Kleine nieuwtjes

De dromers van Groen zijn niet meer tevreden met juist de sluiting van de kerncentrales. Ze moeten ook terstond afgebroken worden (en onze geleerde expertise daarin wordt dan een exportproduct voor België)... aka: ze willen er absoluut voor zorgen dat de historische vergissing van de kernuitstap niet ongedaan gemaakt kan worden als ze met hun clicks & clacks weer naar de oppositiebanken gejaagd worden ergens in de toekomst.

Het is toch echt onbegrijpelijk dat de sluiting van die centrales er is doorgekomen. Een groene partij die kerncentrales sluit en 2-3 gascentrales in de plaats zet is als een vegan met een eigen slachterij. Het slaat gewoon nergens op maar het is al duidelijk wie het gelach binnen enkele jaren gaat mogen betalen als er duurdere energie moet geïmporteerd worden uit het buitenland.

De dromers van Groen zijn niet meer tevreden met juist de sluiting van de kerncentrales. Ze moeten ook terstond afgebroken worden (en onze geleerde expertise daarin wordt dan een exportproduct voor België)... aka: ze willen er absoluut voor zorgen dat de historische vergissing van de kernuitstap niet ongedaan gemaakt kan worden als ze met hun clicks & clacks weer naar de oppositiebanken gejaagd worden ergens in de toekomst.
Lijkt me eigenlijk heel verstandig, als je de sluiting als vaststaand ziet. We hebben al expertise (SKC-CEN); die uitbreiden en verkopen lijkt me alleen maar goed. Ook andere landen zullen vroeg of laat kerncentrales afbreken.

10 jaar zou al zot zijn, ik gok op 5 voor de meerderjarigen. De minderjarigen uiteraard veel minder.
Vandaag wordt er een ontwerpdecreet besproken om de straffen te verstrengen.

Het ontwerpdecreet wordt vrijdag in tweede lezing besproken op de ministerraad. Daders jonger dan 14 jaar zouden tot twee jaar kunnen worden opgesloten in een gesloten instelling. Tussen 14 en 15 stijgt dat tot vijf jaar en boven de 16 tot zeven jaar. Die lange opsluiting is enkel mogelijk bij de zwaarste feiten. Dat zijn onder meer moord, genocide, doodslag, terrorisme, maar ook verkrachting onder verzwarende omstandigheden of met de dood tot gevolg.

Op dit moment zijn de maximumsancties dus nog een stuk lager. Eigenlijk best wel zot gezien de feiten die tegenover die maximumsancties staan.

Zo, weer wat stapjes vooruit.
Kijk, dit zijn nu eens progressieve ideeën waar ik achter kan staan.

Dat verhaal van dat geluidskanon is nu wel bizar:
Het is niet omdat zoiets werkt om kraaien van een maisveld weg te houden dat je er migranten mee uit Griekenland houdt.

Vandaag wordt er een ontwerpdecreet besproken om de straffen te verstrengen.

Op dit moment zijn de maximumsancties dus nog een stuk lager. Eigenlijk best wel zot gezien de feiten die tegenover die maximumsancties staan.

Tis toch altijd spijtig dat er zulke dramas dienen te gebeuren eer de politiek beweegt....

wow....
13.000 euro en 200 uren werkstraf. Niet mis voor lucien de laatstejaar industrieel ingenieur...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210604_93664454

Zijn blanco strafblad, jeugdige leeftijd, bekentenissen en spijt bespaarden Lucien P. een mogelijke celstraf met uitstel. Maar om hem toch duidelijk te maken dat hij op 1 april over de schreef is gegaan, kreeg hij de straf die het Openbaar Ministerie had gevorderd: 200 uren werk leveren ten dienste van de gemeenschap.

Financieel moet Lucien P. daarnaast toch zo’n 13.000 euro aan schadeclaims ophoesten.
Is dat altijd zo zwaar of houden ze rekening met de vermogendheid van de veroordeelde? :unsure:

wow....
13.000 euro en 200 uren werkstraf. Niet mis voor lucien de laatstejaar industrieel ingenieur...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210604_93664454

Is dat altijd zo zwaar of houden ze rekening met de vermogendheid van de veroordeelde? :unsure:
zijn excuses echter :puke:
allemaal een held op het moment, maar dan zo'n zwakke uitvluchten voor uw gedrag. Wees dan man genoeg om ook voor uw standpunt op te komen als er gevolgen aan vast hangen he.

Aangezien ik niet al te slim ben heb ik geen idee wat dit allemaal betekent. NVA, VB & PVDA willen niet dat haatmisdrijven naar een correctionele rechtbank worden verwezen. Wat voor verschil maakt het dat deze zaken behandelt worden in een correctionele rechtbank versus assisen?

Aangezien ik niet al te slim ben heb ik geen idee wat dit allemaal betekent. NVA, VB & PVDA willen niet dat haatmisdrijven naar een correctionele rechtbank worden verwezen. Wat voor verschil maakt het dat deze zaken behandelt worden in een correctionele rechtbank versus assisen?
maximum straffen liggen ook hoger bij assisen.

Een assissenzaak start je niet zomaar, je gaat geen honderden of duizenden haatmisdrijven voor het gerecht brengen als dat voor assisen is. Bij de correctionele kan dat dat wel, da's veel laagdrempeliger.

Bovendien werkt assisen met een volksjury en da's eigenlijk de reden waarvoor assisen uitgevonden is: zaken die politiek gevoelig liggen of teveel macht aan de staat zou geven als de staat erover kan beslissen door het mensen van het volk laten bekijken ipv door potentieel politiek beïnvloedde rechters. Het is pas later zo geworden dat ook bvb moordzaken naar assisen gestuurd werden, in eerste instantie ging dat vooral om drukpersmisdrijven waar men die wel strafbaar wou maken maar de staat geen tool wou geven om politieke tegenstanders monddood te maken. Beetje hetzelfde issue als nu speelt dus.

Een assissenzaak start je niet zomaar, je gaat geen honderden of duizenden haatmisdrijven voor het gerecht brengen als dat voor assisen is. Bij de correctionele kan dat dat wel, da's veel laagdrempeliger.

Bovendien werkt assisen met een volksjury en da's eigenlijk de reden waarvoor assisen uitgevonden is: zaken die politiek gevoelig liggen of teveel macht aan de staat zou geven als de staat erover kan beslissen door het mensen van het volk laten bekijken ipv door potentieel politiek beïnvloedde rechters. Het is pas later zo geworden dat ook bvb moordzaken naar assisen gestuurd werden, in eerste instantie ging dat vooral om drukpersmisdrijven waar men die wel strafbaar wou maken maar de staat geen tool wou geven om politieke tegenstanders monddood te maken. Beetje hetzelfde issue als nu speelt dus.

Okay thanks dat verduidelijkt veel !

Er is een fundamenteel onderscheid tussen een boete en een schadevergoeding. De vork van een boete is wettelijk vastgelegd en de rechter mag die milderen tot het minimum of met uitstel uitspreken. Een schadevergoeding gaat naar de burgerlijke partijen die hun schade kunnen bewijzen en staat los van de straf. En ja, bij lichamelijke schade met arbeidsongeschiktheid loopt dat héél snel op.

Wat vinden we hiervan eigenlijk?

Bestaat er zoiets als onaangepaste kledij voor jongeren op school?
En waarom moet dat dan ook ineens seksistisch zijn?

toch gek he zo die regels in de samenleving. :unsure:
Ik herinnner me toch nog iets van een schoolreglement. Als daar nu instaat dat iedereen in teletubbie pakje naar school dient te komen dan moet iedereen dus ook in teletubbiepakje komen....

Als dit in het schoolreglement staat, is dit gekend bij de aanvang van het schooljaar en moet hier achteraf niet over gefoeterd worden. Dit is ook goed om scholieren wat discipline/respect aan te leren. Op mijn werk moet ik ook niet afkomen met een zwemshort, flipflops en een marcelleke. Heck, laat staan dat ik daar een video-meeting mee zou doen.

Een schoolreglement is in mijn ogen nu ook niet heiligmakend. Als je dat leest besef je pas hoeveel onzin daarin staat. Bij ons stond er zelfs in dat je van school kon geworpen worden indien je in het weekend met uw zatte botten met uw fiets werd tegengehouden door de politie.

Je kan ten eerste een schoolomgeving niet vergelijken met een professionele omgeving. Ik snap echt niet wat het probleem is met korte shortjes of topjes waar een beetje buik zichtbaar is. Moesten ze nu echt naar school komen met een shortje dat zelfs de billen niet meer bedekt en in bikini-top, dan zou men de leerling wel kunnen aanspreken. Welk discipline leer je leerlingen door dergelijke kledingregels op te leggen? Net voor de jeugd is de kleding een manier om iemands persoonlijkheid uit te stralen. Hetzelfde met belachelijke regels waarbij in sommige scholen jongens verplicht zijn om in lange broek te komen, zelfs in de zomer. Doe toch eens een beetje normaal.

In een ander topic zijn we bezig over hoe de hoofdoek een symbool van onderdrukking is van de vrouw. Maar als er dan een paar meiskes met kort shortje en top naar school gaan, dan is het ineens "regels zijn regels". Wie is er nu ooit al dood gegaan omdat een middelbaar schoolmeiske in de zomer met een kort shortje naar school is gegaan? Hoop en al de vader van het meiske en daar blijft het bij.

Lijkt me eigenlijk heel verstandig, als je de sluiting als vaststaand ziet. We hebben al expertise (SKC-CEN); die uitbreiden en verkopen lijkt me alleen maar goed. Ook andere landen zullen vroeg of laat kerncentrales afbreken.
Als de centrales sluiten dan is de beste piste om zo snel mogelijk alles af te breken, dat is beter voor alle partijen. Een centrale 5 jaar stilleggen en op condities houden zodat deze potentieel nog kan gebruikt worden is immens duur, veel kosten lopen gewoon door en dat wil je niet. Dus zal men naar een regime gaan waar er verloedering en degradatie is van de installatie. Je hebt dan niet meer de mogelijkheid om op een snelle, kostenefficiënte manier ooit nog op te kunnen starten.
Maar er is een grote maar aan verbonden. Je kan niet vanaf minuut één beginnen met ontmantelen, heel veel zaken zijn gewoon zeer radioactief en dat kan je niet zomaar beginnen afbreken. Eerst zal je moeten zorgen dat alle splijtstof uit de installatie geraakt, tot zolang kan je nog maar weinig afbreken. Dit duurt een 4-tal jaar. Dan zal je moeten decontamineren voor je gaat kunnen beginnen met afbreken. Reken een goeie 3 jaar. Heel het proces verloopt in verschillende stappen en is zeer complex omdat je altijd met risico’s zit. Doel 3 stopt in oktober 2022 en zal pas rond 2027 op het moment aangekomen zijn om te STARTEN met afbreken. Dat afbreken moet dan ook nog stuk per stuk en heel precies en voorzichtig gebeuren. Nee voor 2035 moet je niet verwachten dat daar veel tegen de grond zal liggen. Vergeet ook niet dat al het afval momenteel nog nergens naartoe kan, hier is nog geen enkel wettelijk kader voor. Dus stel dat je alles is platgooit zit je nog altijd met heel veel nucleair afval op die site. Wat ga je daar dan zetten? Appartementen? Andere industrie? Met een loods vol nucleair afval in uw tuin, dat gaat aantrekkelijk zijn!

De reden waarom men in het buitenland ook niet overgaat tot ontmanteling is simpel. Het is duur, complex, zit verweven met andere installaties of centrales. Op dat vlak zijn we in België al koploper want de plannen voor ontmanteling liggen al op tafel. Het ligt momenteel nog in de handen van de overheid, zij moeten een kader creëren juridisch.

Terug
Bovenaan