Gavin
Well-known member
waarom moet de discussie over moreel kompas gaan?
Omdat ik verwachtte zulke filmpjes te zien de volgende dag.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
waarom moet de discussie over moreel kompas gaan?
Er gebeurt niks speciaal?
Wanneer je flikken in die getale, in dergelijke outfit en met een waterkanon achter hun ziet komen dien je maar 1 ding te doen: run, Forrest, run.
Het is toch vrij simpel? Je ziet een eskadron afkomen dus wat is het laatste wat je gaat doen? Inderdaad de confrontatie aangaan. Ga je de confrontatie aan dan kan je wel eens een duw krijgen, deins je dan nog niet terug dan kan je wel eens een pepperspray en een muilpeer krijgen.
Maar waarom? Ik weet niet in hoeverre gij bekend zijt met het concept van een park of het gegeven natuur in het algemeen, maar dit is een lege betonnen straat waar niets georganiseerd werd waarvoor dit soort politiemacht ter plaatse moest zijn. Er gebeurt verder ook helemaal niets op de beelden; verschillende mensen wandelen wat zonder ogenschijnlijk iets te doen in een stad, auto's rijden zelfs tegen de marsrichting in wat ook blijkbaar geen probleem is terwijl gij vindt dat ge toch moet weglopen als ge dit ziet.Wanneer je flikken in die getale, in dergelijke outfit en met een waterkanon achter hun ziet komen dien je maar 1 ding te doen: run, Forrest, run.
De enige reden waarom die mensen daar dat niet doen, is om dergelijke filmpjes te kunnen (laten) maken om nadien controverse te kunnen uitlokken en verontwaardigd te doen over "police brutality". Hatelijk, ergerlijk en idioot. Geen andere woorden voor.
Een muilpeer en pepperspray in uw gezicht omdat ge gewoon "niet terugdeinst" in een lege straat zonder incident? Dit gaat over de politie in functie hoor, niet over een vader met een alcoholprobleem die zijn frustratie van de voorbije werkdag uitwerkt op zijn kind, of zijn dominantie zonder tegenspraak moet verifiëren door middel van een blauw oog uit te delen aan zijn partner omdat de pasta niet al dente was. Ik dacht het zelf al even mee te delen alvorens mac-bc met zijn pseudopsychoanalyse weer denkt een geniaal argument gevonden te hebben. En het is nu ook ineens beter verwoord.deins je dan nog niet terug dan kan je wel eens een pepperspray en een muilpeer krijgen.
Het punt lijkt mij vooral te zijn dat de oproerpolitie daar niet voor niks is. Dat heeft een reden.Maar waarom? Ik weet niet in hoeverre gij bekend zijt met het concept van een park of het gegeven natuur in het algemeen, maar dit is een lege betonnen straat waar niets georganiseerd werd waarvoor dit soort politiemacht ter plaatse moest zijn. Er gebeurt verder ook helemaal niets op de beelden; verschillende mensen wandelen wat zonder ogenschijnlijk iets te doen in een stad, auto's rijden zelfs tegen de marsrichting in wat ook blijkbaar geen probleem is terwijl gij vindt dat ge toch moet weglopen als ge dit ziet.
Dan zie ik een groepje dat niet meteen meewerkt op de manier waarop de politie dat wil, maar ik kan nu toch ook moeilijk vaststellen dat er iets gebeurt dat anders is dan de auto's die in die richting rijden. Ja, niet plezant misschien maar verder ... en dan zie ik een agent een zakje afpakken van iemand en dat aan de kant leggen. Dan zie ik ook een agent iemand vooruitduwen in plaats van voor zich op te begeleiden op een manier die als deëscalerend hoort geïnterpreteerd te worden. Vooral de stamp naar de benen is tekenend voor mij, gewoon uit op escalatie en geweld, die beweging verraadt de mentaliteit. Vanuit de achtergrond duiken er dan ook agenten op die maar al te graag pepperspray komen spuiten, al dan niet in het gezicht van een vrouw die gewoon wijst naar haar vriendin die ze vasthielden terwijl ze op een meter afstand staat van een andere agent en geen enkele bedreigende actie onderneemt. Waarvoor is dat agressief gedrag nodig?
Opnieuw, en net zoals het paardincident van een maand terug, gebeurt dit geweld zonder veel aanleiding. Er is niets aan de hand, er is geen vijandige atmosfeer, er is letterlijk niets te zien op de beelden. Begeleid die paar man gewoon vijftig meter voor u uit in die lege stadstraat tot aan de combi op het kruispunt en houd ze daar desnoods even aan als u dat gepast lijkt, geen probleem mee. Waarom moet dit uitmonden in dit gedoe, waar ze met twintig volledig uitgeruste agenten even eens laten zien wie er de baas is? Waarom moet dat zakje zo afgepakt worden, op wat zijt ge dan uit, toch niet deëscalatie?
Als de staat het geweldsmonopolie graag wil behouden, zou ik ook graag hebben dat ze monopoly volgens de regels spelen. Dat betekent niet 1.000 Frank uit de bank pakken omdat ge daar zin in hebt en ook de bank speelt deze keer om de boel te forceren, maar doen wat ge moet doen om er een rustig spel van te maken.
Er bekruipt me hier overigens hetzelfde gevoel zoals ik dat vaak gehad heb in de racismediscussies hier: daar wordt ook altijd zoveel mogelijk ontkend, totdat er eens een voorbeeld te tonen valt, en dan blijkt het niet enkel moeilijk om de nuance te begrijpen maar soms zelfs onmogelijk om het ook maar te erkennen. Ik wil het daarbij ook nog niet eens steken op "police brutality" overigens, gewoon op een incident waarbij agenten het zelf laten escaleren en daar genoegen schijnen in te scheppen. Ik moet dat niet zien van agenten in functie, die horen beter te zijn dan dit.
Een muilpeer en pepperspray in uw gezicht omdat ge gewoon "niet terugdeinst" in een lege straat zonder incident? Dit gaat over de politie in functie hoor, niet over een vader met een alcoholprobleem die zijn frustratie van de voorbije werkdag uitwerkt op zijn kind, of zijn dominantie zonder tegenspraak moet verifiëren door middel van een blauw oog uit te delen aan zijn partner omdat de pasta niet al dente was. Ik dacht het zelf al even mee te delen alvorens mac-bc met zijn pseudopsychoanalyse weer denkt een geniaal argument gevonden te hebben. En het is nu ook ineens beter verwoord.
Ik ga er wel even vanuit dat dit in de buurt van het Ter Kamerenbos is, juist? Dus in de buurt waar vorige keer massaal ongeregeldheden en geweld was tss samentroepers en de politie. Waar men nu opnieuw heeft opgeroepen om samen te komen, op dezelfde manier, zelfs onder dezelfde naam. Waar men op voorhand heeft gezegd dat men met een sterke politiemacht waaronder waterkanonnen en de bereden politie de samentroepers de toegang ging proberen te ontzeggen en uiteen te drijven. Dus waar je op voorhand perfect weet, gezien de vorige toestand, wat er kan en wellicht zal gebeuren wanneer men de oproep om daar niet samen te troepen negeert.Maar waarom? Ik weet niet in hoeverre gij bekend zijt met het concept van een park of het gegeven natuur in het algemeen, maar dit is een lege betonnen straat waar niets georganiseerd werd waarvoor dit soort politiemacht ter plaatse moest zijn. Er gebeurt verder ook helemaal niets op de beelden; verschillende mensen wandelen wat zonder ogenschijnlijk iets te doen in een stad, auto's rijden zelfs tegen de marsrichting in wat ook blijkbaar geen probleem is terwijl gij vindt dat ge toch moet weglopen als ge dit ziet.
Dan zie ik een groepje dat niet meteen meewerkt op de manier waarop de politie dat wil, maar ik kan nu toch ook moeilijk vaststellen dat er iets gebeurt dat anders is dan de auto's die in die richting rijden. Ja, niet plezant misschien maar verder ... en dan zie ik een agent een zakje afpakken van iemand en dat aan de kant leggen. Dan zie ik ook een agent iemand vooruitduwen in plaats van voor zich op te begeleiden op een manier die als deëscalerend hoort geïnterpreteerd te worden. Vooral de stamp naar de benen is tekenend voor mij, gewoon uit op escalatie en geweld, die beweging verraadt de mentaliteit. Vanuit de achtergrond duiken er dan ook agenten op die maar al te graag pepperspray komen spuiten, al dan niet in het gezicht van een vrouw die gewoon wijst naar haar vriendin die ze vasthielden terwijl ze op een meter afstand staat van een andere agent en geen enkele bedreigende actie onderneemt. Waarvoor is dat agressief gedrag nodig?
Opnieuw, en net zoals het paardincident van een maand terug, gebeurt dit geweld zonder veel aanleiding. Er is niets aan de hand, er is geen vijandige atmosfeer, er is letterlijk niets te zien op de beelden. Begeleid die paar man gewoon vijftig meter voor u uit in die lege stadstraat tot aan de combi op het kruispunt en houd ze daar desnoods even aan als u dat gepast lijkt, geen probleem mee. Waarom moet dit uitmonden in dit gedoe, waar ze met twintig volledig uitgeruste agenten even eens laten zien wie er de baas is? Waarom moet dat zakje zo afgepakt worden, op wat zijt ge dan uit, toch niet deëscalatie?
Als de staat het geweldsmonopolie graag wil behouden, zou ik ook graag hebben dat ze monopoly volgens de regels spelen. Dat betekent niet 1.000 Frank uit de bank pakken omdat ge daar zin in hebt en ook de bank speelt deze keer om de boel te forceren, maar doen wat ge moet doen om er een rustig spel van te maken.
Er bekruipt me hier overigens hetzelfde gevoel zoals ik dat vaak gehad heb in de racismediscussies hier: daar wordt ook altijd zoveel mogelijk ontkend, totdat er eens een voorbeeld te tonen valt, en dan blijkt het niet enkel moeilijk om de nuance te begrijpen maar soms zelfs onmogelijk om het ook maar te erkennen. Ik wil het daarbij ook nog niet eens steken op "police brutality" overigens, gewoon op een incident waarbij agenten het zelf laten escaleren en daar genoegen schijnen in te scheppen. Ik moet dat niet zien van agenten in functie, die horen beter te zijn dan dit.
Een muilpeer en pepperspray in uw gezicht omdat ge gewoon "niet terugdeinst" in een lege straat zonder incident? Dit gaat over de politie in functie hoor, niet over een vader met een alcoholprobleem die zijn frustratie van de voorbije werkdag uitwerkt op zijn kind, of zijn dominantie zonder tegenspraak moet verifiëren door middel van een blauw oog uit te delen aan zijn partner omdat de pasta niet al dente was. Ik dacht het zelf al even mee te delen alvorens mac-bc met zijn pseudopsychoanalyse weer denkt een geniaal argument gevonden te hebben. En het is nu ook ineens beter verwoord.
, maar de politie is nog altijd een orgaan binnen de uitvoerende macht en heeft dus de macht om het naleven van wetten en regels te verplichten en op te dringen.Maar enfin, wat moet ik hier nu op zeggen? "Proberen duidelijk gewoon een arrestatie te verhinderen"? Slaat nergens op:en de vrouw die dan "gewoon wijst" naar haar vriendin, proberen duidelijk gewoon een arrestatie door de politie te verhinderen.
Daar knelt het schoentje natuurlijk: politie is uitvoerende macht, geen wetgevende. Er was geen wet dat dit mensen daar op dat moment niet mochten zijn, noch is het duidelijk aan de hand van die beelden of die mensen wel degelijk een wet aan het overtreden zijn. Er werd gevraagd om niet naar La Boum te komen en niet samen te troepen in de buurt van Ter Kamerenbos - dat deden die mensen toch ook helemaal niet? Ze lopen gewoon op straat rond.Ik weet niet in hoeverre gij bekend zijt met de wereld waarin we leven, maar de politie is nog altijd een orgaan binnen de uitvoerende macht en heeft dus de macht om het naleven van wetten en regels te verplichten en op te dringen.
Probleem is dat op zulke filmpjes, die vaak uitgelokt zijn, (waarom anders net toevallig daar aan het filmen) de aanleiding niet te zien/te horen isDaar knelt het schoentje natuurlijk: politie is uitvoerende macht, geen wetgevende. Er was geen wet dat dit mensen daar op dat moment niet mochten zijn, noch is het duidelijk aan de hand van die beelden of die mensen wel degelijk een wet aan het overtreden zijn. Er werd gevraagd om niet naar La Boum te komen en niet samen te troepen in de buurt van Ter Kamerenbos - dat deden die mensen toch ook helemaal niet? Ze lopen gewoon op straat rond.
en de rest van mijn post...Maar enfin, wat moet ik hier nu op zeggen? "Proberen duidelijk gewoon een arrestatie te verhinderen"? Slaat nergens op:
![]()
https://abload.de/img/an1j7o.gif (het gifje lijkt niet te willen spelen dus gewone link ook maar)

Je kan uit die beelden toch echt niet opmaken wat daarvoor is gebeurd of van waar die komen? Ik weet alleen dat wanneer een dergelijke politiemacht je vraagt om in een bepaalde richting te gaan of ergens een plaats te verlaten, je dat gewoon hoort te doen. Al de rest is provoceren, meestal puur met het oog op sensatie en stemmingmakerij.Daar knelt het schoentje natuurlijk: politie is uitvoerende macht, geen wetgevende. Er was geen wet dat dit mensen daar op dat moment niet mochten zijn, noch is het duidelijk aan de hand van die beelden of die mensen wel degelijk een wet aan het overtreden zijn. Er werd gevraagd om niet naar La Boum te komen en niet samen te troepen in de buurt van Ter Kamerenbos - dat deden die mensen toch ook helemaal niet? Ze lopen gewoon op straat rond.
Er is duidelijk gezegd geweest in het nieuws dat het kat en muisspel van in het kamerenbos was verplaatst naar de straten errond. (ik ga er vanuit dat dit beelden van gisteren waren)Maar enfin, wat moet ik hier nu op zeggen? "Proberen duidelijk gewoon een arrestatie te verhinderen"? Slaat nergens op:
![]()
https://abload.de/img/an1j7o.gif (het gifje lijkt niet te willen spelen dus gewone link ook maar)
Die vind ik ook fout maar da's veelal een verschil in interpretatie. Ik had ook geen zin om weer alles eens te herhalen zoals met dat paard toen, na eerder al een post van een halve pagina te maken, waar we toch niet verder komen dan "eigen schuld dikke bult". Daarbij kon ik met dat gifje tonen dat ge er objectief flagrant naast zat met die zin, dus meer had ik niet nodig, vond ik.en de rest van mijn post...![]()
Die is er nog steeds, het is niet omdat we van mening verschillen dat die weg zou zijn. Ik dank u trouwens dat ge dat zo post, een fijn compliment ook al was het in een negatieve post.Waar is die kritische geest van u ineens naar toe ?
Op welke manier is dit nu bewerkt? Dit is een stuk van meer dan twee minuten dat iemand, zonder knipwerk achteraf, filmt omdat dat in de straat voor zijn woning gebeurt. Ik heb er ook zo eentje op mijn GSM waarbij de Genkse flikken honderd meter verder bij iemand binnenvallen nadat een slotenmaker de deur openkrijgt, iemand naar buiten sleuren naar de combi en ondertussen de auto voor het huis doorzoeken! Helaas zag ik daar niets wat me stoorde van de kant van de wet dus ik doe daar verder niets mee. Ik heb het wel gefilmd omdat het gewoon gebeurde en ik dat wel leuk vond om te bekijken, ik zie geen verschil met het filmpje van hierboven buiten dat daar wel iets gebeurde wat ik niet correct vond.Trek u eens minder aan van die idiote twitter videoberichtjes aub die zodanig bewerkt zijn om te bewijzen wat zij willen bewijzen dan een representatie te zijn van de werkelijkheid...
Dat denk ik ook niet. Maar toch kan dat wel eens gebeuren, en dan moeten we daar tegen optreden, zeker als er beelden van bestaan. Dit is ook geen betoog tegen de politie in zijn geheel, zoals ge wel lijkt te laten uitschijnen in uw post., ik ben pro-popo.alsof onze politie in zo'n grote groep zomaar eventjes voor de leut ad random mensen onder handen pakt.
Soms kan je er pal opzitten Gavin. Maar nu slaag je echt de bal volledig mis.Die vind ik ook fout maar da's veelal een verschil in interpretatie. Ik had ook geen zin om weer alles eens te herhalen zoals met dat paard toen, na eerder al een post van een halve pagina te maken, waar we toch niet verder komen dan "eigen schuld dikke bult". Daarbij kon ik met dat gifje tonen dat ge er objectief flagrant naast zat met die zin, dus meer had ik niet nodig, vond ik.
Die is er nog steeds, het is niet omdat we van mening verschillen dat die weg zou zijn. Ik dank u trouwens dat ge dat zo post, een fijn compliment ook al was het in een negatieve post.
Op welke manier is dit nu bewerkt? Dit is een stuk van meer dan twee minuten dat iemand, zonder knipwerk achteraf, filmt omdat dat in de straat voor zijn woning gebeurt. Ik heb er ook zo eentje op mijn GSM waarbij de Genkse flikken honderd meter verder bij iemand binnenvallen nadat een slotenmaker de deur openkrijgt, iemand naar buiten sleuren naar de combi en ondertussen de auto voor het huis doorzoeken! Helaas zag ik daar niets wat me stoorde van de kant van de wet dus ik doe daar verder niets mee. Ik heb het wel gefilmd omdat het gewoon gebeurde en ik dat wel leuk vond om te bekijken, ik zie geen verschil met het filmpje van hierboven buiten dat daar wel iets gebeurde wat ik niet correct vond.
Zoals ge ondertussen kunt zien op de krantensites was dit niet het enige Twitterfilmpje van politiegeweld dat ik zag. Het filmpje met de hond vond ik niet zo problematisch aangezien omstaanders daar wel met zaken aan het gooien zijn en het slachtoffer in kwestie het eerder aan de stok heeft met een agent. Daar wil ik gerust "eigen schuld dikke bult" aannemen, zonder probleem zelfs. Dat was een echt kat-en-muisspel, hier zie ik het niet.
Dat denk ik ook niet. Maar toch kan dat wel eens gebeuren, en dan moeten we daar tegen optreden, zeker als er beelden van bestaan. Dit is ook geen betoog tegen de politie in zijn geheel, zoals ge wel lijkt te laten uitschijnen in uw post., ik ben pro-popo.
De aanleiding die ervoor gezorgd heeft dat de politie intervenieert heb je niet gezien.Op welke manier is dit nu bewerkt?
En dat is waar je verkeerd bent. Je hebt geen context, je weet van toeten of blazen desondanks is uw oordeel al klaar dat dit niet correct is.ik zie geen verschil met het filmpje van hierboven buiten dat daar wel iets gebeurde wat ik niet correct vond.
Ik negeer dergelijke filmpjes. De enigste juiste plaats daarvoor is met een advocaat en een klacht. Zodanig dat het onderling kan uitgeklaard worden. Niet het zoveelste ongenuanceerde polariserende verhaal in de boekskes.Zoals ge ondertussen kunt zien op de krantensites was dit niet het enige Twitterfilmpje van politiegeweld dat ik zag. Het filmpje met de hond vond ik niet zo problematisch aangezien omstaanders daar wel met zaken aan het gooien zijn en het slachtoffer in kwestie het eerder aan de stok heeft met een agent. Daar wil ik gerust "eigen schuld dikke bult" aannemen, zonder probleem zelfs. Dat was een echt kat-en-muisspel, hier zie ik het niet.
Hij benadert dit vanuit een hoek die jij weigert te zien.Soms kan je er pal opzitten Gavin. Maar nu slaag je echt de bal volledig mis.
Je benadert dit echt vanuit de verkeerde hoek.
Ik ben het hier volmondig oneens mee.Hij benadert dit vanuit een hoek die jij weigert te zien.
Dit is gewoon overduidelijk disproportioneel politiegeweld. De context in het filmpje is méér dan genoeg om dat te zien. Al zijn die jongeren de politie al een half uur aan het 'provoceren' door wat te schelden, hoe rechtvaardigt dat slaan, schoppen en een lading pepperspray recht in het gezicht op het moment van het filmpje?
Dit soort geweld aanklagen is niet onrespectvol voor het politiekorps he. Het zijn de agenten die over de schreef gaan die hun ambt in diskrediet brengen.
Dus omdat het een moeilijke job is, mogen we fouten niet aankaarten en aanklagen? De politie heeft het monopolie op geweld, dan moeten zij zich gewoon aan de hoogste standaard houden. Dat in het heetst van de strijd fouten gemaakt worden, dat is menselijk en normaal. De context van de feiten is uiteraard belangrijk, en de fout van een enkeling mogen we niet meteen veralgemenen naar het hele ambt.Ik ben het hier volmondig oneens mee.
Ik zou graag hebben dat iedereen die deze opinie heeft. Bij al de volgende laboems of nieuwjaarsprocessie het overneemt van de politie.
En voordoet hoe het dan wel moet. En de gevolgen ervan draagt.
Lukt het hen om dit 2 jaar zonder incidenten over te nemen dan ben ik bereid om mijn opinie te veranderen.