Kleine nieuwtjes

Ik had dat gisteren ook met dit ‘Ik eet bijna uitsluitend biologisch, maar in mijn ontlasting zaten sporen van zes schimmelbestrijdingsmiddelen en twee insecticiden’ | De Morgen https://www.demorgen.be/nieuws/ik-e...dingsmiddelen-en-twee-insecticiden~b29343436/

We zijn onszelf collectief aan het vergiftigen, en we kunnen er ons eigenlijk amper tot niet tegen beschermen. Er wordt dan altijd geklaagd over de regeltjes van Europa, maar dit soort dingen bewijzen dat we die regels heel hard nodig zijn, nog veel strenger moeten worden en veel strenger gehandhaafd moeten worden. Want laten we het aan de markt, dan gaan we er letterlijk gewoon aan.
Ik bekijk dat anders. Als die strengere regelgeving nu al niet kan gehandhaafd worden wat ben je dan met nog een extra set regels. Dat verwaterd controles nog meer.

(Voedsel)veiligheid is nodig en moet actief bewaakt en verder onderzocht worden. Er zijn zeker een hoop zaken die we in onze voeding draaien die daar beter niet zouden inzitten. En we moeten ook gewoon waakzaam zijn dat we allerhande sectoren zoals de voedingsindustrie, maar ook alles daarrrond zoals de supplementenbusiness, streng reguleren.

Maar anderzijds, ik denk dat je ergens dit soort zaken wel moet relativeren. In absolute cijfers is onze voeding wel veilig, en schandalen zoals mogelijke asbestvezels in speelzand zijn zeldzaam en die impact zou (hopelijk) wel eens vrij beperkt kunnen zijn. Uiteindelijk lijkt het me toch dat de "vooruitgang" daar positief is (ik heb hier vorige week ofzo al eens deze link gezet: https://nl.wikipedia.org/wiki/Planta-affaire), al is het perfect mogelijk dat we de dystopische kant uitgaan.

Er zijn ook gewoon zaken die lang worden stilgehouden (de Eternit-affaire rond asbest om in het thema te blijven), of die door voortschrijdend inzicht ontdekt worden wanneer het al laat is (microplastics). Heel de PFOE/PFAS problematiek zal ook wel een mengvorm van beiden zijn.
Het probleem is dat je dat eigenlijk niet kan zeggen. Je individuele appel gaat oké zijn, maar er wordt niet gemeten of gecontroleerd op basis van wat mensen effectief gecombineerd binnen krijgen. Pesticiden en schimmelbestrijders zitten overal, PFAS, zit overal. Fruit, groenten, brood, bier, water, ... en ze waaien ook gewoon binnen via de lucht, 't zit aan je schoenen, op je huisdieren, ...

Plus dan nog eens de rampzalige effecten op het ecosysteem ... In dat artikel wordt gesproken van 75% minder vliegende insecten in West-Europa op 30 jaar tijd. En ik ben niet rouwig dat er sommige insecten minder zijn, maar velen hebben we gewoon heel erg nodig. We maken onszelf en onze omgeving helemaal kapot, en we doen er quasi niets aan. We klagen dan over migranten of regeltjes, maar dat dagelijks onszelf en onze kinderen vergiftigen, dat we het milieu zodanig aan het kapotmaken zijn dat we de toekomst van onze (klein)kinderen op het spel aan het zetten zijn, daar worden dan weer de schouders voor opgehaald. Ik snap dat echt niet.

Laatst bewerkt:
As je echt zou controleren wat je allemaal opeet, drinkt en waarmee je in aanraking komt, dan ga je volgens mij verbaasd zijn dat je nog 'leeft'.
Ik denk er gewoon niet te veel over na.

Allé ik vind strenge controles net heel goed. Als deze er niet waren was het nog een gradatie x10 erger.
Maar ik ben niet naïef: In elke hap dat ik binnenslik zit iets in dat niet helemaal koosjer is. In alles wat ik aanraak zit iets in ... tsja ...

Neen dank u: Ik leef gewoon ..

Plus dan nog eens de rampzalige effecten op het ecosysteem ... In dat artikel wordt gesproken van 75% minder vliegende insecten in West-Europa op 30 jaar tijd. En ik ben niet rouwig dat er sommige insecten minder zijn, maar velen hebben we gewoon heel erg nodig. We maken onszelf en onze omgeving helemaal kapot, en we doen er quasi niets aan. We klagen dan over migranten of regeltjes, maar dat dagelijks onszelf en onze kinderen vergiftigen, dat we het milieu zodanig aan het kapotmaken zijn dat we de toekomst van onze (klein)kinderen op het spel aan het zetten zijn, daar worden dan weer de schouders voor opgehaald. Ik snap dat echt niet.
Omdat ik en jij mogen doen, roepen en brullen wat wij willen: Er kraait geen haan naar. Dat is jammer genoeg de waarheid.

Ik wil zeker mee helpen aan een betere wereld en dat doe ik ook op minieme basis. Maar ik (en jij) alleen: Wat wij doen is peanuts. Als je niemand mee krijgt helpt het ... juist ... gene enkele zak. :frown:

As je echt zou controleren wat je allemaal opeet, drinkt en waarmee je in aanraking komt, dan ga je volgens mij verbaasd zijn dat je nog 'leeft'.
Ik denk er gewoon niet te veel over na.

Allé ik vind strenge controles net heel goed. Als deze er niet waren was het nog een gradatie x10 erger.
Maar ik ben niet naïef: In elke hap dat ik binnenslik zit iets in dat niet helemaal koosjer is. In alles wat ik aanraak zit iets in ... tsja ...

Neen dank u: Ik leef gewoon ..

Omdat ik en jij mogen doen, roepen en brullen wat wij willen: Er kraait geen haan naar. Dat is jammer genoeg de waarheid.

Ik wil zeker mee helpen aan een betere wereld en dat doe ik ook op minieme basis. Maar ik (en jij) alleen: Wat wij doen is peanuts. Als je niemand mee krijgt helpt het ... juist ... gene enkele zak. :frown:
Maar als iedereen zo redeneert, dan gebeurt er zeker niets hé. We kunnen inderdaad niet veel doen, want zelfs al eet je volledig biologisch krijg je de vuiligheid toch nog binnen en in je huis. Maar we hebben wel een stem, hoe klein ook. Maar we gebruiken die blijkbaar liever om te klagen over mensen die een beetje anders zijn dan ons, over regeltjes, over ...

Het probleem is dat je dat eigenlijk niet kan zeggen. Je individuele appel gaat oké zijn, maar er wordt niet gemeten of gecontroleerd op basis van wat mensen effectief gecombineerd binnen krijgen. Pesticiden en schimmelbestrijders zitten overal, PFAS, zit overal. Fruit, groenten, brood, bier, water, ... en ze waaien ook gewoon binnen via de lucht, 't zit aan je schoenen, op je huisdieren, ...
Het is mogelijk een modeldieet te testen op allerhande stoffen. Complicatie zit natuurlijk in ons complexe metabolisme (is wat je meet relevant) en de verschillende detectietechnieken die nodig zijn. Ik weet niet of er zo veel studies zijn eerlijk gezegd.

Het is meestal nu wel mogelijk om vrij zeker te zijn dat potentiële inname onder toxicologische limieten ligt, maar zoals je zegt zijn er verschillende pathways die niet worden/kunnen gekwantificeerd. Ik denk dan aan onderzoek van enkele jaren terug (waar VELT voor iets tussenzat) dat sporen van een groot aantal pesticiden terugvond in de slaapkamer van mensen, meer als je op de "gezonde" buiten woonde.

Maar "helicopteroverzicht", het is deels de prijs die we betalen voor onze moderne maatschappij, een maatschappij waarin we volgens mij wel allemaal langer en gezonder leven dan voorgaande generaties. Wat niet betekent dat het niet nog veel beter kan natuurlijk.
De groene beweging bestaat maar/al (naar voorkeur) sinds de jaren '60. Op sommige vlakken gaat het effectief al beter dan in de grauwe jaren '80 denk ik. Dat onze prioriteiten als maatschappij niet liggen waar ze objectief gezien beter zouden liggen is een feit, maar ook hier zou ik niet alles zwartgallig bekijken.

Maar als iedereen zo redeneert, dan gebeurt er zeker niets hé. We kunnen inderdaad niet veel doen, want zelfs al eet je volledig biologisch krijg je de vuiligheid toch nog binnen en in je huis. Maar we hebben wel een stem, hoe klein ook. Maar we gebruiken die blijkbaar liever om te klagen over mensen die een beetje anders zijn dan ons, over regeltjes, over ...
Geld, het is vooral een geldkwestie geworden.

We willen groener rijden.
We willen gezonder eten.
We willen onze energie proper ontginnen.
We willen allemaal in een gezonde omgeving opgroeien.

Maar het groene alternatief kost direct heel wat meer.
Een elektrische auto is fors duurder dan een benzine/diesel.
Bio-food is vaak duurder.
Alles moet elektrisch, maar de capaciteit moet omhoog. Dat kost handenvol geld. Dat geld halen ze wederom bij ons (= stijgende energierekening).
Ik kan bij m'n energieleverancier kiezen voor een 100% groene stroom contract. Het kost wel meer en m'n huishoudtoestellen gaan plots niet properder draaien.

Ik ben nochtans een natuurmens en het verhaal van een mooie wereld met focus op het klimaat, natuur en onze gezondheid vind ik helemaal top.
Maar ze zijn me helemaal verloren toen bleek dat het alternatief vele malen duurder was. Voor velen is het (bijna) onmogelijk haalbaar om die kosten te blijven maken (de wereld is ruimer dan het BG-publiek).
Het is een economie op zich geworden. Wanneer de persoon in't straat genoeg centen voor het groene alternatief wil neerleggen, dan pas is men bereid een groen alternatief te produceren en aan te bieden.
De focus ligt op eraan verdienen, niet op het doel zelf (groener, properder, gezonder...).
En dat stoort mij.

Geld, het is vooral een geldkwestie geworden.

We willen groener rijden.
We willen gezonder eten.
We willen onze energie proper ontginnen.
We willen allemaal in een gezonde omgeving opgroeien.

Maar het groene alternatief kost direct heel wat meer.
Een elektrische auto is fors duurder dan een benzine/diesel.
Bio-food is vaak duurder.
Alles moet elektrisch, maar de capaciteit moet omhoog. Dat kost handenvol geld. Dat geld halen ze wederom bij ons (= stijgende energierekening).
Ik kan bij m'n energieleverancier kiezen voor een 100% groene stroom contract. Het kost wel meer en m'n huishoudtoestellen gaan plots niet properder draaien.

Ik ben nochtans een natuurmens en het verhaal van een mooie wereld met focus op het klimaat, natuur en onze gezondheid vind ik helemaal top.
Maar ze zijn me helemaal verloren toen bleek dat het alternatief vele malen duurder was. Voor velen is het (bijna) onmogelijk haalbaar om die kosten te blijven maken (de wereld is ruimer dan het BG-publiek).
Het is een economie op zich geworden. Wanneer de persoon in't straat genoeg centen voor het groene alternatief wil neerleggen, dan pas is men bereid een groen alternatief te produceren en aan te bieden.
De focus ligt op eraan verdienen, niet op het doel zelf (groener, properder, gezonder...).
En dat stoort mij.
Het is juist daarmee dat ik zo hard voorstander ben van "de vervuiler betaalt".

Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan in veel gevallen. Maar zeer veel zaken hebben gewoon externaliteiten als kosten voor de maatschappij. In een ideaal model zou je perfect weten hoe groot deze externaliteiten zijn en deze kost als belasting opleggen aan deze producten. In de praktijk natuurlijk een heel stuk moeilijker.

Maar "helicopteroverzicht", het is deels de prijs die we betalen voor onze moderne maatschappij, een maatschappij waarin we volgens mij wel allemaal langer en gezonder leven dan voorgaande generaties. Wat niet betekent dat het niet nog veel beter kan natuurlijk.

Ik durf dat toch te betwijfelen eigenlijk, ik vermoed dat dat minstens sterk genuanceerd moet worden. We hebben veel te danken aan de blijvende vooruitgang in de medische sector, maar zijn en leven we echt gezonder dan onze ouders? Zullen onze kinderen gezonder zijn dan wij? Ik vermoed dat het vooral anders zal zijn, en dat veel van het vergif dat we nu binnenkrijgen, vooral ons op langere termijn parten zal spelen.

Het probleem is dat je dat eigenlijk niet kan zeggen. Je individuele appel gaat oké zijn, maar er wordt niet gemeten of gecontroleerd op basis van wat mensen effectief gecombineerd binnen krijgen.
Jawel hoor. Die hoeveelheden zijn in verhouding met hoeveel je er zou eten per dag en wat je nog voor andere zaken zal eten die ook die pesticiden bevat.
Op vlak van voedselveiligheid wordt er effectief veel gecontroleerd in de EU en hebben we heel strenge regels.

Compleet van het padje daar in Nederland.

36% belasting op ongerealiseerde meerwaarde.

Als je dacht dat de aankomende belasting in België al een ramp was doen ze er in Nederland nu nog een schepje bovenop met box 3 2028.

Gisteren werden de Victoires de la Musique uitgereikt in Parijs. Het Franse equivalent van de MIA’s.

De prijs voor Nummer van het Jaar ging naar een Belgische artieste: Héléna Bailly.

Wat doet Hongarije eigenlijk nog in de EU? Smijt die er toch uit, dan trekken de bedrijven misschien ook niet meer massaal naar daar.

We zijn precies terug in de tijd aan het gaan, met extremisten die elkaar bekampen. Na de jaren 30 vergelijking (in de VS) kunnen we hier straks spreken van de jaren 80.

Wat doet Hongarije eigenlijk nog in de EU? Smijt die er toch uit, dan trekken de bedrijven misschien ook niet meer massaal naar daar.

Met wat geluk is het binnenkort gedaan met Orban (al zal Magyar het nog zwaar hebben met de beschadigingscampagne tegen zijn persoon)…

Hopelijk zijn we binnen een paar maanden na de volgende verkiezingen daar van die Orban af.

pfff, zo mogen ze mij ook verbannen hoor.... viespeuk tot en met en mag als straf voor de rest van zijn leven op een mooi landgoed wonen. Allez, ik snap wel dat ze hem niet in een arbeidershuis steken, maar ge kunt het nu ook niet echt een straf noemen.

Met wat geluk is het binnenkort gedaan met Orban (al zal Magyar het nog zwaar hebben met de beschadigingscampagne tegen zijn persoon)…
Ik hoop van wel maar vrees van niet, Trump kan en zal vermoedelijk de uitslag bepalen. Mogelijkheden zat om dat quasi af te dwingen. Hongarije is een makkelijke prooi.

Laatst bewerkt:

We zijn precies terug in de tijd aan het gaan, met extremisten die elkaar bekampen. Na de jaren 30 vergelijking (in de VS) kunnen we hier straks spreken van de jaren 80.
30 pagina's hier over mannen en Soundos ... terwijl een lynchpartij gewoon een faits divers is ... :cry2:

Terug
Bovenaan