Kleine nieuwtjes

Nog een leuk weetje: Freddy Horion heeft ondertussen al recht op een schadevergoeding van > 500.000,00 € t.g.v. een uitspraak in 2023 dat hij naar een gesloten instelling moet en niet in de gevangenis mag blijven. Dat blijft ook verder lopen a rato 1000 €/dag.

SFR, de 2de grootste telecom in Frankrijk krijgt een takeover bid gefinancieerd door de 3 anderen. Consolidatie in de markt

Begin dit jaar moet Vodafone uit Italië gaan doordat het niet meer rendabel was. Swisscom merged het met hun reeds bestaande activiteiten Fastweb. Consolidatie dus.
Tegelijkertijd ook problemen zelfs voor KKR, die verliezen boekt uit de deal die ze hadden gemaakt vorig jaar met Telecom Italia.

in maart 24 gingen MASMOVIL & Orange Spain een joint venture aan, ook hier dus consolidatie.

In Europa zijn er veel te veel telecoms, er moet eigenlijk echt een grote consolidatie komen. Tov USA (3 grote spelers) & China (ook 3 grote spelers). Het feit dat een Coca cola bvb met een Freemove moet samenwerken om zo met 1 telcopartner te praten voor alle werknemers in Europa is eigenlijk belachelijk. https://www.freemove.com/

En meanwhile beginnen wij hier in België met een 4de operator. Dat is echt ten dode opgeschreven, ik zie hier in dezelfde straat Proximus en Digi fiberlijnen aanleggen... Binnen 10j is er opnieuw consolidatie.
FYI: Laatste consolidatie hier is Orange Belgium die VOO kocht. In Vlaanderen niet echt impact, maar in Wallonië des te meer.

Nog een leuk weetje: Freddy Horion heeft ondertussen al recht op een schadevergoeding van > 500.000,00 € t.g.v. een uitspraak in 2023 dat hij naar een gesloten instelling moet en niet in de gevangenis mag blijven. Dat blijft ook verder lopen a rato 1000 €/dag.
Aan wie betaalt de staat die dwangsom? Is dat niet aan Horion zelf? Horion is oud, gaat achteruit, heeft al enkele keren euthanasie aangevraagd...maar ik denk dat iedereen vanaf een bepaalde leeftijd die nog altijd goed genoeg kent om zo'n transfer niet zo populair te maken. Is de staat hier niet gewoon virtueel geld aan het besteden dat uiteindelijk (deels, indien er erfgenamen zijn) terugkomt?

Aan wie betaalt de staat die dwangsom? Is dat niet aan Horion zelf? Horion is oud, gaat achteruit, heeft al enkele keren euthanasie aangevraagd...maar ik denk dat iedereen vanaf een bepaalde leeftijd die nog altijd goed genoeg kent om zo'n transfer niet zo populair te maken. Is de staat hier niet gewoon virtueel geld aan het besteden dat uiteindelijk (deels, indien er erfgenamen zijn) terugkomt?

Geen flauw idee eerlijk gezegd, maar dergelijke situaties zijn moet men toch weten te vermijden- voor een paar maand kan ik dat begrijpen, maar inmiddels meer dan 2 jaar en wie weet hoe lang nog. Ik geloof zelfs dat de Belgische staat ook nog eens de kosten voor opname in een gesloten instelling moet dragen - dat is trouwens iets waar ik het altijd al lastig heb mee gehad: wie in de gevangenis beland zou de kosten moeten vergoeden indien die mogelijkheden er zijn.

Geen flauw idee eerlijk gezegd, maar dergelijke situaties zijn moet men toch weten te vermijden- voor een paar maand kan ik dat begrijpen, maar inmiddels meer dan 2 jaar en wie weet hoe lang nog. Ik geloof zelfs dat de Belgische staat ook nog eens de kosten voor opname in een gesloten instelling moet dragen - dat is trouwens iets waar ik het altijd al lastig heb mee gehad: wie in de gevangenis beland zou de kosten moeten vergoeden indien die mogelijkheden er zijn.
Ik vermoed dat weinig gesloten instellingen (die al amper plaats hebben) staan te springen om zowat de meest bekende Belgische moordenaar (op Dutroux na waarschijnlijk) op te vangen. Als ik dat goed heb gelezen is een praktisch probleem dat Horion een levenslange straf uitzit als iemand die toerekeningsvatbaar is, dus ook al zeggen psychiaters X jaar later dat hij niet meer in de gevangenis hoort, zo eenvoudig is dat niet. Waarschijnlijk ook niet zo populair bij de kiezer. Uiteindelijk is dit een detail op een begroting hé, een uitzonderlijke situatie van iemand die al langer in de gevangenis zit dan hij als vrij persoon leefde.

En verder ja, die mens zit vast sinds 1980, en had daarvoor dacht ik ook al in de gevangenis gezeten. Veel zal die niet zelf kunnen vergoeden. Als die nog kinderen heeft zullen die blij zijn met die dwangsom.

En verder ja, die mens zit vast sinds 1980, en had daarvoor dacht ik ook al in de gevangenis gezeten. Veel zal die niet zelf kunnen vergoeden. Als die nog kinderen heeft zullen die blij zijn met die dwangsom.
Ik heb onlangs nog ergens gelezen dat hij uiteindelijk de schadevergoeding gaat weigeren omdat hij de fouten van justitie niet wil laten betalen door het volk. Hij gaat er gewoon mee door uit principe.
Natuurlijk makkelijk gezegd zolang je er niets mee kan doen.

Ik heb onlangs nog ergens gelezen dat hij uiteindelijk de schadevergoeding gaat weigeren omdat hij de fouten van justitie niet wil laten betalen door het volk. Hij gaat er gewoon mee door uit principe.
Natuurlijk makkelijk gezegd zolang je er niets mee kan doen.
Allez, goed om te weten dat een mens die een heel gezin, inclusief dertienjarige dochter, uitmoordt, er principes wat betreft de werking van justitie op nahoudt.

Als ik dat allemaal lees dan denk ik toch dat we eens een DOGE nodig hebben om de kuis te houden bij de overheid (weliswaar minder drastisch dan in de VS, maar een grondige review zou toch eens nodig zijn). Juist als er zou moeten bespaard worden bij de overheid gaan ze nog extra ambtenaren aanwerven ...

En hoe werkt zo'n Doge systeem? At random mensen ontslaan?

Dat ze al eens beginnen met een deftig evaluatiesysteem en mensen daar ook op beoordelen en desnoods ontslaan.
Dat zou de gemotiveerde ook wat meer gemotiveerd houden

En hoe werkt zo'n Doge systeem? At random mensen ontslaan?

Dat ze al eens beginnen met een deftig evaluatiesysteem en mensen daar ook op beoordelen en desnoods ontslaan.
Dat zou de gemotiveerde ook wat meer gemotiveerd houden
Niet zoals de VS willekeurig mensen ontslaan, maar een bureau die nagaat hoe en waar de overheid geld uitgeeft en het efficiënter kan. En onnodige postjes schrappen.

dat dit zelfs geplànd was. pervers in deze tijden van besparingen.

Voor wat het waard is - maar het besluit is ronduit vernietigend: niet efficiënt, veel uitgaven voor matige kwaliteit - zowel de gezondheidszorg als het onderwijs scoren gemiddeld en onderwijs zelfs ronduit slecht - zowel op kost als op kwaliteit, de hoge complexiteit en regeldruk zorgen bovendien voor een explosie aan overheidsjobs.

Bon - het is van Voka - neutraal kan je dat niet noemen, maar het volledig van tafel vegen is ook een brug te ver.

Er zal wel enige waarheid inzitten denk ik, onze overheid is niet efficiënt.
Neem nu het mobiliteitsbudget, dat heeft men ook weer onnodig ingewikkeld gemaakt.
Zo bestaan er talloze premies, voordelen en constructies om belastingsvoordeel te hebben.

Op een debat bij de RTBF gisteren werd aan alle voorzitters gevraagd om het mediaan (en niet het gemiddelde) inkomen van de Belgen te geven, om zo te weten of ze nog “voeling hebben met de gewone mens”. De RTBF greep daarbij naar de cijfers van 2022.

Het juiste antwoord is 3.728 euro, waar overigens Bouchez met 3.800 euro en Magnette met 3.950 euro het dichtst tegen zaten. Heel opvallend was dat zelfs Raoul Hedebouw het hoger schatte, met 4.200 euro, maar vooral Lecocq kwam er heel slecht uit: zij schreef het cijfer van 6.500 euro. Meteen kreeg ze een storm van kritiek over zich: “Los van de werkelijkheid?”, zo kopte La Libre over de voorzitster van Ecolo.

Hahaha.

Grappig maar ook triest natuurlijk: Iemand als Hedebouw zou dat eigenlijk exact moeten weten - als je altijd op de eerste rij staat om de doorsnee bevolking te verdedigen, van iemand van Ecolo is het dan weer heel normaal dat men kilometers van de realiteit staat :)

Stel dezelfde vraag aan een representatieve groep van dit forum en ze gaan er ook een eind naast zitten hoor, maar die doen tenminste niet alsof ze met de gemiddelde werkmens inzitten.

Voor wat het waard is - maar het besluit is ronduit vernietigend: niet efficiënt, veel uitgaven voor matige kwaliteit - zowel de gezondheidszorg als het onderwijs scoren gemiddeld en onderwijs zelfs ronduit slecht - zowel op kost als op kwaliteit, de hoge complexiteit en regeldruk zorgen bovendien voor een explosie aan overheidsjobs.

Bon - het is van Voka - neutraal kan je dat niet noemen, maar het volledig van tafel vegen is ook een brug te ver.

Hoe kan onderwijs tegelijkertijd zowel gemiddeld scoren én zelfs ronduit slecht?

Neutraal is dit inderdaad niet, je kan op de cijfers van het aantal ambtenaren in dit land wel degelijk enige kritiek hebben, maar dat neemt niet weg dat er efficiëntiewinsten te boeken zijn, maar ligt dat aan de ambtenaren zelf? Of aan politici en burgers?
Lees bovendien het artikel en je ziet dat het probleem vooral bij onderwijs en gezondheidszorg zit.

'Vrijheid' van onderwijs, koepels, kleine klassen/richtingen, 'nutteloze vakken' (vooral LO in z'n huidige vorm) ... bij ons onderwijs valt véél te rapen,
Gezondheidszorg... tja, meer preventie is gemakkelijk gezegd, maar in welke mate is dit enkel een inefficiënte overheidsuitgave of overconsumptie door burgers omdat het te goedkoop is maar niet altijd nodig? En ja, ik vind goede gezondheidszorg een kerntaak voor de overheid, maar nutteloze scans, terugbetaling weinig efficiënte medicatie, etc.

...

Grappig maar ook triest natuurlijk: Iemand als Hedebouw zou dat eigenlijk exact moeten weten - als je altijd op de eerste rij staat om de doorsnee bevolking te verdedigen, van iemand van Ecolo is het dan weer heel normaal dat men kilometers van de realiteit staat :)

Maar dit verdient toch wel een belangrijke nuance...
Weet die politica van Ecolo niet wat het mediane inkomen van de Belg is OF weet ze gewoon niet wat een mediaan is? 🤔

Terug
Bovenaan