Kleine nieuwtjes

Als ze exact hetzelfde deden als in dat filmpje, namelijk wegstappen van de politie en mogelijk wat schelden, dan is dat geweld nog steeds disproportioneel hoor.

Als, zeg je. Ik geef net een situatie waarbij dat niet zo was.

En dat klopt dus niet.

Nogmaals, je weet niet wat er aan voorafgaand gebeurd is. In dit land kan je bij overdreven politiegeweld nog steeds naar Comité P stappen.
Gelukkig kunnen zij daar dan over oordelen en is het niet aan Twitter.

Neen, als politieagenten zich niet kunnen beheersen, dan creëer je een klimaat tegen de politie.

Als dat al moet blijken uit dat filmpje ontbreekt het woord "sommige" voor politie-agenten.
En dat er sommigen rotte appels zijn is maar normaal dat zijn ook maar mensen.

Stel je nu eens voor dat ik dit stel

"Als Marokkanen zich niet kunnen beheersen, dan creeër je een klimaat tegen Marokkanen"
Wat jij doet is immers net hetzelfde.

Jij neemt een filmpje van 2 minuten zonder context en breidt daaraan dat politie-agenten zich misdragen en dat dat het probleem is.

Neen, als politieagenten zich niet kunnen beheersen, dan creëer je een klimaat tegen de politie. Zeker wanneer je dit zoals in het verleden steeds in de doofpot probeert te steken of de feiten probeert te minimaliseren of aan victim-blaming te doen. Door die filmpjes begint dat veel moeilijker te worden.

Basically wat DVL en co doen. Filmpjes posten van criminele allochtonen om aan te tonen dat dat het probleem is.

De oplossing zit in betere recrutering, betere opleiding, het kordaat optreden tegen rotte appels en meer middelen bij de politie.

Dat is één van de oplossingen. Een andere en belangrijk punt is ook de mensen duidelijk te maken mee te werken en de politie niet als boeman te beschouwen en er bij elke futiliteit een grote mond tegen op te zetten

Niet door te doen alsof politiegeweld niet bestaat of te doen alsof de slachtoffers het aan zichzelf te danken hebben.

Niemand doet dat hier, dat maak je er van.
Als na onderzoek blijkt dat politie agenten een fout hebben gemaakt dan moeten ze uiteraard gestraft worden.

De oplossing zit in betere recrutering, betere opleiding, het kordaat optreden tegen rotte appels en meer middelen bij de politie.
Blijft wel nog altijd het feit dat je mensen moet vinden die bewust voor een functie binnen de oproer kiezen. Dat alleen al is niet evident.
Natuurlijk zijn er regels, en natuurlijk moet daar streng op toegezien worden. Maar jij weet ook dat als jij als lid van het oproereskadron die vest, die helm en dat schild vastpakt het menens is. Ook jij probeert uw job te doen, hetgeen waarvoor je betaalt wordt. En als het even kan ook nog zonder kleurscheuren naar vrouw en kind kan gaan. Maar je weet dat vanaf je op die straat stapt het op elk moment een spel is van hij of ik. Want voor een reden heb je die vest, helm en dat schild aan. En ja in eerste instantie probeer je te bemiddelen en overmacht en schrik te kweken met aantallen. Maar op een gegeven moment dan escaleert het en moet je krachtdadig optreden, en ja dan is het niet met uw matrak aaien maar dan is het met volle kracht. Maar voor je dat moment bent zijn er al meerdere horden genomen, de persoon die gemept wordt is al meermaals verwittigd, en het is zeer duidelijk dat jij daar maar voor één reden bent en dat is de situatie in uw voordeel laten uitdraaien.

De kern van de zaak lijkt mij te zijn dat de oproer geweld kan en mag gebruiken. Dat is zo klaar als een klontje. De context van hoe en wanneer is ook zeer duidelijk. Dat geldt ook voor een speciale eenheid die bijvoorbeeld ook met vinger op de trekker binnenvalt en geen seconde twijfelt om te schieten. Is dat buiten proportie? Soms wel ja, maar eenmaal in die fase is dat niet meer van tel.

Als, zeg je. Ik geef net een situatie waarbij dat niet zo was.
Ik had uw zin verkeerd gelezen. Maar opnieuw: op het moment van het filmpje, waren ze niet (fysiek) agressief. Dan zijn de acties van de agenten op dat moment niet proportioneel. Ik kan er echt niet bij dat je dat niet kan toegeven.
Nogmaals, je weet niet wat er aan voorafgaand gebeurd is.
Nogmaals, dat maakt niet uit.

In dit land kan je bij overdreven politiegeweld nog steeds naar Comité P stappen.
Voorkomen is beter dan genezen.

Als dat al moet blijken uit dat filmpje ontbreekt het woord "sommige" voor politie-agenten.
Heb ik al in voldoende posts gebruikt. Probeer mij niet te framen omdat je argumenten op zijn, dank u.

Stel je nu eens voor dat ik dit stel

"Als Marokkanen zich niet kunnen beheersen, dan creeër je een klimaat tegen Marokkanen"
Wat jij doet is immers net hetzelfde.
Neen. Zucht.
Jij neemt een filmpje van 2 minuten zonder context en breidt daaraan dat politie-agenten zich misdragen en dat dat het probleem is.
Er is voldoende context in dat filmpje om te oordelen dat die agenten daar in fout gingen. Dat er mogelijk een ruimer probleem is van ongeoorloofd politiegeweld enerzijds of geweld tegen de politie anderzijds doet er niet toe.

Dat is één van de oplossingen. Een andere en belangrijk punt is ook de mensen duidelijk te maken mee te werken en de politie niet als boeman te beschouwen en er bij elke futiliteit een grote mond tegen op te zetten
En dat doe je niet door zoals jij doet politiegeweld te minimaliseren, in de doofpot te steken en aan victim-blaming te doen.
Niemand doet dat hier, dat maak je er van.
Kay-gell, letterlijk elke post die jij hier maakt over dit onderwerp is daar een voorbeeld van.

En ik ben weer even weg hoor, want dit is gewoon een welles-nietes-discussie aan het worden zo.

Laatst bewerkt:
Blijft wel nog altijd het feit dat je mensen moet vinden die bewust voor een functie binnen de oproer kiezen. Dat alleen al is niet evident.
Natuurlijk zijn er regels, en natuurlijk moet daar streng op toegezien worden. Maar jij weet ook dat als jij als lid van het oproereskadron die vest, die helm en dat schild vastpakt het menens is. Ook jij probeert uw job te doen, hetgeen waarvoor je betaalt wordt. En als het even kan ook nog zonder kleurscheuren naar vrouw en kind kan gaan. Maar je weet dat vanaf je op die straat stapt het op elk moment een spel is van hij of ik. Want voor een reden heb je die vest, helm en dat schild aan. En ja in eerste instantie probeer je te bemiddelen en overmacht en schrik te kweken met aantallen. Maar op een gegeven moment dan escaleert het en moet je krachtdadig optreden, en ja dan is het niet met uw matrak aaien maar dan is het met volle kracht. Maar voor je dat moment bent zijn er al meerdere horden genomen, de persoon die gemept wordt is al meermaals verwittigd, en het is zeer duidelijk dat jij daar maar voor één reden bent en dat is de situatie in uw voordeel laten uitdraaien.

De kern van de zaak lijkt mij te zijn dat de oproer geweld kan en mag gebruiken. Dat is zo klaar als een klontje. De context van hoe en wanneer is ook zeer duidelijk. Dat geldt ook voor een speciale eenheid die bijvoorbeeld ook met vinger op de trekker binnenvalt en geen seconde twijfelt om te schieten. Is dat buiten proportie? Soms wel ja, maar eenmaal in die fase is dat niet meer van tel.
Maar absoluut he, het is een ongelofelijk moeilijke job. Maar kan jij wat je daar schrijft in alle eerlijkheid rijmen met wat je ziet in dat filmpje? Waar in dat filmpje zie je een escalatie van burgers waar gewelddadige repressie verantwoord is? Opnieuw: het kan zijn dat het er vijf minuten eerder feller aan toeging, maar op het moment van het filmpje was het dan duidelijk al weer gede-escaleerd. Dan vervalt heel jouw discours van escalatie en heetst van de strijd hoor. Dan is het gewoon disproportioneel, en dan moet dat aangekaart en aangeklaagd (kunnen) worden.

Is het niet gewoon heel simpel?

- Enkel vanuit de context van het filmpje bekeken, er vanuitgaande dat er hiervoor zich niets heeft afgespeeld, is dit overdreven politiegeweld.
- Het is echter ook mogelijk dat er hier voorafgaand zich iets heeft afgespeeld waardoor er wel drastiger is opgetreden waardoor het minder overdreven is.

Nu, kan het 'zachtaardiger'? Ja natuurlijk, dat gaat altijd, de vraag is natuurlijk dan wel waar trek je de grens en een factor hoeveel meer politie moet aangenomen worden als alles met de fluwelen hand moet worden aangepakt al is het voor de duizendste keer?

Ik vond de bemerking van hierboven (Denk Gavin?) wel interessant : "Ik heb eens gefilmd dat ze een huis binnen vielen en daar iemand uit sleepten." Dat filmpje, puur 'an sich' is overdreven politie geweld. Als dit echter een persoon blijkt te zijn die reeds meerdere geweldplegingen heeft gedaan, dan is dat wellicht de veiligste manier om escalatie te voorkomen.

Dus volgende simpel feit :

- We kunnen er niet over oordelen met de informatie die we hebben.

Niet?

Neen, omwille van de redenen die ik intussen al een stuk of vijf keer heb neergepend. Maar bon, da's mijn mening natuurlijk.

Nu zit je gewoon te liegen he kay-gell. Die mensen zijn in héél dat filmpje weg van de politie aan het stappen. En opnieuw: louter 'te traag' wegstappen of verbale agressie is geen afdoende reden voor de acties van de agenten in dat filmpje.

Dit vind ik toch ook wel vreemd en veel te fel hoor. De mensen onderaan dat filmpje, ja, die stappen weg. De mensen bovenaan rechts, oa die met zijn witte T-shirt, blijven in het begin gewoon doodleuk daar staan. De filmer draait even weg richting die combi, draait dan terug en guess what, die mensen staan nog altijd op dezelfde plaats. Waarna ze heel straag wegstappen en naar het midden van de baan stappen om zich daar om te draaien naar de toekomende politie en de agenten die die man met zijn zakje aan het wegduwen zijn. Een man die je in het begin niet ziet, hij komt pas in beeld wanneer de flikken hem al aan het wegduwen zijn, dus je weet niet wat voorafgaand al is gebeurd. Ook die met zijn blauwe jas komt pas aangewandeld wanneer er al 2 flikken vlak achter hem lopen, wat kan doen vermoeden dat hij ook al eerder er mee in aanraking is gekomen.

Als jij daarin ziet dat ze in heel dat filmpje gewoon aan het wegstappen zijn, dan blijft er van uw objectiviteit echt niet veel over hoor.

Is louter wat we hier zien voldoende aanleiding tot dergelijke actie? Mss niet. Maar we weten niet wat voordien is gebeurd, we weten niet wat er al werd geroepen, gegooid of voordien is voorgevallen. Al die zogezegde reacties hier van mensen die zeggen "er is duidelijk niks gebeurd" verbazen mij heel erg, zeker van wie ze komen, want jullie zijn toch echt geen uilen me dunkt. Je kan het gewoon niet weten.

Enige wat ik weet is dat wanneer een dergelijke politiemacht aankomt en je aanmaant voort te maken, je moet luisteren. Al de rest is provocatie met het oog op sensatie.

Voor de allerlaatste keer: het maakt -niets- uit wat er voor het filmpje gebeurde. Op het moment van de beelden is er géén reden (meer) om het geweld dat we zien te rechtvaardigen. Er is geen escalatie, er is geen fysiek geweld naar de agenten, er is met die paar mensen die daar lopen zelfs geen mogelijkheid tot het uit de hand lopen van de feiten, de mensen bewegen zich traag maar gestaag weg van de politie, ...

Maar zie wat je wil zien.

Enige wat ik weet is dat wanneer een dergelijke politiemacht aankomt en je aanmaant voort te maken, je moet luisteren. Al de rest is provocatie met het oog op sensatie.
Of nervositeit, of paniek. En dit blijft ook gewoon victim blaming. In jouw ogen en die van kay-gell en een aantal anderen is het per definitie zo dat je wel iets moet misdaan hebben als de politie geweld tegen je gebruikt. Quod non.

Laatst bewerkt:
Dit filmpje is imo wel duidelijker dan het paardenfilmpje.
Zeker. Ik heb vorige week of zo nog aan die discussie moeten denken, geloof het of niet, maar hier niet meer opgerakeld omdat het al zo lang geleden was. :laugh:

Tijdens één van mijn avondwandelingen kwam ik een paard tegen en toen schoot het me te binnen: met verlies van controle bedoelde ik dat er iets gebeurde dat helemaal niet hoort (als het vertrekt, vertrekt het) en gij eerder een probleem van fysica terwijl het beest wel volgde (het stopt niet op tijd). Vind ik toch twee verschillende dingen, zelfde voor de bestuurder van een auto. Dat was het!

Ik vond de bemerking van hierboven (Denk Gavin?) wel interessant : "Ik heb eens gefilmd dat ze een huis binnen vielen en daar iemand uit sleepten." Dat filmpje, puur 'an sich' is overdreven politie geweld. Als dit echter een persoon blijkt te zijn die reeds meerdere geweldplegingen heeft gedaan, dan is dat wellicht de veiligste manier om escalatie te voorkomen.
Die begrijp ik niet. Ik heb het net even proberen zoeken maar ik heb alleen nog maar een klein stukje van de politiehond en het doorzoeken van de auto gevonden, niet het sleuren zelf dus ik kan het niet meer controleren of ik het mij goed herinner. Maar die man moest dus mee de combi in en ze sleepten die met twee agenten naar daar omdat hij niet meewerkte, dat was het. Dat is dan proportioneel, het sleuren duurde tot ie in de combi zat en heeft diende een doel, waarom is dat 'an sich' overdreven?

Zeker. Ik heb vorige week of zo nog aan die discussie moeten denken, geloof het of niet, maar hier niet meer opgerakeld omdat het al zo lang geleden was. :laugh:

Tijdens één van mijn avondwandelingen kwam ik een paard tegen en toen schoot het me te binnen: met verlies van controle bedoelde ik dat er iets gebeurde dat helemaal niet hoort (als het vertrekt, vertrekt het) en gij eerder een probleem van fysica terwijl het beest wel volgde (het stopt niet op tijd). Vind ik toch twee verschillende dingen, zelfde voor de bestuurder van een auto. Dat was het!

Die begrijp ik niet. Ik heb het net even proberen zoeken maar ik heb alleen nog maar een klein stukje van de politiehond en het doorzoeken van de auto gevonden, niet het sleuren zelf dus ik kan het niet meer controleren of ik het mij goed herinner. Maar die man moest dus mee de combi in en ze sleepten die met twee agenten naar daar omdat hij niet meewerkte, dat was het. Dat is dan proportioneel, het sleuren duurde tot ie in de combi zat en heeft diende een doel, waarom is dat 'an sich' overdreven?
Dan had ik het mogelijks fout onthouden, mijn excuses. :)

Voor de allerlaatste keer: het maakt -niets- uit wat er voor het filmpje gebeurde. Op het moment van de beelden is er géén reden (meer) om het geweld dat we zien te rechtvaardigen.
Dit slaat toch werkelijk op niks.

Als iemand kilometers lang aan 300 per uur wegvlucht van een strafbaar feit, mag de politie geen stevige actie meer ondernemen als het filmpje pas begint wanneer de crimineel terug braaf 120 rijdt? Want op het filmje is er dan niks aan de hand? Aub zeg.

Nja, ik snap het principe wel. Proportionaliteit blijft belangrijk.

Als je iemand neerschiet en daarna met je handen op je hoofd, op je knieën op je oprit gaat zitten wachten tot je gearresteerd wordt, kun je moeilijk stellen dat het proportioneel is dat men dan nog pepperspray in je ogen gaat spuiten, ne keer nastampt en dan met je gezicht keihard op de kasseien duwt om je te arresteren. (Niet dat ik denk dat die persoon het misschien niet verdient, maar dat zou er los van moeten staan.)

Over de straf is het het gerechterlijke orgaan dat moet oordelen. De manier van handelen is vooral een kwestie van proportionaliteit, naar gelang wat nodig is.

Als iemand kilometers lang aan 300 per uur wegvlucht van een strafbaar feit, mag de politie geen stevige actie meer ondernemen als het filmpje pas begint wanneer de crimineel terug braaf 120 rijdt?
Los van het feit dat de vergelijking zelf kant noch wal raakt, komt het daar wel ongeveer een beetje op neer ja. Een auto die 120 rijdt zal op een andere manier onderschept worden dan een auto die 300 rijdt. De politie is er niet om criminelen lik op stuk te geven, maar om de orde te handhaven. "Stevige actie" mag enkel ondernomen worden wanneer dat absoluut noodzakelijk is, en geen seconde langer. Het is hun job om die inschatting te maken, en ze zijn dus bijgevolg ook verantwoordelijk bij een eventuele foute inschatting.

Straf dat dat allemaal zo moeilijk ligt, het is nochtans geen rocket science.

Los van het feit dat de vergelijking zelf kant noch wal raakt, komt het daar wel ongeveer een beetje op neer ja. Een auto die 120 rijdt zal op een andere manier onderschept worden dan een auto die 300 rijdt. De politie is er niet om criminelen lik op stuk te geven, maar om de orde te handhaven. "Stevige actie" mag enkel ondernomen worden wanneer dat absoluut noodzakelijk is, en geen seconde langer. Het is hun job om die inschatting te maken, en ze zijn dus bijgevolg ook verantwoordelijk bij een eventuele foute inschatting.

Straf dat dat allemaal zo moeilijk ligt, het is nochtans geen rocket science.
Ze mogen er eens naar zwaaien en hopen dat hij stopt dan. 😂

Ik mag hopen dat de context wel degelijk telt. Anders is het iedereen de camera in de hand en net op de seconde juist beginnen te filmen en er is niets aan de hand.

Ze mogen er eens naar zwaaien en hopen dat hij stopt dan. 😂

Ik mag hopen dat de context wel degelijk telt. Anders is het iedereen de camera in de hand en net op de seconde juist beginnen te filmen en er is niets aan de hand.
Ja, want het is ofwel zwaaien ofwel "stevige actie" natuurlijk, wat dat dan ook exact mag zijn. :sarcastic:

Ik had deze post gisterenavond al gezien maar sinds ik een paar weken geleden een Surface als nieuwe laptop heb gekocht, kan ik mijn keyboard simpel loskoppelen en naar de andere kant van de woonkamer gooien zodat ik gewoon niet meer kan reageren. Indien ge zou denken dat dit een humble brag is, dan moet ik u teleurstellen want het is de goedkoopste versie die verkrijgbaar is en zelfs dan is het eigenlijk nog te duur voor wat een Surface is. Het gaat me hier om het besef van mijn mentale zwakte om niet niet te kunnen reageren en dat ik dan naar een fysieke barrière grijp in plaats van resoluut neen te kunnen zeggen met mijn verstand. Maar kijk, dat keyboard hangt er weer aan en ondertussen hebt ge nog dingen gepost, dus hier gaan we weer.
Je had misschien beter niet gepost. De reden waarom zal verder duidelijk worden.

Maar ... gij ook niet? Uw assumptie dat hier een aanleiding voor is zonder zelf enig bewijs daarvoor te hebben, is een pak roekelozer dan mijn beoordeling die steunt op een halve minuut aan ongeknipte beelden voorafgaand aan het incident waaruit blijkt dat er niets gebeurt. Die tijd ertussen is ook gelinkt aan subsidiariteit overigens, komen we nog op terug.
Mijn assumptie gaat uit van de politie het voordeel van de twijfel te gunnen. En in plaats van dat wij hier allen de trial bij media doen en de volledige politiemacht onmiddellijk al beschuldigen van politiebrutaliteit. Dat WIJ hier momenteel niet over oordelen en als wij er over willen oordelen dat wij zeggen dit is de bluts met de buil voor zover er geen uitspraak is.

Terwijl de persoon in kwestie die zo behandeld is geweest dit in de luwte en in alle sereniteit kan afgehandeld worden.
Als alles officieel onderzocht is etc... dan mag je er voor mijn part over spreken hoe onwaardig dit het politieambt zou geweest zijn.

Dat is het verschil in insteek.

Neen, dat is waar gij verkeerd zijt. Ik heb in mijn filmpje enkel de interventie gezien aan de buitenkant, niet de aanleiding noch wat er binnen gebeurde. Ik heb wel gezien dat twee agenten die man toen naar buiten sleurden en, ook al werkte die man niet mee, hem niet stampten of met pepperspray behandelden maar gewoon in bedwang hielden en hem de combi in duwden. Niets mis mee.
En dat is uw waardeoordeel op basis van wat juist ? Niets. Dat is exact wat ik wil duidelijk maken. Het is niet omdat jij iets niet proportioneel vind, dat dit niet proportioneel kan zijn. Alles hangt volledig af van de omstandigheden. En ik kan mij omstandigheden inbeelden waar stampen of met pepperspray behandelen volledig proportioneel is.

Het feit dat jij DIT niet kunt kaderen, is dan ook waar jij volledig de mist ingaat. Voor mij hé...

Als daar iets gebeurd was wat ik niet graag zag of niet binnen de perken vond, dan had ik daar misschien wel wat mee gedaan.
En het enigste juiste dat je ermee had kunnen en moeten doen is dit bezorgen aan de instanties. Niet op uw twitteraccount neergooien waar mensen die van toeten of blazen weten er hun mening over kunnen spuien met opruiing ten gevolge en dus meer mogelijkheden tot potentieel geweld.

En dat is niet wat die hoort te doen in zijn functie.
En dit is verkeerd. Daar kunnen wij niet over oordelen.
Zo geef ik u het voorbeeld van toen de flikken een paar jaar terug hier 's nachts waren omdat twee belhamels aan het inbreken waren hieronder, en één van die agenten het bij het op een lopen zetten van die snuiters nodig vond om een waarschuwingsschot af te vuren. Uiteraard zonder enig resultaat, maar hij vond het precies wel leuk om te doen. Ik heb daar achteraf geen uitleg voor gekregen toen ik daar een vraag over stelde bij mijn verklaring, en ik vind dat tot op vandaag nog steeds geen correcte manier van werken ook al was ik in die situatie zogezegd de begunstigde van dat optreden.
Ik kan mij daar niet over uitspreken. Maar ik kan mij inbeelden dat als je in de onmogelijkheid bent om ze in te halen. Dat een schot de minder slimme onder hen wel eens zou kunnen doen verschieten, omkijken en hun handen in de lucht steken en stoppen. Waardoor ze enkel nog deze moeten oppikken. Uiteindelijk zitten wij hier niet in Amerika waar een schot horen de meest normale omstandigheid is.
Terwijl door het niet te doen ze zeker niets kunnen doen behalve er achteraan te gaan. Ik persoonlijk zie er dan ook niet noodzakelijk graten in.
Maar ik moet eerlijk zijn dat ik er vanuit ga dat met uw statement geen resultaat, dat ze ze ook niet te pakken hebben gekregen. Als je iemand moet achtervolgen dan moet je soms alles aangrijpen om dat voordeel te hebben om ze te pakken te krijgen. Je moet uiteindelijk die afstand overbruggen door ofwel sneller te zijn dan de andere ofwel door hen te vertragen. En ik kan u verzekeren dat de stamina van jong zijn te benijden valt...

Wat voor mijn eigen leut? De interessante hang ik liever hier uit als ik weer eens een post als deze zie, daar heb ik geen film van Steven Seagal als undercover superagent die schouders breekt zonder gevolgen voor nodig.
En heb jij ooit even nagekeken wat voor close combat Steven Seagal doet ? 1 van de technieken die toegepast wordt bij de politie noemt men de politieklem. Of in andere woorden de manier om ervoor te zorgen dat de hand van de verdachte achter de rug zit en dat je met 1 hand controle kunt uitoefenen op enerzijds de schouder, de elleboog en anderzijds de pols.

Die controle die oefen je uit enerzijds door pijnprikkels en anderzijds door de automatische "lock" die je krijgt door de arm in die positie te krijgen. Om eruit te geraken moet je namelijk die lock breken, en je hebt een pak minder richtingen waarin je dan ook kunt bewegen om daaruit te geraken. Wat niet wilt zeggen DAT je daar helemaal niet uit kunt geraken.

En hetgeen den Steve doet is dan ook hetgeen waar je u in worst case scenario kunt aan verwachten. En dan NOG is hetgeen wat steve doet nog altijd BETER dan als je het zou herleiden tot een boksmatch. Omdat bij een boksmatch er geen enkele intentie tot controle is.
Daarnaast is hetgeen onze steve doet geweld gebruiken in een 1 vs x situatie. Het heeft dan weinig zin om iemand te controleren met een politieklem (of een andere klem - wat je in dat filmpje de politie zag proberen te doen met hun allen) wanneer de andere x klaar staan om u, rekening houdende met de kwetsbaarheid waarin je verzeilt bent van die tegenstribbelende ene, de kop in te slaan.
Waardoor het geweld dat je den steve ziet uitvoeren dan aan de andere kant weer proportioneel is.
HELL wanneer JIJ dit doet, kan dit proportioneel zijn en kan dit 100% vallen onder wettige zelfverdediging.
Enige is natuurlijk dat wettige zelfverdediging tegen de politie die het monopolie op geweld heeft, een beetje moeilijk is.

En laat ons duidelijk zijn hé. Hetgeen den Steve doet in de films, is de beweging snel en vlot uitgevoerd. Wanneer je geen tegenstand voelt van de persoon dan voer je zo'n beweging niet tegen die snelheid uit en doe je dat op uw gemak waardoor de kans op beschadiging zeer miniem is (in sport situaties doe je dergelijke zaken op termijn tegen snelheid). Zolang je u niet verzet natuurlijk tegen de onnatuurlijkheid van de bewegingen. Want als je die beweging van de politieklem niet gewend bent dan voelt dat toch eventjes raar aan... van allez wat doen ze hier allemaal..

En ja, als je dit dan wel snel doet (doe je dit te traag, dan lukt het vb niet als je wat tegenstribbelt) dan kan een onverwachte beweging van de persoon in kwestie, het te snel aanzetten van die beweging of die klem ervoor zorgen dat je de pols, elleboog of zelfs schouder breekt. Zeker wanneer je daar met x moet aan gaan sleuren omdat de persoon die je wenst te controleren zijn "oerkracht" (goede tekst hierover : https://www.udemushi.nl/zelfverdediging-en-de-politie/) aanwendt. Daarnaast, laat ons duidelijk zijn ik KAN de politieklem op verschillende punten blokkeren om correct uitgevoerd te worden, juist doordat ik weet hoe die wordt uitgevoerd wanneer deze niet snel wordt uitgevoerd. Zelfs snel, heb ik op dit moment de mogelijkheid om het hen enorm moeilijk te maken waardoor ze dan ook meerdere mensen nodig hebben om die in die positie te krijgen. En zelfs EENS dat ik in die positie ben, heb ik de MOGELIJKHEID en de KUNDE om mij daaruit te werken als 1 (tot maximaal 2) personen mij controleren. Maar natuurlijk niet zonder dat ik ergens hinder zou kunnen aan ondervinden of zelfs iets breken en dan moet ik mij zeker niets aantrekken van wat ik bij de politieagent doe natuurlijk (maar dat is meestal geen hinderpaal natuurlijk). Indien ze dan ook de instructie hebben om mij in te rekenen en ik verzet mij en ze MOGEN mij geen "pijn" doen. Dan moet je al overgaan naar een x tegen 1 versie waarbij het uiteindelijk pure KRACHT is die mij tegenhoudt (en ik om mij te verzetten tegen die kracht mij uitput/uitmat). Maar op geen enkel moment is dit dan controlerend werken. Noch is dit werkbaar in de situatie van de patrouilles waar je met 2 bent zonder versterking. Deze is wel mogelijk in de situatie zoals je ze hier zag. En hetgeen je hier zag was exact dat...

Maar dan is HET AANGERADEN dat er geen andere actoren zijn die dit kunnen teniet doen.

En een advocaat en een klacht ... zonder dit soort beelden als bewijs komt daar niets van. De enige ongenuanceerde en polariserende verhalen komen van uw kant hoor. "Eigen schuld, dikke bult" of "doe het dan zelf he, en draag de gevolgen he! enkel dan zou ik mijn mening kunnen veranderen!" zijn nu niet bepaald tekenen van finesse in een discussie.
Als finesse in een discussie niets uithaalt... en men continue polariserende oordelen klaar heeft. Waarom zou ik mij dan moeten bezig houden met finesse ? Parels voor de zwijnen noem ik dat...
Al probeer ik met meer finesse in deze post te argumenteren. Laat mij het aub niet beklagen dat ik de moeite doe...

Ellebogen en schouders breken, waar gaat dit over?
Dit lijkt mij duidelijk te bevestigen dat jij geen idee hebt van het principe achter de close combat technieken die de politie toepast. En waarop die gestoeld zijn en wat de risico's hiervan zijn. Ik heb als voorbeeld hier hoger een iets uitgebreidere uitleg gegeven. Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt ?

Dat geweldsmonopolie is er wel eentje onder serieuze voorwaarden, met onder andere proportionaliteit en de al aangehaalde subsidiariteit. Agenten horen dat niet gewoon "in te zetten" maar enkel te gebruiken in specifieke situaties: Na een waarschuwing, in proportie en relatie tot het doel, als laatste redmiddel om dat doel te bereiken, en enkel zolang nodig om dat doel te bereiken.
En niets wat hierin staat wederspreekt hetgeen er gebeurd is.

Als gij dit leest en nog altijd denkt dat een lading pepperspray in het gezicht van een vrouw die gedurende de hele video letterlijk niets doet normaal is, dan ligt het niet alleen aan uw moreel kompas maar ook aan uw gebrek om de regels waaraan agenten zich moeten houden correct te interpreteren.
Ik blijf bij mijn opinie. Jij laat uw waardepatroon als niet verzettende persoon gewoon los en kadert dan dit geweld als niet aanvaardbaar. Terwijl dit perfect aanvaardbaar KAN zijn.

1) je weet de voorhistorie niet van wat die vrouw en "arrestant/arrestanten/personen" gedaan heeft/hebben
2) als iets onwerkbaar is dan hoef je die waarschuwing niet meer te geven - staat er zelfs duidelijk in hetgeen jij linkte
3) wanneer je met x agenten op een arrestant springt om die onder controle te houden en in te rekenen (en daarvoor is het gebruik van geweld proportioneel), en je HEBT al geageerd (want je zag die agent met die pepperspray eerst ageren naar die dame voordat ze die pepperspray in haar gezicht kreeg). Waarna ze het effectief afbolde en deed wat haar mijn inzicht gevraagd werd. Ergo kom niet tussen.
4) het alternatief voor de pepperspray is dat met haar verzet (je zag dat ze leek op weg te zijn in de richting van de arrestant om tussen te komen (allez zo kwam dat bij mij over in dit filmpje en ik gok ook op die politieagent)) is dat er tegen haar ook geïntervenieerd wordt. En dan is de keuze voor pepperspray een mindere vorm van geweld dan haar ook inrekenen door met 5 op haar te vliegen. Niet ? En dat is een risicoberekening dat die agenten errond moeten maken in hun werkomgeving. Escalatie kan snel gebeuren en pepperspray is een manier om geweld te de-escaleren (als uw tranen jeuken ga je u meestal eerst over die jeuk in uw ogen bekommeren dan om uw boosheid- al is dat geen garantie natuurlijk).

Dat eerste is persoonlijk, dat tweede is algemeen. Dan praten we niet eens over de basis van een ongelijke machtsverhouding tussen een agent in uitrusting met collega's en het geoorloofd gebruik van geweld indien nodig achter zich, en een vrouw die enkel praat en in de buurt staat omdat haar vrienden worden aangehouden. En over de link tussen eerdere feiten van voor de video en het optreden na wat schermutselingen zal ik het best niet hebben, want dan zijn we heel ver van huis qua subsidiariteit.
Dus uw opinie is : de politie moet gewoon daar staan. Wat naar voren wandelen. En niemand oppakken ? Want het geweld nodig om iemand te arresteren is niet proportioneel.
Want daar lijkt het mij op neer te komen in uw betoog.
Lijkt mij dat je de taak van de politie eens duidelijker moet bekijken voordat je hier opnieuw post. Die link die ik hier hoger heb gegeven is daar interessant voor...

Aan uw gebrekkige uitleg en de manier waarop ge uzelf als een betere stuurman dan mijzelf probeert weg te zetten te zien, ben ik alvast blij dat gij aan wal blijft staan en uw fysieke frustraties uitwerkt in een of andere boksring waar ge, en niet onbelangrijk als gelijke van uw tegenstander, nog harder te keer gaat voor de sport zonder ordehandhavingsdoel. Maar dat is niet wat de politie hoort te doen.
Het is de taak van de politie om iemand in te rekenen. En het geweld dat nodig is om dit gedaan te krijgen is hetgeen proportioneel geacht wordt.

Voor de rest, laat mij duidelijk zijn. Uw leuk intermezzo van boksring laat duidelijk zien dat je geen enkele kennis hebt van de taak van een politieagent. Boksen draait namelijk nergens rond het inrekenen van een persoon. Dat draait enkel rond iemand meer pijn doen dan dat die andere doet.
Misschien dat je met uw filmkennis deze leuk zult vinden : Rocky laat duidelijk zien wat het probleem daarbij is indien je dat als correcte inzet van politiegeweld acht. Want als je dan den rocky tegen u hebt dan moet je die bij wijze van spreken dood kloppen voordat je die kunt inrekenen. En laat mij duidelijk zijn hé... de politie zal dat soort personen in zijn vak perfect tegenkomen (genoeg maten gehad die voor de leut gingen boel zoeken met de flikken om die een goede saflet te geven). En dan is het leuk dat ze meer kunnen dan enkel rocky spelen.
En is het geweld dat ze inschakelen om rocky in te rekenen perfect proportioneel.

Maar laat ons duidelijk zijn, dit was niet rocky, dit was een arrestant die zich verzette tegen zijn arrestatie. De politie heeft die niet in elkaar geklopt maar zo snel mogelijk geprobeerd om die onder controle te hebben. En ze hebben dan andere personen die de intentie hadden om tussen te komen bij de interventie van de politie ofwel gearresteerd ofwel buiten nood aan interventie gezet. Ze hebben die dame vb geen slag gegeven waardoor ze KO ging. Neen ze hebben er wat pepperspray naartoe gespoten zodanig dat ze het afdroop.
En doeme hé... nu ben ik aan het oordelen...

Killalot geeft zijn mening en zegt dat ge niet anders kunt dan tot die conclusie komen na het bekijken van de video. Als dat na onderzoek toch in orde blijkt, dan neem ik en ongetwijfeld ook hij daar vrede mee in het perspectief van de functie, maar dan ga ik er persoonlijk nog altijd niet akkoord mee.
En dat laat dan duidelijk zien waar het probleem zit. Namelijk bij U. Jij hebt uw oordeel al vastgelegd op basis van wat jij proportioneel geweld acht.
Maar proportioneel geweld hangt af van de acties van uw tegenstander en de personen daarrond. Dat is exact wat proportioneel wil zeggen. Je kunt niet gewoon zeggen van kijk dit is er voor mij over.

Want dan laat je eigenlijk op dat moment uw politiemacht die je een monopolie op geweld hebt gegeven om de taak van orde en veiligheid te garanderen in de steek. En dat vind ik dan triest.
En ik vind dan helemaal niet dat jij dan pro - popo bent zoals jij claimt te zijn.

Jij bent dan mijn inzicht eerder dit mag je doen en daar mag je niet overgaan. Waarbij je uw volledige politiemacht in gevaar brengt. Omdat zodra dit maximum gekend is, dan moet je enkel het zover laten escaleren en de politie moet u vrij laten.
Echt efficiënt kun je dan niet zijn hé, in uw opdracht... dat is zoals zeggen van kijk jij mag geweld gebruiken maar enkel met uw armen achter uw rug gebonden.

Oh ja, dan dit nog:
Wie moet ik nu geloven?
Beide.

Het is niet omdat je u oppompt om er eens in te vliegen dat men niet nog liever gewoon op zijn lui gat zit zijn loon opstrijkt en dan op de trainingsmatten achteraf die energie er vanaf werkt.
Daarnaast mag je niet vergeten dat dergelijke praat ook veelal gebeurt om hun eigen moed in te praten omdat ze weten dat zij morgen 1 van die x (in dit geval 10) politieagenten die de dag later in de lappenmand liggen. Maar uiteindelijk worden die personen normaal gezien kort gehouden door de "chef" van die interventieploeg. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze intern onderling ook elkaar kort houden. Zij hebben liever ook niet al die hommeles achteraf.
Elk intern onderzoek heeft gevolgen hé... soms is dat niet meer als een slag op de pols maar het kan ook een pak erger zijn. En dat wil je zelf niet meemaken, noch wil je dat uw collega's dat moeten doormaken.

Laatst bewerkt:
Dit slaat toch werkelijk op niks.

Als iemand kilometers lang aan 300 per uur wegvlucht van een strafbaar feit, mag de politie geen stevige actie meer ondernemen als het filmpje pas begint wanneer de crimineel terug braaf 120 rijdt? Want op het filmje is er dan niks aan de hand? Aub zeg.

De politie mag op het moment dat die persoon geen gevaar is voor anderen inderdaad geen "stevige actie" meer doen. En ik vermoed dat je met "stevige" dan zelf ook disproportioneel bedoelt.

Ze moeten hem staande brengen en aanhouden. Als die persoon op dat moment meewerkt, welke reden zou er dan in hemelsnaam zijn om hem, ik zeg maar wat, een gebroken oogkas te slaan? De bestraffing is voor de rechter om uit te maken. Niet voor de politie.

Ja, want het is ofwel zwaaien ofwel "stevige actie" natuurlijk, wat dat dan ook exact mag zijn. :sarcastic:
Ik zal een ander voorbeeld geven.

Op second 1 slaat een man een agent met een stok. Op second 5 slaat de agent met zijn stok terug. De film begint pas te lopen bij second 4 waar de stok niet te zien is.

Duidelijk buitensporig geweld, want de man gedraagt zich braaf... op het fimpje was niets fout te zien :sarcastic:

Op second 1 slaat een man een agent met een stok. Op second 5 slaat de agent met zijn stok terug. De film begint pas te lopen bij second 4 waar de stok niet te zien is.
Maar enfin, dat voorbeeld heeft ook al niets te maken met de filmpjes waarover hier nu discussie is.

Duidelijk buitensporig geweld, want de man gedraagt zich braaf... op het fimpje was niets fout te zien :sarcastic:
Duidelijk? Nee, in dat geval niet want er is slechts een zeer korte video. Mogelijk? Jazeker. Voor 4 seconden kunt ge het nog proberen uitleggen, maar maak er 30 seconden van en de agent in kwestie moet al met een héél goede uitleg komen om zijn optreden te rechtvaardigen. Beledigingen zijn niet genoeg, er moet dreiging zijn.

Steeds weer dezelfde eindeloze discussie, en dat allemaal omdat sommigen blijkbaar geen jobomschrijving kunnen lezen maar het wel leuk vinden als criminelen en crapuul een dzjoef op hun muil krijgen. Ik vind dat ook leuk, daar niet van, maar dat is niet de job van een agent tenzij het echt niet anders kan.

Ja Stanneke, het is belangrijk om kritisch om te gaan met media. Beeldgeletterdheid wordt steeds belangrijker en het is cruciaal om steeds kritisch naar beelden te kijken. Maar je kan dat niet inroepen om je achter te verstoppen wanneer de beelden niet passen in je wereldbeeld.

Dit is geen filmpje van 5 seconden, maar van ettelijke minuten. Waarin het duidelijk genoeg is dat de situatie op dat moment niet de repressie en het geweld verantwoordt dat we zien in de beelden.

Terug
Bovenaan