Kleine nieuwtjes

Is het ook geen natuurlijke reflex om een burgemeester te kiezen die bij voorkeur een arm heeft tot in de hoogste regionen van de Nationale politiek? Meer geld = meer mogelijkheden? Of zie ik het nu echt te simplistisch?
De Croo gaat naar een internationale instelling.

Los daarvan, er zijn inderdaad nog voorbeelden (zoals @contextbinder aanhaalt) die hun kiezers vierkant in het gezicht uitlachen. "Merci voor het tijdelijk mandaatje maar nu kan ik terug met de grote jongens meespelen, salut he!"

Ik ben er ook tegen, maar kan het ook wel begrijpen. Onze "burgemeester" was op het moment van de gemeenteraadsverkiezingen in oktober ook praktisch elke dag aanwezig in Brussel om "regering" te vormen. Voor mij, ook al was dat in mijn ogen de enige capabele mens in de gemeente om burgemeester te worden, toch ook het sein om er niet voor te kiezen want dat zou gewoon een weggegooide stem zijn. Langs de andere kant kan ik wel verstaan dat hij nog opkomt: die plek in de regering is absoluut niet zeker, in de gemeenteraad is dat plekje wel iets zekerder. En het is een beetje zoals in het voetbal: de top van provinciale kan gaan mee shotten in nationale, de nationale top kan dan weer de sprong naar internationaal voetbal maken. Alleen spijtig dat er ondertussen in de politiek zoveel ploegen gevormd moeten worden en er een serieus tekort aan capabele spelers is.

Dan vind ik het truukje dat Jambon en De Wever in 2019 deden erger. Jambon die kandidaat premier was en dan als een konijn uit een hoed gehaald werd om minister-president van de Vlaamse regering te worden waarvoor hem zelfs niet op de kieslijsten had gestaan. En de Wever die kandidaat was voor de Vlaamse regering te leiden die plots federaal ging onderhandelen en uiteindelijk toch "liever" burgemeester van Antwerpen bleef.

Ik ben er ook tegen, maar kan het ook wel begrijpen. Onze "burgemeester" was op het moment van de gemeenteraadsverkiezingen in oktober ook praktisch elke dag aanwezig in Brussel om "regering" te vormen. Voor mij, ook al was dat in mijn ogen de enige capabele mens in de gemeente om burgemeester te worden, toch ook het sein om er niet voor te kiezen want dat zou gewoon een weggegooide stem zijn. Langs de andere kant kan ik wel verstaan dat hij nog opkomt: die plek in de regering is absoluut niet zeker, in de gemeenteraad is dat plekje wel iets zekerder. En het is een beetje zoals in het voetbal: de top van provinciale kan gaan mee shotten in nationale, de nationale top kan dan weer de sprong naar internationaal voetbal maken. Alleen spijtig dat er ondertussen in de politiek zoveel ploegen gevormd moeten worden en er een serieus tekort aan capabele spelers is.

Dan vind ik het truukje dat Jambon en De Wever in 2019 deden erger. Jambon die kandidaat premier was en dan als een konijn uit een hoed gehaald werd om minister-president van de Vlaamse regering te worden waarvoor hem zelfs niet op de kieslijsten had gestaan. En de Wever die kandidaat was voor de Vlaamse regering te leiden die plots federaal ging onderhandelen en uiteindelijk toch "liever" burgemeester van Antwerpen bleef.
Dat een politicus zijn mandaat niet kan opnemen of afmaken omwille van overmacht of onvoorziene omstandigheden kan ik zeker begrijpen. Niemand heeft een glazen bol en als je plots met ziekte of iets dergelijks ernstigs in je familie wordt geconfronteerd dan is het heel normaal dat je al 's een professionele pauze neemt.

Echter, je mandaat opgeven voor een post met meer impact, macht, aanzien of een betere verloning komt niet erg standvastig over. Politieke integriteit is ver te zoeken als je eerst luid verkondigt hoe graag je wel burgemeester van boerengat X wilt zijn om dan bij de start van dat mandaat te gaan solliciteren bij een praatbarak in New York. Hoeveel zin had je dan eigenlijk om Brakel te besturen?

Dat een politicus zijn mandaat niet kan opnemen of afmaken omwille van overmacht of onvoorziene omstandigheden kan ik zeker begrijpen. Niemand heeft een glazen bol en als je plots met ziekte of iets dergelijks ernstigs in je familie wordt geconfronteerd dan is het heel normaal dat je al 's een professionele pauze neemt.

Echter, je mandaat opgeven voor een post met meer impact, macht, aanzien of een betere verloning komt niet erg standvastig over. Politieke integriteit is ver te zoeken als je eerst luid verkondigt hoe graag je wel burgemeester van boerengat X wilt zijn om dan bij de start van dat mandaat te gaan solliciteren bij een praatbarak in New York. Hoeveel zin had je dan eigenlijk om Brakel te besturen?

Langs de andere kant stem je ook gemeentelijk nog altijd voor een beleid.
En misschien moeten we ook een kat een kat noemen, als iemand die ook bij de VN aan de slag kan zich, ook al is het maar kortstondig, gemeentelijk wil inzetten dan is dat toch goed?
Iedereen die een beetje realistisch is snapt dat ook wel dat dit een kans en mogelijkheid is die niemand kan laten schieten.
Beter op deze manier dan dat enkel nog de zoon van den bakker nog op de lijst staat.

Het is inderdaad niet 100% eerlijk naar zijn kiezers toe. Maar ik denk dat elke brakelenaar wel al doorhad dat die man niet zijn legislatuur zou uitdoen.

De Croo is toch gewoon de zoveelste in de rij om dit te doen. Die politiekers mogen hun job en bijhorende stresserende leven hebben wat mij betreft maar ze moeten wel eens beginnen toegeven dat ze eigenlijk weinig scrupules hebben.
Opportunisme troef bij politiekers: Gwendolyn Rutten, Johan Vande Lanotte, Turtelboom, Louis Michel en zo vergeet ik er waarschijnlijk nog een heel aantal.

Zoveel zal Alexander De Croo bij de VN verdienen, en dat is méér dan toen hij de Belgische premier was

Uitgespuwd in eigen land en gepromoveerd naar een mooie topjob.
Degoutant. De zoveelste in rij.
Degoutant van De Croo, past eigenlijk nog wel in de VLD stijl van de laatste jaren (van postjespakken).
Even degoutant dat de VN dient om zo'n massa's geld uit te geven aan afgedankte (onbekwame) politici, echt zuivere verspilling van al dat geld. Doek die club ineens op met haar vriendjespolitiek en poenpakkerij.

Degoutant van De Croo, past eigenlijk nog wel in de VLD stijl van de laatste jaren (van postjespakken).
Even degoutant dat de VN dient om zo'n massa's geld uit te geven aan afgedankte (onbekwame) politici, echt zuivere verspilling van al dat geld. Doek die club ineens op met haar vriendjespolitiek en poenpakkerij.

Waarom is dat nu degoutant?
Als je de kans hebt om zo een job in te vullen met impact, waarom zou je het dan niet doen? Voor alle duidelijkheid selecteert men daar ook op uw competenties, niet op het feit dat je eerste minister van België was.
Het belang van de VN daar kan je misschien als totaalconcept over discussiëren, maar die verloning is gewoon normaal als je eender waar een topfunctie bekleed.

Waarom is dat nu degoutant?
Als je de kans hebt om zo een job in te vullen met impact, waarom zou je het dan niet doen? Voor alle duidelijkheid selecteert men daar ook op uw competenties, niet op het feit dat je eerste minister van België was.
Het belang van de VN daar kan je misschien als totaalconcept over discussiëren, maar die verloning is gewoon normaal als je eender waar een topfunctie bekleed.
Ik vind het anderzijds ook wel wat ironisch dat hij als baas van het UNDP armoede zal bestrijden en tegelijkertijd aanspraak maakt op een duizelingwekkende onbelaste verloning. Nu, de salarissen van topfunctionarissen bij NGO's zijn ook stevig, al liggen ze wel onder het niveau van De Croo zijn loon.

Punt blijft echter dat De Croo eerlijk had moeten zijn bij zijn campagne in Brakel. Het was niet zijn bedoeling om dat mandaat volledig uit te voeren aangezien zijn ambitie duidelijk ergens anders ligt. Beste mensen van Brakel, ik kom hier op omdat ik hier woon en mijn familie een lange traditie heeft in de lokale politiek maar weet dat mijn ambitie niet in Brakel ligt. Dus als jullie op mij stemmen dan zal ik besturen zolang er niks beters voorbij komt.

https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-...-de-croo-we-zien-hem-hier-niet-vaak~b8f19689/

Dat artikel staat achter een paywall. Kan iemand vertellen hoeveel hij gaat verdienen?
Het bureau van De Croo op het VN-hoofdkwartier bevindt zich in New York. Dat is voor kost en inwoon een peperdure stad: daar geldt een index van 175,5. Bij het basisloon mag hij dus 75,5 procent bijtellen, goed voor zo’n 128.652 dollar of 110.797 euro. Daardoor zal De Croo jaarlijks 299.294 dollar of 257.761 euro verdienen. Per maand komt dat neer op 24.941 dollar of 21.480 euro netto.

Ter vergelijking: toen Alexander De Croo van 2020 tot 2025 premier van België was, verdiende hij volgens de officiële begrotingsdocumenten jaarlijks 265.000 euro bruto aan wedde en representatiekosten. Wat hij als Belgisch premier bruto verdiende, lijkt hij nu dus op het eerste gezicht als VN-topman netto te zullen krijgen. Guterres, de enige man die nog een trapje boven De Croo staat, zou jaarlijks 398.265 dollar of 342.992 euro netto verdienen.

Da's dus niet zo slecht verdiend.

Maar hey, ik ga nog eens meedoen aan Eurodreams. Dat is tot 30.000 euro per maand en dat voor 30 jaar lang. Eat that, De Croo!

Wel een peperdure stad om in te wonen. Zijn loon lijkt me bij deze echt wel een storm in een glas water te zijn. Of je nu pro of contra hem bent , lijkt me dat wel een intelligente mens te zijn.

Toch wel een paar merkwaardige vaststellingen:
  • Kost project was 2,5 miljoen euro: 550k maken website, 862k beheer site, 1,1 miljoen consultancy
  • Die 1,1 miljoen was equivalent aan 1,5 voltijdse werknemer gedurende 2 jaar - daarmee is dat 5 keer duurder dan een equivalente ambtenaar
  • Paar citaten m.b.t. die laatste post:
“Het ging om veredeld secretariaatswerk”, menen ambtenaren die zicht hadden op het project. Ze worden bijgetreden door iemand van buiten de overheid die het project van dichtbij heeft gevolgd. “Ze moesten vergaderingen voorbereiden, presentaties opmaken, telefoontjes plegen, planningen opmaken. Geen idee waarom je daar externe expertise voor nodig hebt als overheid.

Die bijlagen vermelden vaak vage termen als ‘algemene kwaliteitsbewaking’, ‘voorbereiding van overlegorganen’ en ‘coördinatie’. Uit de verslagen van de vergaderingen die we konden inkijken, blijkt dan weer dat de consultants zelden tussenkwamen in de debatten en dat hun maandelijkse presentatie vaak niet meer was dan een update van de vorige versie.

Bij KPMG willen ze geen commentaar geven en verwijzen ze door naar het Departement Zorg. Daar maakt men zich sterk dat de consultants correct werkten. “We hebben op dit moment geen enkele indicatie voor het tegendeel”, zegt woordvoerder Joris Moonens. “We keken maandelijks iedere factuur na en maakten een inschatting of de aangerekende tijd realistisch was.” Dat bevestigt wel dat het om een inschatting ging. “Het is vreemd dat men blind vertrouwde op die facturen”, vinden de ambtenaren met wie wij spraken. “Zeker als je ziet hoe hoog de kosten zijn.”

“Het zou goed zijn als dit hele project in detail onderzocht wordt door een onafhankelijke instantie”, zegt parlementslid Freija Van den Driessche van Vlaams Belang. Zij bracht in juni al aan het licht hoe duur de geflopte website is geweest en vroeg toen om een onderzoek door het Rekenhof. “Er zijn miljoenen verspild, maar toch hebben de regeringspartijen een onderzoek weggestemd.” Minister van Welzijn Caroline Gennez (Vooruit) zei in het parlement aanvankelijk dat ze daar geen probleem mee had, maar toen er gestemd moest worden, sloot Vooruit zich aan bij N-VA en CD&V. Die partijen vonden dat alles voldoende transparant was verlopen. Vooral CD&V hield de boot af.

Wel een peperdure stad om in te wonen. Zijn loon lijkt me bij deze echt wel een storm in een glas water te zijn. Of je nu pro of contra hem bent , lijkt me dat wel een intelligente mens te zijn.

25K USD netto per maand is voor een absolute topfunctie in New York niet eens zo heel veel...
Dit toch wel. Ongeacht zijn parcours in België heeft die uiteindelijk ook wel een MBA gehaald aan een gerenomeerde universiteit. (Alez, faculteit binnen Northwestern University).

Daar komen alleen maar topprofielen uit die voorbereid zijn op (globale) leiderschapsrollen. De Croo past dus perfect binnen dat profiel.

Je kan natuurlijk veel zeggen over zijn historiek hier, manier van communiceren of keuzes in twijfel trekken. Maar het allesbehalve een vreemde keuze om hem die job te geven.

En idd, 25k per maand voor dergelijke functie is niet heel vreemd.

Ik vind het anderzijds ook wel wat ironisch dat hij als baas van het UNDP armoede zal bestrijden en tegelijkertijd aanspraak maakt op een duizelingwekkende onbelaste verloning. Nu, de salarissen van topfunctionarissen bij NGO's zijn ook stevig, al liggen ze wel onder het niveau van De Croo zijn loon.

Punt blijft echter dat De Croo eerlijk had moeten zijn bij zijn campagne in Brakel. Het was niet zijn bedoeling om dat mandaat volledig uit te voeren aangezien zijn ambitie duidelijk ergens anders ligt. Beste mensen van Brakel, ik kom hier op omdat ik hier woon en mijn familie een lange traditie heeft in de lokale politiek maar weet dat mijn ambitie niet in Brakel ligt. Dus als jullie op mij stemmen dan zal ik besturen zolang er niks beters voorbij komt.

https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-...-de-croo-we-zien-hem-hier-niet-vaak~b8f19689/

Laat die duizelingwekkende er maar af. Dat is een vrij normaal loon voor een topfunctie, en voor eentje in New York eerder matig.
Een loon is een afspiegeling van de benodigde competenties en de verantwoordelijkheden, meer is het niet.
Politiek en persoonlijk ben ik het dan niet altijd eens met hem, dat het wel een capabel persoon is en allesbehalve een uil staat niet ter discussie voor mijn part.

Hij had misschien inderdaad eerlijk moeten zijn dat hij open bleef staan voor nieuwe uitdagingen.
Maar had de Brakelenaar dat zelf niet door? Hij heeft zijn ambt wel serieus genomen en was blij met het vertrouwen. Maar hij is altijd nationaal als volksvertegenwoordiger actief gebleven en was betrokken bij de verkennende gesprekken voor de regeringsvorming.
Het lijkt me dus ook maar logisch dat iemand met zoveel ervaring en kunde geen kans zoals die van de VN kan laten schieten om burgemeester te zijn van 15.000 mensen.
Dat zou de brakelenaar toch moeten doorhebben denk ik dan. En daarnaast zijn beleid gaat niet ineens drastisch veranderen omdat hij nu enkel maar titelvoerend burgemeester is.

Professioneel is dat wel een super functie.
Zeer interessant en je netwerk dat je daar mee kan uitbreiden.

Maar het is natuurlijk wel een job waar je vooral wat goed nieuws moet brengen en voor de rest gigantisch veel geld uitgeeft zonder enige verantwoordelijkheid.
Een typische job voor policiti.

Terug
Bovenaan