Kleine nieuwtjes

Voor de miljoen Vlamingen die werken in Brussel? Voor de Vlaamse kant van de Brusselse rand die massaal naar Brussel gaan voor te winkelen en voor vrijetijdsbesteding? Voor het feit dat Brussel zowel de hoofdstad van België als van Vlaanderen is? Voor de Nederlandstaligen in Brussel zelf?
Ik ben van mening dat zelfs wanneer er maar 5 Walen in heel Antwerpen zouden werken, zij in de overheidsinstituten en in cruciale sectoren (zorg, politie) in het Frans moeten geholpen kunnen worden. Dat is voor mij een vereiste voor heel België, dus zéker voor Brussel dat niet alleen als symbool onze hoofdstad is, maar ook als arbeids- en vrijetijdscentrum.
Dit is echt te gek voor woorden.. Wat is het nut daarvan? Dat is toch geldverkwisting? Hoe efficiënt is dat allemaal?

Dit is echt te gek voor woorden.. Wat is het nut daarvan? Dat is toch geldverkwisting? Hoe efficiënt is dat allemaal?
Waarom zou het hebben van tweetalig personeel geldverkwisting of inefficiëntie betekenen?

Het nut is dat cruciale dienstverlening voor heel de Belgische bevolking toegankelijk is in beide landstalen. Voor uw hulpdiensten kan dat nut letterlijk mensenlevens betekenen. Waarom zou zoiets te gek voor woorden zijn?

Laatst bewerkt:
Het is nu ook geen moeite om officiële documenten in beide (of alle drie) landstalen te hebben op een gemeentehuis he. En personeel aanwerven dat op zijn minst de 2 grootste landstalen spreekt, is zelfs in de privé vaak een vereiste.
De wegpolitie heeft zelfs documenten bij in tientallen talen, maar voor een gemeente zouden twee talen al te veel zijn?

Maar allez :laugh:

Joke Schauvliege (CD&V) kandidaat-rechter bij Grondwettelijk Hof

Ook gelezen en eens ferm met mijn ogen gerold. Ze is natuurlijk wel juriste en heeft nog lang als advocaat gewerkt ... maar na die haar brokkenparcours als minister doet dat toch weer echt geen goed aan het vertrouwen in het grondwettelijk hof.

Waarom zou het hebben van tweetalig personeel geldverkwisting of inefficiëntie betekenen?

Het nut is dat cruciale dienstverlening voor heel de Belgische bevolking toegankelijk is in beide landstalen. Voor uw hulpdiensten kan dat nut letterlijk mensenlevens betekenen. Waarom zou zoiets te gek voor woorden zijn?
Omdat je dan gigantisch veel taalpremies moet betalen :unsure:

Het is nu ook geen moeite om officiële documenten in beide (of alle drie) landstalen te hebben op een gemeentehuis he. En personeel aanwerven dat op zijn minst de 2 grootste landstalen spreekt, is zelfs in de privé vaak een vereiste.
De wegpolitie heeft zelfs documenten bij in tientallen talen, maar voor een gemeente zouden twee talen al te veel zijn?

Een papiereke in meerdere talen beschikbaar stellen kost idd niks, maar ooit al gehoord van de gemeenschappen? Hoeveel geld dat er elk jaar in die putten verdwijnt naar een hoop overbodige postjes, daar kan je al serieus wat papierekes voor afprinten.
Om van die 8 man die in de Oostkantons en dan nog een eigen parlement moet hebben omdat ze Duits spreken nog maar te zwijgen.

En in Brussel moet de zeteltjes ook evenredig verdeeld worden tussen Nederlandstalige en Franstalige partijen, want ahja BRUSSEL IS TWEETALIG.
Wat.een.gedrocht.

Omdat je dan gigantisch veel taalpremies moet betalen :unsure:

😌

Ik heb op de unief nu ook al 3 jaar Duits - talenvakken zijn onderdeel van de economische opleidingen - en buiten wat gepalaver over "Wachstum" en presentatietjes over Duitse bedrijven à la Miele, Allianz, etc zou ik begot niet weten hoe ik een simpele basic uitleg moet doen tegen een Duitser. Omdat het mij niks maar dan ook niks interesseert? Waarschijnlijk.
Eigenlijk vertel je hier dat je je broek zit te verslijten in ons (zeer zwaar gesubsidieerde) onderwijs. Dus jij verspilt hier mijn belastingsgeld?
Een papiereke in meerdere talen beschikbaar stellen kost idd niks, maar ooit al gehoord van de gemeenschappen? Hoeveel geld dat er elk jaar in die putten verdwijnt naar een hoop overbodige postjes, daar kan je al serieus wat papierekes voor afprinten.
Om van die 8 man die in de Oostkantons en dan nog een eigen parlement moet hebben omdat ze Duits spreken nog maar te zwijgen.
En nu kom je klagen over hoe anderen ook belastingsgeld verspillen?

Ik zou zeggen, vergeet zeker niet om af en toe ook eens in eigen boezem te kijken hè. Misschien moet je zelf ook eens een aantal jaar een financiële bijdrage leveren aan het systeem voor je hier zo hoog van de toren komt blazen?

En in Brussel moet de zeteltjes ook evenredig verdeeld worden tussen Nederlandstalige en Franstalige partijen, want ahja BRUSSEL IS TWEETALIG.
Wat.een.gedrocht.

😌
In Brussel het Nederlands vergeten gaat niet echt veel uitsparen op vlak van de gemeenschappen lijkt mij, lijkt mij dat de grote meerkost daar niet aan het Nederlands ligt.

Eigenlijk vertel je hier dat je je broek zit te verslijten in ons (zeer zwaar gesubsidieerde) onderwijs. Dus jij verspilt hier mijn belastingsgeld?

Ik zou zeggen, vergeet zeker niet om af en toe ook eens in eigen boezem te kijken hè. Misschien moet je zelf ook eens een aantal jaar een financiële bijdrage leveren aan het systeem voor je hier zo hoog van de toren komt blazen?
Da's toch 100 % op de man en 0 % op de inhoud van zijn posts? :unsure:
Wat je zegt ontkracht toch niets van zijn post, het enige wat je probeert te doen is de poster in deskrediet brengen.

Dus dat ik na 9 studiepunten (van de 180 in de bachelor handelsingenieur) zakelijk en economisch Duits niet even vlot Duits kan als de gemiddelde taal- en letterkundige beschouwt gij als "m'n broek slijten"?
Bravo, u heeft precies uw broek niet al te veel gesleten op school met zo'n redenatie.

Dus de inefficiënte staatsstructuur aanklagen mag enkel als je effectief al jaren werkt? Moet ik mij verontschuldigen dat ik studeer en niet direct op m'n 18e - diplomaloos - ben gaan werken?
Sorry als ik het vraag, maar ben je misschien een beetje gefrustreerd omdat je zelf nooit student hebt mogen of kunnen zijn of dat die tijd al veel te lang geleden is? 🤡

In Brussel het Nederlands vergeten gaat niet echt veel uitsparen op vlak van de gemeenschappen lijkt mij, lijkt mij dat de grote meerkost daar niet aan het Nederlands ligt.

De Vlaamse gemeenschap en het Vlaamse gewest is idd al enkele decennia samengevoegd, dus op vlak van parlementariërs ed. ga je niet veel kunnen besparen. Maar in het BHG is er nog altijd wel een soort van pariteit met hoeveel verkozen Nederlandstalig en Franstalig moeten zijn.
Ook zal je wrs nog een hele hoop instanties hebben die instaan voor het Nederlandstalig onderwijs, etc.

Ik denk dat we zouden kunnen verschieten hoeveel geld dat eigenlijk in de finaliteit opslorpt. Brussel alleen is natuurlijk verre van het enige probleem, maar het kadert wel hoe onze hele staatsstructuur een slokop en op alle vlakken een draak is.

Laatst bewerkt:
Dus dat ik na 9 studiepunten (van de 180 in de bachelor handelsingenieur) zakelijk en economisch Duits niet even vlot Duits kan als de gemiddelde taal- en letterkundige beschouwt gij als "m'n broek slijten"?
Bravo, u heeft precies uw broek niet al te veel gesleten op school met zo'n redenatie
Ja, maar wat is het nu? Kun je een taal wel leren op school, of niet? Want eerst is het niet, maar nu blijkt dat je het gewoon niet even vlot kunt als een gemiddelde taal- en letterkundige en was het niét je broek slijten. Maar eerst was onderwijs niet de manier, en zwaar overschat.
En dat gaat wel over het onderwerp, want het ging over les krijgen in de landstalen, wat jij nutteloos vond.

PS: je jonge leeftijd is geen verwezenlijking.

Ja, maar wat is het nu? Kun je een taal wel leren op school, of niet? Want eerst is het niet, maar nu blijkt dat je het gewoon niet even vlot kunt als een gemiddelde taal- en letterkundige en was het niét je broek slijten. Maar eerst was onderwijs niet de manier, en zwaar overschat.
En dat gaat wel over het onderwerp, want het ging over les krijgen in de landstalen, wat jij nutteloos vond.

PS: je jonge leeftijd is geen verwezenlijking.

Ik heb gezegd dat mensen een taal pas kunnen leren als ze dat ook daadwerkelijk willen leren en daarin voldoende ondergedompeld worden.
Iemand die taal- en letterkunde Duits + *insert andere taal* (of gewoon uit eigen kracht een taalcursus volgt) gaat studeren kan je qua motivatie toch absoluut niet vergelijken met iemand die in het lager onderwijs en middelbaar Frans (of Nederlands) MOET leren omdat ze 50 km verder par hasard een andere taal spreken. En qua intensiteit al helemaal niet met iemand die 9 studiepunten verspreid over 3 academiejaren van die taal krijgt.

Meertaligheid is één van de grootste troeven die mensen imo kunnen hebben, en ik ben blij dat ik dat van thuis uit mee heb gekregen. Maar veronderstellen dat je het probleem van de zeer gebrekkige tweetaligheid kan oplossen door in het verplichte onderwijs enkele jaartjes enkele uurtjes per week extra Frans of Nederlands te geven, dat gaat toch niet lukken denk ik. En tegenwoordig al helemaal niet meer omdat het Engels is al wat de klok slaagt.

PS: ik ga netflixen, dus see ya later alligator.

Redenering.

En kunnen we de discussie een beetje inhoudelijk houden? :)

Nee, niet als jij hier leugens gaat verkondigen.

Bestaat dus wél. En meer zelfs:

Ze mogen allebei, maar Van Dale kent aan redenatie een ongunstigere gevoelswaarde toe. Redenering is dan veel neutraler.

Het was zelfs nog correcter in context!

Kom, verontschuldigen.

Terug
Bovenaan