Ik ook niet. Gaat daar dan ook niet over.Ik zie de relevantie van die comedy sketch niet voor een onderwijs waar de kwaliteit onderuit gehaald wordt mede doordat anderstaligen met een 'diverse' achtergrond thuis geen landstaal spreken?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik ook niet. Gaat daar dan ook niet over.Ik zie de relevantie van die comedy sketch niet voor een onderwijs waar de kwaliteit onderuit gehaald wordt mede doordat anderstaligen met een 'diverse' achtergrond thuis geen landstaal spreken?
Ik zeg totaal niet dat die gelijk is.Mja maar uw repliek stelt de taalvaardigheid van anderstaligen gelijk aan de taalvaardigheid van onze eigen Jannekes en Miekes oftewel Nederlandstalige moedertaalsprekers, dat vind ik ook een hele vreemde.
Of we kunnen eens naar de andere kant van de wereld kijken. En nu is daar toch wel een wereldmacht waar blanke en gekleurde kinderen gewoon zonder problemen samen naar school gaan seg...Laten we eerlijk wezen, dat is toch een triestige evolutie? En het feit dat zoveel autochtonen daar helemaal geen graten in zien, is mogelijk nog erger.
Stel je voor dat dat in Saudi-Arabie, China, Kenia, etc. zou gebeuren. Ondenkbaar.
Of we kunnen eens naar de andere kant van de wereld kijken. En nu is daar toch wel een wereldmacht waar blanke en gekleurde kinderen gewoon zonder problemen samen naar school gaan seg...
Gezien die daders vooral blanke jongeren zijn, is dat niet echt relevant in de discussie?Bedoel je dat land waar er elke maand wel school shootings zijn?
Gezien die daders vooral blanke jongeren zijn, is dat niet echt relevant in de discussie?
Je kan ook zeggen, dat land waar 7 van de 10 beste universiteiten liggen (en zoek daar de raciale verdeling maar eens van opJij schrijft dat ze zonder problemen samen naar school gaan. Ik denk dat we dan een andere definitie van problemen hebben.
)Dat is geen eerlijke vergelijking natuurlijk.Of we kunnen eens naar de andere kant van de wereld kijken. En nu is daar toch wel een wereldmacht waar blanke en gekleurde kinderen gewoon zonder problemen samen naar school gaan seg...
Je kan ook zeggen, dat land waar 7 van de 10 beste universiteiten liggen (en zoek daar de raciale verdeling maar eens van op)
De percentages anderstaligen tussen USA en België zijn heel gelijkaardig hoor. Beide tussen 20-25%.Dat is geen eerlijke vergelijking natuurlijk.
Als je daar geen Engels spreekt of kan lezen bon chance. Je kan eens proberen daar in het Arabisch aan de bak te komen, je gaat niet ver springen.
Taal is gewoon een heel belangrijke factor als het om onderwijs aankomt. Alles is gebaseerd op taal, een taal spreken, een taal begrijpen en een taal schrijven.
Nee dat wil niet zeggen dat je een zeer diepgaande vocabulaire moet hebben of perfect grammaticaal correct moet schrijven. Maar wel dat je de taal waarin het onderwijs georganiseerd is voldoende machtig bent.
En heel die zever over kleur is de reinste onzin. Het maakt niet uit welke huidskleur je hebt.
Wat belangrijk is dat is uw intrinsieke motivatie, uw eigen capaciteiten en uw thuissituatie. En het is gewoon geen geheim dat er meer mensen van kleur zijn die op al deze zaken slecht scoren. En dus gewoon een achterstand hebben, en een achterstand blijven houden.
En als dat 1 kindje is dan kan je daar op werken om dat mee te krijgen. Maar als het op den duur al de helft van een klas is dan is er gewoon een structureel probleem, en dan lijdt de kwaliteit daar inherent onder.
Ik kan voorbeelden geven van ouders die geen of weinig Nederlands spreken. Maar waarvan de kinderen gewoon vloeiend Nederlands kunnen. Het bestaat dus zeker.
Maar de uitzonderingen zijn nu eenmaal niet de regel.
En dat zijn dan geen allochtone roots ofzo?Je bedoelt die universiteiten waar als men geen truuken van de foor zou uithalen om ook naar andere zaken dan academische prestaties te kijken, er voornamelijk studenten met Aziatische roots zouden studeren?
En dat zijn dan geen allochtone roots ofzo?
En zie dan terug de originele post waar @AgeofAI reageert op een post over allochtone kinderen die perfect Nederlands spreken.Klopt, maar zoals eerder al door andere gesuggereerd in deze thread, het probleem zit niet bij een andere kleur of allochtone roots an sich.
Bepaalde culturen zijn wél problematisch dan anderen. De leerlingen die thuis geen Nederlands spreken, daarvan kan je een lijstje van talen maken wélke talen dan wél en welke niet. Doorgaans is het bijvoorbeeld niet Spaans of Chinees dat thuis gesproken wordt bijvoorbeeld.
Bovendien kan je er gif op innemen dat diezelfde topstudenten in de V.S. deftig het Engels beheersen.
De percentages anderstaligen tussen USA en België zijn heel gelijkaardig hoor. Beide tussen 20-25%.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Nederlands leren, niet belangrijk is trouwens.
Het grote verschil is dat de verdeling over de huidskleuren en daar wat anders is.
Er is toch niemand die beweert dat schrijffouten maken een alleenrecht is van migranten of anderstaligen.Ik zeg totaal niet dat die gelijk is.
Ik zeg dat taalfouten maken zeker niet eigen is aan migranten of anderstaligen. Lees jij daar in dat ik zeg dat dat gelijk is?
Ik zeg ook dat de taalvaardigheid van "gewone Vlamingen" evenzeer bedroevend is. Dat klopt ook: lees maar eens op het forum, of lees eens door de berichten van jonge neefjes en nichtjes, bijvoorbeeld. Maar ook hier zeg ik nergens dat het gelijk is. Het spelniveau van Anderlecht is bedroevend, dat van Manchester United ook. Dat wil niet zeggen dat ik die ploegen gelijk acht.
Wat ik bedoel is: die user valt blijkbaar over de schrijfvaardigheid van mensen met een migratieachtergrond, alsof dat dan perfect is bij "autochtonen", maar dat is absoluut niet het geval. De gemiddelde Vlaming kan geen lijvige mail opstellen zonder in de fout te gaan. Vandaar dus dat ik het een vreemd aspect vind om op in te pikken.
[Edit[ Ik heb het hier trouwens niet over leerlingen die niet kunnen communiceren of waar men bij wijze van spreken een tolk bij moet zetten. Dat is bedroevend en daar moet iets aan gedaan worden. Maar leerlingen die perfect Nederlands spreken en wel schrijffouten maken, die vind je nu wel echt in alle bevolkingsgroepen in grote aantallen.
Het begon nu wel met iemand die zei dat er in de klas van zijn kind weinig blanken zaten, maar dit ok was want de kennis van het Nederlands was ok.En men mag best aankaarten dat het niveau onder sommige groepen lager ligt dan andere. Wat 1 van de factoren is dat er rechtstreeks toe leid dat ouders hun kind liever naar een blanke school sturen dan een meer gemengde school.
Het begon nu wel met iemand die zei dat er in de klas van zijn kind weinig blanken zaten, maar dit ok was want de kennis van het Nederlands was ok.
Dat was voor sommigen een probleem, maar als men Nederlands begrijpt is dat niet de klassieke taalproblematiek. Ja, je kan dan denken dat als men meer schrijffouten maakt er toch ergens een probleem kan zijn met kennisvergaring, maar goed. Ik volg daarin toch ook de mening dat op dit forum met meer hooggeschoolden je nu ook wel genoeg fouten ziet. Bekijk fb even voor het niveau van de gemiddelde "boomer".
Toch ook opmerken dat "autochtonen aanvaarden dit gewoon" IMO geweldig scheef is. Aangezien je zover ik weet als migrant niet zomaar kan instromen als anderstalige zijn dat kinderen die hier geboren zijn, en die hebben leerplicht. Je moet op een bepaald moment ook weten wat je wil. Onderwijs is de weg naar integratie (en welvaart). Wil je er zelf wat aan doen? Maak gerust meer kinderen en stuur ze naar concentratiescholen. Moet de overheid "iets" doen? Ah, dat kinderen dan van bovenaf worden verdeeld. Maar zelfs als je de grenzen zou dichtgooien gaan die kinderen niet weg hoor.
Specifiek de taalproblematiek: het is volgens mij een wensdroom dat anderstaligen gemaakt Nederlands tegen hun kinderen gaan spreken. Dan moet je ze ofwel vroeger naar de klas krijgen, ofwel het niveau eerst inschatten in de kleuterklas (dan spreek je al niet over het eerste jaar) en ze dan apart een intens taaljaar geven. Maar die focus op autochtoon of allochtoon, tja...als de eerste groep geen kinderen maakt kan je ze niet toveren.
Anekdote: mijn dochter zat vorig jaar bij de instappers. Op 25 vermoed ik zo'n 2 of 3 "zuivere autochtonen". "Mamadag", een woensdag waarop de moeders hun kinderen konden vergezellen, en welke kinderen stonden daar te draaien zonder mama? Die kinderen, want daar pakken we geen verlof voor hoor.
Anekdote: mijn dochter zat vorig jaar bij de instappers. Op 25 vermoed ik zo'n 2 of 3 "zuivere autochtonen". "Mamadag", een woensdag waarop de moeders hun kinderen konden vergezellen, en welke kinderen stonden daar te draaien zonder mama? Die kinderen, want daar pakken we geen verlof voor hoor.
En wat is hier de concrete relevantie van?