Kleine nieuwtjes

Verder op de suikertax, daar is het grootste probleem als je dit invoert, dat dit hoog genoeg moet zijn om een sturend effect te kunnen bekomen.

Dat er geen effect is, spreekt wetenschappelijk onderzoek duidelijk tegen. Maar again, daar is ook de boodschap dat de tax hoog genoeg moet zijn om een gedragswijziging te bekomen
Zoals ik dus al schreef, mensen treffen in hun koopkracht.

En dat staat dan ook weer haaks op het begrotingstekort aanpakken want als je effectief gedrag grondig gaat sturen dan riskeer je minder inkomsten te hebben, inclusief allerlei tweede- en derde-orde-effecten. We leven hier in België, veel mensen wonen op minder dan een uur van een grens. Maak frisdrank, alcohol en tabak duur genoeg en plots loont het nog harder om net over de grens je koffer te gaan volduwen of je via allerlei andere circuits te bevoorraden. Minder inkomsten (of failliet) voor Belgische winkels, meer mensen die thuis gaan drinken ipv in horeca, nog minder inkomsten voor overheid, meer werklozen, enzovoort. Je ziet dat nu al heel goed bij sigaretten, naar schatting een derde van de in België opgerookte sigaretten zijn ofwel illegaal of niet in België gekocht.

Je zou dan evengoed mensen om de zoveel tijd naar een meetbureau kunnen sturen waar men een huidplooimeeting of iets dergelijks uitvoert om je dan op basis van een referentie percentage effectief op vet te belasten. En om het nog wat Belgischer te maken met een vaste ondergrens zoals bij het capaciteitstarief zodat iedereen toch moet betalen.

Al gezien hoe groot die drones zijn??

Wat ik vreemd vind is dat net hetzelfde zich vorig jaar heeft voorgedaan in de VS en UK. Maandenlang vlogen er drones rond luchthavens en gevoelige (militaire) sites. Geen enkele keer hebben ze een drone kunnen pakken, stoppen of neerhalen. Ze hebben ook nooit kunnen achterhalen vanwaar ze vandaan kwamen?

Geheime Chinees/Russische technologie?

Het heeft wel allemaal een serieus tinfoilhat gehalte. Lijkt inderdaad om een groot iets maar is het effectief bevestigd dat dit "de drone" is? Waarom geeft een ultra geheime drone evenveel licht als een kerstboom?

Is gefilmd vanuit de luchtverkeerstoren.

Ook daar ben ik niet zeker van? Als ik het goed interpreteer lijkt mij dat de zuidkant van Terminal B, de toren staat aan de andere kant.

Dat gezegd zijnde, tijd voor een apart topic zeker :D

Het heeft wel allemaal een serieus tinfoilhat gehalte. Lijkt inderdaad om een groot iets maar is het effectief bevestigd dat dit "de drone" is? Waarom geeft een ultra geheime drone evenveel licht als een kerstboom?

Ook daar ben ik niet zeker van? Als ik het goed interpreteer lijkt mij dat de zuidkant van Terminal B, de toren staat aan de andere kant.

Dat gezegd zijnde, tijd voor een apart topic zeker :D
Wie zegt dat het een geheime drone is? Voor Florennes of Kleine Brogel zou ik daar nog mee willen meegaan dat je wilt bespioneren en dus niet gezien worden. Op Zaventem of Luik is het puur provocatie en intimidatie en dan wil je op de eerste plaats gezien worden.

Ik vraag me af moest er ooit een datalek ontstaan waardoor een hacker vanop afstand kan inloggen op miljoenen telefoons en erin slaagt miljoenen bankrekeningen te plunderen.

In theorie is dat mogelijk (via je netwerk verbinding). In praktijk zéér onwaarschijnlijk maar je weet nooit . Als je hoort over het zoveelste datalek en tevens over China die ... dan spookt die gedachte soms wel eens door mijn hoofd.

Gaan banken dan ook gewoon zeggen: Ja pech mensen, dat is jullie verantwoordelijkheid.

Laatst bewerkt:
Hoe een drugsbende uit Marseille de controle overnam in Peterbos:

Echt erg.

Lemmensplein: Het gaat inmiddels al om de derde schietpartij deze week.

Slapend meisje (11) raakt gewond bij schietpartij in Anderlecht: “Meerdere kogelinslagen in het venster van de woning”

Aan de Zuidlaan nog geen maand geleden
“Ik hoorde de knallen en zag iemand op straat liggen”: bewoners van Zuidlaan in Brussel vrezen voor hun veiligheid na derde schietincident
En het is niet met prutspistooltjes, maar gewoon met de kalasjnikov:
“Dit is echt onleefbaar geworden. Bij de vorige schietpartij hielden ze een kalasjnikov op een meter van mij. Dat vergeet ik nooit. Ik ben nog altijd getraumatiseerd. We slapen slecht, de kinderen durven ’s avonds niet meer naar buiten.”

En pas op, nog steeds gaan er mensen zijn die je als racist gaan wegzetten als je vindt dat hier eens een "grote kuis" nodig is.
Of mensen die zeggen: "Och, ik leef al jaren in Brussel, ik ben daar super gelukkig". Wel, het is niet omdat je weet in welke straten je niet moet komen dat dat okee is. Dit is een verrotting die verergert, uitbreidt en gestopt moet worden voor de corrupte lobby van die drugshandel zo machtig en doorgedrongen is in onze justitie dat het te laat is. En we zitten blijkbaar op die grens. Het is nu of nooit. Imho heeft iedereen die blijft stemmen voor rood of groen, de architecten van het laissez-faire beleid, het verlies van onze hoofdstad op hun geweten.

Ik snap dat deze problemen voor veel Vlamingen een ver-van-mijn-bed-show is. Maar als je naar "Alloo en de wegpolitie" kijkt, en dan de situatie van Peterbos of Lemmensplein bedenkt, dan is het een zeer terechte vraag of we fiere Duncan, vlotte Abdel of zwaantje Bart snorremans niet beter een tijdje naar Brussel sturen ipv rond Gent wat mensen te beboeten waarvan een plank 10cm te ver uit de remorque steekt.
Ik snap wel dat dat andere politiezones zijn, en qua staatsstructuur bijna in een ander land, maar het is gewoon stuitend hoe absurd die situatie is.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af moest er ooit een datalek ontstaan waardoor een hacker vanop afstand kan inloggen op miljoenen telefoons en erin slaagt miljoenen bankrekeningen te plunderen.

In theorie is dat mogelijk (via je netwerk verbinding). In praktijk zéér onwaarschijnlijk maar je weet nooit . Als je hoort over het zoveelste datalek en tevens over China die ... dan spookt die gedachte soms wel eens door mijn hoofd.

Gaan banken dan ook gewoon zeggen: Ja pech mensen, dat is jullie verantwoordelijkheid.
Het artikel dat gelinkt is, is geen datalek. Click-bait titel.

En voor je hypothetische situatie, dat is zéér onwaarschijnlijk. De banken hebben hier al heel veel systemen voor om te voorkomen dat verdachte transacties zomaar kunnen gebeuren.
Naast het feit dat die dingen ook niet zomaar kunnen gehackt worden.

Ik snap dat deze problemen voor veel Vlamingen een ver-van-mijn-bed-show is. Maar als je naar "Alloo en de wegpolitie" kijkt, en dan de situatie van Peterbos of Lemmensplein bedenkt, dan is het een zeer terechte vraag of we fiere Duncan, vlotte Abdel of zwaantje Bart snorremans niet beter een tijdje naar Brussel sturen ipv rond Gent wat mensen te beboeten waarvan een plank 10cm te ver uit de remorque steekt.
Ik snap wel dat dat andere politiezones zijn, en qua staatsstructuur bijna in een ander land, maar het is gewoon stuitend hoe absurd die situatie is.

De ironie is dat het al een "vloek" is voor de politie dat waar velen dromen van een job bij de politie, de realiteit van in Brussel te moeten gaan werken, vele gemotiveerde kandidaten afschrikt. Het is inderdaad héél anders om de criminaliteit in een lokale zone elders in het land te bestrijden versus te vechten tegen de bierkaai in de hellegaten van Brussel. Daar zijn bijna 'special taskforces' nodig om quasi manu militari een aantal probleemgevallen op te kuisen, en ja, dat wordt ongetwijfeld weggezet als racisme.

De ironie is dat het al een "vloek" is voor de politie dat waar velen dromen van een job bij de politie, de realiteit van in Brussel te moeten gaan werken, vele gemotiveerde kandidaten afschrikt.
Is dat dan zo?
Het is inderdaad héél anders om de criminaliteit in een lokale zone elders in het land te bestrijden versus te vechten tegen de bierkaai in de hellegaten van Brussel. Daar zijn bijna 'special taskforces' nodig om quasi manu militari een aantal probleemgevallen op te kuisen, en ja, dat wordt ongetwijfeld weggezet als racisme.
Lijkt me dat het probleem vooral verder in de keten zit dan bij het "opkuisen".

De ironie is dat het al een "vloek" is voor de politie dat waar velen dromen van een job bij de politie, de realiteit van in Brussel te moeten gaan werken, vele gemotiveerde kandidaten afschrikt. Het is inderdaad héél anders om de criminaliteit in een lokale zone elders in het land te bestrijden versus te vechten tegen de bierkaai in de hellegaten van Brussel. Daar zijn bijna 'special taskforces' nodig om quasi manu militari een aantal probleemgevallen op te kuisen, en ja, dat wordt ongetwijfeld weggezet als racisme.
Die tijd is voorbij. Ik ken er twee die "verplicht" in Brussel moesten starten, maar nu is het vooral zelf (met hulp natuurlijk) een zone zoeken om te starten. Als er plek is in de zone waar je woont, kan je daar gewoon beginnen zonder ooit Brussel te hebben gezien.

Is dat dan zo?

Lijkt me dat het probleem vooral verder in de keten zit dan bij het "opkuisen".
Die tijd is voorbij. Ik ken er twee die "verplicht" in Brussel moesten starten, maar nu is het vooral zelf (met hulp natuurlijk) een zone zoeken om te starten. Als er plek is in de zone waar je woont, kan je daar gewoon beginnen zonder ooit Brussel te hebben gezien.

I'm getting old, moet wel toegeven dat het al van 2022 dat ik nog met een politieagente-kennis/vriendin gebabbeld heb die die problemen beschreef van verplicht in Brussel starten tenzij je zéér veel geluk had. Al klonk Turnhout nu ook niet bepaald als dé tofste zone om te werken. Maar goed, aard van de job dat je met de moeilijkere gevallen van de samenleving in aanraking komt...

Al zal de lat in Brussel nog altijd wel lager liggen...

I'm getting old, moet wel toegeven dat het al van 2022 dat ik nog met een politieagente-kennis/vriendin gebabbeld heb die die problemen beschreef van verplicht in Brussel starten tenzij je zéér veel geluk had. Al klonk Turnhout nu ook niet bepaald als dé tofste zone om te werken. Maar goed, aard van de job dat je met de moeilijkere gevallen van de samenleving in aanraking komt...

Al zal de lat in Brussel nog altijd wel lager liggen...
Er zijn er ook wel heel wat die specifiek voor moeilijkere zones gaan omdat ze de uitdaging willen aangaan en geen saaie dagen willen. Ik ken er verschillende die wonen in de zones Spoorkin en Ieper, maar zelf kiezen voor de lange rit naar Oostende omdat er daar meer gebeurt.
Eerlijk gezegd zou ik ook niet bang zijn om naar Brussel te gaan als agent, maar 2x per dag die afstand afleggen is iets dat veel mensen uit de regio tegenhoudt. Dan is een rustigere job dichterbij snel gekozen.

Het 'probleem' van in Brussel te werken is gewoon de afstand en de Brusselse ring. Al de rest is imo quatsch en ik sta in het werkveld.

Men probeert dat op te lossen door de Brusselpremie maar dat is voor mij en vele anderen nog niet waard om die afstand telkens af te leggen.

Laatst bewerkt:
Is dat daar al niet langer een verloren zaak?
Eigenlijk wel, ja.

Peterbos is een sociale hoogbouwwijk die bestaat uit 18 woonblokken. Het is op dat vlak wel vergelijkbaar met een Franse banlieue. Het is een concept dat dateert uit de jaren '70 en totaal niet meer van deze tijd is. De enige duurzame oplossing zou zijn om alles daar gewoon af te breken. Je zit daar met zowel ruimtelijke als sociale problematiek. Dat los je niet op met een renovatie v/d gebouwen.

Peterbos wordt vaak in dezelfde adem genoemd als het Lemmensplein en het Bethlehemplein (waar op 30 oktober ook weer werd geschoten). Iedereen die Brussel kent, kan makkelijk wel 15 à 20 locaties opnoemen die al decennialang bekendstaan als des quartiers chauds. Met de huidige drugsepidemie lijken de problemen zich steeds verder te verspreiden. Het zit een beetje overal tegenwoordig.

Het 'probleem' van in Brussel te werken is gewoon de afstand en de Brusselse ring. Al de rest is imo quatsch en ik sta in het werkveld.

Men probeert dat op te lossen door de Brusselpremie maar dat is voor mij en vele anderen nog niet waard om die afstand telkens af te leggen.

Het probleem is toch gewoon justitie?

Je kan als agent (of elke controle dienst) nog zo hard je best doen of gemotiveerd zijn en goed werken in een moeilijke regio.
Als justitie dan niet volgt is het gewoon werk voor niks en dweilen met de kraan open.
Dat werkt enkel maar demotiverend.

Waarom zou je het jezelf nog moeilijk maken of risico lopen? Het is niet dat je een verschil maakt hoor.. men lacht je gewoon uit

Voor het grootste deel werkt justitie in Brussel niet veel anders dan de rest van België hoor. En qua werk bij de politie in Brussel is dat ook niet veel anders, behalve dat er meer administratie wordt doorgeschoven naar de middenkaders in plaats van de inspecteurs.

Dus waarom zou je dan dagelijks een uur of langer in de auto zitten als je ook gewoon let de fiets naar het werk kan gaan

Eigenlijk wel, ja.

Peterbos is een sociale hoogbouwwijk die bestaat uit 18 woonblokken. Het is op dat vlak wel vergelijkbaar met een Franse banlieue. Het is een concept dat dateert uit de jaren '70 en totaal niet meer van deze tijd is. De enige duurzame oplossing zou zijn om alles daar gewoon af te breken. Je zit daar met zowel ruimtelijke als sociale problematiek. Dat los je niet op met een renovatie v/d gebouwen.

Peterbos wordt vaak in dezelfde adem genoemd als het Lemmensplein en het Bethlehemplein (waar op 30 oktober ook weer werd geschoten). Iedereen die Brussel kent, kan makkelijk wel 15 à 20 locaties opnoemen die al decennialang bekendstaan als des quartiers chauds. Met de huidige drugsepidemie lijken de problemen zich steeds verder te verspreiden. Het zit een beetje overal tegenwoordig.

Hoe kom je specifiek tot die conclusie? Hier in Polen zie je niets anders dan dat soort appartementsgebouwen uit de jaren 70/80. Wij wonen zelfs in zo'n wijk (in een moderner appartementencomplex) zonder problemen.

De architectuur als symbool voor armoede, het letterlijke gebouw zorgt natuurlijk niet voor bendegeweld.

Men zou aan de gebruikerskant kunnen ingrijpen zodat het verdienmodel wordt kapot gemaakt.

Terug
Bovenaan