Nineshots
Well-known member
Als ze vrij snel overlijden ja, maar door medische zorg leven ze nog lang genoeg en die kost is echt wel hoog.De meeste mensen met longkanker gaan dood dus die zouden een besparing kunnen zijn aan de maatschappij.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als ze vrij snel overlijden ja, maar door medische zorg leven ze nog lang genoeg en die kost is echt wel hoog.De meeste mensen met longkanker gaan dood dus die zouden een besparing kunnen zijn aan de maatschappij.
Zouden er hier politiekers zijn die het lef hebben en dit aandurven? Denk het niet want daar verliezen ze inkomsten mee (de medische kosten later zullen ze wel vergeten)
Maar het is niet alsof mensen die langer en gezonder leven ook niet uiteindelijk aan dure ziektes sterven, je zou zelfs kunnen zeggen dat onze gezondheidskost zo hoog is net net omdat we allemaal langer en gezonder leven. Het lijkt me niet de longkanker die rokers duurder maakt voor de gezondheidszorg maar eerder de talrijke negatieve gezondheidseffecten die op zich niet dodelijk zijn.Als ze vrij snel overlijden ja, maar door medische zorg leven ze nog lang genoeg en die kost is echt wel hoog.
Rokers sterven gemiddeld vroeger dan niet-rokers, waardoor het voor de maatschappij net goedkoper uitkomt want het bespaard in allerhande medische kosten op leeftijd (denk bv aan operaties aan de heup omdat die versleten is - zulke dingen moeten gemiddeld gezien minder uitgevoerd worden bij rokers want de kans is groter dat ze al dood zijn voordat hun heupen te hard versleten zijn), alsook een serieuze besparing op pensioenen.Als ze vrij snel overlijden ja, maar door medische zorg leven ze nog lang genoeg en die kost is echt wel hoog.
Voor alle duidelijkheid, zonder ver de diepte in te gaan :Rokers sterven gemiddeld vroeger dan niet-rokers, waardoor het voor de maatschappij net goedkoper uitkomt want het bespaard in allerhande medische kosten op leeftijd (denk bv aan operaties aan de heup omdat die versleten is - zulke dingen moeten gemiddeld gezien minder uitgevoerd worden bij rokers want de kans is groter dat ze al dood zijn voordat hun heupen te hard versleten zijn), alsook een serieuze besparing op pensioenen.
Dit is van Nederland en al enkele jaren oud maar ik veronderstel nog wel voldoende correct:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roken_(tabak)#Statistieken
"Volgens een onderzoek van PricewaterhouseCoopers (PWC) uit 2010 kosten rokers de Nederlandse maatschappij zo'n 2,4 miljard euro per jaar. Deze kosten ontstaan doordat rokers vaker ziek zijn en een lagere productiviteit hebben.[33]
Daarentegen levert de tabaksaccijns de Nederlandse schatkist ruim 2,3 miljard euro op.[34] In Nederland levert de tabaksindustrie voor circa 230 miljoen euro aan werkgelegenheid op. Rokers sterven gemiddeld 4 jaar eerder dan niet-rokers. Dit levert de samenleving een besparing op van circa 600 miljoen euro aan ziektekosten. Daarnaast bespaart de kortere levensduur van rokers nog eens circa 1,2 miljard euro per jaar aan niet-genoten AOW en pensioen. Per saldo leveren rokers de samenleving dus ca 1,5 miljard euro per jaar op.[35]"
Ik ben voorstander voor alle extra kosten mee in rekening te brengen en door de roker te laten betalen, maar gezien de accijnzen gebeurt dit al en gezien boven vermelde besparingen gebeurd het in feite al meer dan zou moeten.
Los daarvan wordt hier wel lichtjes gesproken over een mogelijk verbod voor iets dat in principe een privé zaak is. Roken in publieke ruimten mag niet, dus normaal gezien hebben omstaanders geen last van rokers. Waarom moet dat dan verboden worden? Afraden ja, want het is ongezond. Maar aub geen dingen gaan verbieden waar anderen in principe geen last van hebben
Sigarettenpeuken op de grond is misschien nog een argument maar beschouw het bovenvermelde overschot op accijnzen dan als tax die moet dienen voor de opkuis hiervan.
nee, 't is geen zero-sum, maar in tijden van zware begrotingstekorten zien ze zo'n paar miljard inkomsten niet graag verdwijnen. ook al zijn er aan die inkomsten nogal veel uitgaven gelinkt.Gedeeltelijk akkoord.
Al wil ik wel de sidenote geven dat economie niet altijd een zero-sum gegeven is. Er zijn ook heel wat externaliteiten aan roken. Zoals natuurlijk longkanker, maar ook vervuiling (sigarettenpeuken), ... Deze externaliteiten hebben ook een directe of indirecte kost voor de overheid en de maatschappij.
De Europese Commissie reageerde bezorgd op de onthullingen en kondigde meteen nieuwe richtlijnen aan voor haar personeel. Die moeten het gebruik van advertentievolgsystemen op zowel professionele als privétoestellen beperken. De Commissie heeft ook andere EU-instellingen geïnformeerd over de risico’s. De zaak werpt een schaduw op de bescherming van digitale privacy in België en roept vragen op over de controle op dataverkeer en de rol van commerciële tussenpersonen.
Jup, alcohol heeft accijnzen en frisdranken (incl. de light versies) hebben sinds een jaar of tien een suikertaks. We hebben al meer dan genoeg belastingen.sigaretten zijn nu al meer dan 15% belast hoorongeveer 80% van de kostprijs is accijns.
En toch zitten we met een gigantische financiële schuld en begrotingstekort.Jup, alcohol heeft accijnzen en frisdranken (incl. de light versies) hebben sinds een jaar of tien een suikertaks. We hebben al meer dan genoeg belastingen.
Toch wel zuur. Denk dat elk europees bedrijf die iets van digitale footprint heeft zich in 30 bochten mogen wringen hebben ivm GDPR en allerhande regels om dan te zien dat dit toch allemaal best wel eenvoudig kan omzeild worden. En blijkbaar ook nog lucratief. tussen de 24 en 60k dollar per jaar. Ze zouden mij beter geld geven voor de data die ik prijs geef.L’Echo deed dat niet alleen voor een van zijn eigen journalisten, maar ook voor minstens vijf mensen die voor de Europese Unie werken of gewerkt hebben, onder wie drie hooggeplaatste functionarissen. De prijs voor de gegevens varieert volgens L’Echo en De Tijd tussen de 24.000 en 60.000 dollar per jaar voor actuele Belgische data van tot 700.000 getraceerde toestellen per dag. Journalisten van de Franstalige krant die zich voordeden als medewerkers van een marketingbureau, verkregen echter ook een gratis dataset als “proef”.
Het nieuwsblad heeft een follow up artikel gedaan.
Smartphonegegevens van miljoenen Belgen te koop aangeboden: “Anoniem, maar makkelijk te koppelen aan een persoon”
Zou niet over een datalek gaan maar om geanonimiseerde data die eenvoudig mits wat eenvoudig puzzelwerk aan een persoon kan gelinkt worden.
Toch wel zuur. Denk dat elk europees bedrijf die iets van digitale footprint heeft zich in 30 bochten mogen wringen hebben ivm GDPR en allerhande regels om dan te zien dat dit toch allemaal best wel eenvoudig kan omzeild worden. En blijkbaar ook nog lucratief. tussen de 24 en 60k dollar per jaar. Ze zouden mij beter geld geven voor de data die ik prijs geef.
Wat mij betreft een oorlogsmisdadiger. Laten we zeggen dat zijn “legacy” in het Midden-Oosten niet meteen iets is om trots op te zijn.Dick Cheney overleden. Nog eens deze geniale biografie herlezen.
Dick Cheney
Welcome, friends, to the Rotten Library, an unforgettable collection of all that mankind swore to forget, but which we have trapped in agonizing clarity to remember always.www.rottenlibrary.net
En wat gaat de zoveelste koterijbelasting daar aan veranderen?En toch zitten we met een gigantische financiële schuld en begrotingstekort.
En toch heeft 49,3% van de volwassen in België overgewicht, en 15,9% is obees. 19% van de jongere heeft overgewicht.
9776 mensen zijn er in 2024 gestorven aan longkanker.
Dus ergens doen we toch wel iets verkeerd.
Is dat niet de doelpaal wat verplaatsen?En wat gaat de zoveelste koterijbelasting daar aan veranderen?
Ik snap ook niet waarom het begrotingstekort er opeens met de haren bijgetrokken wordt. Wat zo'n gezondheidstaks zou kunnen opbrengen is een druppel op een hete plaat. Peanuts. Dat is belastingen uitvinden om belastingen uit te vinden en een zoveelste penny wise pound foolish. In een land als België met gigantisch overheidsbeslag vind ik het absurd om te stellen dat we te weinig belastingen betalen. Het probleem zit aan de uitgavenkant, niet op wat tientallen miljoentjes hier en daar waarmee je het overheidsbeslag nog wat hoger zou kunnen duwen.Is dat niet de doelpaal wat verplaatsen?
Jij stelt dat we reeds meer dan genoeg belastingen betalen, in de context van de suikertaks. Je wordt er dan op gewezen dat zowel aan de begrotingskant als aan de effectiviteit van de suikertaks kant nog wel stappen te zetten zijn.
Niemand beweert dat dit specifieke deel dat zal oplossen. Maar jij beweert wel dat we met het huidige begrotingstekort "meer dan genoeg belastingen betalen".
Met het begrotingsgedeelte ga ik niet akkoord, maar zijn al genoeg threads die dit aanraken dus ga ik hier er niet op in.Ik snap ook niet waarom het begrotingstekort er opeens met de haren bijgetrokken wordt. Wat zo'n gezondheidstaks zou kunnen opbrengen is een druppel op een hete plaat. Peanuts. Dat is belastingen uitvinden om belastingen uit te vinden en een zoveelste penny wise pound foolish. In een land als België met gigantisch overheidsbeslag vind ik het absurd om te stellen dat we te weinig belastingen betalen. Het probleem zit aan de uitgavenkant, niet op wat tientallen miljoentjes hier en daar waarmee je het overheidsbeslag nog wat hoger zou kunnen duwen.
En "we hebben al meer dan genoeg belastingen" gaat niet enkel over de opbrengst maar ook over de hoeveelheid aan belastingen zelf. Van die genoemde goederen zitten er bij die al minstens 3x belast worden. De winkelprijs van een pakje sigaretten bestaat al voor 80% uit belastingen. Op sigaretten heb je twee soorten accijnzen en dan nog eens 21% btw. En daar wil je dan nog eens een vierde nieuwe belasting bovenop heffen? Dus ja, vandaar de term koterijbelasting.
Frisdrank en alcohol gelijkaardig verhaal. In de praktijk draait dat dan uit op een zoektocht naar centjes verpakt als een gezondheidsverhaal, waardoor je mensen nog wat gaat treffen in hun koopkracht en quasi 0.0 aan obesitas gaat doen gelijk die fameuze suikertaks die ook op producten met 0kcal zit.