Kleine nieuwtjes

Ik zie echt niet in welke maatregelen de directie kan nemen. Je hebt de persoon al op zijn eentje in de isoleercel gestoken.
Je hebt geen verdere escalatiestappen meer over.

Extra geld naar de cipiers gooien, extra cipiers in dienst nemen,... dat lost het probleem niet op van het gevaar dat ze lopen (en daar is er ook geen geld voor). Er zijn ook niet voldoende Swarcheneggers (m/f/x) die je in dienst kan nemen die op hun eentje zonder scheurtje daar onderuit komen. En het is ook niet alsof 5 cipiers ipv de 3 die er nu waren iemand die goesting heeft om een cipier in elkaar te kloppen de persoon gaat tegenhouden. Er vanuit gaande dat je voor het loon van een cipier zo'n profiel gaat vinden zwijg stil 1000'en om al de gevangenissen met die profielen te vullen.

Ik zie ook niet direct organisatorische of materiaaltechnische maatregelen die dit kunnen voorkomen of inperken in het huidige systeem. Om het plat te zeggen een camera met Ai gaat dit niet herkennen, identificeren of kunnen voorkomen.
Dit specifieke geval zal idd niet voorkomen kunnen worden, maar honderden kleinere waarschijnlijk wel:

Overbevolking -> gevangenen zijn sneller geïrriteerd en zullen dus sneller geweld gebruiken want 0 rust en 0 privacy.

Personeelstekort -> problemen met verlof kunnen pakken, meer diensten moeten draaien dan eigenlijk zou mogen zonder rustdagen tussen, last minute opgeroepen worden waardoor relaties en sociaal leven onder druk komen te staan, sneller fouten maken want te weinig balans tussen werkstress en ontlading -> minder mentale weerbaarheid, grotere onvrede dus minder inspanningen "want het maakt toch niet uit",...

Verouderde materialen en gebouwen -> zaken die niet werken zoals het hoort kunnen zeker bijdragen tot meer frustratie en zeker in zo een setting ook bijdragen tot meer gevaar.

Illegalen zou ik nu nie zeggen maar er zijn wel 45% van niet belgische origine. Dubbele nationaliteiten zijn wel meegeteld denk ik.
https://www.vlaamsbelang.org/sites/default/files/2023-03/55-2-001725.pdf (cijfers komen van VB website maar zouden door van quickenborne gegeven zijn)
In navolging van deze post vind ik het toch wel frappant dat er wel wat mensen met europese nationaliteiten in onze gevangenissen zitten. Ik snap dat een terugkeerbeleid met marroko of andere niet EU landen moeilijk ligt maar dat als je de nederlandse, franse en italiaanse gevangenen terug naar land van herkomst stuurt hebben wij toch wel weer een goei 700 plaatsen extra.

In navolging van deze post vind ik het toch wel frappant dat er wel wat mensen met europese nationaliteiten in onze gevangenissen zitten. Ik snap dat een terugkeerbeleid met marroko of andere niet EU landen moeilijk ligt maar dat als je de nederlandse, franse en italiaanse gevangenen terug naar land van herkomst stuurt hebben wij toch wel weer een goei 700 plaatsen extra.

In die cijfers zitten ook enorm veel mensen die nog wachten op hun straf. Dat zal zelfs bijna de helft van de populatie zijn geloof ik. En daar zullen niet-belgen ongetwijfeld oververtegenwoordigd zijn omdat die een hogere flight-risk heeft.

Efficiëntere justitie in doorlooptijd van aanklacht tot straf zou ook al veel doen met de overpopulatie.

Op die manier moet je dan weer kijken naar hoeveel belgen in europese gevangenissen zitten want als wij de europeanen terugsturen om in eigen land de straf uit te zitten moeten wij ook de belgen terugnemen die in een ander europees land hun straf uitzitten.

Ik zie echt niet in welke maatregelen de directie kan nemen. Je hebt de persoon al op zijn eentje in de isoleercel gestoken.
Je hebt geen verdere escalatiestappen meer over.

Extra geld naar de cipiers gooien, extra cipiers in dienst nemen,... dat lost het probleem niet op van het gevaar dat ze lopen (en daar is er ook geen geld voor). Er zijn ook niet voldoende Swarcheneggers (m/f/x) die je in dienst kan nemen die op hun eentje zonder scheurtje daar onderuit komen. En het is ook niet alsof 5 cipiers ipv de 3 die er nu waren iemand die goesting heeft om een cipier in elkaar te kloppen de persoon gaat tegenhouden. Er vanuit gaande dat je voor het loon van een cipier zo'n profiel gaat vinden zwijg stil 1000'en om al de gevangenissen met die profielen te vullen.

Ik zie ook niet direct organisatorische of materiaaltechnische maatregelen die dit kunnen voorkomen of inperken in het huidige systeem. Om het plat te zeggen een camera met Ai gaat dit niet herkennen, identificeren of kunnen voorkomen.
Het incident gebeurde in de voormiddag, nadat een gedetineerde weigerde om na de wandeling terug naar zijn cel te gaan

Het heeft gisteren bijna de hele dag gevroren en ze gaven tot -8 of zelfs -10 afgelopen nacht. Laat die kerel dan doorwandelen en buiten zitten, die komt vanzelf wel naar binnen.

Omar heeft zelf natuurlijk ook wel ervaring met dronken een ongevalletje veroorzaken, gelukkig met enkel materiële schade toen.
Die man geraakt van de weg en ramt enkele wagens op een oprit, gaat lopen en stuurt zijn vrouw om te zeggen dat zij bestuurder was. Wanneer er bij hem aangebeld werd deed niemand open. Ja die zal bloednuchter geweest zijn.
Omar gaat zich morgen moeten verdedigen voor zijn akkefietje. Met zijn vluchtmisdrijf en verhaaltjes in de media normaliseert hij als bekende Vlaming het ontduiken van rijden onder invloed. Bovendien gaat hij dan ook nog eens iemand met een soortgelijk ongeval verdedigen. In mijn ogen is dat echt misplaatst.

Omdat Souidi niet op de politie gewacht had en omdat de deur van zijn woning nadien gesloten bleef toen de politie aanbelde, kon niet gecontroleerd worden of de advocaat drank of drugs gebruikt had toen hij het ongeval veroorzaakte. Hij wordt dan ook niet vervolgd voor rijden onder invloed. In ‘De tafel van vier’ waar Souidi een vaste gast is, vroeg Gert Verhulst hoe hij tegen twee voertuigen gereden was terwijl hij naar eigen zeggen niet onder invloed was. “Ik snap die vraag. Laat ons zeggen dat mijn omgeving al een tijdje doorhad dat ik heel wat hooi op mijn vork nam”, zei Souidi. “Ik heb mezelf blijkbaar overschat en dacht dat ik het allemaal onder controle had, maar ik ben in slaap gevallen.”

In mijn straat is er laatst een voetganger aangereden. Door het plegen van een vluchtmisdrijf kon de politie ook niet bewijzen dat de bestuurder te veel gedronken had. Klein detail, hij deed die avond wel mee met de lokale kroegentocht. Daar zakt mijn broek van af.

In mijn straat is er laatst een voetganger aangereden. Door het plegen van een vluchtmisdrijf kon de politie ook niet bewijzen dat de bestuurder te veel gedronken had. Klein detail, hij deed die avond wel mee met de lokale kroegentocht. Daar zakt mijn broek van af.
Maar euhm, ben je als dader niet slechter af wanneer je vluchtmisdrijf pleegt dan wanneer je een positieve alcoholtest aflegt?

Vlamingen in Ecuador: "Pure chaos hier, ze raden ons aan boodschappen te doen voor de komende acht dagen en verder binnen te blijven"

De situatie begint wel uit de hand te lopen in Ecuador, na de ontsnapping van drugsbaron Fito. Een inval bij de nationale televisie door een drugsbende, geweld en plunderingen in Quito en Guyaquil, de oorlogsverklaring aan drugsbendes, ...
Na Colombia en Mexico is het nu kennelijk Ecuador dat volledig in de vernieling wordt gereden door de drugsmaffia.

Maar euhm, ben je als dader niet slechter af wanneer je vluchtmisdrijf pleegt dan wanneer je een positieve alcoholtest aflegt?

Na Colombia en Mexico is het nu kennelijk Ecuador dat volledig in de vernieling wordt gereden door de drugsmaffia.
Veel smokkelroutes tussen Peru en Colombia, blijkbaar. Die drugskartels zijn zeer zwaar bewapend en vaak meer dan een match voor het leger, dat vaak nog eens geïnfiltreerd is net als de politiek. Ik hoop dat het in Antwerpen nooit zover komt, maar de winstmarges zijn enorm en je kan altijd iemand verleiden met mooie sommen geld. Probleem is: eens je verwikkeld geraakt in hun web, geraak je daar niet meer weg.

Veel smokkelroutes tussen Peru en Colombia, blijkbaar. Die drugskartels zijn zeer zwaar bewapend en vaak meer dan een match voor het leger, dat vaak nog eens geïnfiltreerd is net als de politiek. Ik hoop dat het in Antwerpen nooit zover komt, maar de winstmarges zijn enorm en je kan altijd iemand verleiden met mooie sommen geld. Probleem is: eens je verwikkeld geraakt in hun web, geraak je daar niet meer weg.
Ik vrees persoonlijk dat naar het voorbeeld van de Latijns-Amerikaanse landen, het in Antwerpen enkel slechter gaat worden. Natuurlijk ga je hier geen "narcolegers" krijgen denk ik, omdat de voedingsbodem -mensen die geen cent hebben en enkel door criminaliteit overleven- in onze maatschappij amper bestaat, maar ik denk dat het zeer moeilijk is zo'n kapitaalkrachtige criminele organisaties te bestrijden.

Ik vrees persoonlijk dat naar het voorbeeld van de Latijns-Amerikaanse landen, het in Antwerpen enkel slechter gaat worden. Natuurlijk ga je hier geen "narcolegers" krijgen denk ik, omdat de voedingsbodem -mensen die geen cent hebben en enkel door criminaliteit overleven- in onze maatschappij amper bestaat, maar ik denk dat het zeer moeilijk is zo'n kapitaalkrachtige criminele organisaties te bestrijden.
Je kan het verdienmodel natuurlijk ondergraven door drugs te decriminaliseren, maar dat lijkt me ook geen evident pad én dat moet internationaal aangepakt en toegepast worden omdat België anders alleen maar een transferhub gaat worden en het verdienmodel gewoon blijft bestaan.

Die straffen zijn ook om te lachen hè:

Tony Coonen riskeert voor de feiten een celstraf van zes maanden tot drie jaar en een boete van 600 tot 6.000 euro. Zo’n boete geldt per werknemer en wordt door de opdeciemen maal acht gedaan. De sociale fraude zou hem dus tot 96.000 euro kunnen kosten.

Vlamingen in Ecuador: "Pure chaos hier, ze raden ons aan boodschappen te doen voor de komende acht dagen en verder binnen te blijven"

De situatie begint wel uit de hand te lopen in Ecuador, na de ontsnapping van drugsbaron Fito. Een inval bij de nationale televisie door een drugsbende, geweld en plunderingen in Quito en Guyaquil, de oorlogsverklaring aan drugsbendes, ...
Zuid-Amerika was nooit een geheel stabiele regio.

Maar met wat zich er daar allemaal afspeelt, en de massale vluchtelingenstromen.

Landen als Brazilië en Argentinië hangen toch ook maar aan een zijden draadje meer.

Veel toekomst rest die regio niet meer.

Je kan het verdienmodel natuurlijk ondergraven door drugs te decriminaliseren, maar dat lijkt me ook geen evident pad én dat moet internationaal aangepakt en toegepast worden omdat België anders alleen maar een transferhub gaat worden en het verdienmodel gewoon blijft bestaan.
ik denk niet dat die drugsbendes zich er zomaar zullen bij neerleggen dat hun winstmarge verdwijnt.

ik denk niet dat die drugsbendes zich er zomaar zullen bij neerleggen dat hun winstmarge verdwijnt.
Ik vind het toch ook wel naïef om te denken dat je met drugs te legaliseren alle problemen weg krijgt. Die illegale markt zal er heus niet door verdwijnen , en mensen kunnen nog sneller aan de drugs geraken. Ik zie er geen win-situatie in.

Ik vind het toch ook wel naïef om te denken dat je met drugs te legaliseren alle problemen weg krijgt. Die illegale markt zal er heus niet door verdwijnen , en mensen kunnen nog sneller aan de drugs geraken. Ik zie er geen win-situatie in.
Ik ga toch gewoon op café om mijn Duvel en koop die gewoon in de Colruyt. Idem voor sigaretten.

Hoe durf je dit zelfs posten en fier zijn? :laugh:
OLZIBOc.png

De VLD die een slechte maatregel goedkeurt in ruil voor een postje.
Vooruit die openlijk uitkomt dat de politiek elkaar chanteren is met postjes.

(Verbod op ereloonsupplementen -> artsen trekken weg uit armere regio's want ze kunnen daar minder verdienen. Uiteindelijk zijn de zwakkeren in de maatschappij het slachtoffer die geen arts vinden.)

Terug
Bovenaan