Kleine nieuwtjes

In onze jongste zijn klas zitten er van de 19 kindjes 3 witte. Ik heb er geen issues mee. Die anderkleurige kindjes spreken perfect nederlands.
zo lang dat hij op zijn 14-15 nie over bitches and dollars begint zalt goe zijn zeker?
Ma den belh* zijne oudste spreekt toch enkel frans?

In onze jongste zijn klas zitten er van de 19 kindjes 3 witte. Ik heb er geen issues mee. Die anderkleurige kindjes spreken perfect nederlands.
Laten we eerlijk wezen, dat is toch een triestige evolutie? En het feit dat zoveel autochtonen daar helemaal geen graten in zien, is mogelijk nog erger.
Stel je voor dat dat in Saudi-Arabie, China, Kenia, etc. zou gebeuren. Ondenkbaar.

Laten we eerlijk wezen, dat is toch een triestige evolutie? En het feit dat zoveel autochtonen daar helemaal geen graten in zien, is mogelijk nog erger.
Stel je voor dat dat in Saudi-Arabie, China, Kenia, etc. zou gebeuren. Ondenkbaar.
Er zijn wel meerdere zaken die men in Saudi Arabië en China doet die hier ondenkbaar zijn :biglaugh:

Nee, ik zie het probleem daar eerlijk gezegd niet mee.

En kan jij dan eens haarfijn uitleggen waarom wij het erg zouden moeten vinden* dat er kinderen met een andere huidskleur dan wit in onze scholen zitten? Of waarom het "mogelijk nog erger" is dat veel autochtonen geen problemen maken van andere huidskleuren? Tenzij ik het fout lees is dat toch gewoon een vrij racistisch statement van jou?

* zolang ze zoals in @Tomski zijn geval perfect Nederlands spreken en dus goed geïntegreerd zijn)

Plus est en vous. Meer kindjes maken.

En het grootste issue is dat in concentratiescholen de onderwijskwaliteit vaak ondermaats is, wat ook een reden is waarom blanke ouders hun kinderen daar weghalen.

Plus est en vous. Meer kindjes maken.
En dan geen drie reizen per jaar meer kunnen doen zeker? Of de wekelijkse padel en apero-avonden die er aan moeten geloven? En niet meer kunnen uitslapen! De kinderen van iemand anders zullen wel voor mijn pensioen werken, laat hen maar foeteren terwijl ik 's zondags ga brunchen!

En dan geen drie reizen per jaar meer kunnen doen zeker? Of de wekelijkse padel en apero-avonden die er aan moeten geloven? En niet meer kunnen uitslapen! De kinderen van iemand anders zullen wel voor mijn pensioen werken, laat hen maar foeteren terwijl ik 's zondags ga brunchen!
you are goddamn right. :D Après nous, le déluge. En als het echt de spuigaten uitloopt emigreer ik wel. Mijn pensioen ergens op een spaanse costa gaan opsouperen.

Beste vriendin van de oudste dochter van mn partner is van Syrië. Woont al meerdere jaren in België. Ze spreekt goed tot zeer goed Nederlands maar ze kan niet schrijven zonder fouten.
T zelfde van een ander moslim gezin die in dezelfde straat woon als ik , de kinderen spreken goed Nederlands maar schrijven is een ramp.
Ze spreken thuis in hun moedertaal omdat de ouders geen of zeer slecht Nederlands kunnen.
De vriendin van de dochter moet zelf elk weekend Arabische les volgen? Waarom?
Ze zouden beter wat meer tijd spenderen dat de ouders Nederlands praten (de ouders van deze 2 meisjes) werken niet.
Jammer

Beste vriendin van de oudste dochter van mn partner is van Syrië. Woont al meerdere jaren in België. Ze spreekt goed tot zeer goed Nederlands maar ze kan niet schrijven zonder fouten.
T zelfde van een ander moslim gezin die in dezelfde straat woon als ik , de kinderen spreken goed Nederlands maar schrijven is een ramp.
Ze spreken thuis in hun moedertaal omdat de ouders geen of zeer slecht Nederlands kunnen.
De vriendin van de dochter moet zelf elk weekend Arabische les volgen? Waarom?
Ze zouden beter wat meer tijd spenderen dat de ouders Nederlands praten (de ouders van deze 2 meisjes) werken niet.
Jammer
Als je die schrijffouten jammer vindt, dan raad ik je aan om eens "eerst naar eigen volk" te kijken. Men moet hier op het forum maar eens rondkijken wat voor flagrante fouten onze fiere rasechte Vlaemingen maken. Dat is zeker niet eigen aan anderstaligen of immigranten.

Er kan echt wel veel gezegd worden over de onwenselijke gevolgen van een te kleine "bubbel" waarin migranten soms leven, maar de taalvaardigheid van onze eigenste Jannekes en Miekes is evenzeer bedroevend, dus dat lijkt me nu niet per se aan migratie te liggen.

Als je die schrijffouten jammer vindt, dan raad ik je aan om eens "eerst naar eigen volk" te kijken. Men moet hier op het forum maar eens rondkijken wat voor flagrante fouten onze fiere rasechte Vlaemingen maken. Dat is zeker niet eigen aan anderstaligen of immigranten.

Er kan echt wel veel gezegd worden over de onwenselijke gevolgen van een te kleine "bubbel" waarin migranten soms leven, maar de taalvaardigheid van onze eigenste Jannekes en Miekes is evenzeer bedroevend, dus dat lijkt me nu niet per se aan migratie te liggen.
Iedereen zou deftig moeten leren schrijven, niet enkel mensen met een migratieachtergrond.

Kdenk nu wel dat je kan zeggen dat een moedertaalspreker gemiddeld gezien beter Nederlands kan schrijven dan een anderstalige...

Kdenk nu wel dat je kan zeggen dat een moedertaalspreker gemiddeld gezien beter Nederlands kan schrijven dan een anderstalige...
Ja, natuurlijk. Maar als je zonder enige aanleiding snel eventjes in een thread komt zeggen dat je het "jammer" vindt dat kinderen met een migratieachtergrond taalfouten maken, dan vind ik dat daar ook wel repliek op mag komen dat "autochtone kinderen" (en volwassenen) er ook lustig op los blunderen. Dat is dan niet "jammer"?

Ik vind dat gewoon een hele vreemde om er uit te pikken.

Ja, natuurlijk. Maar als je zonder enige aanleiding snel eventjes in een thread komt zeggen dat je het "jammer" vindt dat kinderen met een migratieachtergrond taalfouten maken, dan vind ik dat daar ook wel repliek op mag komen dat "autochtone kinderen" (en volwassenen) er ook lustig op los blunderen. Dat is dan niet "jammer"?

Ik vind dat gewoon een hele vreemde om er uit te pikken.
Mja maar uw repliek stelt de taalvaardigheid van anderstaligen gelijk aan de taalvaardigheid van onze eigen Jannekes en Miekes oftewel Nederlandstalige moedertaalsprekers, dat vind ik ook een hele vreemde.

Het idee dat 'kleur niet uitmaakt' is zo'n typische dooddoener die al decennia vooral aan rechtse kant gebruikt wordt om de structurele verschillen tussen mensen met verschillende huidskleur te negeren. Het is zelfs een zodanig cliché geworden dat iemand er al 15 jaar geleden de perfecte comedy sketch over maakte. Als je door de cultuuroorlog van de laatste jaren, inclusief BLM, denkt dat de maatschappij probeert te pushen dat kleur niet uitmaakt, heb je zelfs de basis van de basis van wat die groepering beweert niet eens gevat, wat eigenlijk dieptriest is voor iemand die daar op dit forum al zoveel kritische posts over heeft geschreven. (Hint is om eens te letten waar de 'B' voor staat)

Ik zie de relevantie van die comedy sketch niet voor een onderwijs waar de kwaliteit onderuit gehaald wordt mede doordat anderstaligen met een 'diverse' achtergrond thuis geen landstaal spreken?

BLM er nog bij halen, terwijl dat ook een zéér dubbele beweging heeft die in Vlaanderen/België eigenlijk geen plaats heeft. Is van hetzelfde niveau als de 'wit/zwart' discussie van de V.S. naar hier trachten te halen.

Dit komt dan van de 'kwaliteitskrant' die schaamteloos opiniestukken publiceert van hoogopgeleide ouders die nochtans zelf werkzaam in het Vlaams onderwijs hun dochter/kind thuis in het Marokkaanse opvoeden, en het Nederlands aanleren aan de school overlaten, maar wel kritiek leveren op de minister van onderwijs die de focus terug op het Nederlands wilt leggen... lol.

Terug
Bovenaan