Ge mist hier het verschil tussen opleiding en wat een bestuurder in praktijk brengt. Het gaat dan ook nog over jonge bestuurders volgens uw zin net daarvoor, die hebben dus net die opleiding gehad en ze zijn ervoor geslaagd. Lijkt me een nutteloos idee voor een beperkt aantal gevallen dat een hele bevolking gaat koeioneren en geen effect heeft op de gevallen in kwestie. Hmm, nu ik het zo verwoord, is het eigenlijk ideaal voor onze wereldvreemde politiek als oplossing.
Je weet toch niet over welk percentage we spreken?
En je spreekt over "net" ervoor, ik spreek over een nieuw examen om de 5-10 jaar. Met toenemend verkeer, wijzigende verkeerssituaties, wetgeving is dat zeker geen overbodige luxe nee.
Ja tuurlijk, ik moest ze ontwijken en passeerde er langs.Dus ze rijdt achteruit en gij die dwars achter de auto doorrijdt, ziet dat ze aan het Facebooken was?
Geen vragen of het een noodgeval was? Hebt ge de halve minuut vooraf wel gezien om te weten of het een echte GSM was of een koekje dat ze vasthad? Ik wou dat ge dezelfde waarnemingsgave had bij beelden van politiegeweld als het gaat om dingen te bestraffen op basis van klikspaanfilmpjes. Ik trek het op flessen maar opmerkelijk hoe vlug zoiets verandert, en dan nog wel naar de kant waar dat het minst nodig lijkt gewoon omdat ge aan die kant van de interpretatie staat.
Dat is al niet meer op flessen trekken maar een totaal andere discussie.
Een burger die een groep agenten in functie intentioneel misbruik ziet maken van hun monopolie wordt verschoond tot in de wokede macht, een burger die een andere burger een overtreding ziet maken die op zijn best een dolus eventualis is in een eventueel ongeval, die mag bij de flikken aan de schandpaal.
Nee, dan moet je alles lezen, correct interpreteren en niet bewust appels met peren (of in dit geval zelfs ananassen) vergelijken.
Ik heb niet gezegd dat mensen die eens op hun gsm zitten hun rijbewijs per definitie terug een opleiding moeten gaan volgen. Bij herhaaldelijk gedrag en vaststellingen zou dat wel mogen ja. Net zoals dat ook met dronken bestuurders gebeurt.
En als je een beetje op de baan rondrijdt, fietst,... en je ogen open doet dan zie je dat enorm veel mensen afgeleid zijn door het gebruik van die toestellen ja.
En liefst direct nog eens een opleiding erbij, ook al was dat één handeling van de duizend op zijn weg naar huis.
Niet dus, heb ik nooit gezegd. En zoals ik al zei, niemand is heiliger dan de paus.
Maar met de geringe pakkansen die er zijn mag bij een herhaaldelijke inbreuk het toch wel duidelijk zijn dat die persoon in dat geval dat niet eens één keertje doet maar een probleem heeft en bijgevolg een gevaar is voor anderen.
Ik vind dat gebruik van de smartphone wettelijk maar dubbel overigens, als ge hem aan uw raam of plafond hangt, moogt ge daar zoveel op typen als ge wilt terwijl ge aan het rijden zijt, niets aan de hand. Om daar op vlak van beboetbare inbreuk dan een halszaak van te maken als ge hem toevallig vasthebt ...
Ook mee akkoord hoor. Idem voor ingebouwde entertainment systemen.
Laatst bewerkt:
Wanneer uw GSM in een houder zit, heb je geen vrijgeleide om daar zo maar alles mee te doen. Dat is wat Francis daar uitlegt (en Tonerider ook vermeld): je moet je voertuig in de hand hebben en vanaf dat dat niet het geval is, houdt je vrijheid om dat te doen op.