Kleine nieuwtjes

De president van Zuid-Korea heeft de staat van beleg afgekondigd omdat het parlement, waar de oppositie de meerderheid heeft, z'n begroting niet wilde goedkeuren? :oink: Parlement afgesloten, leger overal uitgezet, de media verboden van nog uit te zenden ...
Waanzinnige beelden in een land dat ik nu toch vrij democratisch achtte...

De president van Zuid-Korea heeft de staat van beleg afgekondigd omdat het parlement, waar de oppositie de meerderheid heeft, z'n begroting niet wilde goedkeuren? :oink: Parlement afgesloten, leger overal uitgezet, de media verboden van nog uit te zenden ...
Waanzinnige beelden in een land dat ik nu toch vrij democratisch achtte...
Zeer bijzonder. Lijkt eerder op een coup van de President.

Blijkbaar geen onbesproken figuur die president.
Zijn eigen partij heeft het verklaren van staat van beleg door de president zelfs veroordeeld.

huh, dus het leger was het parlement aan het invallen. Maar daar hebben ze dus een stemming gehouden tegen de noodtoestand met 190-0 (vd 300 zetels, dus meerderheid tegen), waardoor nu de noodtoestand nietig is verklaard en het leger momenteel weer aan het weggaan is.
:crazy:

huh, dus het leger was het parlement aan het invallen. Maar daar hebben ze dus een stemming gehouden tegen de noodtoestand met 190-0 (vd 300 zetels, dus meerderheid tegen), waardoor nu de noodtoestand nietig is verklaard en het leger momenteel weer aan het weggaan is.
:crazy:
Het leger is inderdaad aan het vertrekken maar de legerleiding heeft gezegd dat de noodtoestand niet afgelopen is tot de president dat zo zegt.
Pittig detail, de eenheden die het parlement zonet hebben bestormd zijn dezelfde eenheden die in 1980 een bloedbad veroorzaakte onder de burgerbevolking tijdens de Gwangju opstand.

Op dat moment ga ik die informatiekanalen dan toch negeren... denk ik. Al kan ik begrip opbrengen voor het idee erachter. Uiteindelijk werken die journalisten nu ook niet gratis.

Op dat moment ga ik die informatiekanalen dan toch negeren... denk ik. Al kan ik begrip opbrengen voor het idee erachter. Uiteindelijk werken die journalisten nu ook niet gratis.
DPG Media volgt hier het voorbeeld van buitenlandse mediabedrijven. De cookie paywall is daar al langer ingeburgerd én legaal.

Surf maar eens naar Le Monde, Der Spiegel, Bild, The Sun, The Independent, El País of zelfs Jeuxvideo.com.

"Didier Reynders verhoord door politie op verdenking van jarenlange witwaspraktijken via Nationale Loterij-spelen"

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241203_97478473

Dat moet nu toch wel de domste manier zijn om geld wit te wassen? Wat is de kans dat er effectief winst is? :laugh:

Tenzij het zwart geld eindeloos is natuurlijk.
Het mega schandaal zou zijn moest de loterij hem voorzien van winnende loten. #tinfoilhat. Lijkt me anders idd wel een slecht 'businessplan' om zo geld wit te wassen. Het enigste wat je er aan overhoudt is een gokverslaving. En dat voor een ex minister van financien....
Er loopt al een langere tijd vanalles mis met het bestuur van de nationale loterij. Mss een klokkenluider?

Laatst bewerkt:

Maar dan vinden mensen (ook hier op het forum) dat sociale media waar mensen hun informatie dan gaan halen aan banden moet gelegd worden.
Er is een argument te maken dat buitenlandse actoren die sociale media misbruiken om bepaalde ideeën te poneren maar als je als 'verkoper van informatie' enkel maar naar de binnekomende centjes kijkt moet je ook niet verbaasd zijn uw klanten net die naar die gratis sociale media vluchten.

DPG Media volgt hier het voorbeeld van buitenlandse mediabedrijven. De cookie paywall is daar al langer ingeburgerd én legaal.

Surf maar eens naar Le Monde, Der Spiegel, Bild, The Sun, The Independent, El País of zelfs Jeuxvideo.com.
Zijn ze legaal?

'k weet dat er nog niet echt enforcement gebeurd is, maar voor zover ik weet gaat het tegen de GDPR in, of is daar iets in veranderd?

Zijn ze legaal?

'k weet dat er nog niet echt enforcement gebeurd is, maar voor zover ik weet gaat het tegen de GDPR in, of is daar iets in veranderd?
Het is nogal een grijze zone, genre "soft law".

Het gaat in principe in tegen de aanbevelingen van de GDPR, maar er is geen enkel wettelijk kader die zegt dat een cookie paywall illegaal is.

De Franse toezichthouder CNIL heeft in het verleden geprobeerd om in te grijpen, maar werd teruggefloten door de Franse Raad van State omdat zij van oordeel was dat de CNIL niet voor deze materie (het wel of niet bepalen van de legaliteit ervan) was bevoegd.

De Franse Raad van State nam zelf echter geen standpunt in over de legaliteit van een cookie paywall, noch over het feit dat mediabedrijven de toegang tot hun websites of diensten mogelijk blokkeren voor zij die ervoor kiezen om de cookies weigeren.

Laatst bewerkt:
Het gaat in principe in tegen de aanbevelingen van de GDPR, maar er is geen enkel wettelijk kader die zegt dat een cookie paywall illegaal is.
De GDPR is een wettelijk kader, en het lijkt er tegen in te gaan, dus wss illegaal, maar gaat zoals altijd nog wel ff duren eer er iets aan gedaan wordt.

Zelfs de meeste cookie permission vensterkes zijn nog altijd niet correct (veel meer clicks om te weigeren dan om te accepteren)... GDPR enforcement gaat traag.

De GDPR is een wettelijk kader, en het lijkt er tegen in te gaan, dus wss illegaal, maar gaat zoals altijd nog wel ff duren eer er iets aan gedaan wordt.

Zelfs de meeste cookie permission vensterkes zijn nog altijd niet correct (veel meer clicks om te weigeren dan om te accepteren)... GDPR enforcement gaat traag.
Het probleem is ook dat een strikte interpretatie van GDPR vaak bijna onwerkbaar is. Waardoor het ook niet zo afgedwongen wordt en iedereen zich nog steeds afvraagt wat nu de echte regels zijn, zowel de degenen die er aan onderworpen zijn als degenen die het moeten afdwingen.

Maar dan vinden mensen (ook hier op het forum) dat sociale media waar mensen hun informatie dan gaan halen aan banden moet gelegd worden.
Er is een argument te maken dat buitenlandse actoren die sociale media misbruiken om bepaalde ideeën te poneren maar als je als 'verkoper van informatie' enkel maar naar de binnekomende centjes kijkt moet je ook niet verbaasd zijn uw klanten net die naar die gratis sociale media vluchten.
Ik ben wel niet helemaal mee waar de nieuwigheid of verrassing zit dat een commerciële speler in een kapitalistische wereld geld probeert te verdienen. Het argument dat journalistiek geld kost klopt toch gewoon? En sociale media is enkel maar "gratis" als je alles dat geen betaling van gebruiker naar platform is, negeert hé. Ik vind dat je hier nogal een vreemde post maakt.

Eigenlijk maak je hier gewoon het argument voor een openbare omroep, genre VRT, die door de overheid gefinancierd wordt om mensen te informeren. Maar ja, volgens mensen die hun info van telegram halen is dat enkel propaganda.

Het probleem is ook dat een strikte interpretatie van GDPR vaak bijna onwerkbaar is. Waardoor het ook niet zo afgedwongen wordt en iedereen zich nog steeds afvraagt wat nu de echte regels zijn, zowel de degenen die er aan onderworpen zijn als degenen die het moeten afdwingen.
In het geval van cookieschermkes is't allesbehalve onwerkbaar, is't gewoon de anti user UI's eindelijk eens wegdoen en gewoon serieus zijn.

In het geval waar we nu over spreken, is de issue dat er een businessmodel ontstaan is dat nefast is voor de gebruiker: "gratis" diensten die dan al uw privacy schenden. GDPR gaat er tegenin, maar iedereen wilt natuurlijk iets "gratis" blijven aanbieden om nieuwe klanten te lokken voor het betalende.

De GDPR oplossing is uiteraard obvious: als ge betalend wilt zijn, zet een paywall en stop de tracking bullshit. Als ge gratis wilt zijn, dan zijt ge gratis maar dat geeft u geen recht op tracking. Maar als 1 site het correct doet gaat die economisch uiteraard het minder doet dan de sites die de huidige modellen zo lang mogelijk proberen rekken.

Ik hoop dat de GDPR stand houdt en er in de niet te verre toekomst gewoon een verbod komt op de "gratis" dingen, en dat iedereen dan in een keer naar volle paywall moet switchen en de cookiebullshit stilaan verdwijnt. We zullen zien. Hopelijk dat ze GDPR niet gaan uithollen om dit soort dingen toe te laten en het hele ding dus eigl nutteloos te maken.

"Didier Reynders verhoord door politie op verdenking van jarenlange witwaspraktijken via Nationale Loterij-spelen"

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241203_97478473

Dat moet nu toch wel de domste manier zijn om geld wit te wassen? Wat is de kans dat er effectief winst is? :laugh:

Tenzij het zwart geld eindeloos is natuurlijk.

Blijkbaar gewoon Subito in bulk kopen en een beperkt verlies (wat je bij andere vormen van geld witwassen ook hebt) aanvaarden volstaat. Zo dom is dat dus niet:
Sowieso staan bepaalde krasloten erom bekend om een grotere kans te hebben om je inleg terug te krijgen. Dat zijn vaak loten waarbij geen grote jackpot te winnen is. Bij Subito-krasloten van 10 euro win je gemiddeld 73 procent van je inzet terug. Dat berekende wiskundige Rudi Penne vorig jaar voor Het Laatste Nieuws. Die techniek om wit te wassen kost dus wel degelijk geld, maar dat is ook voor andere vormen van witwassen meestal het geval.
Of met nog een betere "marge":
De CFI ziet ook een andere vorm van witwassen via krasloten steeds vaker opduiken. Daarbij gaan criminelen op zoek naar mensen met een winnend lot. Ze kopen dat lot over tegen een hoger bedrag dan de winst. Ze kopen een winnend lot van 100 euro bijvoorbeeld over voor 120 euro cash, zwart geld. De winnaar heeft op die manier een grotere winst, de koper int vervolgens het witte geld.

Terug
Bovenaan