Kleine nieuwtjes

Aanslag op politie in Schaarbeek
Bijna exact 3 jaar nadat agent Thomas Monjoie om het leven werd gebracht in Schaarbeek.

Hoe kom je specifiek tot die conclusie? Hier in Polen zie je niets anders dan dat soort appartementsgebouwen uit de jaren 70/80. Wij wonen zelfs in zo'n wijk (in een moderner appartementencomplex) zonder problemen.

Ik ken Polen alleen van Warschau maar ergens schrik er daarom niet zo van.
Maar zulke blokken zijn echt wel het typische toonbeeld van armoede en een inkleuring van een sociaal wonen uit een andere eeuw.
Misserie trekt nu eenmaal miserie aan, en waarom u verplaatsen als het ook vlakbij kan om criminele feiten te plegen.

Ook hoe Petersbos is opgebouwd is perfect om allemaal schimmige zaken uit te voere. Het is alsof men het er speciaal voor gebouwd heeft. De korpschef zijn bedoeling om heel die boite daar op uit kuisen heeft nog niet veel effect gehad.

Hoe kom je specifiek tot die conclusie? Hier in Polen zie je niets anders dan dat soort appartementsgebouwen uit de jaren 70/80. Wij wonen zelfs in zo'n wijk (in een moderner appartementencomplex) zonder problemen.
Welke verschillen zijn er nog tussen polen en belgie of frankrijk?
Kan het mogelijk aan de homogeniteit in de bevolking/geloof liggen? Of miss dat de 4e laagste werkloosheidscijfers van europa er iets mee te maken hebben? Een gerecht dat nog iets van werk verzet? Minder migratie?

Welke verschillen zijn er nog tussen polen en belgie of frankrijk?
Kan het mogelijk aan de homogeniteit in de bevolking/geloof liggen? Of miss dat de 4e laagste werkloosheidscijfers van europa er iets mee te maken hebben? Een gerecht dat nog iets van werk verzet? Minder migratie?
Ik denk vooral dat onze staatsstructuur met Brussel als verwend nest in de scheiding tussen Vlaanderen en Wallonie ons veel kwetsbaarder maakt voor de kwalijke gevolgen van migratie, of voor politieke partijen die opportunistich op migratie inspelen om groot te worden of blijven.

Men verwees hier naar justitie, en dat klopt deels. We hebben wel scheiding der machten, maar de politiek moet nog steeds de middelen vrijmaken zodat straffen kunnen uitgevoerd worden, of om justitie vlot te laten functioneren. Dat is een federale bevoegdheid, dus dit zou een belangrijk programmapunt moeten zijn bij verkiezingen. Maar wat zien we? We zijn onze hoofdstad aan het weggeven terwijl we in Vlaanderen onze stem laten bepalen door verkiezingsshows waarin men voor de zoveelste keer abortus of euthanasie oprakelt om over te palaveren. Tjah, de helft van de belgen is dommer dan het gemiddelde zeker?

Komt daarbij dan nog de taalbarriere, zodat weinig mensen in Vlaanderen nog iets volgen van wat er in Brussel of Wallonie gebeurt. In de Franstalige pers was bvb het samusocial schandaal ooit een groot topic, sommige vlamingen zouden het bij die term in Keulen horen donderen.

Een tweede manier is dat we al wie in Vlaanderen rood of groen stemt mee verantwoordelijk stellen voor wat hun zusterpartijen PS en Ecolo in Brussel uitspoken. Puur daarvoor al zullen die mijn stem nooit ofte nimmer krijgen. Meer mensen zouden zo moeten denken als we binnen 1 of 2 generaties nog van een hoofdstad willen spreken ipv een enclave.

Laatst bewerkt:

Gezien de gestegen agressie tegen hulpverleners zou ik als brandweerman toch ook niet geneigd zijn om in het Brusselse te gaan werken. Als ambulancier evenmin.

Die tijd is voorbij. Ik ken er twee die "verplicht" in Brussel moesten starten, maar nu is het vooral zelf (met hulp natuurlijk) een zone zoeken om te starten. Als er plek is in de zone waar je woont, kan je daar gewoon beginnen zonder ooit Brussel te hebben gezien.
Klopt, en zelfs in mijn landelijke PZ is het tegenwoordig erg moeilijk om de vacatures op te vullen.

Ik heb het nooit erg gevonden om in de hoofdstad te werken, moest ik dichterbij wonen deed ik het waarschijnlijk nog steeds, maar 200km + woon-werk per dag heb je het na een aantal jaren wel mee gehad. Je verliest gewoon enorm veel tijd en kosten.

Ik zie vergeleken met pakweg 15 jaar geleden wel een groot verschil in aantrekkelijkheid van de job t.o.v. andere sectoren. En de jonge generatie legt de prioriteiten anders, die zijn niet meer zo happig op onregelmatige uren presteren of overuren waar je meer dan de helft van aan de belastingen afdraagt. En wie langer meedraait moet goed kunnen relativeren, want als de negativiteit van de job de bovenhand neemt dan stop je er na enkele jaren mee (zo zijn er ook steeds meer collega’s)

Klopt, en zelfs in mijn landelijke PZ is het tegenwoordig erg moeilijk om de vacatures op te vullen.

Ik heb het nooit erg gevonden om in de hoofdstad te werken, moest ik dichterbij wonen deed ik het waarschijnlijk nog steeds, maar 200km + woon-werk per dag heb je het na een aantal jaren wel mee gehad. Je verliest gewoon enorm veel tijd en kosten.

Ik zie vergeleken met pakweg 15 jaar geleden wel een groot verschil in aantrekkelijkheid van de job t.o.v. andere sectoren. En de jonge generatie legt de prioriteiten anders, die zijn niet meer zo happig op onregelmatige uren presteren of overuren waar je meer dan de helft van aan de belastingen afdraagt. En wie langer meedraait moet goed kunnen relativeren, want als de negativiteit van de job de bovenhand neemt dan stop je er na enkele jaren mee (zo zijn er ook steeds meer collega’s)
Het probleem in de nieuwe rekrutering van de politie is dat men met laureaten werkt. Men moet eerst slagen voor enkele selectieproeven, hierna kan men met hun laureaat rechtstreeks solliciteren bij de politiezone en/of dienst van de Federale Politie.

Dit zorgt ervoor dat je in de selectiecommissie uiteindelijk personen moet accepteren voor ze nog maar aan de opleiding zijn gestart. Het probleem is als er dan "gebreken" worden vastgesteld tijdens de opleiding, is het praktisch onmogelijk voor de politiezone/dienst om het contract te verbreken....

Vroeger was het tijdens de opleiding kon je toegang krijgen tot een (beperkte) lijst van mobiliteit, meestal de zones welke tekorten hadden. Indien je dan niet op die lijst een zone had gevonden, dan werd je standaard afgedeeld naar de diensten met de grootste tekorten, wat dus grotendeels Brussel betekende. Nu met deze mobiliteit had je meestal al wat info van hoe de persoon was op school of in zijn praktijkstages.

In 2010 had je nog een ander systeem (genaamd 3Bis), als je tekende voor een deficitaire zone (meestal een Brusselse), dan startte je in prioriteit aan de opleiding, maar ging je rechtstreeks naar die zone. Zo ben ik gestart.

En ik kan bevestigen dat de jongere generatie minder en minder gemotiveerd is. Beschikbaarheid kennen er velen niet meer. Daarnaast is het gemakkelijke van een flexi-job en of bijberoep veel toegankelijker gemaakt, waardoor het interessanter is om ff te gaan opdienen in de weekends in de horeca, dan ordediensten te doen bij de politie.

of overuren waar je meer dan de helft van aan de belastingen afdraagt.

Het probleem in discussies zoals deze is altijd de onwetendheid van mensen, die dan jongere hun denkwijze en keuzes beïnvloeden.
Dien ouwe flik zegt dat ik hier voor elk overuur maar 40% loon krijg, dus het zal zo wel zijn.

Een betere vraag is wat maakt het voor mensen nog interessant om bij de politie te gaan werken.
Veel van de leuke en voldoening gevende zaken van de job zijn al niet meer zo prominent aanwezig. Dat is vooral ook een reden.

Laatst bewerkt:
@MrKend54l Dan moet ik dat eerste voordelige overuur in mijn carrière toch nog zien. We zitten in een apart statuut. Zeker geen slecht statuut, maar heeft zijn nadelen zoals hierboven aangehaald. Ik heb vroeger massa’s overuren gepresteerd, maar tegenwoordig is het gewoon voordeliger om eens een extra dag thuis te zijn om op mijn kinderen te letten, ipv opvang te betalen. Als ik wil bijverdienen ga ik beter flexibel jobben want daar heb ik netto een stuk meer aan over dan aan een overuur. En dat weegt enorm op de gehele politie.

Maar ik ben akkoord dat de hoofdreden om de job te doen dit niet moet zijn. Anders deed ik het zelf natuurlijk ook niet meer.

Sociale woontorens waren in de jaren '70 een goedkope en efficiënte manier om snel veel gezinnen en arbeiders te huisvesten. In de decennia die volgden werden de (kleine) appartementen steeds vaker ingenomen door alleenstaanden, bejaarden en gezinnen met een uitkering. Van de 4000 inwoners in Peterbos heeft amper 13% een inkomen uit arbeid. Dat is gewoon vragen om problemen.

Sociale huisvesting is tegenwoordig meer dan alleen gebouwen. Ze omvat ook de woonomgeving en de samenstelling van de bevolking. Een wijk als Peterbos moet uit haar isolement worden gehaald. Nu is het een eiland geworden waar sociale controle ontbreekt. De voorzieningen die er ooit waren, zijn vrijwel allemaal verdwenen. De openbare ruimte is sterk verloederd.

In Amsterdam heeft men een deel van de Bijlmer gesloopt en vervangen door 40% sociale huurwoningen, 40% middenhuur en 20% koopwoningen. Veel hoogbouw werd laagbouw. Kleine appartementen werden ingeruild voor ruimere eengezinswoningen. Bewoners raakten meer betrokken bij de buurt. De leefbaarheid en veiligheid verbeterde flink.

Laatst bewerkt:

Sorry, efkes HLN-niveau hoor.
Maar die woordvoerder die efkes pleit om 2 nieuwe vliegtuigen te kopen op budget van defensie...

Volgt die de politiek zo'n beetje? Want er is geen geld, daarmee dat de begroting zo'n beetje tegenvalt.

Sociale woontorens waren in de jaren '70 een goedkope en efficiënte manier om snel veel gezinnen en arbeiders te huisvesten. In de decennia die volgden werden de (kleine) appartementen steeds vaker ingenomen door alleenstaanden, bejaarden en gezinnen met een uitkering. Van de 4000 inwoners in Peterbos heeft amper 13% een inkomen uit arbeid. Dat is gewoon vragen om problemen.

Sociale huisvesting is tegenwoordig meer dan alleen gebouwen. Ze omvat ook de woonomgeving en de samenstelling van de bevolking. Een wijk als Peterbos moet uit haar isolement worden gehaald. Nu is het een eiland geworden waar sociale controle ontbreekt. De voorzieningen die er ooit waren, zijn vrijwel allemaal verdwenen. De openbare ruimte is sterk verloederd.

In Amsterdam heeft men een deel van de Bijlmer gesloopt en vervangen door 40% sociale huurwoningen, 40% middenhuur en 20% koopwoningen. Veel hoogbouw werd laagbouw. Kleine appartementen werden ingeruild voor ruimere eengezinswoningen. Bewoners raakten meer betrokken bij de buurt. De leefbaarheid en veiligheid verbeterde flink.
Allemaal mooi enzo maar als je geen nagel voor aan je gat te krabben hebt bij wijze van spreken als brusselse regering dan doe je er ook gewoon niets aan he.

Sorry, efkes HLN-niveau hoor.
Maar die woordvoerder die efkes pleit om 2 nieuwe vliegtuigen te kopen op budget van defensie...

Volgt die de politiek zo'n beetje? Want er is geen geld, daarmee dat de begroting zo'n beetje tegenvalt.

Zo vreemd vind ik dat niet? Als je je politieke leiders niet tijdig ter plaatse kan krijgen voor internationale bijeenkomsten, heeft dat ook een "kost".
Zelfs al koop je 2 vliegtuigjes van € 50 miljoen euro (realistische prijs voor een zakenvliegtuig (?)) dan zal dat op lange termijn niet je begroting maken of kraken, want dat is een uitgave die je slechts elke X aantal jaar doet en niet recurrent?

Zo vreemd vind ik dat niet? Als je je politieke leiders niet tijdig ter plaatse kan krijgen voor internationale bijeenkomsten, heeft dat ook een "kost".
Zelfs al koop je 2 vliegtuigjes van € 50 miljoen euro (realistische prijs voor een zakenvliegtuig (?)) dan zal dat op lange termijn niet je begroting maken of kraken, want dat is een uitgave die je slechts elke X aantal jaar doet en niet recurrent?
Waarom niet gewoon een lijnvlucht? De data van dergelijke bijeenkomsten liggen lang van te voren vast, dus boeken lijkt me geen issue...,

aantal redenen dat ik kan bedenken:
- veiligheid van de persoon
- lange inchecktijden vermijden
- flexibiliteit naar vertrekuur als er een vergadering uitloopt
- gevoelige data moet niet door de scanner
- gevoelige data kan niet gestolen worden vanuit bagage/overhead compartiment.

En ik kan bevestigen dat de jongere generatie minder en minder gemotiveerd is. Beschikbaarheid kennen er velen niet meer. Daarnaast is het gemakkelijke van een flexi-job en of bijberoep veel toegankelijker gemaakt, waardoor het interessanter is om ff te gaan opdienen in de weekends in de horeca, dan ordediensten te doen bij de politie.
Dat is dan toch ook wel een negatief en onbedoeld gevolg van heel die flexijob-vergissing uiteindelijk. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat taken die noodzakelijk en nuttig zijn voor de maatschappij lijden onder goedkoop ergens gaan opdienen of afwassen.

De motivatie...gohja, ik was altijd in de veronderstelling dat bij de politie gaan financieel niet zo'n slechte zet was, zeker voor mensen zonder bachelor of master. Ik dacht ook dat in Brussel er wel opties waren om beter betaald te worden, bv. tweetaligheidspremie. Ik ken zelf enkele agenten in Brussel en die leken het daar toch niet zo slecht te hebben. Zover ik weet heb je door wat infeite ploegenarbeid met wisselende ploegen wel na X jaar geen geen bioritme, wat zich ook wel moet wreken op je gezondheid. Natuurlijk wel moeilijk op te lossen vermits politie geen 9-5 is.

Dat is momenteel reeds een probleem, eind vorige maand stond dit in de krant:
Volgens de Europese corruptiewaakond Greco zijn de deontologische regels bij de Belgische politie ontoereikend. In een rapport van enkele jaren geleden gaf de instantie het voorbeeld dat ze “op de hoogte werd gebracht van een geval van een vechtpartij tussen politieagenten”. De reden? “Een verlenging van de diensturen die de uitvoering van een nevenactiviteit in de weg stonden.”

Als een politie-agent in die mate meer interesse heeft in een flexijob dan:
  • is het basisloon van een agent mogelijks onvoldoende? Dacht dat men die recent opgetrokken had? (vorige regering?)
  • is een flexijob ook gewoon té interessant, desondanks blijft men dit uitbreiden.

Terug
Bovenaan