1. het gaat hier over Vlaamse overheid, dus enkel de gevallen bij de Vlaamse ambtenaren zitten daar in.
2. 80% van de gevallen is bij het agentschap Opgroeien (Kind & Gezin etc). Lijkt mij wel een hoge kans op effectieve agressie.
het is ook weer vooroordeel, zeker, dat je denkt dat veel agressie valt onder "ambtenaar kan de discussie niet aan?"
Behandeld kind&gezin veel dossiers? Oprechte vraag, geen idee.
Ik herinner me een incident van 15 jaar geleden toen ik een bepaalde licentie aanvroeg. Het was in een tijd waar de regels veranderden en een zeker type A extra vereisten had, en een zeker type B nog een paar maand uitstel had van die eisen.
Zeer beleefd alles ingevuld en afgegeven voor iets wat onder type B viel. De ambtenaar vertelde me dat mijn dossier incompleet was en gaf me een papier dat uitlegde dat type A extra vereisten had. Ook een korte omschrijving wat type A precies was. Ik zei dat het bij mij niet van toepassing was omdat ik type B aanvroeg. De dame zei dat mijn aanvraag type A was. Ik verwees naar hun eigen brief.
"Ah meneer wil discussieren", ging haar manager halen. Opnieuw gans het verhaal. Manager gaf toe dat mijn aanvraag niet voldeed aan definitie van type A, en dus wel type B moest zijn.
Paar dagen later telefoon van de big boss van de afdeling. Dat mijn aanvraag niet ging goed gekeurd worden omwille van het ontbrekende document. Ik vroeg, opnieuw erg vriendelijk, naar een referentie, want het document dat ie zelf geschreven had gaf iets anders aan. "Ik ga hier niet discussieren. Breng dat extra document of uw dossier wordt afgewezen" op de meest arrogante toon ooit.
Ik kan me erg goed voorstellen dat mensen op zo'n moment hun geduld verliezen. En dat zo'n arrogante kerel dan heel graag die nieuwe agressie regel zal gebruiken.
Ik ben er ook zeker van dat het merendeel van de ambtenaren wel oprecht en correct goed werkt en wil helpen. Anderzijds is het merendeel van de burgers ook niet agressief.
Als agressie stijgt, laat ons dan ook objectief kijken waarom het stijgt. Laat toe om meer aanvragen online in te dienen bijvoorbeeld. Geen parkeerproblemen, geen wachtrijen, geen openingsuren. En bestraf agressieve burgers effectief na veroordeling door een onpartijdige derde.
Hoe helpt het om agressie in te perken als je een dossier weigert te behandelen. Gaat dat de tegenpartij kalmeren? Agressie komt denk ik ook meer voor bij problemen in een dossier, dus dat op zich veroorzaakt ook al vertraging.
Ik zie ook meer bordjes tegenwoordig met de vraag om medewerkers met respect te behandelen. Of om niet agressief te zijn als je in een telefonische wachtrij hangt. Geen enkele agressieve mens trekt zich daar iets van aan, maar mij irriteert het wel mateloos. Agressie wordt zeer zelden veroorzaakt door 1 partij.