Kleine nieuwtjes

Allé, het volgende in "de Saga Brussel". Een Albanese maffiabaas die internationaal geseind stond blijkt al 17 (!!!) jaar in Brussel te wonen (in Sint Joost). En 't zijn dan nog eens Italiaanse speurders die hem op het spoor zijn gekomen.

Ik heb er geen probleem mee dat gewone mensen mij in Brussel aanspreken in het Frans en zelfs niet dat ze geen Nederlands spreken. Maar Brussel is wel de hoofdstad van heel België dus ik verwacht wel dat officiële instanties beide talen (en eigenlijk alle drie) spreken.

Mijn punt was alleen dat in een discussie, met iemand die twijfelachtig staat tov immigratie en immigranten, het misschien niet effectief is om je punt proberen over te brengen door te vergelijken met een stad die manu militari is veroverd geweest door een gelijkaardige bevolkingsgroep. (cfr DVL zn great replacement theoriëen bv)

Dat was gewoon het eerste voorbeeld dat in mij opkwam. Kan ik er aan doen dat je bij elk woord of vergelijking moet oppassen dat je extreemrechts niet op de gevoelige teentjes trapt.

Omvolking... Je bedoelt die extreemrechtste theorie die al meegaat van bij de nazi's, maar eigenlijk geen enkele feitelijke grond heeft en sociologisch amper te verdedigen valt? Klinkt wel goed en populistisch, en daarom slaat het nog altijd aan. Een beetje als horoscopen. Maar enige waarde heeft het niet. Of we dan wakker moeten schieten daarover...

Blabla, ik denk dat je zelf heel goed begrijpt in welke context Mathias dat woord gebruikt (hint: en het heeft niets te maken met driesje & co z'n waanideeën en hallucinaties). Feit is dat de Brusselse bevolking drastisch is veranderd de voorbije decennia, multicultureler geworden, en dat dit het Nederlands heeft weggevaagd ten voordele van het Frans.
Tot spijt van wie het benijdt. 🥳

Blabla, ik denk dat je zelf heel goed begrijpt in welke context Mathias dat woord gebruikt (hint: en het heeft niets te maken met driesje & co z'n waanideeën en hallucinaties). Feit is dat de Brusselse bevolking drastisch is veranderd de voorbije decennia, multicultureler geworden, en dat dit het Nederlands heeft weggevaagd ten voordele van het Frans.
Tot spijt van wie het benijdt. 🥳

Moet je wel kunnen. Je schrijft "feit is" en haalt dan allemaal zaken aan die geen feit zijn.
Daarnaast weet jij beter wat Mathias55 bedoelt dan ik? Terwijl hij het wel letterlijk over omvolking en Vlaams Belang heeft... Misschien moet hij dan geen pseudowetenschappelijke extreemrechtse propagandapraat gebruiken om zijn punt te maken, als hij niet wil dat het daarover gaat.

Brussel is tweetalig. Het Nederlands is niet weggevaagd ten voordele van het Frans. Wat mensen in de praktijk en in het dagelijkse leven gebruiken, is een privézaak. De enige tweetaligheid van Brussel slaat op de instanties, en die blijven tweetalig. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. De multiculturaliteit van Brussel is ook iets wat al heel lang een feit is. En een veranderende bevolkingssamenstelling is al eeuwen en eeuwen een feit. En dat het Nederlands daar nog altijd bestaat als officiële taal is ook een feit.

Brussel is tweetalig. Het Nederlands is niet weggevaagd ten voordele van het Frans. Wat mensen in de praktijk en in het dagelijkse leven gebruiken, is een privézaak. De enige tweetaligheid van Brussel slaat op de instanties, en die blijven tweetalig. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. De multiculturaliteit van Brussel is ook iets wat al heel lang een feit is. En een veranderende bevolkingssamenstelling is al eeuwen en eeuwen een feit. En dat het Nederlands daar nog altijd bestaat als officiële taal is ook een feit.

😂

Brussel wordt kunstmatig tweetalig gehouden enkel en alleen omdat dit landje institutioneel een draak is.

Zijn we terug in het Jack Thompson tijdperk? :laugh:

Vind het grappig wanneer ze op het nieuws zeggen: "hij is een gamer". Precies alsof dat zo'n enorm uitzonderlijke aandoening is. 😂
Welke jongen (of meisje) tussen de 12 en pakt 25 jaar gamet er eigenlijk nooit, al is het maar eens sporadisch fifa spelen op de playstation?

Boomers don't get it, maar zwaaien dan wel met "het maakt mensen agressief". Ja Wolfgang, wij steken tenminste geen mensen in de gasovens. 🙄

😂

Brussel wordt kunstmatig tweetalig gehouden omdat dit landje institutioneel een draak is, niet omdat de stad inherent tweetalig zijn.
Dit getuigt gewoon van een gebrek aan geschiedkundige kennis.
Het wordt niet zozeer kunstmatig tweetalig gehouden. Het is kunstmatig tweetalig gemaakt. Dat is nooit anders geweest. Het is niet alsof het vroeger "echt" tweetalig was en nu alleen nog institutioneel. Brussel is een smeltkroes, maar het tweetalige statuut van BHG heeft niets te maken met de inwoners of "de stad inherent".

Vind het grappig wanneer ze op het nieuws zeggen: "hij is een gamer". Precies alsof dat zo'n enorm uitzonderlijke aandoening is. 😂
Welke jongen tussen de 12 en pakt 25 jaar gamet er eigenlijk nooit, al is het maar eens sporadisch fifa spelen op de playstation?

Boomers don't get it
Diezelfde artikels en ditzelfde commentaar was er bij GTA3, bij Marilyn Manson, bij The Matrix... Dit is niet iets van deze tijd. Dat is precies wat de posts zeggen waarop je reageert: We vliegen terug naar 20-30 jaar geleden toen zulke dingen ook al gezegd werden. Tegen de mensen die jij boomers noemt.

Dit getuigt gewoon van een gebrek aan geschiedkundige kennis.
Het wordt niet zozeer kunstmatig tweetalig gehouden. Het is kunstmatig tweetalig gemaakt. Dat is nooit anders geweest. Het is niet alsof het vroeger "echt" tweetalig was en nu alleen nog institutioneel. Brussel is een smeltkroes, maar het tweetalige statuut van BHG heeft niets te maken met de inwoners of "de stad inherent".

Ik snap niet wat je eigenlijk wilt aantonen. Ik heb nergens gezegd dat het nooit tweetalig was. Vroeger was Brussel wel degelijk echt tweetalig in de zin dat het Nederlands/verbasterde Nederlands (Brussels) naast het Frans werd gesproken.

Door immigratie en het uitsterven van de 'oude Brusseleirs' is het aantal mensen dat met het Nederlands opgroeit en dat thuis spreekt een (heel) kleine minderheid geworden. Mijn vraag was of je anno 2021 dan niet iets meer realpolitik moet bedrijven en eindelijk inziet dat de stad niet tweetalig meer is en dat de instituten kunstmatig tweetalig houden gewoon weggesmeten geld is. De Nederlandstaligen die in Brussel wonen zullen hoogstwaarschijnlijk grotendeels ook vlot Frans kunnen (en zoniet moet dat voor hen maar een triestig sociaal leven zijn daar), dus daarvoor moet je het al niet meer laten.
En dat emotionele sentiment van "BRUSSEL MOET EN ZAL VOOR EEUWIG EN ALTIJD TWEETALIG ZIJN", oh please. 🥱

C'était au temps où Bruxelles rêvait.

Diezelfde artikels en ditzelfde commentaar was er bij GTA3, bij Marilyn Manson, bij The Matrix... Dit is niet iets van deze tijd. Dat is precies wat de posts zeggen waarop je reageert: We vliegen terug naar 20-30 jaar geleden toen zulke dingen ook al gezegd werden. Tegen de mensen die jij boomers noemt.

Boomer is a state of mind, not an age.

Ik snap niet wat je eigenlijk wilt aantonen. Ik heb nergens gezegd dat het nooit tweetalig was. Vroeger was Brussel wel degelijk echt tweetalig in de zin dat het Nederlands/verbasterde Nederlands (Brussels) naast het Frans werd gesproken.

Door immigratie en het uitsterven van de 'oude Brusseleirs' is het aantal mensen dat met het Nederlands opgroeit en dat thuis spreekt een (heel) kleine minderheid geworden. Mijn vraag was of je anno 2021 dan niet iets meer realpolitik moet bedrijven en eindelijk inziet dat de stad niet tweetalig meer is en dat de instituten tweetalig houden gewoon weggesmeten geld is. De Nederlandstaligen in Brussel zullen hoogstwaarschijnlijk grotendeels ook vlot Frans kunnen (en zoniet moet dat voor hen maar een triestig sociaal leven zijn daar), dus daarvoor moet je het al niet meer laten.
En dat emotionele sentiment van "BRUSSEL MOET EN ZAL VOOR EEUWIG EN ALTIJD TWEETALIG ZIJN", oh please. 🥱

De tweetaligheid van Brussel is nooit praktisch geweest, en nooit van hun inwoners afhankelijk. Is altijd alleen geweest over de instituten. Er wordt dan nu ook niet gezegd dat Brusselaars voor altijd en eeuwig tweetalig moeten zijn, of dat daar praktisch Nederlands gesproken moet worden op straat. Dat wordt alleen gevraagd van de instituten.

Jij probeert er iets van te maken dat "we" kunstmatig willen eisen dat er op straat ook Nederlands gesproken wordt, en boos zijn omdat een bepaalde winkelier geen Nederlands spreekt. Kan zijn dat er zo mensen zijn, maar dat is niet waar de tweetaligheid van Brussel over gaat, dus dat is een rare eis.

De tweetaligheid van Brussel is nooit praktisch geweest, en nooit van hun inwoners afhankelijk. Is altijd alleen geweest over de instituten. Er wordt dan nu ook niet gezegd dat Brusselaars voor altijd en eeuwig tweetalig moeten zijn, of dat daar praktisch Nederlands gesproken moet worden op straat. Dat wordt alleen gevraagd van de instituten.

Jij probeert er iets van te maken dat "we" kunstmatig willen eisen dat er op straat ook Nederlands gesproken wordt, en boos zijn omdat een bepaalde winkelier geen Nederlands spreekt. Kan zijn dat er zo mensen zijn, maar dat is niet waar de tweetaligheid van Brussel over gaat, dus dat is een rare eis.
Nee, maar vroeger had Brussel vanuit de inwoners zelf een tweetaliger karakter, veel meer dan de andere Vlaamse/Brabantse steden waar de basse classe Nederlands sprak en alleen de hogere klasse Frans. Na de omvorming tot de federale staat is Brussel dan tweetalig gebleven omdat de beide talen er nog heel actief werden gesproken en geen van beide kanten 'zijn' mensen wilde overlaten aan de verdomde Frans- of Nederlandstaligen. In het geval dat er nog veel van de beide 'groepen' wonen ben ik er perfect mee akkoord dat de instituten tweetalig moeten zijn. Maar nu zien we dat Brussel bijna voor de volledigheid Franstalig is en dan vraag ik mij af of het niet eens tijd wordt dat ze gaan inzien dat het Nederlands in de Brusselse instituten amper nog meerwaarde heeft. Voor wie moet dan nog? Voor die 7 man (die daarnaast ook goed Frans kan) en de Vlamingen die Brussel komen ontdekken en anders zouden verloren lopen als ze het straatbordje niet meer in het Nederlands kunnen lezen?

Nee, maar vroeger had Brussel vanuit de inwoners zelf een tweetaliger karakter, veel meer dan de andere Vlaamse/Brabantse steden waar de basse classe Nederlands sprak en alleen de hogere klasse Frans. Na de omvorming tot de federale staat is Brussel dan tweetalig gebleven omdat de beide talen er nog heel actief werden gesproken en geen van beide kanten 'zijn' mensen wilde overlaten aan de verdomde Frans- of Nederlandstaligen. In het geval dat er nog veel van de beide 'groepen' wonen ben ik er perfect mee akkoord dat de instituten tweetalig moeten zijn. Maar nu zien we dat Brussel bijna voor de volledigheid Franstalig is en dan vraag ik mij af of het niet eens tijd wordt dat ze gaan inzien dat het Nederlands in de Brusselse instituten amper nog meerwaarde heeft. Voor wie moet dan nog? Voor die 7 man (die daarnaast ook goed Frans kan) en de Vlamingen die Brussel komen ontdekken en anders zouden verloren lopen als ze het straatbordje niet meer in het Nederlands kunnen lezen?
Voor de miljoen Vlamingen die werken in Brussel? Voor de Vlaamse kant van de Brusselse rand die massaal naar Brussel gaan voor te winkelen en voor vrijetijdsbesteding? Voor het feit dat Brussel zowel de hoofdstad van België als van Vlaanderen is? Voor de Nederlandstaligen in Brussel zelf?

Als je het vanop een afstand bekijkt pleit je er hier voor dat iemand in een onoogelijk klein gebied niet door de politie in zijn eigen taal kan worden geholpen, ook al ligt dit gebied binnen een zone waar die taal wordt gesproken, binnen een land waar het de meerderheidstaal is, en is er nog altijd een minderheid aanwezig die die taal spreekt.

Ik vind het persoonlijk nogal absurd.

Voor de miljoen Vlamingen die werken in Brussel? Voor de Vlaamse kant van de Brusselse rand die massaal naar Brussel gaan voor te winkelen en voor vrijetijdsbesteding? Voor het feit dat Brussel zowel de hoofdstad van België als van Vlaanderen is? Voor de Nederlandstaligen in Brussel zelf?
Voor de Vlamingen die anders verlopen lopen in Brussel dus.

Als er plots ineens tienduizenden Walen gaan werken in de Antwerpse haven, moet dan ook alles in het Frans aangeboden worden?

Welke jongen (of meisje) tussen de 12 en pakt 25 jaar gamet er eigenlijk nooit, al is het maar eens sporadisch fifa spelen op de playstation?

Boomers don't get it, maar zwaaien dan wel met "het maakt mensen agressief". Ja Wolfgang, wij steken tenminste geen mensen in de gasovens. 🙄
Idd, even relevant als het feit dat die gast een rijbewijs heeft of boeken in de bibliotheek uitleende. Triestige media.

Als er plots ineens tienduizenden Walen gaan werken in de Antwerpse haven, moet dan ook alles in het Frans aangeboden worden?
Als die daar ook wonen wel, je kwam zelf af met al die evoluerende steden.

Stop trouwens eens met altijd de discussie te vervormen: het gaat hier om de politie die iemand niet kan helpen in zijn eigen taal, op tweetalig gebied, en een politicus die het probleem niet ziet.

Ik ben van mening dat zelfs wanneer er maar 5 Walen in heel Antwerpen zouden werken, zij in de overheidsinstituten en in cruciale sectoren (zorg, politie) in het Frans moeten geholpen kunnen worden. Dat is voor mij een vereiste voor heel België, dus zéker voor Brussel dat niet alleen als symbool onze hoofdstad is, maar ook als arbeids- en vrijetijdscentrum.

Laatst bewerkt:
Ik ben van mening dat zelfs wanneer er maar 5 Walen in heel Antwerpen zouden werken, zij in de officiële instituten en in cruciale sectoren (zorg, politie) in het Frans moeten geholpen kunnen worden. Dat is voor mij een vereiste voor heel België, dus zéker voor Brussel dat niet alleen als symbool onze hoofdstad is, maar ook als arbeids- en vrijetijdsplek.
Imo zou men gerust mogen verplichten dat onderwijs 2talig is, dat we al van kinds af aan zowel nederlands als frans krijgen en wanneer we afstuderen ook beiden onder de knie hebben. Wat ik nu wel jammer vind als ik zie hoe weinig je maar de andere landstaal onderwezen krijgt en hoe ik zie hoe laag mijn eigen kennis maar is van het frans.

Imo zou men gerust mogen verplichten dat onderwijs 2talig is, dat we al van kinds af aan zowel nederlands als frans krijgen en wanneer we afstuderen ook beiden onder de knie hebben. Wat ik nu wel jammer vind als ik zie hoe weinig je maar de andere landstaal onderwezen krijgt en hoe ik zie hoe laag mijn eigen kennis maar is van het frans.
Je kan natuurlijk maar zoveel in het lager/middelbaar. Ik ben van de rand en ik heb Frans gehad van mijn 8 jaar, dat is dus 10 jaar redelijk wat uren per week Frans. Zonder veel praktijk is dat natuurlijk enkel maar genoeg voor een basis. Als je nu in de plaats BSO ofzo doet, dan is dat natuurlijk al een pak minder.

En anderzijds heb je dan het Franstalig onderwijs waar Nederlands een keuzevak kan zijn.

Je kan natuurlijk maar zoveel in het lager/middelbaar. Ik ben van de rand en ik heb Frans gehad van mijn 8 jaar, dat is dus 10 jaar redelijk wat uren per week Frans. Zonder veel praktijk is dat natuurlijk enkel maar genoeg voor een basis. Als je nu in de plaats BSO ofzo doet, dan is dat natuurlijk al een pak minder.

En anderzijds heb je dan het Franstalig onderwijs waar Nederlands een keuzevak kan zijn.
Ja dat is effectief wel zo. Maar ik vraag me af of we toch niet wat meer nadruk moeten leggen op kennis frans/nederlands door desnoods wat andere zaken te schrappen. Nu heb ik toch de indruk dat men wat de neus optrekt van de andere landstaal en zich beperkt tot het noodzakelijke.

Door immigratie en het uitsterven van de 'oude Brusseleirs' is het aantal mensen dat met het Nederlands opgroeit en dat thuis spreekt een (heel) kleine minderheid geworden. Mijn vraag was of je anno 2021 dan niet iets meer realpolitik moet bedrijven en eindelijk inziet dat de stad niet tweetalig meer is en dat de instituten kunstmatig tweetalig houden gewoon weggesmeten geld is. De Nederlandstaligen die in Brussel wonen zullen hoogstwaarschijnlijk grotendeels ook vlot Frans kunnen (en zoniet moet dat voor hen maar een triestig sociaal leven zijn daar), dus daarvoor moet je het al niet meer laten.

C'était au temps où Bruxelles rêvait.

Boomer is a state of mind, not an age.
Ik woon nu al enkele jaren in Brussel, heb in mijn middelbaar altijd moderne talen gehad, maar mijn Frans is nog altijd nogal erbarmelijk. Ik heb dat sinds mijn verhuis naar Brussel nooit dagelijks gesproken. en dat hoor je duidelijk. Eind 2019 mijn sleutelbeen gebroken door een fietsongeval onderweg naar het werk. De dokter kon wel Nederlands, maar de assistenten/verplegers niet. Sindsdien weet ik dat een sleutelbeen clavicule in het Frans is.

Gelukkig is Zuid-Brussel ondertussen ingenomen door alle eurocraten en praten we allemaal (gebroken) Engels 😅

Ik denk toch dat je de impact van school op het kunnen van een taal serieus overschat.
Voor een taal "onder de knie te hebben" ga je wel wat meer inspanning moeten leveren dan u elke week 2 uurtjes naar de Franse les te slepen, ook al ga je het al vanaf de kleurschool of 1e studiejaar geven ipv het 5e studiejaar.
Een taal leer je alleen maar goed als je het zelf echt wil en er gedurende lange tijd in ondergedompeld wordt.
Waarom verstaat de gemiddelde 16-jarige al redelijk goed Engels? Omdat ze het zo goed aangeleerd krijgen op school? Nee, omdat alle films, series, songs, social media, whatever in het Engels zijn.
Ik heb op de unief nu ook al 3 jaar Duits - talenvakken zijn onderdeel van de economische opleidingen - en buiten wat gepalaver over "Wachstum" en presentatietjes over Duitse bedrijven à la Miele, Allianz, etc zou ik begot niet weten hoe ik een simpele basic uitleg moet doen tegen een Duitser. Omdat het mij niks maar dan ook niks interesseert? Waarschijnlijk.

Volgens mij kan je die evolutie niet meer omkeren of vertragen. In een geglobaliseerde wereld boeit Engels meer dan ooit en dan boeit zo'n ambetant taaltje leren op school voor de meesten ook niet meer.

Terug
Bovenaan