Kleine nieuwtjes

Geen nood, voor wie een ander niveau dan het HLN niveau wilt,
De Morgen heeft dezelfde actie:

Ergens knap want zo kunnen studenten toegang krijgen tot deftige info.
Anderzijds, misschien ook tekenend dat kranten wanhopig worden voor toekomstige abonnees?
Don't look at me, I read HBvL, 'cause ne Limburger is ne wereldburger! :oi22:
HLN = De Morgen he.
artikels zijn copy-paste.
misschien wat andere opinie-stukken, maar 't is al.

HLN = De Morgen he.
artikels zijn copy-paste.
misschien wat andere opinie-stukken, maar 't is al.
Zeg dat nu toch niet! Gooi me toch niet op een hoop met die proletariërs van een HLN-lezers!
Met welk medium moet ik nu hoogdravend doen als links ontzuilde progressieveling.

All jokes aside is het normaal dat er artikels gedeeld worden. Maar dat het 1op1 dezelfde krant is dat is wel wat kort door de bocht.
De identiteit van elke krant bestaat wel nog, net zoals de focus.

Laatst bewerkt:
Hoe kunnen mensen zo worden dat ze tot zo'n gruweldaden overgaan?

Wat is de familiale achtergrond, sprake van kindermishandeling? Genetische aanleg voor een kort lontje? Foute vrienden? Opgefokt door steroiden? etc etc.
Er zijn meerdere redenen. Meestal id familiale achtergrond, slechte vrienden, drugs, alcohol en of narcistische neigingen.
En inderdaad soms ook gewoon 'genetisch iets fout'. Ook dementie kan aggressie uitlokken.

Er zijn ook mensen, waarbij emoties helemaal niet bestaan binnen het brein. Dwz bij testen tonen de hersenen dan amper of soms zelfs helemaal geen emoties. En hoe kan iemand weten wat goed en/of slecht als men goed en slecht niet eens kan voelen of meten?

Jammer genoeg is niet iedereen een nuchtere persoon zoals jij, ik en iedereen hier ..

Toch ook interessant wat er in Nederland bij Nexperia gebeurt waar de regering de macht grijpt bij chipproducent Nexperia.

...
Nexperia, dat chips produceert voor de auto-industrie en voor consumentengoederen, is al sinds 2019 in handen van de Chinese holding Wingtech. Maar nu mag het een jaar lang geen bedrijfsonderdelen verplaatsen, nieuwe leidinggevenden aannemen of andere beslissingen nemen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de Nederlandse overheid. Nexperia-ceo Zhang Xuezheng, die tevens de voorzitter is van het Chinese moederbedrijf, wordt uit zijn functie gezet en door een niet-Chinese bestuurder vervangen.
...
...
Den Haag greep in na “recente en acute signalen van ernstige bestuurlijke tekortkomingen bij Nexperia”, stelde de Nederlandse minister van Economische Zaken Vincent Karremans (VVD) zondagavond in een persbericht. Daardoor is het risico ontstaan dat de chips van Nexperia “niet beschikbaar zouden zijn in een noodsituatie”, klonk het. En dus haalt Den Haag een wet uit 1952 (de wet beschikbaarheid goederen) van onder het stof, die slechts “hoogst uitzonderlijk” wordt ingezet, volgens de minister. “Alleen als het echt niet anders kan.”
...
...
Volgens de Nederlandse krant NRC drukt de regering nu op de noodknop, omdat er signalen waren dat Nexperia cruciale technologische kennis naar China zou lekken. Drie Nexperia-bestuurders, onder wie chief legal officer Ruben Lichtenberg, zouden op 1 oktober daarvoor een verzoek hebben ingediend bij de Amsterdamse Ondernemingskamer. Hoewel de Nederlandse regering de timing “puur toeval” noemt, kwam dat verzoek precies een dag nadat Washington exportbeperkingen tegen Nexperia-moeder Wingtech had aangescherpt.
...

Ondertussen heeft Peking al gereageerd.

...
Wintech riep daarop meteen de hulp van de Chinese overheid in, en de reactie van Peking liet niet lang op zich wachten: er geldt ondertussen een exportverbod voor de Nexperia-fabriek in China. De Chinese sectorfederatie voor chipproducenten beschuldigt de Nederlanders ervan “misbruik” te maken van het nationale veiligheidsargument, en spreekt over discriminatie. In een editoriaal van de door Peking gecontroleerde nieuwssite Global Times wordt gewaarschuwd dat Den Haag de “vastberadenheid van China en het vermogen om zijn rechten te beschermen niet mag onderschatten”.
...
...
Dat de Nederlandse minister van Economische Zaken uitdrukkelijk naar “nationale veiligheid” verwijst voor de beslissing, heeft de geopolitieke gemoederen alleen maar verhit. Peking hoort daarin echo’s van Donald Trumps discours over het afschermen van strategisch belangrijke sectoren. De Verenigde Staten viseren al langer Wintech. In juni was er nog overleg tussen de Amerikaanse en Nederlandse overheid over Nexperia, blijkt nu ook uit documenten van de rechtbank die dinsdag werden vrijgegeven. Om Nexperia te vrijwaren van sancties, zou topman Zhang Xuezheng (tevens oprichter van Wingtech) “vrijwel zeker” vervangen moeten worden, aldus de Amerikanen.
...

Laatst bewerkt:
De verdere chemie-tragedie hier:

...Al acht chemiebedrijven sloten dit jaar fabrieken in Nederland of onderdelen daarvan.
...vooral de hoge energiekosten in Nederland samen met de nationale heffing op CO2-uitstoot
...Maar het zijn niet louter die hoge energiekosten waardoor chemiebedrijven sloten en veel andere chemiebedrijven in mineurstemming verkeren. Sinds 2022 worden ze geplaagd door een enorme – en onverwachte – toevloed van chemicaliën uit China, waar enorme overcapaciteit is. En die producten kosten veel minder dan die van Europese fabrikanten.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/1...a-niet-aan-een-voor-een-vallen-ze-om-a4909569

+

Jim Ratcliffe, de oprichter en bestuursvoorzitter van het Britse concern Ineos, luidt eens te meer de alarmbel over de chemische industrie op ons continent. ‘Acht van de tien grootste chemiebedrijven ter wereld investeren niet in Europa’, zegt hij op basis van een studie. Alle tien die bedrijven doen dat wél in de VS.
..De helft van de chemie is hier binnen tien jaar weg’,

Moordende concurrentie uit Azië, te veel regels hier, te dure energie. We kennen het ondertussen al wel.
De welvaart verder uitwuiven.

---
En het volgende artikel duikt al op, in Italië deze keer:

Trinseo snoeit in zijn Europese activiteiten. Twee fabrieken in Italië gaan dicht en het bedrijf werkt ook in Duitsland aan de sluiting van een productielocatie. De Amerikaanse plasticsproducent noemt moeilijke marktomstandigheden in Europa als reden voor het besluit.

Laatst bewerkt:
Telkens ik zoiets lees sterkt het mijn overtuiging dat vele kleintjes één heel groot maken. Geld vliegt overal naar buiten alsof we in dit land op een enorme berg aan overschot zitten.

100 000EUR (+ alle administratieve kosten en manuren die daar nog bijkomen) weggepist in één jaar in Brugge, dat is bijna 1EUR per Bruggeling. En dat om Netflix en consoorten te subsidiëren...

Telkens ik zoiets lees sterkt het mijn overtuiging dat vele kleintjes één heel groot maken. Geld vliegt overal naar buiten alsof we in dit land op een enorme berg aan overschot zitten.

100 000EUR (+ alle administratieve kosten en manuren die daar nog bijkomen) weggepist in één jaar in Brugge, dat is bijna 1EUR per Bruggeling. En dat om Netflix en consoorten te subsidiëren...

Wat is het verschil met gratis VRTMax mogen kijken?

Je kan geld nuttiger besteden dan Netflix om die mensen iets bij te brengen. Dit is ze nog wat meer stimuleren om niets te doen. De bedoeling is ze uit hun luie zetel krijgen :) Buiten, onder de mensen, ...

Het probleem hier lijkt me vooral dat ze dit te lang hebben doorgetrokken. Ik heb er op zich nog niet echt een probleem mee dat in 2020 en 2021 dat budget gebruikt kon worden voor het bekostigen van 1 of 2 streamingdiensten. Natuurlijk hadden ze vanaf 2022 dit moeten terugdraaien, maar da's een beetje de Belgische ziekte zeker. Een maatregel nemen die in eerste instantie op zich wel nuttig is, die nadien bakken geld kost.

Wat meerdere forumleden hier ook al aangekaart hebben: Dat buikgevoel wordt in onderstaand artikel toch op een aantal punten bevestigd - ook het kerntakendebat is actueler dan ooit - en terug krijgt het departement onderwijs een sleutelrol toegediend. Besparen is een lastige - of toch niet? De lobby doet altijd zijn werk.

Edit crew: stuk weggehaald.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat meerdere forumleden hier ook al aangekaart hebben: Dat buikgevoel wordt in onderstaand artikel toch op een aantal punten bevestigd - ook het kerntakendebat is actueler dan ooit - en terug krijgt het departement onderwijs een sleutelrol toegediend. Besparen is een lastige - of toch niet? De lobby doet altijd zijn werk.

Bedankt voor het posten van het artikel.

Het eerst wat ik dacht is waar is al dat volk terecht gekomen? Maar blijkbaar is de meerderheid in onderwijs terecht gekomen of lees ik dat verkeerd. En zover ik het weet van andere gebruikers hier is het juist moeilijk om ergens vast op een school te blijven werken.

Cijfers zijn cijfers maar ik begrijp eigenlijk niet goed want op 25.08.2025 was er nog een tekort van 3700 aan leerkrachten.

En er wordt hier niet over federaal niveau gepraat dus is de meerderheid terecht gekomen om vlaams niveau?

Laatst bewerkt door een moderator:
Professor bestuurskunde Bram Verschuere (UGent) is het daar niet mee eens. Hij vindt dat je niet automatisch kan besluiten dat de grote groei aan overheidspersoneel een slechte zaak is. “Misschien zijn veel van die aanwervingen noodzakelijk geweest? Omdat de samenleving steeds meer eisen stelt aan de overheid, bijvoorbeeld. Het gaat bovendien ook niet énkel om mensen die aan een bureau op een ministerie werken. Er worden veel jobs gecreëerd die we als een kerntaak van de overheid beschouwen: denk maar aan de politie of het onderwijs.”
Zit hier niet wat de kern van het probleem? Iedereen wil in theorie besparen maar bij zowat elk aspect van leven in onze maatschappij gaan er stemmen op dat de overheid er zijn "verantwoordelijkheid" moet nemen.

Wat betreft het onderwijs, dat is eigenlijk best wel absurd. Als je dan leest dat in het Franstalig onderwijs zo'n personeelsgroei niet gebeurt (en er zelfs enkele jobs verloren gaan), dan vraag ik me af we door onze kerktorenmedia de wanhopige stemmen uit het Franstalig onderwijs niet oppikken of wij gewoon zo verkeerd bezig zijn.

Het eerst wat ik dacht is waar is al dat volk terecht gekomen? Maar blijkbaar is de meerderheid in onderwijs terecht gekomen of lees ik dat verkeerd. En zover ik het weet van andere gebruikers hier is het juist moeilijk om ergens vast op een school te blijven werken.

Cijfers zijn cijfers maar ik begrijp eigenlijk niet goed want op 25.08.2025 was er nog een tekort van 3700 aan leerkrachten.

En er wordt hier niet over federaal niveau gepraat dus is de meerderheid terecht gekomen om vlaams niveau?
Als ik dat allemaal lees dan denk ik toch dat we eens een DOGE nodig hebben om de kuis te houden bij de overheid (weliswaar minder drastisch dan in de VS, maar een grondige review zou toch eens nodig zijn). Juist als er zou moeten bespaard worden bij de overheid gaan ze nog extra ambtenaren aanwerven ...

Ik denk dat het grootste probleem het statuut is.
Zoals in het artikel al wordt vermeld betekent een reductie van X% op een departement niet dat er effectief X% weg is uit je personeelsbestand.
In het "beste" geval worden mensen bij pensioen niet vervangen.

Zit hier niet wat de kern van het probleem? Iedereen wil in theorie besparen maar bij zowat elk aspect van leven in onze maatschappij gaan er stemmen op dat de overheid er zijn "verantwoordelijkheid" moet nemen.

Wat betreft het onderwijs, dat is eigenlijk best wel absurd. Als je dan leest dat in het Franstalig onderwijs zo'n personeelsgroei niet gebeurt (en er zelfs enkele jobs verloren gaan), dan vraag ik me af we door onze kerktorenmedia de wanhopige stemmen uit het Franstalig onderwijs niet oppikken of wij gewoon zo verkeerd bezig zijn.
Problemen zullen overal wel wat zitten - het is echter te simpel te zeggen dat "Omdat de samenleving steeds meer eisen stelt aan de overheid, bijvoorbeeld" - want ook daar schuilt imo een huizenhoog probleem - om direct de link met het onderwijs te leggen: kinderen moeten in de eerste plaats opgevoed worden door de ouders en niet door de school bvb.

Het is niet omdat een deel van de maatschappij het vraagt dat je het ook moet voorzien, het is correct dat de dienstverlening in ons land groot is -maar niets is gratis en dat beseffen we te weinig. Op termijn worden deze structuren dusdanig uitgebreid dat ze onoverzichtelijk, log en duur worden. Ik heb zeer nauwe contacten met één van de grootste Vlaamse overheidsinstellingen via dichte familie - het is hallucinant wat daar allemaal mogelijk is- ook de vraag om extra middelen en personeel wordt intern zorgvuldig gecoördineerd en opgeblazen - uiteraard gesteund door diverse tabellen en cijfers die gemanipuleerd worden dat het geen naam heeft.

Problemen zullen overal wel wat zitten - het is echter te simpel te zeggen dat "Omdat de samenleving steeds meer eisen stelt aan de overheid, bijvoorbeeld" - want ook daar schuilt imo een huizenhoog probleem - om direct de link met het onderwijs te leggen: kinderen moeten in de eerste plaats opgevoed worden door de ouders en niet door de school bvb.

Het is niet omdat een deel van de maatschappij het vraagt dat je het ook moet voorzien, het is correct dat de dienstverlening in ons land groot is -maar niets is gratis en dat beseffen we te weinig. Op termijn worden deze structuren dusdanig uitgebreid dat ze onoverzichtelijk, log en duur worden. Ik heb zeer nauwe contacten met één van de grootste Vlaamse overheidsinstellingen via dichte familie - het is hallucinant wat daar allemaal mogelijk is- ook de vraag om extra middelen en personeel wordt intern zorgvuldig gecoördineerd en opgeblazen - uiteraard gesteund door diverse tabellen en cijfers die gemanipuleerd worden dat het geen naam heeft.
Dat zijn twee verschillende zaken natuurlijk. Dat een overheidsinstelling zijn financiële noden opblaast, is dat niet analoog aan hoe in een competitieve bedrijfsomgeving departementen zichzelf proberen te handhaven? Het "systeem" maakt dit mogelijk, en uiteraard wil iedereen ontzien worden wanneer er een besparing aangekondigd wordt, en net opvallen wanneer er ergens geld te besteden is. Daar zal wel een of andere organisatorische verbetering voor bestaan vermoed ik.

Maar het 2de lijkt me een veel fundamenteler probleem: dat er kennelijk toch wel altijd voldoende vraag naar meer overheid(sinmenging) waardoor politici denken te scoren bij de keizer door dat te vergroten.

Terug
Bovenaan