er dan niet op.

Voorts leek me inderdaad het geval van de landbouwer, logisch te concluderen : "waarom is er dan nog een federaal niveau".
Voor andere kwesties kan ik evengoed reageren: "Waarom is dit nog niet federaal".
Vandaar: ik kan voor mezelf niet opmaken welke richting de juiste is. Behalve dat het niet functioneert in de huidige situatie.

Schaf dat federaal niveau dan toch gewoon af.

Mondmaskers voor vlaamse studenten wel verplicht, voor franstalige niet, zelfde gebouw.
Deadline bemesten van akkers in wallonië paar dagen opgeschoven, vlaanderen niet.
Gans debacle rond hulpverlening na overstromingen.
Enz...

Is er nog iets dat overlapt en/of waarbij het wél marcheert? Behalve de roddels rond Albert zijn scheefpoeperij?
Oe maar we weten weer niet wat we willen :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic:

Lastige dag vandaag? Hoe heeft dat niks met mekaar te maken? De bevoegdheden en vooral de bijhorende wetgevingen, zorgen voor absurdistan in beide gevallen. Begrijp niet wat er daar zo moeilijk aan is ...
En als je dat niet snapt, wel reageer er dan niet op.

Voorts leek me inderdaad het geval van de landbouwer, logisch te concluderen : "waarom is er dan nog een federaal niveau".
Voor andere kwesties kan ik evengoed reageren: "Waarom is dit nog niet federaal".
Vandaar: ik kan voor mezelf niet opmaken welke richting de juiste is. Behalve dat het niet functioneert in de huidige situatie.
Maar dat zijn gewoon 2 aparte gebieden... Dat is letterlijk hetzelfde als een boer die een veld in België en een veld in Nederland heeft, exact hetzelfde. Dat énige manier om dat op te lossen is herfederaliseren. Maar dan moet je ook België terug samenvoegen met Nederland, want Baarle-Hertog/Nassau heeft dezelfde situatie maar dan met Nederland. En er zijn nog wat enclaves in Duitsland ook waar datzelfde geldt, dus daar dan ook maar samenvoegen?

Klinkt initieel goed, maar als ik er meer over nadenk is het belachelijk. In het ene geval geef je iets aan de allerbeste atleten, in het andere geval geef je iets aan atleten die maar de beste zijn mits allerlei regels etc. Topsort is nu eenmaal niet fair.
Verdienen de paralympiers waardering en respect: uiteraard. Maar het is niet hetzelfde.

Klinkt initieel goed, maar als ik er meer over nadenk is het belachelijk. In het ene geval geef je iets aan de allerbeste atleten, in het andere geval geef je iets aan atleten die maar de beste zijn mits allerlei regels etc. Topsort is nu eenmaal niet fair.
kanniet wachten tot de special olympics dezelfde eisen beginnen te stellen.

Terug
Bovenaan