Kleine nieuwtjes

Dat kunnen ze zeker.
Maar dan moeten ze wel allemaal door dezelfde deur kunnen...

D66 liet al verstaan om te kijken richting GL-PVDA.
Echter zou VVD daar geen feel voor hebben en zouden ze niet met GL-PVDA willen samenwerken.
JA21 is dan weer meer conservatief rechts ingetekend dan GL-PVDA progressief links waardoor dit voor D66 moeilijk ligt.

KIESKOMPAS-NL-2025.png

https://i.postimg.cc/W3v5C9N4/KIESKOMPAS-NL-2025.png (bron kieskompas.nl)
Iemand zal water bij de wijn moeten doen, dat zal dan weer mensen ontevreden maken, krijg je weer een andere uitslag de volgende keer.

Deze snap ik nu ook niet goed.
Zijn franse regels zoveel verschillend van de belgische?

Belgie
https://www.hln.be/binnenland/kijk-...olitie-mag-daar-nog-niet-binnengaan~afec0980/

De agenten kunnen echter niet ingrijpen. De wet verbiedt de politie om zonder specifieke toestemming een woning binnen te dringen, behalve als de politie een dief op heterdaad heeft betrapt. En dat is nu niet het geval. “We proberen de dingen via de regels te doen, volgens de wet, via de politie. Maar we zien dat dat niets uithaalt”, verzucht Alexandre.

Frankrijk
https://www.nieuwsblad.be/buitenlan...-snel-opgelost-dankzij-airpods/101408665.html
Gelukkig zaten er bij de gestolen spullen ook een paar AirPods, draadloze oortjes van het merk Apple. Die zijn namelijk uitgerust met een geolocatiesysteem.Na slechts enkele uren konden de speurders een signaal van de oortjes detecteren en dat bracht hen naar een appartement in Milhaud, ten zuiden van Nîmes.
Ter plaatse kon de politie een eerste verdachte, een 39-jarige man uit Avignon, oppakken. De man stond al bekend bij het gerecht voor diefstal en heling. Onderzoek leidde vervolgens naar Nîmes, waar de vermeende medeplichtige in een kraakpand gearresteerd werd. De 37-jarige man had de rest van de apparatuur bij zich. De twee werden voorgeleid voor de rechtbank en veroordeeld tot respectievelijk twee en drie jaar gevangenisstraf.

Alle apparatuur kon gerecupereerd worden, waardoor de opnames na een onderbreking van slechts 24 uur, hervat konden worden.

Ik denk dat men in België niet zomaar de onderzoeksrechter zal vorderen voor een huiszoeking voor 1 fiets, en dat men daar op een andere manier mee omgaat in Frankrijk. Of toch in dit individuele geval.

Wat begrijp je daar niet aan ? Wetgeving is niet dezelfde binnen Europa. En dus ook niet tussen frankrijk en België.
Net zoals er vb verschillende verkeersregels zijn of andere interpretaties van een europese verordening.

Wil je dat harmoniseren dan moet je dit vanuit europa opstellen en niet lokaal laten omzetten.

Wat begrijp je daar niet aan ? Wetgeving is niet dezelfde binnen Europa. En dus ook niet tussen frankrijk en België.
Net zoals er vb verschillende verkeersregels zijn of andere interpretaties van een europese verordening.

Wil je dat harmoniseren dan moet je dit vanuit europa opstellen en niet lokaal laten omzetten.
Dat de wetgeving andere nuances zal hebben akkoord maar ik kijk toch met verbazing hoe snel dit afgehandeld werd door de politie, de rechtbanken en advocatuur.
Gelukkig moest de TV crew niet voor de deur van het appartement gaan bivakkeren tot er iemand naar buiten kwam met het materiaal.

Dat de wetgeving andere nuances zal hebben akkoord maar ik kijk toch met verbazing hoe snel dit afgehandeld werd door de politie, de rechtbanken en advocatuur.
Gelukkig moest de TV crew niet voor de deur van het appartement gaan bivakkeren tot er iemand naar buiten kwam met het materiaal.
Bij ons mag politie ook niet zelf zomaar een signaal van een tracker live volgen (zoals die AirPods hebben). Dat valt onder de Bijzondere OpsporingsMaatregelen (BOM), en vereist een ganse procedure via de onderzoeksrechter. Dat was ook het achterliggende probleem aan de inzet van zogenaamde lokfietsen.

Toch opzienbarend en hier nog niks van gepost (denk ik). Gewoon 3000 ton chemische afval uitgestrooid op landbouwgrond. Met die afvalzwendel moet toch ook geld te verdienen zijn als het over zulke grote hoeveelheden gaat.

Dat is nieuws uit augustus... Heeft Julie intussen haar fiets al terug? Of is de Belgische politie/justitie echt zo'n klucht?

Heel fijn zo'n procedures van onderzoeksrechters als die onschuldigen beschermen, maar als er zo'n tracker op een fiets zit, en dat alarm gaat af...

Misschien kan je in België beter nog inbreken om dan je eigen fiets terug te 'stelen'.

Op de Malediven is roken vanaf vandaag verboden voor iedereen die op of na 1 januari 2007 geboren is.
Zouden er hier politiekers zijn die het lef hebben en dit aandurven? Denk het niet want daar verliezen ze inkomsten mee (de medische kosten later zullen ze wel vergeten)

Zouden er hier politiekers zijn die het lef hebben en dit aandurven? Denk het niet want daar verliezen ze inkomsten mee (de medische kosten later zullen ze wel vergeten)
Ik denk dat men hier ook rekening houdt met stemverlies en het feit dat mensen gewoon de grens kunnen oversteken dan. De Malediven zijn wat eilandjes in de Indische Oceaan uiteindelijk.

Klopt, maar ik heb niet gezegd dat het om Vlaamse of Belgische politiekers gaat. Zoiets zou je hier idd Europees moeten regelen, maar die praatbarak geraakt helaas niet veel verder dan discussieren over stoppen van flessen die moeten vasthangen.
Dat andere mensen rookgerief zouden kunnen kopen voor de jongeren klopt, maar door het gebruik onwettelijk te maken ga je tenminste al een groot deel elimineren.
Men heeft m.i. een grote kans laten liggen door vapes toe te laten.

Ik denk dat men hier ook rekening houdt met stemverlies en het feit dat mensen gewoon de grens kunnen oversteken dan. De Malediven zijn wat eilandjes in de Indische Oceaan uiteindelijk.
Inkomsten uit tabaksaccijnzen liggen ergens tussen de 2 en de 3 miljard euro per jaar.

Als ze dat gaan verbieden, gaan ze ergens anders accijns moeten op verhogen.
Accijns op tabak, energie en alcohol zijn europees geregeld, dus dat kunnen ze hier in België niet zomaar vervangen als ze roken verbieden.
dus dan moeten ze kijken naar de nationale accijnsgoederen (die ze van EU vrij mogen kiezen): koffie of frisdrank. dan gaat uwe kleine zijne cola op café een stuk duurder worden (van mijne koffie blijven ze af!)

Inkomsten uit tabaksaccijnzen liggen ergens tussen de 2 en de 3 miljard euro per jaar.

Als ze dat gaan verbieden, gaan ze ergens anders accijns moeten op verhogen.
Accijns op tabak, energie en alcohol zijn europees geregeld, dus dat kunnen ze hier in België niet zomaar vervangen als ze roken verbieden.
dus dan moeten ze kijken naar de nationale accijnsgoederen (die ze van EU vrij mogen kiezen): koffie of frisdrank. dan gaat uwe kleine zijne cola op café een stuk duurder worden (van mijne koffie blijven ze af!)
Gedeeltelijk akkoord.

Al wil ik wel de sidenote geven dat economie niet altijd een zero-sum gegeven is. Er zijn ook heel wat externaliteiten aan roken. Zoals natuurlijk longkanker, maar ook vervuiling (sigarettenpeuken), ... Deze externaliteiten hebben ook een directe of indirecte kost voor de overheid en de maatschappij.

En hoeveel hoeveel procent van de rokers krijgt longkanker? Wat kosten deze aan de sociale zekerheid, zeker als deze dan ook nog eens arbeidsongeschikt worden. Het is geen simpele berekening.

De meeste mensen met longkanker gaan dood dus die zouden een besparing kunnen zijn aan de maatschappij. Het aantal arbeidsongeschikten door longkanker ten gevolge van roken lijkt mij een zeer kleine minderheid aangezien longkanker zich pas op latere leeftijd openbaart meestal.

Puur naar het financiële gekeken, niet naar het menselijke. Niet roken zou toch doorgaans leiden tot een betere gezondheid , maar in zekere zin betalen de rokers zelf voor de extra kosten aan de maatschappij.

Laatst bewerkt:

Ik denk dat een wet met leeftijdsdiscriminatie niet zo een schitterend idee is. Ofwel verbied je het voor iedereen, of voor niemand.

Misschien kunnen we de pensioenen verlagen of beperken in tijd voor iedereen die voor een bepaalde datum geboren is? Die hebben nooit correct bijgedragen en zijn vaak te vroeg gestopt...

Ik denk dat een wet met leeftijdsdiscriminatie niet zo een schitterend idee is. Ofwel verbied je het voor iedereen, of voor niemand.

Misschien kunnen we de pensioenen verlagen of beperken in tijd voor iedereen die voor een bepaalde datum geboren is? Die hebben nooit correct bijgedragen en zijn vaak te vroeg gestopt...
Ik ben ook geen fan van zo'n generationeel verbod.
In feite zou men op Europees niveau moeten de prijzen verhogen, want je bent er ook niet veel mee als je de prijs hier verhoogt en iedereen zijn sigaretten in het buitenland gaat halen.

En hoeveel hoeveel procent van de rokers krijgt longkanker? Wat kosten deze aan de sociale zekerheid, zeker als deze dan ook nog eens arbeidsongeschikt worden. Het is geen simpele berekening.
Absoluut akkoord dat het geen simpele berekening is. Maar de impact is er wel.

Belangrijkste reden waarom hier geen tot weinig rekening mee wordt gehouden, begrotingsgewijs, is omdat dit lange termijn effecten zijn. En daardoor, jammer genoeg, veel te vaak aan de kant geschoven worden.

Terug
Bovenaan