Kleine nieuwtjes

Mja is het wel 100% vrij van bias? Voor harde wetenschappen uiteraard heb je een neutraliteit. Maar eens je in het politieke verhaal begint te komen wordt het wel wat 'flou'
https://manhattan.institute/article/is-wikipedia-politically-biased

In die conclusie halen ze natuurlijk ook volgende wel aan wat een logisch gevolg kan zijn.

Als het bij democraten alleen maar joy en happiness is en bij de republikeinen doom & gloom dan kan dit natuurlijk ook doorstralen naar de toon van de wikipedia pagina's.
Je hebt dit artikel nog al aangehaald, en toen heb ik ook al gewezen op de tekortkomingen ervan.
Ook weer op dezelfde manier... Je hebt bijzonder politiek getinte media die uitdrukkelijk en expliciet een bias hebben, en dan komt jouw whataboutisme en vooral valse gelijkstelling: maar Wikipedia is ook niet zonder bias.

Ja, oké. Het ene is 2/10 'vrij' en het andere 9/10. Dan kan je conclusie niet zijn dat beide biased zijn, of dat er een gelijkenis is tussen de twee. Dat is gewoon niet eerlijk. Het ergste is nog wel dat jouw conclusie niet die van die studie is. Er staat heel duidelijk wat ze wel en niet bekeken hebben.

Brett Kavanaugh komt meer met negatieve termen voor dan Ruth Bader Ginsburg. Dat is geen politieke bias als daar niet ook een uitermate goeie reden voor is. Kavanaugh is vooral bekend door de aanklacht voor verkrachting in een tijd van metoo, terwijl RBG vooral bekend is als een van de grootste voorvechters voor vrouwenrechten ooit en trekker in het World Justice Project. Met dat criterium is elke krant biased, want ze berichten meer over rechtzaken tegen Trump dan tegen Bernie Sanders. Ja, die laatste heeft er wel geen, maar oké!

Hun andere studie is 23 jaar oud, waarbij ze kijken of "Democratische termen" vaker voorkomen dan "Republikeinse termen". En als voorbeeld voor Democratische termen nemen ze "estate tax" vs "death tax" en "Iraq war" vs "war on terror". De tweede is inderdaad de Republikeinse term, maar de eerste is de neutrale term. Estate tax wordt in elk Engelstalig land gebruikt en al eeuwen. Net zoals elke entry over elke oorlog de locatie heeft en dan de oorlog. Gulf War, Yugoslav Wars... Dat de Republikeinen het toen liever War on Terror wilden noemen, en dat Wiki daar niet in is meegegaan, geeft net aan dat ze wél unbiased zijn. Als de Democraten de term zouden willen veranderen naar "Estate Sharing" ipv estate tax, zou de conclusie omgekeerd zijn: dan zou de "democratische term" niet gevolgd zijn en de neutrale wel.

Het nieuwe stuk dat ze zelf toevoegen, is de "novel method" door het door een LLM te halen en totale abstractie te maken van inhoud en context. Gewoon kijken naar welke emotie er vaker gekoppeld wordt aan Republikeinse woorden. Los van de vraag of die Republikeinen dan vaker negatieve woorden gebruiken, of dat die negatieve woorden terecht waren. Laat ons eerlijk zijn, een ultraconservatief beleid dat gestoeld is op een vijandbeeld gaat veel vaker woede gebruiken, één van de negatieve emoties die zij aanhalen. Dat geven ze zelf ook toe.

En de grote klapper is wel de "correlatie" die ze zien tussen iets meer (iets! geen grote bias) negatieve woorden gelinkt aan Republikeinse termen dan aan Democratische, en diezelfde bias bij OpenAI. En dan maken ze de sprong van correlatie naar oorzakelijk verband: Wikipedia verpest openAI met haar bias... Daarvoor is er geen enkel bewijs. Ik heb zonet ook 5x met mijn lichtschakelaar geknipperd, en het is beginnen regenen. Ik zeg niet dat er een oorzakelijk verband is, maar ik zie wat ik zie. (een iets logischere conclusie is dat hun "novel method" niet bepaald op punt staat, en elke natuurlijke taal die ze erdoor halen zou dezelfde bias kennen, en dus ook Wikipedia en OpenAI).

Je bewust zijn dat er een bias kan zijn is gezond, maar wat hier toch vooral het "doel" lijkt van dit soort initiatieven is ofwel mensen overtuigen dat een versie mét duidelijke bias juister is, of, en dat is schadelijker, de perceptie wekken dat er geen betrouwbare bronnen zijn want "bias!". En dat laatste lijkt me ook wel wat hier aan de hand is, niemand met enige kritische zin gaat zeggen dat wikipedia het evangelie is, maar het is te verkiezen boven artikels komende uit initiatieven van miljardairs die gekend staan om de geschiedenis al eens te willen herschrijven en/of de globale politiek te beïnvloeden.
Akkoord en die analyse van die nieuwe grokpedia zal ook gemaakt worden. Maar het idee dat Wikipedia nooit geschiedenis herschrijft of de wereldpolitiek probeert te beïnvloeden is eerder een nobel beleidsdoel maar soms ook niet de realiteit
https://www.reuters.com/article/tec...uters-used-for-wikipedia-edits-idUSN16428960/
WASHINGTON (Reuters) - People using CIA and FBI computers have edited entries in the online encyclopedia Wikipedia on topics including the Iraq war and the Guantanamo prison, according to a new tracing program.
Een platform dat door miljarden mensen wordt gebruikt, kan en zal gekaapt worden ongeacht de oorspronkelijke, goede intenties.
Ik hoop dat de tools die wikipedia ter beschikking stelt om dit te counteren adequaat zijn maar zeker in vers van de pers conflicten zijn er 'edit wars' aan de gang en ik denk dat de tools te traag zijn om hierop snel te kunnen reageren.
Ik ben wel eerlijk om te zeggen dat zo een grokpedia hetzelfde lot zal ondergaan of het uberhaupt bij de start al niet by design zal zijn.

Akkoord en die analyse van die nieuwe grokpedia zal ook gemaakt worden. Maar het idee dat Wikipedia nooit geschiedenis herschrijft of de wereldpolitiek probeert te beïnvloeden is eerder een nobel beleidsdoel maar soms ook niet de realiteit
https://www.reuters.com/article/tec...uters-used-for-wikipedia-edits-idUSN16428960/

Een platform dat door miljarden mensen wordt gebruikt, kan en zal gekaapt worden ongeacht de oorspronkelijke, goede intenties.
Ik hoop dat de tools die wikipedia ter beschikking stelt om dit te counteren adequaat zijn maar zeker in vers van de pers conflicten zijn er 'edit wars' aan de gang en ik denk dat de tools te traag zijn om hierop snel te kunnen reageren.
It's not a bug, it's a feature. Het feit dat iedereen kan edits maken betekent ook dat als er plots een overduidelijke bias insluipt dit wordt gecorrigeerd. Opnieuw, je bent aan het inzoomen op imperfecties. Er bestaat geen perfect systeem, dat betekent echter niet dat helemaal de andere richting uitgaan plots een alternatief is.

Mja is het wel 100% vrij van bias? Voor harde wetenschappen uiteraard heb je een neutraliteit. Maar eens je in het politieke verhaal begint te komen wordt het wel wat 'flou'
https://manhattan.institute/article/is-wikipedia-politically-biased

In die conclusie halen ze natuurlijk ook volgende wel aan wat een logisch gevolg kan zijn.

Als het bij democraten alleen maar joy en happiness is en bij de republikeinen doom & gloom dan kan dit natuurlijk ook doorstralen naar de toon van de wikipedia pagina's.
Niemand beweert dat Wikipedia 100% neutraal is. Maar als de rijkste man ter wereld die actief aan verkiezingsinmenging heeft gedaan in meerdere landen en een nazi salute deed op de inhuldiging van Trump dit feit aanhaalt als reden om zijn eigen versie op te richten, dan moet je toch even stilstaan en beseffen dat neutraliteit echt niet het doel is. Musk's visie van wat de realiteit is uitdragen, dát is het doel. Twijfel scheppen over de geloofwaardigheid van alle bronnen die zijn visie tegenstaan, dát is het doel.

Als jou reactie op dit nieuws is om te gaan onderzoeken hoe subjectief wikipedia is, dan ben verkeerd bezig.
We moeten echt met z'n allen leren om als een idioot een uitspraak doet, hem gewoon te negeren ipv 'jamaar misschien heeft hij deze keer wel gelijk'.

Ik ben nu voor de jol eens op de wiki van bart de wever gaan kijken om te zien of het euroclear debacle er reeds op stond.
Nu lees ik deze passage.

Vlaams Belang​

In Belgian politics, De Wever has expressed criticism of the cordon sanitaire placed on the Vlaams Belang (VB) party, describing it as undemocratic and counterproductive. He was previously critical of its Vlaams Blok predecessor, claiming that he had resisted offers to join the party and in 2010 argued that the radical right-wing populist stances of the Vlaams Blok had harmed the image of the Flemish movement.[65] However, following the 2019 Belgian federal election, De Wever stated that he was considering breaking the Cordon to include the VB as a potential coalition partner. Although De Wever and the N-VA held official talks with the VB in 2019, they ultimately did not form an agreement.[73][74]

In 2023, De Wever stated that he would rather enter a governing coalition with the VB than with the Workers' Party of Belgium, when asked about the rise of both parties in polls, describing the latter as "communists." In the same interview, De Wever also said that he had previously been hesitant to work with the Vlaams Belang due to the beliefs of certain individuals within the party but he would now form a Flemish nationalist coalition and government with the VB if it distanced itself from extremism.[75] However, that same year De Wever partially retreated from the idea of forming a coalition with the VB, citing his concerns about some of the members of the party and the recent accusation of Chinese espionage scandals with a VB politician.[76]
Ik vind dat wel biased. Een paar uitspraken worden uitvergroot en schetsen een beeld die niet 100% strookt met de werkelijkheid of toch minstens sturend is. Als je dan doorklikt op de citaten dan kom je vaak op de morgen, der spiegel etc uit en die hebben natuurlijk ook hun bias. De wever is blijkbaar ook nog xenophobe maar dan polite.
Assessing De Wever's ideological views, philosopher Jason Stanley has opined that he is "a master of polite xenophobia"[77] whereas Belgian political scientist Carl Devos [nl] argues that De Wever is not xenophobic or populist but takes a firm stance on immigration and asylum policy.[78] Writing for the Centre for Political Studies in Brussels in 2010, scholar on Belgian politics Regis Dantoy assessed that De Wever politically positions himself "very ambiguously" between a charismatic populist and a mainstream image as a "popular figure who flirts with populism" in order to attract a wider degree of support.
Nogmaals daarmee haal ik wikipedia niet door de mangel, ik gebruik dat ook vaak voor meer technische zaken. Water kookt nog altijd aan 100° bij 1013 mbar en daar is weinig bias aan. Maar politiek, (recente) conflicten is gewoon onderhevig aan bias. Das ook maar mijn mening he. Mss staaf ik het wel eens met een wikipediapagina.

Ik ben nu voor de jol eens op de wiki van bart de wever gaan kijken om te zien of het euroclear debacle er reeds op stond.
Nu lees ik deze passage.

Ik vind dat wel biased. Een paar uitspraken worden uitvergroot en schetsen een beeld die niet 100% strookt met de werkelijkheid of toch minstens sturend is. Als je dan doorklikt op de citaten dan kom je vaak op de morgen, der spiegel etc uit en die hebben natuurlijk ook hun bias. De wever is blijkbaar ook nog xenophobe maar dan polite.

Nogmaals daarmee haal ik wikipedia niet door de mangel, ik gebruik dat ook vaak voor meer technische zaken. Water kookt nog altijd aan 100° bij 1013 mbar en daar is weinig bias aan. Maar politiek, (recente) conflicten is gewoon onderhevig aan bias. Das ook maar mijn mening he. Mss staaf ik het wel eens met een wikipediapagina.
Er staat niet gewoon dat De Wever 'beleefd' xenofoob is. Er staat 'filosoof Jason Stanley vindt dat'.

Laatst bewerkt:

Mooi dat Gates nu ook erkent dat er geen dreigende klimaatramp op ons afkomt, nog genoeg mensen die krampachtig blijven geloven in dat fictieve doemscenario.

Einde aan doemdenken​

Gates, wiens vermogen 106 miljard dollar (91 miljard euro) bedraagt, maakt korte metten met apocalyptische visioenen van klimaatactivisten. “Er bestaat een doemscenario voor klimaatverandering dat zegt: over een paar decennia zal catastrofale klimaatverandering de beschaving decimeren, kijk maar naar alle hittegolven en stormen... Gelukkig voor ons allemaal is dat scenario onjuist.”

Mooi dat Gates nu ook erkent dat er geen dreigende klimaatramp op ons afkomt, nog genoeg mensen die krampachtig blijven geloven in dat fictieve doemscenario.

Euh neen. Gates gaat in tegen het doembeeld dat de klimaatopwarming op middellange termijn het einde van onze beschaving zal inhouden. Maar dat 'worst case' scenario wordt uit context getrokken, het is het 'worst case' scenario, daarom niet het meest waarschijnlijke. Dat wil niet zeggen dat de klimaatverandering geen catastrofale gevolgen kan en zal hebben in grote delen van de wereld. Gates erkent wel degelijk die klimaatramp maar rekent heel erg hard op innovatie om de klimaatramp af te remmen. Ik geloof een Gates daarin rapper dan een De Wever die ook altijd rekent op toekomstige innovatie, maar het gevaar van dat vooruitgangsgeloof is dat je door naïef wensdenken oplossingen voor de problemen steeds vooruitschuift tot het te laat is.

Gates schakelt hier overigens vooral door naar klimaatadaptatie. Zijn idee is niet dat er geen klimaatramp op ons afkomst, maar dat je meer mensen gaat redden van die klimaatramp door er voor te zorgen dat ze gegoed zijn en leven in een sterke economie dan door de opwarming met een tiende van een graad af te remmen. De realiteit is, en voor alle duidelijkheid blijft Gates ook het afremmen en terugdringen van de klimaatverandering ondersteunen, dat beide absoluut noodzakelijk zijn. Niet alleen in de derdewereldlanden, ook bij ons.

Vlaanderen is een van de meest droogtegevoelige gebieden ter wereld, terwijl we ook steeds meer het risico lopen op catastrofale overstromingen. Om maar 2 voorbeelden te geven van zaken op vlak van adaptie bij ons waar we zeer dringend werk van moeten maken, willen we geen waanzinnige economische en menselijke schade oplopen.

Technologie en innovatie kunnen heel veel problemen verhelpen of inperken, maar je moet ze dan ook wel effectief uitvoeren en implementeren. Ik ben niet zo naïef om daar veel geloof aan te hechten dat onze politici die ingrepen gaan doen voor het te laat is.

Er staat niet gewoon dat De Wever 'beleefd' xenofoob is. Er staat 'filosoof Jason Stanley vindt dat'.
Da's geen bescherming tegen bias, tal van media rapporteren over de uitspraken van anderen, dat zijn daarom nog geen neutrale media. De vraag is bvb waarom hier een weinig relevante Amerikaanse filosoof die een sappige uitspraak doet over De Wever als bron gebruikt wordt om te beoordelen of De Wever een xenofoob is?

Laatst bewerkt:
Euh neen. Gates gaat in tegen het doembeeld dat de klimaatopwarming op middellange termijn het einde van onze beschaving zal inhouden. Maar dat 'worst case' scenario wordt uit context getrokken, het is het 'worst case' scenario, daarom niet het meest waarschijnlijke. Dat wil niet zeggen dat de klimaatverandering geen catastrofale gevolgen kan en zal hebben in grote delen van de wereld. Gates erkent wel degelijk die klimaatramp maar rekent heel erg hard op innovatie om de klimaatramp af te remmen. Ik geloof een Gates daarin rapper dan een De Wever die ook altijd rekent op toekomstige innovatie, maar het gevaar van dat vooruitgangsgeloof is dat je door naïef wensdenken oplossingen voor de problemen steeds vooruitschuift tot het te laat is.

Gates schakelt hier overigens vooral door naar klimaatadaptatie. Zijn idee is niet dat er geen klimaatramp op ons afkomst, maar dat je meer mensen gaat redden van die klimaatramp door er voor te zorgen dat ze gegoed zijn en leven in een sterke economie dan door de opwarming met een tiende van een graad af te remmen. De realiteit is, en voor alle duidelijkheid blijft Gates ook het afremmen en terugdringen van de klimaatverandering ondersteunen, dat beide absoluut noodzakelijk zijn. Niet alleen in de derdewereldlanden, ook bij ons.

Vlaanderen is een van de meest droogtegevoelige gebieden ter wereld, terwijl we ook steeds meer het risico lopen op catastrofale overstromingen. Om maar 2 voorbeelden te geven van zaken op vlak van adaptie bij ons waar we zeer dringend werk van moeten maken, willen we geen waanzinnige economische en menselijke schade oplopen.

Technologie en innovatie kunnen heel veel problemen verhelpen of inperken, maar je moet ze dan ook wel effectief uitvoeren en implementeren. Ik ben niet zo naïef om daar veel geloof aan te hechten dat onze politici die ingrepen gaan doen voor het te laat is.
Ik ben er nu nog niet volledig door gegaan maar dit zal wel een belangrijke reden zijn van de ommezwaai. Ik denk dat bill gates vooral rekent op economische vooruitgang zodat er een klimaat van innovatie kan gecreëerd worden en er budget over is om de armeren te helpen. Ik weet nu niet hoe economisch die belt en road innitiative of de russische inmening in afrika voor welvaart zorgt.
COP30 is taking place at a time when it’s especially important to get the most value out of every dollar spent on helping the poorest. The pool of money available to help them—which was already less than 1 percent of rich countries’ budgets at its highest level—is shrinking as rich countries cut their aid budgets and low-income countries are burdened by debt. Even proven efforts like providing lifesaving vaccines for all the world’s children are not being fully funded. Gavi (the vaccine-buying fund) will have 25 percent less money for the next five years compared to the past five years. We have to think rigorously and numerically about how to put the time and money we do have to the best use.

Deze is ook nog opmerkelijk.
Since then, the progress of Breakthrough companies and others and the acceleration now being provided by the use of artificial intelligence have made me confident that these advances will be ready to scale.
Zeker omdat ik deze week nog een artikel gelezen heb hoe de US weer vollenbak aan het inzetten is op nucleaire energie om de AI boom te voeden.
https://www.scetrader.nl/feat/28/10...deal-opent-nieuw-groeipad-voor-de-sector-nne/

Da's geen bescherming tegen bias, tal van media rapporteren over de uitspraken van anderen, dat zijn daarom nog geen neutrale media. De vraag is bvb waarom hier een weinig relevante Amerikaanse filosoof die een sappige uitspraak doet over De Wever als bron gebruikt wordt om te beoordelen of De Wever een xenofoob is?
Omdat die uitspraak uit De Morgen komt, vermoed ik. Dat daar een hele paragraaf met nuance achter komt lijkt me wel heel relevant.

Omdat die uitspraak uit De Morgen komt, vermoed ik. Dat daar een hele paragraaf met nuance achter komt lijkt me wel heel relevant.

Er zijn ongetwijfeld duizenden mensen die hun mening hebben laten weten over De Wever, vaak een pak relevantere mensen en pak genuanceerdere en meer onderbouwde meningen. Dit is een vrij controversiële uitspraak van iemand wiens mening op zich niet erg relevant is. Ze laten een stukje getiteld "assessment" van zijn politieke ideeën starten met een uitspraak van iemand die zegt dat ie een xenofoob is. Daarmee geef je meteen de richting van de discussie aan, alsof dat de grote vraag is al het gaat over De Wever zijn politiek gaat en alsof dat een normale stelling is. Daarna gaat heel die assessment ook verder over de vraag of ie al dan niet extreem rechts of xenofoob is, andere eigenschappen worden terloops aangeduid maar ze blijven vooral in dat extreem rechts potje draaien.

Laatst bewerkt:
Dat kunnen ze zeker.
Maar dan moeten ze wel allemaal door dezelfde deur kunnen...

D66 liet al verstaan om te kijken richting GL-PVDA.
Echter zou VVD daar geen feel voor hebben en zouden ze niet met GL-PVDA willen samenwerken.
JA21 is dan weer meer conservatief rechts ingetekend dan GL-PVDA progressief links waardoor dit voor D66 moeilijk ligt.

KIESKOMPAS-NL-2025.png

https://i.postimg.cc/W3v5C9N4/KIESKOMPAS-NL-2025.png (bron kieskompas.nl)

Terug
Bovenaan