Gavin
Well-known member
Dit gaat toch niet over discipline maar over de reikwijdte van negatieve vrijheid. Dat pubers dat onderscheid niet kunnen maken en zich door hun ontluikend leven enkel focussen op de negatieve zijde ervan, zij het in een kinderlijke mail vol taal- en redeneerfouten die dan "viraal" gaat bij allicht uitsluitend andere tieners, kan ik mij voorstellen, en zelfs goed genoeg begrijpen uit ervaring. Maar dat sommigen hier, ondanks toch dezelfde ervaring in de rugzak te hebben gezien zowat iedereen die hier post dat stadium in het leven voorbij tot ver voorbij is, dat verschil niet kunnen vatten, dan weer niet. Bij discipline denk ik aan uniformen en het leger, niet aan een vrije kledingkeuze waar een bepaalde openbare grens wordt gelegd omdat het een publieke en opvoedende plaats is waar heel veel verschillende lagen en achtergronden samenkomen. Ge hebt in deze regels genoeg vrijheden om uw zogezegde persoonlijkheid, of toch diegene ge net in een reclame hebt gezien en wilt nadoen, tot uiting te laten komen.Welk discipline leer je leerlingen door dergelijke kledingregels op te leggen? Net voor de jeugd is de kleding een manier om iemands persoonlijkheid uit te stralen.
Dat lijkt me dan ook één van de grootste bedoelingen van zo een regel. Het gaat niet om die specifieke details, toch niet in dit geval want zo zullen er natuurlijk altijd wel scholen en schoolmeesters zijn die genieten van die regelneverij, maar om een algemene grens aan de gegeven vrijheid en hoe daarrond te acteren. En deze school legt die nu eenmaal, al van ver voor de start van het schooljaar tien maanden geleden overigens, ergens bij "geen buik en geen korte shorts/rokken". Zoals ge in die link van @kay-gell ziet, vatten leerlingen en hun ouders "in strandkledij naar school komen" volledig anders op. Het ene meisje staat er in een T-shirt met een broek, het andere in een rokje en blote buik, of godbetert in een halve burqa bij dertig graden. Is het dan zo vreemd dat de grens gelegd wordt op "geen buik of korte rok" in de context van tieners die grenzen verkennen op een (lagere) middelbare school?Eindig je uiteindelijk niet altijd bij een soort arbitraire regels waar altijd wel ergens kritiek op kan gevonden worden?
Als die regel "dit+1" was, dan waren er geheid ook puberende tieners die tegen die "+1" zullen rebelleren, of de grens daarvan zullen aftasten en zelfs lichtjes overschrijden door de optelling van een ander natuurlijk getal. Dat is wat pubers doen, al dan niet met medeweten of goedkeuring van de ouders. Het lijkt me dan ook geen toeval dat zulke pogingen elk schooljaar bij de eerste golf van warme dagen wel terug lijken te komen. Leerlingen rebelleren tegen de autoriteit, spannen samen en halen misschien zo zelfs het VTM Nieuws in een rokje terwijl ze de middenvinger opsteken, terwijl de directie het protest van deze kinderen voor het dertigste schooljaar op rij met een glimlach opvat, debatteert en ontmantelt de situatie, en iedereen de volgende week verder gaat met de ontwikkelingen in het leven. Met bedekte buik, en langzaam begrip dat er in een maatschappij grenzen zijn aan negatieve vrijheden die individueel niet altijd steekhouden. Niet op uw veertiende, en niet op uw dertigste.