Kleine nieuwtjes

Geen echt nieuws maar een effect van de flexi -jobs:
  • bij de buurman werkt iemand die volgend jaar 61 wordt en gestart is met werken op zijn 16, die was niet van plan om op pensioen te gaan maar zal het nu toch doen omdat het gewoon een pak beter is om die job gewoon als flexi -job uit te oefenen.
Goed voor werknemer en werkgever die beiden hun inkomen door het dak zien gaan.
Ja goed maar hoeveel van zulke gevallen zijn er, mensen die zonder flexi job ook zouden blijven werken? Ik denk veel minder dan mensen die sowieso wel op pensioen zouden gaan maar nu toch een flexi job erbij pakken.

Ja goed maar hoeveel van zulke gevallen zijn er, mensen die zonder flexi job ook zouden blijven werken? Ik denk veel minder dan mensen die sowieso wel op pensioen zouden gaan maar nu toch een flexi job erbij pakken.
Geen flauw idee - al vermoed ik dat het er idd niet zo gek veel zijn, bijkomend is het ook wat typisch voor die generatie die behoorlijk vroeg aan het werk zijn gegaan.

Inderdaad, anders rijdt de hele regio Kortrijk (en van veel verder ook) de grens over naar den Auchan... op dat gebied vind ik maaltijdcheques ook geen vreselijk gegeven, omdat ook zeer veel mensen toegang hebben tot het systeem (in tegenstelling tot veel andere extralegale voordelen).

Maar dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat eco-, sport-, consumptie-, cultuur- en al die andere cheques absolute gedrochten zijn waar slechts een beperkt percentage van de bevolking toegang tot krijgt via hun werkgevers. In veel gevallen dan ook niet diezelfden die klagen dat ze van hun €100 bruto opslag slechts €43 over houden...
Ik snap eigenlijk het probleem niet dat mensen dan hun boodschappen in het buitenland zouden doen. Dat is toch gewoon een incentive voor belgische winkels om hun leveranciers onder druk te zetten om ook goedkopere aankoopprijzen te krijgen (ik geloof niet dat die franse, nederlandse of duitse winkels veel minder winstgevend zouden zijn dan de belgische). Dan help je gewoon nog de consument ipv de duurdere prijzen nu nog wat te ondersteunen.

Je overschat heel zwaar de macht die de winkels hebben.
Maar hoe verklaar je dan die goedkopere prijzen in het buitenland?
Zou men dan als overheid daar niet beter eens naar kijken en eventueel maatregelen treffen (als bvb dat niet ieder etiket van een bepaald product in het nederlands moet staan, als het goedgekeurd is voor verkoop in duitsland of frankrijk lijkt het me nu ook wel niet dat we hier in belgie opeens gaan ziek worden erdoor)?

Zou men dan als overheid daar niet beter eens naar kijken en eventueel maatregelen treffen (als bvb dat niet ieder etiket van een bepaald product in het nederlands moet staan, als het goedgekeurd is voor verkoop in duitsland of frankrijk lijkt het me nu ook wel niet dat we hier in belgie opeens gaan ziek worden erdoor)?
Loonkosten?

In onze buurlanden is dat simpelweg omdat die ketens een grotere afzetmarkt hebben, met grotere afnames, en daardoor een betere prijs kunnen bedingen.

Etiketten moet je altijd kunnen lezen. Zwangere vrouwen, mensen met allergieën, ... hebben die info wel nodig.

Ik kan je het filmpje van Arjen Lubach aanraden over winkelprijzen. Maar in hoofdzaak is het dus grotere afzetmarkt waardoor de grote winkelketens meer macht hebben.

Ik stoor mij meer aan de continue acties overal: 1 kopen en 1 aan halve prijs, maar als je gewoon hetgeen koopt dat je nodig hebt zonder veel research dan ben je genaaid.
En dan heb je hier een klantenkaart nodig, en daar een app, om van bepaalde kortingen te genieten.
Ik heb ook geen zin om dat continu op te volgen en koop het meeste van mijn gerief dan meestal wel in de Aldi (hun eigen merken dan) of in de LIDL.
Als een pot yoghurt van Danone 4 euro kost dan is het gemakkelijker om een pot yoghurt van de Aldi van 2 euro te kopen ipv te wachten tot de Danone aan 1+1 gratis staat.

Trouwens dikwijls slaan ze hun prijzen ook op en dan doen ze "acties" met 1+1 gratis of 1 en 1 aan 50%, dat is dus eigenlijk consumenten doen denken dat ze een goede deal doen dat er eigenlijk geen is.

Bovendien, ik vind dat allemaal niet nodig dat ze mijn gegevens hebben.

Laatst bewerkt:
Dat is helemaal niet écht een ding... er is vrij recent nog onderzoek naar gedaan en België was helemaal niet duurder dan onze buurlanden, wel integendeel. Alleen in specifieke gevallen is Frankrijk goedkoper, vooral voor frisdrank en water (komt hier nochtans véél goedkoper uit de kraan). Voor voeding is Frankrijk gemiddeld duurder dan België als ik het goed heb en het zal niet om verschillen gaan die het de moeite maken om de grens over te steken als je niet al in Kortrijk woont...
Ik stoor mij meer aan de continue acties overal: 1 kopen en 1 aan halve prijs, maar als je gewoon hetgeen koopt dat je nodig hebt zonder veel research dan ben je genaaid.
En dan heb je hier een klantenkaart nodig, en daar een app, om van bepaalde kortingen te genieten.
Ik heb ook geen zin om dat continu op te volgen en koop het meeste van mijn gerief dan meestal wel in de Aldi (hun eigen merken dan) of in de LIDL.
Als een pot yoghurt van Danone 4 euro kost dan is het gemakkelijker om een pot yoghurt van de Aldi van 2 euro te kopen ipv te wachten tot de Danone aan 1+1 gratis staat.

Trouwens dikwijls slaan ze hun prijzen ook op en dan doen ze "acties" met 1+1 gratis of 1 en 1 aan 50%, dat is dus eigenlijk consumenten doen denken dat ze een goede deal doen dat er eigenlijk geen is.

Bovendien, ik vind dat allemaal niet nodig dat ze mijn gegevens hebben.
Die acties zijn vaak gewoon brand driven. Het is niet toevallig dat in de Colruyt 3-4 keer per jaar een dikke helft van de koekenrayon tegelijk 25/33% korting doet. Je moet eens kijken naar welke merken dat zijn: Milka, LU... allemaal Mondelez. Dan is het eens PepsiCo, dan is het Unilever...

Ik zie ook niet echt een issue met kortingsacties, wij kopen toch bijna altijd dezelfde producten waarvan er veel dingen zijn die ik enkel koop in korting. Van die dingen weet ik ook wel groso modo de kiloprijzen. Als ik in de winkel kom loop ik toch de meeste rayons eens door om te zien of er dingen in korting staan en als er kortingen zijn koop ik gewoon ineens in bulk. Ik zoek dat niet speciaal op voorhand op. Als ik iets absoluut moet hebben en het staat niet in korting dan koop ik 1 pak/doos. Als het wel in korting staat koop ik er misschien 6, of 8, of 10. En in principe is dit ook alleen maar van toepassing op A merken. Huismerken komen in principe niet in korting of misschien eens 10% en in veel gevallen zijn huismerken niet slechter dan de A merken.

Supermarkten werken op flinterdunne marges van 2-3%, dat zijn niet de grote boze wolven die mensen er soms van maken. Dan moet je kijken naar de 5-6 multinationals die samen zowat alles in handen hebben dat je in de supermarkt kan vinden. Gelukkige hebben we nog de EU om de boel enigszins te reguleren.

Pokernieuws:

Kenny Hallaert bereikt voor de 2de keer in zijn carrière de finaletafel van het WSOP Main Event! In 2016 werd hij al eens 6de..

Hij is al verzekerd van minimum 1 miljoen dollar als prijzengeld.

Laatst bewerkt:
https://www.nieuwsblad.be/crimi/dre...rnstige-en-zeer-nabije-dreiging/77698653.html

Ik begin toch wel wat 'gotham vibes' te krijgen of 'mexico light' als ik die artikels zo lees. Hopelijk glijden we niet af naar een hoofdstad waar de drugsbendes regeren.

Natuurlijk gaat BXL daar naar toe evolueren. Hoe kan je anders denken. Het gerecht die niet efficiënt werkt. Politie met verschillende zones en minder geld voor hun. Ze hebben ook geen genoeg bewapende teams voor zo’n zaken. De politieke structuur en partijen in BXL die het niveau nog niet halen van een peuterklas. Elk jaar meer drugs import en verbruik. Nieuwe groepen uit ZA die territorium afbaken in BXL.

Op welk manier denk je nu dat BXL gewapend is om dit aan te pakken?

Zolang misdadigers (degenen die de oude man hebben gemarteld) niet veel strenger gestraft worden en men blijft vasthouden aan een algemene laissez-faire houding tegenover algemeen respectloos en vaak zelfs crimineel gedrag, kan je vigilantisme en protesten verwachten.
En het gaat alleen maar verergeren.

Daarmee praat ik de "rellen" niet goed he, maar politiekers en rechters moeten stilaan beseffen dat het zo niet langer kan. Mensen zijn het spuugzat.

Zolang misdadigers (degenen die de oude man hebben gemarteld) niet veel strenger gestraft worden en men blijft vasthouden aan een algemene laissez-faire houding tegenover algemeen respectloos en vaak zelfs crimineel gedrag, kan je vigilantisme en protesten verwachten.

Daarmee praat ik de "rellen" niet goed he, maar politiekers en rechters moeten stilaan beseffen dat het zo niet langer kan. Mensen zijn het spuugzat.
Ik denk dat politici in West-Europa niet zien hoe dicht we bij dit punt zitten.

We hebben recent nog gelijkaardige taferelen gezien in Ierland en Groot-Brittanië. Mijn verwachting is dat na Spanje de andere Europese landen wel zullen volgen.

Rechtse politici en influencers moedigen zulke race riots aan omdat hun partijen groeien op zulke haat en extremisme. Nu onder het huidige discours haat meer en meer vrij spel krijgt kan het gemakkelijk verder devolueren richting kristalnacht toestanden maar constructief is dat niet. We kunnen enkel hopen dat de rede terugkomt en het klimaat minder bitsig wordt maar als je ziet hoe onze zogezegde leiders zich vaak platvloerser en onbeschofter gedragen dan de rellende hooligans zelf denk ik niet dat zulke deescalatie er snel gaat komen.

Pokernieuws:

Kenny Hallaert bereikt voor de 2de keer in zijn carrière de finaletafel van het WSOP Main Event! In 2016 werd hij al eens 6de..

Hij is al verzekerd van minimum 1 miljoen dollar als prijzengeld.
zat die niet op 9L ?

Terug
Bovenaan