Kleine nieuwtjes

De antwerpse handjes liggen onder vuur omdat een groep zo idioot is geweest geen nazoekwerkt te doen en een link hebben gelegd met iets waar het niets mee te maken heeft, namelijk het afkappen van handen tijdens de kolonisatie van Congo.
De antwerpse handjes hebben te maken met de legende van Brabo en waar Antwerpen (handwerpen) zijn naam van heeft.
Alsof er nog niet genoeg racisme is, gaan ze dus nu dingen erbij betrekken die helemaal niets met racisme te maken hebben, waardoor ze eigenlijk weer zelf brandstof toevoegen aan het racisme en de sympathie voor hun zaak verkleinen. Snappen die dat nu zelf niet? Excuses en een rechtzetting is wel het minste wat ze kunnen doen nu.
ongelofelijk

En zo zullen ze steeds wel iets vinden om de racisme-kaart te trekken. Achter alles kun je wel iets zoeken of opblazen. Twitter is daar natuurlijk het medium bij uitstek voor. Beetje fake news hier en daar.

Typisch dit soort nieuws weer hé.
Ik heb het al 100 keer gezegd: dat is zoals the boy that cried wolf aan het worden. Alles is racisme en de mensen beginnen op de duur zo een degout te krijgen van die lange tenen en vergezochte verhalen dat ze hun eigen ruiten aan het ingooien zijn en nog meer polariseren.

En natuurlijk onder die post weer de roep tot reparations. Want wij zullen moeten boeten voor iets wat onze vorige generaties gedaan hebben, uiteraard.
Om nog maar te zwijgen over de constante eenzijdige informatie over slavernij alsof dat enkel iets is wat de blanke man de zwarte heeft aangedaan.
Compleet negerend dat wij ook massaal verscheept zijn aan Ottomanen en berbers als slaven of dat de Afrikanen onderling ook niet echt lieverds zijn voor elkaar tot op de dag van vandaag.

De antwerpse handjes liggen onder vuur omdat een groep zo idioot is geweest geen nazoekwerk te doen en een link hebben gelegd met iets waar het niets mee te maken heeft, namelijk het afkappen van handen tijdens de kolonisatie van Congo.
De antwerpse handjes hebben te maken met de legende van Brabo en waar Antwerpen (handwerpen) zijn naam van heeft.
Alsof er nog niet genoeg racisme is, gaan ze dus nu dingen erbij betrekken die helemaal niets met racisme te maken hebben, waardoor ze eigenlijk weer zelf brandstof toevoegen aan het racisme en de sympathie voor hun zaak verkleinen. Snappen die dat nu zelf niet? Excuses en een rechtzetting is wel het minste wat ze kunnen doen nu.

Eerste fout is al gemaakt: Hier ruchtbaarheid aan geven in de media.

Vervolgens zal dit opzwellen tot er winkels zullen zijn in Antwerpen die geen handjes meer zullen verkopen. Ook al heeft het helemaal niets met Congo te maken, men zal het draaien en keren als "in de hedendaagse context en met de geschiedenis van België en Leopold II in het achterhoofd besluiten we dat Antwerpse handjes niet meer kunnen".

Vervolgens zal dit opzwellen tot er winkels zullen zijn in Antwerpen die geen handjes meer zullen verkopen. Ook al heeft het helemaal niets met Congo te maken, men zal het draaien en keren als "in de hedendaagse context en met de geschiedenis van België en Leopold II in het achterhoofd besluiten we dat Antwerpse handjes niet meer kunnen".
dat ze dan ook de gentse neuzekes ineens verbieden, want het afhakken van de neus was een lijfstraf in de ME (op landloperij, dus daklozen verenig u) en nog steeds een oorlogspraktijk in bijv. Afghanistan.

dat ze dan ook de gentse neuzekes ineens verbieden, want het afhakken van de neus was een lijfstraf in de ME (op landloperij, dus daklozen verenig u) en nog steeds een oorlogspraktijk in bijv. Afghanistan.
Dat kan niet aan racisme gelinkt worden, dus zal niet zo snel gebeuren.

Ik vraag me af waarom het Nieuwsblad het nodig vindt om zulke onzin te rapporteren. Het is een tweet van een account met 30k volgers (is dat tegenwoordig al 'viraal'?) en door dit voor te stellen als een mainstream opinie verzwak je de echte gevallen van racisme.

De antwerpse handjes liggen onder vuur omdat een groep zo idioot is geweest geen nazoekwerk te doen en een link hebben gelegd met iets waar het niets mee te maken heeft, namelijk het afkappen van handen tijdens de kolonisatie van Congo.

Een artikel over 1 tweet. Dat noemen ze 'onder vuur' tegenwoordig.

Letterlijk elke reply wijst er ook op dat het onzin is by the way.

Outrage-bait blijft toch maar goed werken.

De conclusie die je hieraan verbindt, is dat het een maatschappelijk probleem is, neem ik aan.
En wat als het niet gebeurt? Ga je er dan ook de conclusie aan verbinden dat het toch niet zo'n groot probleem is?

“Belgen hakten vroeger de handen van uw kind af als ze de quota niet haalden. Tegenwoordig verkopen ze ‘chocolade hand’-snoepjes. Als jullie niet vinden dat dit absoluut diabolisch is, dan weet ik niet wat ik jullie nog kan zeggen”, klinkt het in een tweet van Africa Archives.

For the love of God gasten, STOP MET CAREN!
Wéér een click erbij. :wallbash:

Wat voor een vraagstelling is dat nu weer?
De conclusie die je verbindt aan het mogelijke resultaat, dat Antwerpse handjes uit de handel genomen zullen worden, vind je een maatschappelijk probleem, neem ik aan?

Maar het is puur hypothetisch. Op dit moment is er ergens een tweet als een scheet op de wereld afgestuurd. Meer niet. Je durft aan jouw hypothetische uitkomst wel de conclusie koppelen dat we als maatschappij een probleem hebben met dat "opzwellen", maar doe je dat ook als het niet gebeurt? Ga je daar dan ook aan koppelen dat het toch niet zo erg gesteld is met de maatschappij?

De conclusie die je verbindt aan het mogelijke resultaat, dat Antwerpse handjes uit de handel genomen zullen worden, vind je een maatschappelijk probleem, neem ik aan?

Maar het is puur hypothetisch. Op dit moment is er ergens een tweet als een scheet op de wereld afgestuurd. Meer niet. Je durft aan jouw hypothetische uitkomst wel de conclusie koppelen dat we als maatschappij een probleem hebben met dat "opzwellen", maar doe je dat ook als het niet gebeurt? Ga je daar dan ook aan koppelen dat het toch niet zo erg gesteld is met de maatschappij?

Wat is een maatschappelijk probleem in jouw ogen? Stel dat de Antwerpse handjes om die reden uit de handel genomen worden, dan vind ik dat niet per se een maatschappelijk probleem omdat ik daar zot van ben, maar eerder een maatschappelijk probleem omdat het om dergelijke redenen gebeurt.

Wat je met je tweede alinea juist wil vragen is me niet echt duidelijk.

Wat is een maatschappelijk probleem in jouw ogen? Stel dat de Antwerpse handjes om die reden uit de handel genomen worden, dan vind ik dat niet per se een maatschappelijk probleem omdat ik daar zot van ben, maar eerder een maatschappelijk probleem omdat het om dergelijke redenen gebeurt.

Wat je met je tweede alinea juist wil vragen is me niet echt duidelijk.
Dus je vindt dat het wijst op een maatschappelijk probleem. Dat "we" overal racisme in zien.
Mijn vraag is dus of, als het nu niet zou gebeuren, je dan ook gaat zeggen dat er zo geen maatschappelijk probleem is dat we overal racisme in zien? Want dat is dus confirmation bias, hè. Je gaat dit blijven zien als een voorbeeld van hoe fout het gaat, ook al gaat het niet fout in dit geval. Je koppelt aan de ene uitkomst wel een conclusie, maar ik durf te veronderstellen dat als er niks van komt, je niet opeens je mening gaat herzien over of dat een maatschappelijk probleem is, dat we overal racisme in zien.

Dus je vindt dat het wijst op een maatschappelijk probleem. Dat "we" overal racisme in zien.
Mijn vraag is dus of, als het nu niet zou gebeuren, je dan ook gaat zeggen dat er zo geen maatschappelijk probleem is dat we overal racisme in zien? Want dat is dus confirmation bias, hè. Je gaat dit blijven zien als een voorbeeld van hoe fout het gaat, ook al gaat het niet fout in dit geval. Je koppelt aan de ene uitkomst wel een conclusie, maar ik durf te veronderstellen dat als er niks van komt, je niet opeens je mening gaat herzien over of dat een maatschappelijk probleem is, dat we overal racisme in zien.
Ook al wordt mijn hypothetische conclusie geen waarheid, blijf ik het wel een probleem vinden dat men steeds maar spijkers op laag water blijft zoeken ja.

Trouwens wat doet mijn persoonlijke mening hiertoe, of hoe ik de zaken bekijk en aanvoel? Waarom weer eens een zijdiscussie opstarten over mij?

Ook al wordt mijn hypothetische conclusie geen waarheid, blijf ik het wel een probleem vinden dat men steeds maar spijkers op laag water blijft zoeken ja.
Maar dat is dan hun probleem!
Alleen maken jij en HLN en al die andere kutgazetten en iedereen die die artikels deelt er plots wél een maatschappelijk probleem van door een tweet als nieuws te beschouwen.

EEN TWEET VAN EEN BENDE NOBODIES IS GEEN NIEUWS

Maar dat is dan hun probleem!
Alleen maken jij en HLN en al die andere kutgazetten en iedereen die die artikels deelt er plots wél een maatschappelijk probleem van door een tweet als nieuws te beschouwen.

EEN TWEET VAN EEN BENDE NOBODIES IS GEEN NIEUWS
Neen, zie de commentaar van de mensen hierboven DAT is waarom kranten dit doen. De mensen lezen dit niet genuanceerd of zelfs maar aandachtig, ze zien de titel en slaan uit hun krammen en beginnen te leuteren over woke/"racisme betekend niks meer"/"waar stop dit" . Zolang mensen erop klikken en blijven lezen en verontwaardigd over zijn zullen kranten dat blijven voorschotelen.

Terug
Bovenaan