contextbinder
Well-known member
Onderstaande heb ik hier maanden geleden voorspeld als neveneffect - niet geheel onlogisch natuurlijk - en we moeten een kat een kat noemen: er werken ook mensen in die sector die eigenlijk gewoon te traag of gewoon te slecht zijn om daar een normale kost tegenover te stellen - ik zie dat in die gevallen als een gesubsidieerde job - wat ik overigens goed vind als maatschappij, er is nu eenmaal een groep die niet echt geschikt is om te werken. Opgelet - dit is GEEN veralgemening van de sector.
www.hln.be
Door duurdere dienstencheques merkt 80% van de poetshulpen gedragsverandering bij klanten: “Ik neem geen pauze uit schrik mijn job te verliezen”
Minder uren betaald krijgen, maar wel evenveel kamers moeten poetsen. Geen pauze meer nemen uit schrik om een klant te verliezen. Dát is de nieuwe realiteit voor veel poetshulpen sinds dienstencheques duurder werden. Uit een enquête van het ACV bij bijna 1.400 Belgische huishoudhulpen blijkt dat...
- Maar liefst 80 procent zegt dat het gedrag van hun klanten veranderd is sinds de dienstencheques duurder werden.
- Hoe uit zich dat? Heel wat klanten verwachten dat er meer gepoetst wordt in dezelfde tijd (21%). Of ze willen dat je hetzelfde doet, terwijl ze minder uren betalen. Sommige poetshulpen geven ook aan dat klanten minder begrip hebben (10%) en dat ze veeleisender zijn (17%). “Vroeger was er tijd om een pauze te nemen. De klant kwam er soms zelfs bijzitten om een theetje te drinken. Nu niet meer. Ze willen álles uit die uren halen. Geen minuut mag er stilgezeten worden: er moet constant gewerkt worden”
- Waar de klanten dan naartoe gaan? Volgens de huishoudhulpen zelf beslist een deel van de klanten om zelf de dweil en emmer boven te halen. Of ze stappen over naar een ander dienstenchequebedrijf waar ze geen extra kosten moeten betalen. Er zouden ook heel wat mensen de dienstencheques afzweren en een achterpoortje zoeken. “Steeds meer klanten vragen of je niet op een ander moment een paar uur wil komen bijklussen. In het zwart dan”
Laatst bewerkt: