DiffieHM
Well-known member
Bij een compromis doen in principe alle partners water in de wijn. Is er ergens een overzicht van wat er op tafel lag en wie welke toegevingen gedaan heeft?Dat is niet frappant, dat is gewoon onderdeel van het compromis.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bij een compromis doen in principe alle partners water in de wijn. Is er ergens een overzicht van wat er op tafel lag en wie welke toegevingen gedaan heeft?Dat is niet frappant, dat is gewoon onderdeel van het compromis.
NVA heeft volgens mij moeten toegeven op onderwijs, VLD dan terug op kappers en contactberoepen. Van de andere partijen kan ik zo niet direct iets bedenken.Bij een compromis doen in principe alle partners water in de wijn. Is er ergens een overzicht van wat er op tafel lag en wie welke toegevingen gedaan heeft?
Dit. Waarom is het zo moeilijk om dit in te zien,....tenzij je een NVA-fanboy bent natuurlijk.Ach kom, Jambon zit daar als vertegenwoordiger van de grootste deelstaat en een van de twee bevoegd voor onderwijs. Hij gaat daarmee akkoord en daarna voert de NVa oppositie tegen haar eigen MP. Het zou nogal wat zijn moest de PS even hard tegen een NVa standpunt ingaan...
mssh eens beginnen inzien dat elke partij die wil meedoen aan het bestuur vervelt tot een klassieke systeempartij aangezien hier in belgie altijd coalities gevormd moeten worden waardoor al die harde punten gewoon bijgeschaafd moeten worden tot er bijna niks meer van over blijf om te kunnen besturen. Langs de ene kant is dit ook wel een zegen zodat extreme standpunten toch niet uitgevoerd kunnen worden maar langs de andere kant zorgt dit er ook voor dat er weinig verandert in dit land.Dit. Waarom is het zo moeilijk om dit in te zien,....tenzij je een NVA-fanboy bent natuurlijk.
Ik begrijp niet waarom ze geen kritiek dulden op NVA.....omdat het zogezegd de enige rechtse partij is.
Het klopt dat zij de enige rechtse partij zijn, maar ze zijn wel een rechtse klassieke systeempartij In hetzelfde bed ziek als Groen, of SPA., partijen die ze verguizen. Ooit was dat anders.
Ik had gestemd op NVA als anti-systeempartij. Ergens hebben ze beslist om zelf de toer op te gaan als de klassieke partijen.
Daarom dat velen het zinkend schip verlaten hebben door te stemmen op Vlaams Belang of PVDA.
Er is een dringende nood aan een nieuw rechts anti-systeempartij. Dat gaat wel ooit komen, maar BDW moet eerst eens op zijn bek gaan bij een verkiezing. Dan pas is het exit BDW en dus ruimte voor vernieuwing. Zolang BDW niet is uitgespeeld gaat dit niet gebeuren.
NVA zelf weet dit ook wel hoor. Hun enige uitweg is Vlaams Belang te laten meebesturen zodat ze hun verloren kiezers kunnen doen terugkeren. Het zou me verbazen als ze die strategie doen kunnen slagen. Het is gemakkelijker dat BDW een stap opzij zet en er een nieuw partij komt. Maar BDW gaat nooit zomaar zijn machtspositie als schaduwpremier(van Vlaanderen) opgeven he.
To be continued...
Als een antisysteempartij verandert in een systeempartij door te lang mee te besturen, dan wilt dat zeggen dat ze eigenlijk hun vervaldatum hebben bereikt. Daarom dat ik ook eerder zei dat er een dringende noodzaak is aan een nieuw rechts anti-systeempartij.mssh eens beginnen inzien dat elke partij die wil meedoen aan het bestuur vervelt tot een klassieke systeempartij hier in belgie altijd coalities gevormd moeten worden waardoor al die harde punten gewoon bijgeschaafd moeten worden tot er bijna niks meer van over blijf om te kunnen besturen. Langs de ene kant is dit ook wel een zegen zodat extreme standpunten toch niet uitgevoerd kunnen worden maar langs de andere kant zorgt dit er ook voor dat er weinig verandert in dit land.
Neem nu de aankoop van de gevechtsvliegtuigen. Dat was een aankoop van een "stoere" rechtse regering. De linkse regering worden daarom vaker beschouwd als "softies" toen ze tegen waren. En niet enkel bij gevechtsvliegtuigen, maar in meerdere onderwerpen wordt links afgezet als "soft"(vb "pamperbeleid") In de realiteit zien we wel "stoere binken" op hun bek gaan tegenover "softie" regeringen.Misschien kunnen we beginnen met de scholen openhouden niet als links of rechts te benoemen? Allez, ik weet dat de N-VA daarmee wou scoren als een soort van symbool maar eerlijk, wat heeft dat met links of rechts te maken?
In het overlegcomité is dan bij consensus beslist om dit niet te doen. Ondanks veel gepalaver op dit forum vol veronderstellingen, waren we er niet bij. Maar dan komt natuurlijk de N-VA na de feiten in het verweer, want eigenlijk zitten ze federaal in de oppositie.
Ik vind dat eerlijk gezegd meer een tragisch gevolg van onze staatsstructuur dan een ideologische discussie.
Bwa, het is toch redelijk gelijkaardig hoor. Het standpunt van de Vlaamse regering was voordien altijd dat het onderwijs moest open blijven. Dat is na het overlegcomité nooit gewijzigd. Gezien we niet weten hoe de beslissingsvorming in het overlegcomité in zijn werk gaat kunnen we enkel maar aannemen dat de Vlaamse vertegenwoordigers gepleit hebben voor het open houden van de scholen en zich in het kader van een ruimer compromis moeten neerleggen hebben bij de sluiting.Dat is toch fundamenteel iets anders, vooral omdat de oppositie dacht ik meestal tegenstemt in die vertrouwensstemming?
Hier gaat het over de meerderheid die zichzelf aanvalt, omdat in de soep die België is een partij federaal in de oppositie kan zitten en regionaal in de meerderheid. Het overlegcomité beslist bij consensus, het is geen beslissing die gewoon federaal opgelegd wordt, dus dat wringt voor mij toch hoor.
Waar het een beetje mis is gelopen voor N-VA is dat het openblijven van het kleuteronderwijs als een lichte "toegeving" werd beschouwd aan de onderhandelingstafel, terwijl de scholen en leerkrachten zelf dat helemaal anders zagen. Als dan een dag later veel scholen zelf beslissen om toch helemaal te sluiten en/of ouders te vragen om hun kleuters thuis te laten, komt dat dubbel zo hard aan natuurlijk.Bij een compromis doen in principe alle partners water in de wijn. Is er ergens een overzicht van wat er op tafel lag en wie welke toegevingen gedaan heeft?
Eerlijk gezegd vind ik dat een vreemde interpretatie. Elke beslissing wordt altijd ingekleurd door elke partij afhankelijk of ze meerderheid of oppositie waren. De oppositie op dat moment kwam dan ook af met "kijk daar vliegt uw pensioen" en dat soort onzin.Neem nu de aankoop van de gevechtsvliegtuigen. Dat was een aankoop van een "stoere" rechtse regering. De linkse regering worden daarom vaker beschouwd als "softies" toen ze tegen waren. En niet enkel bij gevechtsvliegtuigen, maar in meerdere onderwerpen wordt links afgezet als "soft"(vb "pamperbeleid") In de realiteit zien we wel "stoere binken" op hun bek gaan tegenover "softie" regeringen.
Welja, en wat hier dan wordt aangeklaagd is dat na dit ruimer compromis iemand van een partij die aan tafel zat zegt dat het compromis slecht is. Toch een beetje onproductief vind ik. Nu goed, deze keer is het de N-VA, maar het is niet of zij zijn de enigen die zo'n stoten uithalen.Bwa, het is toch redelijk gelijkaardig hoor. Het standpunt van de Vlaamse regering was voordien altijd dat het onderwijs moest open blijven. Dat is na het overlegcomité nooit gewijzigd. Gezien we niet weten hoe de beslissingsvorming in het overlegcomité in zijn werk gaat kunnen we enkel maar aannemen dat de Vlaamse vertegenwoordigers gepleit hebben voor het open houden van de scholen en zich in het kader van een ruimer compromis moeten neerleggen hebben bij de sluiting.
Ik denk dat de gewone jan met de pet ook niet weet dat de Vlaamse regering dit heeft meebeslist. Als ze BDW zien uithalen naar de sluiting van de scholen, dan denkt jan met de pet dat hij uithaalt naar de federale regering/overlegcomité. Dat BDW uithaalt naar zijn eigen partij, of eigen regering gaat het gros van de bevolking niet aan denken. Het blijft allemaal een stuk politiek spel. Het feit dat BDW dit doet, toont wel aan hoe slecht ze ervoor staan. Dit is allemaal damage control he. Ze zijn niet goed bezig.Welja, en wat hier dan wordt aangeklaagd is dat na dit ruimer compromis iemand van een partij die aan tafel zat zegt dat het compromis slecht is. Toch een beetje onproductief vind ik. Nu goed, deze keer is het de N-VA, maar het is niet of zij zijn de enigen die zo'n stoten uithalen.
Het is wel wat straf dat maatregelen die heel erg in lijn liggen met wat Trump ook al gedaan heeft nu als een fiscale ommekeer gezien worden. Trump heeft ook tax hervormingen doorgevoerd om belastingparadijzen minder interessant te maken die op het eerste zicht redelijk gelijkaardig zijn aan wat Biden nu voorstelt.![]()
Fiscale ommekeer VS legt belastingparadijzen droog
Belastingparadijzen mogen de borst nat maken: Joe Bidens herstelplan legt een bom onder hun verdienmodel.m.standaard.be
![]()
Biden voor minimumbelasting multinationals: einde in zicht voor belastingparadijzen?
Een wereldwijde minimumbelasting voor multinationals komt dichterbij: de nieuwe minister van Financiën van de VS, Janet Yellen, is vóór. Want de regering- Biden heeft geld nodig.www.parool.nl
@Straddle kijk de communisten zijn in opmars.
Maar kerel we zijn ondertussen 10 posts verder en het werd al 30 maal geduid dat dit geen beslissing is van N-VA, laat staan de Vlaamse regering.Ik denk dat de gewone jan met de pet ook niet weet dat de Vlaamse regering dit heeft meebeslist. Als ze BDW zien uithalen naar de sluiting van de scholen, dan denkt jan met de pet dat hij uithaalt naar de federale regering/overlegcomité. Dat BDW uithaalt naar zijn eigen partij, of eigen regering gaat het gros van de bevolking niet aan denken. Het blijft allemaal een stuk politiek spel. Het feit dat BDW dit doet, toont wel aan hoe slecht ze ervoor staan. Dit is allemaal damage control he. Ze zijn niet goed bezig.
Nogmaals, overlegcomité is geen parlement waar iedereen z'n handjes opsteekt en de meerderheid het haalt he. Ze konden ook hun been stijf houden als onderwijs toch hun paradepaardje is. Dan was onderwijs open in Vlaanderen, maar gesloten in andere delen van het land. Overlegcomité dient om de zaken te stroomlijnen, maar niks "moet".Maar kerel we zijn ondertussen 10 posts verder en het werd al 30 maal geduid dat dit geen beslissing is van N-VA, laat staan de Vlaamse regering.
Maar voor de zoveelste keer dit is de opbouw van het overlegcomité
- de premier, die de vergadering voorzit
- vijf leden van de federale regering
- de minister-president van de Vlaamse regering
- een minister uit de Vlaamse regering
- de minister-president van de Franse Gemeenschapsregering
- de minister-president van de Waalse Gewestregering
- de minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering
- een minister uit de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, van de andere taalgroep dan de minister-president (in de praktijk dus van de Nederlandse taalgroep)
Maak de rekensom, en hou in uw achterhoofd dat beslissingen in consensus genomen worden. Hoe kan je dit dan aan de N-VA aansmeren? Laat staan aan Jambon. Ze hebben verdorie 2 stemmen in dit 13 koppige comité.
Het is een overlegcomité. Indien dit echt voor hen een breekpunt is, dan kunnen ze dit perfect opblazen.Maar kerel we zijn ondertussen 10 posts verder en het werd al 30 maal geduid dat dit geen beslissing is van N-VA, laat staan de Vlaamse regering.
Maar voor de zoveelste keer dit is de opbouw van het overlegcomité
- de premier, die de vergadering voorzit
- vijf leden van de federale regering
- de minister-president van de Vlaamse regering
- een minister uit de Vlaamse regering
- de minister-president van de Franse Gemeenschapsregering
- de minister-president van de Waalse Gewestregering
- de minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering
- een minister uit de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, van de andere taalgroep dan de minister-president (in de praktijk dus van de Nederlandse taalgroep)
Maak de rekensom, en hou in uw achterhoofd dat beslissingen in consensus genomen worden. Hoe kan je dit dan aan de N-VA aansmeren? Laat staan aan Jambon. Ze hebben verdorie 2 stemmen in dit 13 koppige comité.
Openen van school is idd puur politiek gewin van NVA, zij leveren namelijk vlaams minister van onderwijs. En jawel ze hebben een zwaargewicht binnen de vlaamse regering., want ze leveren de minister president.Onderwijs is inderdaad een Vlaamse bevoegdheid maar in deze en ook andere domeinen is er gewoon beslist om de violen gelijk te stemmen op het overlegcomité. Dit om te vermijden dat er een kakafonie van verschillende maatregelen geldig zijn naargelang de regio.
Wat jij dus voorstelt is dat de vlaamse regering, die notabene niet enkel uit NVA bestaat moest je dat niet doorhebben, los van het overlegcomité moet gaan handelen enkel en alleen voor... politiek gewin van de NVA?
Biden gaat nu verder op wat Trump gestart heeft (staat letterlijk zo in je artikel). Voor mij geen probleem om belastingontduiking aan te pakken hoor, zoals beryl hierboven al schreef speelt de USA daar al langer een voortrekkersrol (o.a. president Bush).![]()
Fiscale ommekeer VS legt belastingparadijzen droog
Belastingparadijzen mogen de borst nat maken: Joe Bidens herstelplan legt een bom onder hun verdienmodel.m.standaard.be
![]()
Biden voor minimumbelasting multinationals: einde in zicht voor belastingparadijzen?
Een wereldwijde minimumbelasting voor multinationals komt dichterbij: de nieuwe minister van Financiën van de VS, Janet Yellen, is vóór. Want de regering- Biden heeft geld nodig.www.parool.nl
@Straddle kijk de communisten zijn in opmars.
Het probleem is dat we dus niet weten hoe het overlegcomité in zijn werk gaat hé, terwijl er wel op basis bepaalde aannames partijen of figuren afgebroken worden. Moest men nu van standpunt gewijzigd zijn, dan kan ik het begrijpen. Maar hierbij is het standpunt altijd al hetzelfde geweest. Ik begrijp dus ook niet dat sommigen zo verbaasd/verontwaardigd zijn dat men nog steeds voor dat standpunt durft uit komen.Welja, en wat hier dan wordt aangeklaagd is dat na dit ruimer compromis iemand van een partij die aan tafel zat zegt dat het compromis slecht is. Toch een beetje onproductief vind ik. Nu goed, deze keer is het de N-VA, maar het is niet of zij zijn de enigen die zo'n stoten uithalen.
damned if you do damned if you don't
geen kasseien daar en je zag die persoon daar duidelijk stil staan.Oow wacht nu moet de politie nog oppassen. Ze moeten ook met een fluwelen matrak slaan en fluwelen handboeien gebruiken? Geen traangas of pepperspray maar lachgas en lucht?
Doe toch even normaal. De politie doet zijn uiterste best maar het is lastig werken als men met kasseien naar uw kop gooit.