Kleine nieuwtjes

“Hij liet zijn mes over de toog vallen”: 16-jarige overvalt twee keer dezelfde Delhaize in vier dagen, maar mag naar huis door plaatsgebrek

<<
Ook binnen de politiediensten en het parket heerst frustratie over de situatie. Ze stellen dat dit plaatstekort ernstige gevolgen heeft, niet alleen voor slachtoffers, maar ook voor de maatschappelijke veiligheid.
Het plaatstekort in gesloten jeugdinstellingen is volgens de Brusselse procureur des Konings al jaren een probleem, zonder zicht op een oplossing. Dit leidt tot situaties waarbij criminelen ondanks zware feiten opnieuw worden vrijgelaten, wat volgens critici enkel straffeloosheid in de hand werkt.
>>

"Volgens critici"? "In de hand werkt?" :laugh: Dit IS gewoon straffeloosheid! Wat moet het doen eer je gelooft dat het een feit is? U bijten?

Als de gesloten inrichtingen dan toch vol zitten, kan het kan toch niet onmogelijk zijn om als straf een flinke hap uit die ouders hun leefloon te halen of kindergeld gewoon te annuleren onder het motto van 'geen kindergeld voor criminelen'. Dan zijn de ouders misschien wel opeens geïnteresseerd in waar hun kinderen uithangen.

En inderdaad bij controles op een volle kusstram, spijtig om dit te moeten zeggen maar ja je weet dat er van die gastjes op gaan zitten (en door de populaire perrons in het oog te houden kan je dat ook al zien voor de controle plaatsvindt), dan moet je die controles niet laten doen door 2 brave controleurs maar met stevige back-up oproerpolitie om die mannen in elkaar te komen kloppen.

Mensen moeten zich gewoon gedragen
No shit Sherlock. Weeral zo'n naïve Flamand reactie waarvan mijn broek afzakt en waarmee men deze issue niet oplost. Laten we er gewoon vanuit gaan dat we komende 500000 jaar (nadien is hopelijk het laatste restje dna die zorgt voor apengedrag uit ons lijf) te maken zullen hebben met 1% krapul die de maatschappij zal blijven verzieken en dat we er ons BETER TEGEN WAPENEN. Harde repressie verdomme, snappen jullie in dit land nog steeds niet dat de huidige aanpak met dito champetterkesmentaliteit niet werkt?

stigmatiserende opmerkingen hoeven niet
Voor die persoon die in Polen woont en hier ook actief is. Zijn daar ook zo een jongeren problemen?

Laatst bewerkt door een moderator:
No shit Sherlock. Weeral zo'n naïve Flamand reactie waarvan mijn broek afzakt en waarmee men deze issue niet oplost. Laten we er gewoon vanuit gaan dat we komende 500000 jaar (nadien is hopelijk het laatste restje dna die zorgt voor apengedrag uit ons lijf) te maken zullen hebben met 1% krapul die de maatschappij zal blijven verzieken en dat we er ons BETER TEGEN WAPENEN. Harde repressie verdomme, snappen jullie in dit land nog steeds niet dat de huidige aanpak met dito champetterkesmentaliteit niet werkt?
"Harder optreden" is ook naïef

Van zodra die mannen een agent op de tram of het perron zien dan pakken die de volgende.
Of ze houden zich rustig om op het strand te beginnen knokken, slaan een winkel overhoop, vallen wat redders aan etc etc

Je hebt ook onvoldoende agenten (en niet Jos de wijkagent) die voldoende indruk maken en die gaan snel in een ondertal situatie terecht komen of je verpest ook de dag van 1000en gewone toeristen als de oproep politie het strand moet ontruimen en dan creëer je een kat en muis spel in de straten of er verzuipt hier of daar ene die niet kan zwemmen maar toch de zee in loopt

En waar ga je ze steken? Geen enkele badstad gaat voldoende capaciteit hebben om die mannen een dag in de cel te steken

Iemand arresteren of in elkaar kloppen omdat hij geen tramticket heeft is ook niet bepaald proportioneel

Mensen roepen nu al "politie staat" en dat zal niet positief bijdragen
Zelf weer ik ook geen oplossing en ben ik zeker niet naïef, maar enkel met politie gaan we er niet meer komen

Als de gesloten inrichtingen dan toch vol zitten, kan het kan toch niet onmogelijk zijn om als straf een flinke hap uit die ouders hun leefloon te halen of kindergeld gewoon te annuleren onder het motto van 'geen kindergeld voor criminelen'. Dan zijn de ouders misschien wel opeens geïnteresseerd in waar hun kinderen uithangen.

En inderdaad bij controles op een volle kusstram, spijtig om dit te moeten zeggen maar ja je weet dat er van die gastjes op gaan zitten (en door de populaire perrons in het oog te houden kan je dat ook al zien voor de controle plaatsvindt), dan moet je die controles niet laten doen door 2 brave controleurs maar met stevige back-up oproerpolitie om die mannen in elkaar te komen kloppen.

Imo zie ik toch wel wat heil in alternatieve straffen genre:
  • Boetes - maar ook materieel: bye bye gsm op plaats 1 - want die hebben ze allemaal
  • Verbod openbaar vervoer, desnoods levenslang
  • Rijbewijs afnemen, indien geen aanwezig - afnemen wanneer het wordt behaald
  • Bij opvoedkundige problemen ook ouders erbij betrekken, eveneens met boetes/materieel/rijbewijs/..
  • Huisarrest met enkelband - eventueel aangevuld met verplichte meldingen gedurende de dag op een plaats daarvoor voorzien - 3 keer per dag: dus niet uitslapen en de hele dag luilekkerland - neen gvd, met ijzeren hand
  • Echte werkstraffen: daarmee bedoel ik geen 100 uur maar 2000 uur - verwijderen van graffiti, poetsen in een zorginstelling, schoonmaken van publiek materiaal. Dit eventueel aangevuld met extreem hoge schaamtegevoelens door betrokkenen in openbaar te laten werken, gekleed in fluo kledij zodat iedereen instant herkend dat die persoon iets heeft mispeuterd.
  • Horeca -verbod, verbod op uitgaan, enkel overdag buiten
  • Sociale en digitale uitsluiting - verbod op houden van smartphone, social media accounts

't is wss iets wat weinigen willen horen, maar denk niet dat het antwoord in politie/wetten/... ligt, maar in een maatschappij...
we kunnen zoveel agenten en gesloten instellingen en wetten en rechtbanken en .... er tegenaansmijten. Als't structureel mis loopt zowel bij de ouders, als in de wijk waar nul sociale cohesie is, dan krijgt ge dit.

In't engels is er het mooie gezegde "it takes a village to raise a child". En hoe ouder ik word hoe meer ik daar in geloof. Mensen met zo'n kinderen moeten door heel hun omgeving erop aangesproken worden, en het moet maatschappelijk duidelijk zijn dat dit niet kan. En dat is gewoon niet meer het geval, en dat krijgt ge dit. En ge moogt zoveel agenten, sociale assistenen, gesloten instellingen, armoedebestrijding, .... er tegenaangooien als ge wilt, het gaat wel een beetje effect hebben, maar als wij als maatschappij niet terug als maatschappij handelen, is dat allemaal wat gepruts in de marge imo....

Een heel goeie vriend van mij, die zelf van Turkse origine is, wordt binnenkort jongeren begeleider/opvolger, in een stad waar ook veel problemen zijn met probleemjongeren.

Het eerst dat hij zei, 'ik ga sowieso de ouders betrekken, als je daar al niet mee start, mislukt het toch'.

Sociaal toezicht, en effectief dingen doen die ze voelen (gsm afnemen, step...)

't is wss iets wat weinigen willen horen, maar denk niet dat het antwoord in politie/wetten/... ligt, maar in een maatschappij...
we kunnen zoveel agenten en gesloten instellingen en wetten en rechtbanken en .... er tegenaansmijten. Als't structureel mis loopt zowel bij de ouders, als in de wijk waar nul sociale cohesie is, dan krijgt ge dit.

In't engels is er het mooie gezegde "it takes a village to raise a child". En hoe ouder ik word hoe meer ik daar in geloof. Mensen met zo'n kinderen moeten door heel hun omgeving erop aangesproken worden, en het moet maatschappelijk duidelijk zijn dat dit niet kan. En dat is gewoon niet meer het geval, en dat krijgt ge dit. En ge moogt zoveel agenten, sociale assistenen, gesloten instellingen, armoedebestrijding, .... er tegenaangooien als ge wilt, het gaat wel een beetje effect hebben, maar als wij als maatschappij niet terug als maatschappij handelen, is dat allemaal wat gepruts in de marge imo....

Ja, maar die jongeren zijn net zo geworden net omdat er vanuit hun omgeving zo weinig/niks op dat gedrag werd/wordt gezegd. Ze hebben zogezegd altijd schrik van hun ouders, maar als uw zoontje voor de x'de maal in contact komt met politie, CLB, etc. dan weet je genoeg.

Ik denk dat het ook simplistisch is om gratuit te stellen dat het altijd voorkomt uit de opvoeding en de ouders.
Dat zal in veel gevallen zeker zo zijn. Maar lang niet in alle gevallen.
Je kan perfect alles goed doen in de opvoeding en in een goede omgeving opgroeien, en toch het in uw kop krijgen om volledig van het padje te gaan.
Dan kan je als ouder nog zo u best doen.

Maar laat ons hopen dat deze actie niet ongestraft blijft. Je zou maar op die tram gezeten hebben met uw vrouw of kinderen, ik mag er niet aan denken…

Je kan er voor of tegen zijn natuurlijk

Leerlingen thuis les laten volgen of zelfs de lessen staken is een echte pest in het middelbaar.
Zeker met de digitalisering krijg je tegenwoordig een berichtje "morgen geen x-de lesuur".
Het zou tof zijn moest Demir daar eens verplichtingen achter zetten.

Ineens deconnectie van het school zoals men op het werk ook al heeft afgedwongen.

Je kan er voor of tegen zijn natuurlijk

Het zegt vooral veel over de staat van vele schoolgebouwen… in de winter snikheet gestookt en amper ventilatie, in de zomer bloedheet en geen koeling. Veel succes om een hoop smeltende tieners om 15u in de namiddag nog iets bij te brengen op die manier.

Leerlingen thuis les laten volgen of zelfs de lessen staken is een echte pest in het middelbaar.
Zeker met de digitalisering krijg je tegenwoordig een berichtje "morgen geen x-de lesuur".
Het zou tof zijn moest Demir daar eens verplichtingen achter zetten.

Ineens deconnectie van het school zoals men op het werk ook al heeft afgedwongen.
Hoe moeten twee voltijds werkende ouders dit bolwerken? Zelf geen kinderen, maar ik verbaas me er ook over hoeveel last minute beslissingen er van dat genre worden gemaakt in het onderwijs. Bovendien heeft niet iedereen airco thuis, dus ik kan me inbeelden dat het voor een hoop leerlingen thuis warmer is dan op school.

Hoe moeten twee voltijds werkende ouders dit bolwerken? Zelf geen kinderen, maar ik verbaas me er ook over hoeveel last minute beslissingen er van dat genre worden gemaakt in het onderwijs. Bovendien heeft niet iedereen airco thuis, dus ik kan me inbeelden dat het voor een hoop leerlingen thuis warmer is dan op school.
Voor anderen ligt het concentratieniveau thuis dan ook weer een pak lager dan op school. Soit. Een school moet maar deftige gebouwen faciliteren waarin het les kan geven. Leerlingen naar huis sturen is de gemaksoplossing natuurlijk.

Ik heb het volledige vonnis niet gelezen maar de geciteerde passages roepen bij mij toch wat vragen op. Ik zie daar persoonlijk niet superveel controversieels in staan.

Voor die lezing aan de KU Leuven veroordeelde de Leuvense rechtbank Van Langenhove dinsdag voor het aanzetten tot haat en geweld op grond van ras, huidskleur of etnische afstamming, en voor het verspreiden van rassenhaat. In zijn vonnis schrijft de rechter: “De kernboodschap die Van Langenhove uitdroeg, was dat een groot deel van de maatschappelijke problemen waarmee de samenleving te kampen heeft – onveiligheid, een dalende onderwijskwaliteit, de ‘gigantische aantallen vreemdelingen in onze gevangenissen’, het huizentekort, de ‘failliete sociale zekerheid’, ... – te wijten zou zijn aan het feit dat de samenleving ‘superdivers’ en ‘multicultureel’ geworden is.”
Lijkt me hooguit wat ongemakkelijk om te zeggen maar zo supercontroversieel is dat toch niet?

Een van de belangrijkste verdedigingslijnen van Van Langenhove bij de behandeling van zijn zaak in april was, zoals hij ook tijdens de lezing had aangegeven, dat hij “alleen feiten verspreidde”. Hij legde de rechter een lange lijst voor van wetenschappelijke studies en cijferreeksen, vaak afkomstig van de overheid.

In zijn vonnis repliceert de rechter: “Ook al zou dat het geval zijn, dan nog doet deze bewering op geen enkele wijze afbreuk aan het voorgaande. Aan de beklaagde wordt immers niet verweten dat hij foutieve informatie zou hebben verspreid, wel dat hij door zijn voorstelling van zaken doelbewust heeft aangezet tot haat of geweld jegens personen op grond van een of meerdere criteria uit de Antiracismewet.”

Ook dat Van Langenhove nooit openlijk opriep tot het stellen van concrete gewelddaden, doet volgens de rechter niet ter zake. “Het volstaat dat anderen worden aangezet tot het aannemen van een algemene houding van onverdraagzaamheid of afkeer ten aanzien van de geviseerde groep van personen”
Beide passages lijken nogal hard op overdreven censuur en beknotting van wat we mogen zeggen?

Ik zit niet graag in het kamp van mensen als Dries Van Langenhoven of Boudry of van de mensen die wat gratuit kritiek uiten op ons rechtsysteem maar aan dit vonnis hou ik toch een beetje een vieze nasmaak over. Ik word graag van het tegendeel overtuigd.

Ik heb het volledige vonnis niet gelezen maar de geciteerde passages roepen bij mij toch wat vragen op. Ik zie daar persoonlijk niet superveel controversieels in staan.

Lijkt me hooguit wat ongemakkelijk om te zeggen maar zo supercontroversieel is dat toch niet?

Beide passages lijken nogal hard op overdreven censuur en beknotting van wat we mogen zeggen?

Ik zit niet graag in het kamp van mensen als Dries Van Langenhoven of Boudry of van de mensen die wat gratuit kritiek uiten op ons rechtsysteem maar aan dit vonnis hou ik toch een beetje een vieze nasmaak over. Ik word graag van het tegendeel overtuigd.

Ik vind DvL een echte kwal, en hij is volgens mij ook gewoon racist pur sang, maar dit is inderdaad wel een ontzettend belachelijk en, dare I say it, gekleurd vonnis.

Het zegt vooral veel over de staat van vele schoolgebouwen… in de winter snikheet gestookt en amper ventilatie, in de zomer bloedheet en geen koeling. Veel succes om een hoop smeltende tieners om 15u in de namiddag nog iets bij te brengen op die manier.
True, anderzijds heeft mijn generatie les gekregen in wss dezelfde gebouwen, aangevuld met containerklassen - kan me moeilijk iets slechter voorstellen eerlijk gezegd. Aangenaam - in geen geval, wat verlies op concentratie - zeer zeker. Maar anderzijds ook deel van ontwikkeling van een mentaliteit en weerbaarheid, les in groep VS meer individueel, betere interactie.

Een van mijn buren laat een nieuw terras aanleggen, die gasten hebben vandaag keihard gewerkt - ga je die serreplantjes die we aan het kweken zijn ooit zover krijgen denk je?Of gaan die uitvallen met een burnout?

Je moet het natuurlijk niet bewust opzoeken, maar zo eens wat pieken en dalen - die maar zeg ik.

True, anderzijds heeft mijn generatie les gekregen in wss dezelfde gebouwen, aangevuld met containerklassen - kan me moeilijk iets slechter voorstellen eerlijk gezegd. Aangenaam - in geen geval, wat verlies op concentratie - zeer zeker. Maar anderzijds ook deel van ontwikkeling van een mentaliteit en weerbaarheid, les in groep VS meer individueel, betere interactie.

Een van mijn buren laat een nieuw terras aanleggen, die gasten hebben vandaag keihard gewerkt - ga je die serreplantjes die we aan het kweken zijn ooit zover krijgen denk je?Of gaan die uitvallen met een burnout?

Je moet het natuurlijk niet bewust opzoeken, maar zo eens wat pieken en dalen - die maar zeg ik.
Ik vind het maar BS eerlijk gezegd, die link tussen stinkende, smeltende pubers in slecht geventileerde klassen en "harde werkers". Ik snap ook niet wat "les in groep" daar komt doen, ik denk dat er vandaag de dag grotere klassen zijn met meer groepswerken (huiver) dan vroeger.

Die lokalen gaan vaak al 100 jaar mee, waarom is er dan feitelijk al jaren een tekort aan mensen die met hun handen werken? Ik heb ook nog zitten fermenteren om 15u, na 2 uur LO die na de middag en voor twee theorie-uren werd geplaatst. Geen douches. Toch lijkt mijn generatie het aanleggen van terrassen uit te besteden.

Wat is uiteindelijk het doel van een school? Ik zou denken om mensen op te leiden. Dan moet je dat misschien optimaliseren i.p.v. wat arbitraire stokken in de wielen te steken om "weerbaarheid" te kweken volgens buikgevoel.

Openbare infrastructuur moderniseren is in dit land gewoon vaak iets dat op de lange baan wordt geschoven door allerhande praktische en economische problemen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan