Kleine nieuwtjes

Maar dit verdient toch wel een belangrijke nuance...
Weet die politica van Ecolo niet wat het mediane inkomen van de Belg is OF weet ze gewoon niet wat een mediaan is? 🤔
Het gemiddelde is ergens rond de 4000 EUR, dus tenzij ze denkt dat de mediaan iets te maken heeft met de bovenste 1 (2?) sigma grens (in een normaalverdeling, wat ook al fout is), zal het wel gewoon wat wereldvreemdheid zijn.

Laatst bewerkt:
Maar dit verdient toch wel een belangrijke nuance...
Weet die politica van Ecolo niet wat het mediane inkomen van de Belg is OF weet ze gewoon niet wat een mediaan is? 🤔

In beide gevallen is het een ramp, nuance is dan ook niet van toepassing.

Al meen ik mij in een ver verleden eens een uitspraak van toenmalig minister van financiën Didier Reynders waar het bedrag viel van 5000 € netto/maand - maar ik weet de context niet helemaal meer, maar dat was er ook los over.

In beide gevallen is het een ramp, nuance is dan ook niet van toepassing.

Al meen ik mij in een ver verleden eens een uitspraak van toenmalig minister van financiën Didier Reynders waar het bedrag viel van 5000 € netto/maand - maar ik weet de context niet helemaal meer, maar dat was er ook los over.
En hadden we ook eens geen minister van begroting die de vierkantswortel van 25 niet kende. Politiek en intelligentie gaan niet altijd hand in hand.

Plopsa past inclusiebeleid aan na discriminatieklacht Nederlandse autisme-activist
“Een prikkelarme wachtrij is niet bedoeld om voor te dringen”, aldus Sandee aan de regionale publieke omroep RTV Noord. “Dat is nog weleens een vooroordeel. Eigenlijk gaat het om een gelijke wachttijd als de reguliere wachtrij. Alleen zijn er minder prikkels aanwezig, zoals mensen die in je directe omgeving bewegen, praten of je aanstoten.” In de praktijk is de prikkelarme wachtrij meestal de uitgang van de attractie.

Ik ken nu niemand met autisme of wat de triggers nu eigenlijk zijn maar het lijkt me wel vreemd om een prikkelarme wachtrij te voorzien voor dan in een prikkelrijke attractie te kruipen?

Of zijn die onverwachte sensorische prikkels in een wachtrij anders dan de attractie zelf waar ze min of meer weten wat ze kunnen verwachten/inschatten? Qua tijdsduur nu ook wel veel korter.

Ik kan het artikel niet lezen omwille van de betaalmuur maar een aparte prikkelarme wachtrij voor mensen met autisme is toch iets zoals aparte toiletten overal voorzien voor non-binairen en transgenders? Speciale voorzieningen en investeringen voor een kleine minderheid. Dat is niet altijd realistisch.
Is er geen priority ingang? (voor mensen die extra betalen, of voor mensen met bepaalde handicaps, als ze daar een bewijs kunnen van voorleggen)

Ik haat het ook om in lange wachtrijen te staan, maar dan zou ik eerder die attracties vermijden met lange wachtrijen of op minder drukke momenten gaan. Dus ik zou op drukke dagen al zeker geen kind met autisme meenemen naar een pretpark.

Laatst bewerkt:
Plopsa past inclusiebeleid aan na discriminatieklacht Nederlandse autisme-activist

Ik ken nu niemand met autisme of wat de triggers nu eigenlijk zijn maar het lijkt me wel vreemd om een prikkelarme wachtrij te voorzien voor dan in een prikkelrijke attractie te kruipen?

Of zijn die onverwachte sensorische prikkels in een wachtrij anders dan de attractie zelf waar ze min of meer weten wat ze kunnen verwachten/inschatten? Qua tijdsduur nu ook wel veel korter.

Tips voor een dag uit met autisme​

• Voorbereiding is erg belangrijk bij alles omtrent autisme. Bereid niet alleen de persoon met autisme voor op het pretparkbezoek, maar ook het park zelf. Veel kleinere parken geven aan rekening te willen houden met autistische bezoekers, mits het vooraf aangegeven wordt. Bel dus zeker even om door te geven dat je binnenkort een bezoekje komt brengen!
  • Grote pretparken zijn verre van prikkelarm. Draaiende attracties, honderden, dan wel duizenden mensen en muziek. Dit alles kan te veel worden voor iemand met autisme. Het kan daarom slim zijn om de grote parken links te laten liggen en een bezoek te brengen aan de kleinere parken. Hier is het iets rustiger, waardoor de dag meer ontspannen verloopt.
  • Toch graag eens naar een groot park? Check van tevoren hoe druk het gaat worden. Mooi weer + vrije dag = topdrukte. Ga daarom eens op een doordeweekse dag of een dag waarop het zonnetje wat minder uitbundig schijnt. Op de websites van veel parken vind je ook een druktekalender. Vaak zijn deze voorspellingen accuraat.
  • Voel je niet bezwaard als je gebruik maakt van de mogelijkheden van de Autipas. Vooral bij wachtrijen kan het je wat schuine blikken opleveren als jullie via de uitgang naar binnen mogen. Het is nergens voor nodig om je bezwaard te voelen: je hebt deze pas niet voor niets.
  • Denk na over het eten en drinken. In de horecazaken van het pretpark is het meestal wel mogelijk om je eigen eten en drinken op te eten, mits je het van tevoren vraagt. Mag het niet? Dan mag je in de meeste pretparken ook gewoon lekker picknicken!
het is dus wel duidelijk dat ze zelf ook beseffen dat het verre van ideaal is, maar je kan je kinderen ook moeilijk opsluiten in een gouden kooitje

Ja, een pretpark is nu niet meteen de meest geschikte plek voor mensen met autisme. Al gaan die misschien ook graag eens één keer in hun leven naar Disneyland ofzo.

De kern van het conflict: het pretpark verplicht volwassenen met autisme om een begeleider mee te nemen om gebruik te mogen maken van de prikkelarme wachtrijen, terwijl kinderen vanaf 13 jaar wél zelfstandig naar binnen mogen.
Volgens Sandee is dat discriminatie en een beperking van de zelfstandigheid van mensen met autisme.
Dat vind ik toch ook wel een heel vreemde regel. Mensen met autisme kunnen énkel gebruik maken van de prikkelarme wachtrijen als er een begeleider bij is.

Een wachtrij waar je veel te dicht tegen anderen staat in kleine ruimtes, waar honderden mensen door elkaar aan het praten, roepen, lachen, huilen zijn, waar ondertussen wordt gegeten, waar mensen scheten laten, ... dat is een complete sensory overload van geluid, aanrakingen, geuren, ... en vaak sta je daar een half uur of langer in. Dat is in niets te vergelijken met de prikkels die je krijgt van de attractie zelf.

En als je daar zelf geen echte last van hebt, is dat echt niet te vatten hoe slopend dat is.

Ik heb samengewerkt met iemand met ass die verslaafd is aan de Efteling, en daar meermaals per jaar naartoe gaat (en daar achteraf dan altijd wel enkele weken nodig heeft om te recupereren). Het is niet omdat je autisme hebt, dat je je ten alle tijde moet afsluiten van prikkels. Pretparken gaan altijd explosies van prikkels zijn, maar dit is een soort maatregel die basically niets kost, niemand stoort en in veel gevallen al een gelijkaardige toegang voorzien is voor mensen met een fysieke beperking. En waarmee je pretparken ook voor de ass'ers onder ons toegankelijk maakt.

Ja inderdaad. Stel je voor dat ze, zonder dat jij er zelf enige last ervan ondervindt, de wereld een meer aangename plek maken voor mensen die al een zwaar leven hebben. Binnenkort gaan ze misschien zelfs hellingen installeren voor mensen in een rolstoel die de trap niet kunnen nemen. Waanzin.

Het is niet omdat je autisme hebt, dat je je ten alle tijde moet afsluiten van prikkels. Pretparken gaan altijd explosies van prikkels zijn, maar dit is een soort maatregel die basically niets kost, niemand stoort en in veel gevallen al een gelijkaardige toegang voorzien is voor mensen met een fysieke beperking. En waarmee je pretparken ook voor de ass'ers onder ons toegankelijk maakt.

Het gaat er dan ook niet over dat die faciliteiten en mogelijkheden er niet zijn voor mensen met autisme.
Het gaat erover dat volwassenen mensen met autisme moet begeleid worden om gebruik te kunnen maken van die faciliteiten en mogelijkheden. Dat is wel nog iets anders.
Dat is misschien een stomme regel, maar goed ook niet onoverkomelijk lijkt me dan persoonlijk.

Dat vind ik toch ook wel een heel vreemde regel. Mensen met autisme kunnen énkel gebruik maken van de prikkelarme wachtrijen als er een begeleider bij is.
Dat is eigenlijk gewoon een algemene regel voor iedereen met handicap in pretparken. Niet enkel voor autisme en niet enkel Plopsa doet dit.

Die begeleider er bij is in het geval van autisme inderdaad onnozel en betuttelend. Dat is het ongetwijfeld ook in sommige gevallen van fysieke beperkingen.

Die begeleider er bij is in het geval van autisme inderdaad onnozel en betuttelend. Dat is het ongetwijfeld ook in sommige gevallen van fysieke beperkingen.
Volgens het artikel en dat vind ik wel begrijpbaar als er paniek uitbreekt dat die mensen daar toch niet alleen staan.
Volgens Plopsa-coo Tom Valcke is de verplichting voor mensen met een beperking om zich te laten vergezellen door een begeleider, vooral bedoeld voor het geval dat er paniek uitbreekt – bijvoorbeeld als de attractie stilvalt. De begeleider kan dan de persoon in kwestie bijstaan, en zo nodig ingrijpen en evacueren. Die regel geldt voor iedereen met een beperking

“Veiligheid is voor ons natuurlijk prioriteit nummer één”, stelt hij. “Volgens de wetgever moeten wij als uitbater te allen tijde bezoekers veilig op en af onze attracties krijgen. Tegelijkertijd stelt het discriminatieverbod, terecht, dat we niemand kunnen weigeren. Vandaar dat we destijds besloten hebben dat wie gebruik wil en mag maken van de faciliteiten voor mindervaliden, een begeleider moet mee hebben voor het geval er iets gebeurt. Onze medewerkers zijn niet medisch geschoold, een begeleider weet op zo’n moment wat er moet gebeuren.”

Edit wel, kleine nuance
Ze gaan nu die regel afschaffen volgend jaar maar hoe precies weten ze nog niet .
Wss een vragenlijst laten invulllen bij aankoop ticket om te zien of de persoon zelfstandig genoeg is om die rij alleen te nemen zoals in de efteling reeds het geval is.

Laatst bewerkt:
Ik kan die logica ergens wel volgen, alleen wordt er bij de meeste attracties gekeken naar lengte en niet naar leeftijd. Waardoor bij veel attracties je heel wat niet-begeleide minderjarigen hebt in attracties en wachtrijen. Bij een persoon met een fysieke beperking snap ik dat je iemand nodig hebt die die persoon op zo'n moment ook fysiek kan helpen, maar bij autisme is dat mijn inziens (tenzij in zware gevallen) niet relevant. Enfin, dan gaat dat veiligheidsargument niet meer op dan bij kinderen/jongeren die wel alleen mogen.

maar zo ben je als bedrijf wel ingedekt tegen mogelijk schadeclaims als er toch eens iets misgaat. Ik snap wel dat een bedrijf het op veilig speelt bij zaken waar een grotere kans is dat er iets misgaat en ze de verantwoordelijkheid ook proberen door te schuiven.
Maar vind de uitleg ook maar half en half: alle medewerkers zijn wel geschoold om kinderen van 13 jaar te begeleiden in geval van paniek, maar een volwassene met autisme gaan ze niet aankunnen? En hoe zit het dan met kinderen die een vreemde taal spreken, moeten die een tolk meehebben zodat als er iets gebeurd er met deze kinderen gecommuniceerd kan worden?
Die autismepas lijkt me in zo'n geval toch redelijk voldoende.

Het probleem is dat er in die passen (en andere soortgelijke documenten) geen onderscheid gemaakt wordt in mate van zelfredzaamheid, die zijn 1/0, hebben of niet. En de medewerkers kunnen dat ook niet ter plekke dus moet er een one-size-fits-all regel komen. Mindervalide/ASS? ---> begeleider verplicht

Alexander De Croo haalt topjob bij VN binnen.

Huidig burgemeester van Brakel zal binnenkort de derde hoogste positie binnen de VN opnemen. Daarmee illustreert hij nog maar eens waarom de geloofwaardigheid van de politiek zo onder druk staat. Alle inwoners van Brakel die in 2024 hun stem hebben gegeven aan De Croo zien hem na amper 1 jaar mandaat al verkassen voor een dikbetaalde job in een ver-van-mijn bed praatbarak.

Doet me wat denken aan Rutten, Somers en Van Quickenborne... Open VLD blijft toch de partij van de stoelendans. Geloofwaardigheid krijgt wat mij betreft nog maar 's een opdoffer en respect voor de kiezer is weer ver te zoeken.

Een dik jaar geleden had De Croo nog 'veel goesting om burgemeester van Brakel te worden'.

https://www.standaard.be/politiek/d...worden/40800488.html?journeybuilder=nopaywall

Laatst bewerkt:
Een dik jaar geleden had De Croo nog 'veel goesting om burgemeester van Brakel te worden'.
Net zoals vele andere bovenlokale carrièrepolitici: Bart De Wever (N-VA) is titelvoerend burgemeester van Antwerpen, Vincent Van Peteghem (CD&V) van Nazareth-De Pinte, Jan Jambon (N-VA) van Brasschaat, Theo Francken (N-VA) van Lubbeek, Jo Brouns (CD&V) van Kinrooi.

Allen lijsttrekkers met een profiel dat hun gemeentegrenzen ver overschrijdt en vóór de gemeenteraadsverkiezingen konden weten dat de kans reëel was dat ze geen 6 jaar burgemeester zouden kunnen blijven. Ik denk niet dat er ook maar één van hen op voorhand toeterde: "Van zodra de sterren gunstig staan, geef ik mijn sjerp op voor een ander mandaat.".

Laatst bewerkt:
Is het ook geen natuurlijke reflex om een burgemeester te kiezen die bij voorkeur een arm heeft tot in de hoogste regionen van de Nationale politiek? Meer geld = meer mogelijkheden? Of zie ik het nu echt te simplistisch?

Terug
Bovenaan