Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zeker wanneer een van de partners in TaaS nl. Trafiroad geleid wordt door iemand die in het verleden werd verdacht van corruptie, fraude met overheidsopdrachten, valsheid in geschrifte, oplichting en lidmaatschap van een criminele organisatie maar zijn proces dan netjes heeft afgekocht.Infeite is er IMO principieel toch iets verkeerd met dat als overheid uit te besteden aan een privéfirma. Hangt ook samen met de "doe maar wat" politiek die je krijgt door dat soort zaken aan de gemeenten over te laten.
Het artikel spreekt over Meise. In het centrum van Meise zelf kan ik me geen trajectcontrole voor de geest halen, maar goed ik kom er weinig, maar deelgemeente Wolvertem is voor velen zowat de (hoera lintbebouwing!) poort naar de A12. Op zich vind ik die trajectcontrole daar ook niet problematisch, of toch niet waar ik die ken. Als half de provincie je dorpsstraten gebruikt om op een snelweg te raken is dat misschien ook wel nodig voor de veiligheid.Principieel heb ik geen probleem met trajectcontroles op voorwaarde dat ze bedoeld zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen. Er zijn wegen waar men steevast het gaspedaal stevig induwt en ver boven het toegelaten maximum rijdt. Of wegen die extra risicovol zijn door de verkeersmix van voetgangers, auto's, fietsers en vrachtwagens. Het gaat echter de verkeerde kant uit wanneer trajectcontroles vooral als verdienmodel worden uitgerold, dat gaat zijn maatschappelijk nut voorbij.
Ze integraal afschaffen is echter het kind met het badwater weggooien. Ik denk dat het wel genoeg bewezen is dat we niet mogen vertrouwen op het vermogen van elke automobilist om zich aan de voorgeschreven verkeersregels te houden en in risicostraten mogen ze zeker mensen op de bon zwieren die hun gaspedaal te hard induwen.
Ik heb zelf een paar jaar op de Merchtemsesteenweg in Wolvertem gewoond, ongeveer halverwege waar die trajectcontrole zich nu bevindt. Het is effectief deze trajectcontrole die nu in het nieuws komt.Het artikel spreekt over Meise. In het centrum van Meise zelf kan ik me geen trajectcontrole voor de geest halen, maar goed ik kom er weinig, maar deelgemeente Wolvertem is voor velen zowat de (hoera lintbebouwing!) poort naar de A12. Op zich vind ik die trajectcontrole daar ook niet problematisch, of toch niet waar ik die ken. Als half de provincie je dorpsstraten gebruikt om op een snelweg te raken is dat misschien ook wel nodig voor de veiligheid.
Maar hou dat toch gewoon zelf in handen als overheid.
Maar hou dat toch gewoon zelf in handen als overheid.
Zeker wanneer een van de partners in TaaS nl. Trafiroad geleid wordt door iemand die in het verleden werd verdacht van corruptie, fraude met overheidsopdrachten, valsheid in geschrifte, oplichting en lidmaatschap van een criminele organisatie maar zijn proces dan netjes heeft afgekocht.
Zo iemand die dan mogelijk tot zoveel gevoelige data toegang heeft.
Dan heb ik het er nog veel moeilijker mee.
Ook weer zoiets typisch waarbij men het er wil doorduwen en zegt dat het allemaal wel wettelijk is. En nu wordt men met de neus op de feiten gedrukt....
Maar een andere vereiste is dat de overtreding moet worden vastgesteld door een ‘toestel dat volledig gefinancierd is door de lokale overheid’. De vraag is of het TaaS-systeem daaraan voldoet. Het gaat om onrechtstreekse financiering: TaaS schiet voor en wordt daarna in principe terugbetaald door de lokale overheden. Om in regel te zijn, staat in de contracten dat er gewerkt wordt met een gemeenschappelijke rekening waarop de boetebedragen binnenkomen en waarop TaaS een volmacht heeft.
Het is professor bestuursrecht David D’Hooghe (KU Leuven) ‘niet duidelijk of dit systeem beantwoordt aan die vereiste’, zei hij eerder in deze krant. ‘Als de private partner het commerciële risico draagt dat er te weinig overtredingen zijn om de investering terug te verdienen, lijkt dit niet te wijzen op een volledige financiering door de overheid.’
In april en november stelde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) dat de TaaS-regeling wel conform het decreet is. ‘Het kan worden beschouwd als investeren in handhavingsapparatuur door het lokaal bestuur zelf. Het is aan de lokale besturen om te oordelen of ze het op deze of een andere manier willen doen. Er is geen juridisch beletsel.’
...
Dit. Overal waar die trajectcontroles in samenspraak met een officieuze crimineel gezet zijn, zou élke boete illegaal verklaard moeten worden, en de burgemeester/schepenen tevens een stevige reprimande en straf. Gaat nooit gebeuren natuurlijk.
En neen, ik heb nog nooit een boete van een trajectcontrole gehad tot dusver.
Ik snap uw frustratie.
Maar uiteindelijk don’t hate the player, hate the game. Je kan toch moeilijk een ondernemer verwijten dat hij een opportuniteit grijpt?
Het zijn de lokale overheden en de partners die hem het bestaan geven. Als men een duidelijk beleid voert en niet meegaat in het opbod en de uitverkoop onder het mom van veiligheid dan heeft hij ook geen business case.
Die camera’s plaatsen en uitbaten is niet gratis, natuurlijk wel men daar ROI, het is per slot van rekening geen VZW. Dat men lokaal geen middelen heeft, of niet voor deze materie alvast, daar kan de koning van de wegwijzer niet aan doen.
Die private publieke samenwerkingen zijn eigenlijk krankzinnig. Meise heeft bv een contract met TaaS dat er tussen 2024 en 2031 omgerekend 186 000 boetes moeten uitgeschreven worden. Indien niet gehaald moet de gemeente bijpassen. Dat heeft niets meer met verkeersveiligheid te maken.![]()
Rechter vernietigt boete van trajectcontrole, minister De Ridder laat vonnis onderzoeken | VRT NWS Nieuws
De politierechtbank van Vilvoorde heeft een boete van 53 euro, van een trajectcontrole in Meise, ongeldig verklaard. De rechter kwam tot dat oordeel omdat niet alleen de gemeente, maar ook een privébedrijf het meettoestel financiert. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA)...www.vrt.be
Zeer goed nieuws dat dit eens eindelijk onderzocht gaat worden.
Trajectcontroles heb ik geen probleem mee, wel als een private partner betrokken is. Verkeersboetes als een winstmodel is schandalig.
In ons dorp heeft de gemeente ook enkele trajectcontroles geplaatst. Prima. Echter zijn 2 van die straten NA het plaatsen van de trajectcontrole aangepast zodat enkele verkeersremmende maatregelen plots weg waren. Zijn banen waar je vroeger perfect 70 mocht en nu 50. Het is wel bijzonder moeilijk om het verwijderen van die verkeersremmende inrichtingen niet te beschouwen als gedaan om lekker veel mensen te flitsen.
Dat van dat haten is dan ook een figuurlijke uitdrukking natuurlijkIk "haat" die man niet. Officieuze crimineel lijkt mij een moreel perfect legitieme beschrijving voor iemand die een proces afkoopt, een mogelijkheid die ik gisteren nog zou schrappen als ik morgen minister van Justitie zou worden.
Die lokale overheden die met hem in zee gaan, is een reden om niet meer op die politici te stemmen.
Als Genk het zelf kan (en dat is niet beledigend bedoeld) dan kunnen andere steden/gemeenten het ook zelf, desnoods in samenwerkingsverbanden, en moet men niet in zee gaan met officieuze criminelen die dan nog eens meer dan de helft van de boetebedragen opeisen.
Bedrijven mogen/moeten gerust winst maken, dit (verkeersveiligheid) is echter iets waar men géén winst op dient te maken, al helemaal niet wanneer men veiligheidsmaatregelen weghaalt om meer opbrengst te genereren uit de trajectcontroles.
En nogmaals: géén persoonlijk belang, nog nooit een boete van een trajectcontrole gehad (hout afkloppen).

Dat van dat haten is dan ook een figuurlijke uitdrukking natuurlijk
De beschrijving is wat ze is natuurlijk. De man heeft zijn straf afgekocht, wederom als het kan ligt dat niet aan hem maar aan het systeem. Het lijkt me ook niet de bedoeling dat je crimineel voor het leven bent.
Je zit je straf uit, of je koopt ze af, en daarmee lijkt me dat je boete doet. En als men juridisch u niks meer in de weg legt en je houdt u daarna aan de regels, dan lijkt er mij ook niks mis te zijn.
Het probleem, als die er nog is, ligt dan niet bij de keizer maar bij ons juridisch apparaat.
Dat je lokale overheden wil afrekenen om toch met hem in zee te gaan snap ik volledig. Dat is een legitieme insteek.
Ik denk niet dat de uitspraak "als Genk het kan" opgaat in deze. Alles aan die trajectcontroles kost gewoon geld. Geld dat ook voor andere doelen ingezet kan worden.
Samenwerkingsverbanden lijken me ook moeilijk te zijn gezien de controles op gemeentegrond gebeuren, dus dat een gemeente gaat bijleggen voor controles op ander grondgebied lijkt me wat vreemd.
In zee gaan met een private firma is dan een legitieme keuze. Maar de afspraken die je met die firma maakt is iets totaal anders.
Het probleem ligt in feite daar. Men laat zich rollen door vrij hoge vaste omzet die de camera's moeten draaien, die camera's moeten dus renderen.
Op die manier ga je dus situaties moeten creëren die minder secundair afremmend zijn. Zodat overtredingen iets makkelijker gemaakt kunnen worden.
Het gaat nog altijd over veiligheid, alleen op een vrij ranzige manier afgedwongen.
Het beste is dat hij tijdens het filibusteren in de Kamer een gemeenteraad van Kortrijk heeft "bijgewoond" via Teams, en daar dus een zitpenning voor ontvangen heeft, terwijl hij de hele gemeenteraad lang aan het woord was in de kamercommissie. Triest figuur, nul introspectie. Enkele weken geleden naast Koen Geens in De Zevende Dag heb ik er mij ook aan zitten ergeren, en Bertrand een week of twee nadien was van hetzelfde laken een pak.
Toch grappig hoe Quickenborne z'n best blijft doen om zich te profileren als zinvol oppositielid, 't is bijna triest, voor een voormalig minister van Justitie die "luchtgitaar speelde" tegen een politiecombi en nog een resem andere flaters, is hij plots wél begaan metde rechten van zijn rijke, frauderende vriendjes,sorry, "onze" privacy.
Het beste is dat hij tijdens het filibusteren in de Kamer een gemeenteraad van Kortrijk heeft "bijgewoond" via Teams, en daar dus een zitpenning voor ontvangen heeft, terwijl hij de hele gemeenteraad lang aan het woord was in de kamercommissie. Triest figuur, nul introspectie. M
Nieuwsbrief Wouter Verschelden 13/11. Q zelf ontkent het trouwens ook niet: “Dat was een digitale meeting, vooral een presentatie van Fluvius en de meeste info ken ik al," zo was de uitleg.Van waar heb je die info?
Indien zo dan moet er toch eens paal en perk aan gesteld worden. Sorry maar met wat ben je dan eigenlijk bezig…