Kleine nieuwtjes

Vanaf wanneer ben je te oud om met de auto te rijden? "Volgens de wet staat op rijden geen maximumleeftijd"

Jonge chauffeurs (<26) betalen zich blauw aan een autoverzekering omdat we zogezegd roekeloze brokkenpiloten zijn, maar een 90-jarige die niet meer deftig kan rechtstaan zou dan nog wel de meest veilige chauffeur zijn.
Een maximumleeftijd moet er niet komen, maar vanaf een zekere leeftijd (elke paar jaar) op controle komen om te zien of de ouderling in kwestie nog wel rijvaardig genoeg is lijkt mij geen overbodige luxe als je echt zo inzit met verkeersveiligheid.
Dat moet zelfs niet vanaf een bepaalde leeftijd voor mij. Een rijbewijs dat na 5 jaar vervalt en hernieuwd kan worden na testen binnen het jaar na verval lijkt me geen overbodige luxe de dag van vandaag.

Vanaf wanneer ben je te oud om met de auto te rijden? "Volgens de wet staat op rijden geen maximumleeftijd"

Jonge chauffeurs (<26) betalen zich blauw aan een autoverzekering omdat we zogezegd roekeloze brokkenpiloten zijn, maar een 90-jarige die niet meer deftig kan rechtstaan zou dan nog wel de meest veilige chauffeur zijn.
Een maximumleeftijd moet er niet komen, maar vanaf een zekere leeftijd (elke paar jaar) op controle komen om te zien of de ouderling in kwestie nog wel rijvaardig genoeg is lijkt mij geen overbodige luxe als je echt zo inzit met verkeersveiligheid.

Zoiets wordt toch gewoon zuiver statistisch bekeken? Ik zie het probleem niet.

Dat moet zelfs niet vanaf een bepaalde leeftijd voor mij. Een rijbewijs dat na 5 jaar vervalt en hernieuwd kan worden na testen binnen het jaar na verval lijkt me geen overbodige luxe de dag van vandaag.

Versta inderdaad niet dat regelmatige testen nog altijd niet ingevoerd zijn.
Nu moet ge ene keer in uw leven es slagen en ge kunt de rest van uw leven rijden.
Alsof iemand die op z'n 18de ooit es geslaagd is voor ne test daarom op zijn 88ste ook nog kan rijden.
Dan zijn er nog die 15 keer hun examen afleggen en es ene keer er door zijn en dan de rest van hun leven mogen rond bollen.

Vind dat nog altijd hallucinant. Als ge een beetje op de baan rond rijdt dan pikt ge sowieso de onbekwame chauffeurs er tussen uit die clueless zijn en een gevaar voor iedereen op de baan zijn.

Nu moet ge ene keer in uw leven es slagen en ge kunt de rest van uw leven rijden.
Alsof iemand die op z'n 18de ooit es geslaagd is voor ne test daarom op zijn 88ste ook nog kan rijden.
Dan zijn er nog die 15 keer hun examen afleggen en es ene keer er door zijn en dan de rest van hun leven mogen rond bollen.

Vind dat nog altijd hallucinant. Als ge een beetje op de baan rond rijdt dan pikt ge sowieso de onbekwame chauffeurs er tussen uit die clueless zijn en een gevaar voor iedereen op de baan zijn.
fact check. iemand van 88 heeft nooit zijn rijbewijs gehaald... enkel afgehaald.
https://www.autogids.be/autonieuws/veiligheid/het-rijbewijs-met-examen-is-50-jaar-oud.html
Iedereen ouder dan 68 nu hoefde geen rijbewijs te halen.

Maar wel ethische implicaties.
Iedereen die nu zijn rijbewijs (pakt een jaar of twintig) heeft mag het eens gaan herdoen. ik gok dat 30% gebuisd is. Theoretisch hoogstwss, praktische proef denk ik dat het heel moeilijk is om de gewenning die je opgebouwd hebt af te leren. (denk dan aan elke spiegels checken, gordels checken, twee handen op het stuur op kwart voor drie of tien voor twee etc...
Dus wat met 70-80 jarigen die niet meer goed te been zijn, geen familie hebben maar wel nog zelf naar de winkel rijden om boodschappen te doen.
Pech gebuisd! hello fresh/foodbag voor jou tot in de kist?
Of die bak westvleteren kan je ook met de bus gaan halen?
:unsure:

Laatst bewerkt:
fact check. iemand van 88 heeft nooit zijn rijbewijs gehaald... enkel afgehaald.
https://www.autogids.be/autonieuws/veiligheid/het-rijbewijs-met-examen-is-50-jaar-oud.html
Iedereen ouder dan 68 nu hoefde geen rijbewijs te halen.

Maar wel ethische implicaties.
Iedereen die nu zijn rijbewijs (pakt een jaar of twintig) heeft mag het eens gaan herdoen. ik gok dat 30% gebuisd is. Theoretisch hoogstwss, praktische proef denk ik dat het heel moeilijk is om de gewenning die je opgebouwd hebt af te leren. (denk dan aan elke spiegels checken, gordels checken, twee handen op het stuur op kwart voor drie of tien voor twee etc...
Dus wat met 70-80 jarigen die niet meer goed te been zijn, geen familie hebben maar wel nog zelf naar de winkel rijden om boodschappen te doen.
Pech gebuisd! hello fresh/foodbag voor jou tot in de kist?
Of die bak westvleteren kan je ook met de bus gaan halen?
:unsure:

Ik vind niet dat andermans leven in gevaar mag komen omdat de bomma of bompa niet meer bekwaam zijn om te rijden.
Dan moet de overheid maar degelijke alternatieven uitwerken voor die mensen, in de mate da die er nog niet zijn.

Als ge achter 't stuurt kruipt moet ge gewoon in staat zijn om te rijden vind ik.

Ik vind niet dat andermans leven in gevaar mag komen omdat de bomma of bompa niet meer bekwaam zijn om te rijden.
Dan moet de overheid maar degelijke alternatieven uitwerken voor die mensen, in de mate da die er nog niet zijn.

Als ge achter 't stuurt kruipt moet ge gewoon in staat zijn om te rijden vind ik.
ja tis echt ethisch wel een moeilijk vraagstuk.
argument pro oude mensen... Ze doen mss vaak een ongeluk maar minder met dodelijke afloop dan jonge chauffeurs die stoer willen doen en onder invloed van drank en drugs zitten.
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobiliteit/verkeer/verkeersongevallen

beetje scheefgetrokken tabel aangezien bestuurder en slachtoffer in dezelfde tabel gegoten zijn.

ja tis echt ethisch wel een moeilijk vraagstuk.
argument pro oude mensen... Ze doen mss vaak een ongeluk maar minder met dodelijke afloop dan jonge chauffeurs die stoer willen doen en onder invloed van drank en drugs zitten.
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobiliteit/verkeer/verkeersongevallen

beetje scheefgetrokken tabel aangezien bestuurder en slachtoffer in dezelfde tabel gegoten zijn.
Langs de andere kant neem je dan ook wel een stuk van hun vrijheid af. Imo zit er in elke ouderdom wel een hoop idioten die beter met te voet zouden gaan.

Iedereen vindt van zichzelf dat ze de beste chauffeur zijn en al de rest zijn debielen. Je mag niet vergeten dat je maar een kleine momentopname meemaakt van andere chauffeurs. Ik heb ook al eens een vergissing gemaakt (net zoals iedereen) waardoor andere chauffeurs misschien zouden denken dat ik voor geen meter kan rijden met de auto.

En alsof een rijbewijs halen nog niet duur genoeg is om de paar jaar nog eens dokken? Nee merci, ik zie absoluut niet in waarom ik nu op mijn 32 plots opnieuw een test moet afleggen terwijl ik nu een veel betere chauffeur ben dan toen ik 18 was. En eerlijk gezegd, hoeveel technieken die op uw rijexamen verplicht zijn hou je aan? Wie keert er nu in 3 manoeuvres? Wie houdt er zijn handen op 10 en 2? Wie kijkt er of zijn knie een hoek van 45 graden maakt bij het indrukken van de koppeling? En ja, het oudje dat 50 rijdt op een baan van 70 is verschrikkelijk irritant. Maar op het eind van de dag is die 70 een maximumsnelheid, geen minimumsnelheid.

Er zijn net zo goed 20-jarigen die je best opnieuw hun rijbewijs zou afnemen. Je herkent ze vaak aan hun coole getunede Corsa of Peugeot 106 met oranje koplampen waarvan het chassis uit elkaar trilt door de bas van hun speakers.

:offtopic:

Enkele dagen geleden had je de discussie dat ouderen maar op andere dagen moesten gaan winkelen zodat ze niet in de weg liepen. Nu kan je ze best hun rijbewijs afnemen (wat voor sommige wel opgaat natuurlijk). Maar holy shit, kan je u voorstellen dat je +- 40 jaar uw nikkel hebt afgedraaid om nadien de jongere generatie eigenlijk te horen zeggen "Dag en bedankt, u kan beschikken. Gelieve uw rijbewijs hier te deponeren en graag enkel op deze specifieke uren buiten komen. Want ik heb het druk, dus loop niet in mijn weg!".

Langs de andere kant neem je dan ook wel een stuk van hun vrijheid af. Imo zit er in elke ouderdom wel een hoop idioten die beter met te voet zouden gaan.
ik denk dat er vanuit de politiek weinig initiatief zal komen om deze case met voor en tegenstanders (beide met goede argumenten) te behartigen.
Dit zal nog even status quo blijven.

ik denk dat er vanuit de politiek weinig initiatief zal komen om deze case met voor en tegenstanders (beide met goede argumenten) te behartigen.
Dit zal nog even status quo blijven.
Waarschijnlijk wel, dit is een debat dat nu en dan eens de kop opsteekt en waar er eigenlijk nooit een wijziging uit de bus komt.

Waarschijnlijk wel, dit is een debat dat nu en dan eens de kop opsteekt en waar er eigenlijk nooit een wijziging uit de bus komt.

Ondat het, behalve wat frustratie als ge achter zo een seniele bompa hangt, ook niet echt een issue is, of toch alleszins veel minder dan rijden onder invloed of gsm-gebruik achter het stuur.

Iedereen vindt van zichzelf dat ze de beste chauffeur zijn en al de rest zijn debielen. Je mag niet vergeten dat je maar een kleine momentopname meemaakt van andere chauffeurs. Ik heb ook al eens een vergissing gemaakt (net zoals iedereen) waardoor andere chauffeurs misschien zouden denken dat ik voor geen meter kan rijden met de auto.

En alsof een rijbewijs halen nog niet duur genoeg is om de paar jaar nog eens dokken? Nee merci, ik zie absoluut niet in waarom ik nu op mijn 32 plots opnieuw een test moet afleggen terwijl ik nu een veel betere chauffeur ben dan toen ik 18 was. En eerlijk gezegd, hoeveel technieken die op uw rijexamen verplicht zijn hou je aan? Wie keert er nu in 3 manoeuvres? Wie houdt er zijn handen op 10 en 2? Wie kijkt er of zijn knie een hoek van 45 graden maakt bij het indrukken van de koppeling? En ja, het oudje dat 50 rijdt op een baan van 70 is verschrikkelijk irritant. Maar op het eind van de dag is die 70 een maximumsnelheid, geen minimumsnelheid.

Er zijn net zo goed 20-jarigen die je best opnieuw hun rijbewijs zou afnemen. Je herkent ze vaak aan hun coole getunede Corsa of Peugeot 106 met oranje koplampen waarvan het chassis uit elkaar trilt door de bas van hun speakers.

:offtopic:

Enkele dagen geleden had je de discussie dat ouderen maar op andere dagen moesten gaan winkelen zodat ze niet in de weg liepen. Nu kan je ze best hun rijbewijs afnemen (wat voor sommige wel opgaat natuurlijk).

Maar nee, gaat mij helemaal niet over de oudere mensen specifiek. Ge maakt hier totaal verkeerde assumpties op zaken die ik niet gezegd heb (50 rijden waar 70 mag)

Daarom dat ik nog bewust zeg dat er zijn die 15-20 keer voor hun rijbewijs gaan en dan met wat geluk er es ene keer door zijn. En dan zomaar de rest van hun leven zogezegd bekwaam zijn om op de baan te rijden.
Dat is gewoon totale waanzin.

En natuurlijk maakt iedereen fouten op de baan, ik ook. En dat wil ook niet zeggen dat een goede chauffeur geen ongeluk kan maken.
Maar er is een verschil tussen eens een fout maken en gewoon niet in staat te zijn om met de auto te rijden. En zo rijden er een heleboel rond hoor.

Uiteraard gaat dat niet over handjes op 10 en 2. Maar over de verkeersregels, inzicht, reactiesnelheid,...
Ge bevindt u wel op de baan met een machine van meer dan 1 ton. Dezelfde baan waar kinderen naar school rijden op hun fietske.

En de kost vind ik echt van een absoluut ondergeschikt belang. Dat kost 40 euro.
Dat moet er maar vanaf kunnen om de 5-10 jaar om ervoor te zorgen dat de wegen veiliger zijn. Desnoods gebruikt de overheid maar een deel van de opbrengst van de flitsboetes.

Maar holy shit, kan je u voorstellen dat je +- 40 jaar uw nikkel hebt afgedraaid om nadien de jongere generatie eigenlijk te horen zeggen "Dag en bedankt, u kan beschikken. Gelieve uw rijbewijs hier te deponeren en graag enkel op deze specifieke uren buiten komen. Want ik heb het druk, dus loop niet in mijn weg!".

Opnieuw ge maakt hier de assumptie dat het alleen over oudere bestuurders gaat, dat is het niet. En zoals gezegd moeten er voor die mensen nog meer en betere alternatieven gezocht worden.
Maar als het echt om veiligheid gaat dan laat je alleen bekwame mensen rijden en degene die dat niet zijn die moeten maar opnieuw een opleiding volgen.
Je laat ook geen mensen dronken achter het stuur kruipen, waarom? Omdat ze niet bekwaam zijn een voertuig te besturen. En dat moet nog altijd de maatstaf zijn als je achter een stuur kruipt, bekwaamheid.

Je bent niet minder dood als je omver gereden wordt door een onbekwame of dronken chauffeur, hoor.

Edit:
En daaraan gekoppeld mogen voor mij inderdaad de straffen op bijvoorbeeld GSM-gebruik ook een pak hoger, hoor zoals hierboven gezegd.
Als je met dat ding bezig bent ben je ook niet bekwaam om met de auto te rijden, na enkele sancties mogen die ook wel es terug naar de rijschool.

Laatst bewerkt:
Ik ben op zich niet tegen herhaalde testen, maar ik vind het véél belangrijker dat de mensen die bewust de verkeersregels overtreden (snelheid, voorrangsregels, bellen, dronken rijden, ...) er uit worden gehaald. Een herhaald rijexamen gaat die idioten er niet uit halen. De pakkans moet veel hoger, en de straffen absoluut ook.

Ik ben op zich niet tegen herhaalde testen, maar ik vind het véél belangrijker dat de mensen die bewust de verkeersregels overtreden (snelheid, voorrangsregels, bellen, dronken rijden, ...) er uit worden gehaald. Een herhaald rijexamen gaat die idioten er niet uit halen. De pakkans moet veel hoger, en de straffen absoluut ook.

Dat ook, hoor.
Probleem is ook wel dat controleren op voorrangsregels, bellen enzo veel arbeidsintensiever is dan flitsen natuurlijk en de middelen helaas niet onbeperkt zijn.

Ik wil gerust een go-pro op mijn fietshelm monteren en de footage van de dagelijkse overtredingen die ik zo film bezorgen aan de politie. All for it moesten ze daar een rechtsgrond voor creëren.

Ik wil gerust een go-pro op mijn fietshelm monteren en de footage van de dagelijkse overtredingen die ik zo film bezorgen aan de politie. All for it moesten ze daar een rechtsgrond voor creëren.

Inderdaad. Gisteren ook op mijn elektrisch stepke rijdt ééntje achteruit vanop een parking de baan op mij bijna omver, gewoon ondertussen facebook aan het checken.
Hemeltergend hoe weinig aandacht sommigen op de baan hebben.
Ik zal niet zeggen dat ik heiliger ben dan de paus hé. Maar sms'en, facebooken,... no way.

Inderdaad. Gisteren ook op mijn elektrisch stepke rijdt ééntje achteruit vanop een parking de baan op mij bijna omver, gewoon ondertussen facebook aan het checken.
Hemeltergend hoe weinig aandacht sommigen op de baan hebben.
Ik zal niet zeggen dat ik heiliger ben dan de paus hé. Maar sms'en, facebooken,... no way.
Of mensen die rechts afslaan en ondertussen naar links kijken (of inderdaad op hun gsm aan het tokkelen zijn). Hoe vaak ik dat al niet ben tegengekomen. Ik maak mij daar echt zorgen over wanneer mijn kinderen gaan fietsen. Ik ben dat gewoon en ik probeer altijd oogcontact te zoeken wanneer ik oversteek op plekken waar auto's naar rechts kunnen afslaan, en dan nog ben ik al een paar keer aangereden en net-niet aangereden geweest. Je hebt er immers die je gewoon recht in je ogen kijken wanneer ze je de pas afsnijden :crazy:.

Bij zo'n individuen moet ik me altijd inhouden om het stepke niet gewoon tegen die kar te smijten. Is nog altijd beter dan ik eronder lag natuurlijk.

en degene die dat niet zijn die moeten maar opnieuw een opleiding volgen.
Ge mist hier het verschil tussen opleiding en wat een bestuurder in praktijk brengt. Het gaat dan ook nog over jonge bestuurders volgens uw zin net daarvoor, die hebben dus net die opleiding gehad en ze zijn ervoor geslaagd. Lijkt me een nutteloos idee voor een beperkt aantal gevallen dat een hele bevolking gaat koeioneren en geen effect heeft op de gevallen in kwestie. Hmm, nu ik het zo verwoord, is het eigenlijk ideaal voor onze wereldvreemde politiek als oplossing.

Dus ze rijdt achteruit en gij die dwars achter de auto doorrijdt, ziet dat ze aan het Facebooken was? Geen vragen of het een noodgeval was? Hebt ge de halve minuut vooraf wel gezien om te weten of het een echte GSM was of een koekje dat ze vasthad? Ik wou dat ge dezelfde waarnemingsgave had bij beelden van politiegeweld als het gaat om dingen te bestraffen op basis van klikspaanfilmpjes. Ik trek het op flessen maar opmerkelijk hoe vlug zoiets verandert, en dan nog wel naar de kant waar dat het minst nodig lijkt gewoon omdat ge aan die kant van de interpretatie staat. Een burger die een groep agenten in functie intentioneel misbruik ziet maken van hun monopolie wordt verschoond tot in de wokede macht, een burger die een andere burger een overtreding ziet maken die op zijn best een dolus eventualis is in een eventueel ongeval, die mag bij de flikken aan de schandpaal. En liefst direct nog eens een opleiding erbij, ook al was dat één handeling van de duizend op zijn weg naar huis.

Ik vind dat gebruik van de smartphone wettelijk maar dubbel overigens, als ge hem aan uw raam of plafond hangt, moogt ge daar zoveel op typen als ge wilt terwijl ge aan het rijden zijt, niets aan de hand. Om daar op vlak van beboetbare inbreuk dan een halszaak van te maken als ge hem toevallig vasthebt ...

Wat hebben wij er eigenlijk zaken mee wat die mensen doen en willen in hun privé?
Vooral: waarom staat dat in godsnaam in dit subforum?

Terug
Bovenaan