Kleine nieuwtjes

Wij wonen ook aan zo een belachelijk lang gesloten blijvende spooroverweg. Station is een paar honderd meter verder en dus zogauw de overweg aan het station dicht gaat, gaat de onze ook mee naar beneden. Dan komt de trein toe, vertraagt en stopt, laat iedereen instappen en vertrekt dan op een slakkegangetje want station denderleeuw is vlakbij dus moeten we geen haast maken... en als je geluk hebt vertrekt er net ene in denderleeuw de andere richting uit waardoor onze slagboom dicht blijft voor een vertragende trein die ook in ons station moet stoppen. Onlangs es 9 min moeten staan wachten voor een gesloten overweg.

Ik verschiet daar dus niet van dat er bij ons door fietsers en voetgangers wordt overgestoken.
En daar aan gekoppeld dat iedereen tegenwoordig zo gehaast is in het leven dat ze geen 10 minuten kunnen wachten, natuurlijk.
Ik woon aan een station. Wat Tomski beschrijft gebeurt hier ook wel eens, slagbomen gesloten omdat er een trein staat waar mensen in- en uitstappen (wel enkel in één richting, in de andere rijdt hij eerst ver genoeg van de overweg zodat de slagbomen openen). Als die dan na enkele minuten vertrekt blijf de overweg soms eens gesloten omdat er nog een trein in de andere richting afkomt.

Mensen hebben effectief geen geduld, soms staan ze er dan nerveus 10 cm per keer op te schuiven terwijl die slagbomen gewoon beneden blijven, of te faren omdat de persoon voor hen een gat laat, of vanaf de slagboom hoog genoeg is om er onder te passen moet er volle gas gegeven worden. Wat je ook veel ziet is scholieren en studenten die hun trein gaan missen en die dan maar oversteken terwijl de overweg gesloten is (voor de trein die zij willen halen). Dat is trouwens echt dagelijkse kost. Sinds er aan een kant een buurtwinkel is waar men dan snel iets kan kopen is het evengoed bijna dagelijks dat daar iemand buitenstormt die de trein aan de overkant wil nemen en dan maar door een gesloten overweg loopt.

Zijn die agenten dan eigenlijk ook automatisch hun job kwijt of mag je als agent een celstraf op je strafblad hebben staan? (indien ze hun beroep niet halen).

Blijf het vreemd vinden hoe een rechter kan oordelen dat de agenten in schuld zijn wanneer héél dit verhaal begint bij de motorrijder die wegvlucht van de politie, 100-0 eigen schuld denk ik dan en niet 60-40?

Zijn die agenten dan eigenlijk ook automatisch hun job kwijt of mag je als agent een celstraf op je strafblad hebben staan? (indien ze hun beroep niet halen).

Blijf het vreemd vinden hoe een rechter kan oordelen dat de agenten in schuld zijn wanneer héél dit verhaal begint bij de motorrijder die wegvlucht van de politie, 100-0 eigen schuld denk ik dan en niet 60-40?
Weinig info, maar ik vind het ook wel vreemd hoe je als agent 40% verantwoordelijk kan zijn voor iemand die wegrijdt van een controle en zo een ongeluk heeft. Ook die "onvoorziene hindernis", lijkt me toch vreemd dat je als politie geen weg (deels) mag afzetten omdat dit het risico vergroot dat een wegvluchtend persoon er dan op gaat inrijden.

Nu goed, misschien dat er daar ergens een disproportionaliteit speelt, maar dat signaal aan de politie waar die advocate over spreekt lijkt mij eerder een negatief iets. Kan mij niet echt inbeelden dat de gemiddelde agent (in Brussel) nog hard het gevoel heeft dat het gerecht en de brede maatschappij hem steunt.

Een gebrek aan geduld is bij velen een groot probleem.
Het is maar een gok, maar het is de enige verklaring die ik zou kunnen geven. Wat bezielt je vraag je u dan af, oprecht wat bezielt je.
Zeker dat filmpje van die jongen van 15. Die slagboom is al een hele poos dicht, als je niet doorhebt dat die trein echt elk moment gaat komen dan stel ik mij toch serieus vragen.
Het is vooral dat wat ik wat bizar vindt aan dat soort ongevallen, is dat dan extreme verstrooidheid? Uiteindelijk zou je denken dat zelfs als je zo'n spoorweg illegaal oversteekt, dat eigenlijk vrij veilig kan, het lijkt me op zich niet zoveel gevaarlijker dan bvb een drukke straat oversteken, een trein komt met redelijk wat snelheid af en kan je niet ontwijken maar aan de andere kant is het wel voorspelbaarder dan auto's en de spoorweg zelf is vrij smal en snel overgestoken. Zelfs zonder slagbomen zou je verwachten dat het aantal ongevallen al bij al beperkt zou blijven.

Laatst bewerkt:
Die bewuste spoorwegovergang in Mortsel waar ze filmden is wel altijd zeer druk. Is de spoorverbinding Antwerpen-Lier, en dus ook verder naar Leuven, de Kempen en het Ruhrgebied. Ik sta daar ook heel vaak stil. En het duurt redelijk lang tussen slagbomen volledig gesloten en het passeren van de trein.

Het is natuurlijk absoluut geen excuus om dan maar door gesloten slagbomen te rijden, maar vraag me af of ze daar iets aan kunnen doen. Andere spoorwegovergangen beetje verder op diezelfde lijn gaan veel sneller open (bv in Boechout).

Wij wonen ook aan zo een belachelijk lang gesloten blijvende spooroverweg. Station is een paar honderd meter verder en dus zogauw de overweg aan het station dicht gaat, gaat de onze ook mee naar beneden. Dan komt de trein toe, vertraagt en stopt, laat iedereen instappen en vertrekt dan op een slakkegangetje want station denderleeuw is vlakbij dus moeten we geen haast maken... en als je geluk hebt vertrekt er net ene in denderleeuw de andere richting uit waardoor onze slagboom dicht blijft voor een vertragende trein die ook in ons station moet stoppen. Onlangs es 9 min moeten staan wachten voor een gesloten overweg.

Ik verschiet daar dus niet van dat er bij ons door fietsers en voetgangers wordt overgestoken.

Overwegen krijgen een impuls/signaal om te beginnen sluiten van zodra een aankomende trein een detectiepunt passeert dat wat verderop in het spoor ligt.
Het is zo berekend dat de trein aan de overweg passeert 20* seconden nadat die overweg begint aan zijn sluitproces.
(* Ik ben niet 100% zeker, het zit te ver in m'n geheugen, en op sommige plaatsen is het sowieso minder of meer, maar dat zijn lokale bijzonderheden)
Dit is als de trein aan de refertesnelheid rijdt. (De max toegelaten snelheid op die lijn/dat punt).
Maar niet alle treinen rijden aan die snelheid, goederentreinen rijden bvb meestal trager, dus dan duurt het al wat langer vooraleer die passeert. Soms, als een overweg niet ver van een sein ligt, kan het zijn dat daar een goederentrein vanuit stilstand moet vertrekken. Optrekken met enkele duizenden ton aan gewicht gaat niet zo snel als een Tesla dus dan duurt het nog langer tegen dat die trein passeert.

Overwegen dichtbij een station of stopplaats zoals bij @Tomski bvb zijn in dat opzicht idd een ramp (Zeker de overweg op de N442 aan het station van Lede is verschrikkelijk).
Die aankondigingszone ligt dikwijls al voor, of thv het perron waardoor de overweg al dichtgaat terwijl de trein nog moet stoppen. Maar niet elke trein stopt daar, dus als ze die aankondigingszone verplaatsen ga je treinen hebben die daar voorbij razen voor de overweg dicht is, wat uiteraard niet de bedoeling is.

Waar Infrabel wel mee bezig is, is waar het mogelijk is de perrons aan te passen zodat deze steeds voorbij de overweg liggen. Zoals bvb in Beervelde.

Net als het verhogen van de bruggen zouden ze gewoon meer vaart moeten maken met de ondertunneling van spooroverwegen op kritieke plaatsen
De natte droom van Infrabel is om alle overwegen weg te werken. Door bruggen, tunnels, afschaffing en omleidingen,...

Maar, dat moet in samenspraak met de gemeentes, gewest, overheid,... en botst ook bijna altijd op buurtprotesten.

Wij hebben hier bvb in de buurt (waar die vrouw vorige week is aangereden) 2 overwegen op 300m van elkaar. Die ene wil Infrabel al lang sluiten, maar de boeren protesteren omdat ze dan telkens 6km moeten rondrijden om van/naar hun velden te rijden. Wat op een dag wel heel veel tijdsverlies is voor die mensen.

Daarbovenop komt natuurlijk de immense kostprijs om dat allemaal te verwezenlijken. Een kost die moet gedeeld worden door Infrabel, gemeente, gewest,...

En natuurlijk neemt dat allemaal veel tijd in beslag. Werkuren, materiaal, treinverkeer dat moet stilgelegd worden,...

ze gingen kinderen krijgen... En dan wordt hun leven ontnomen voor kleine inbreuken.

Oké.. wegvluchten van de politie en voordien al gevaarlijk rijgedrag. Futuliteit

de eerste job van de politie is om mensen te beschermen

Inderdaad, dus ook tegen van die mafketels met gevaarlijk rijgedrag

Maar dan dit:

we weten tot op vandaag niet waarom hij niet gestopt is. Maar er bestaat bij de politie racisme en etnisch profileren. Misschien heeft hij het niet goed gezien, misschien is hij geprovoceerd?

Vanaf nu vluchten criminelen na het plegen van feiten gewoon let de motor/ bromfiets. Dan worden ze niet meer achtervolgd. Belachelijke uitspraak van een rechter die niet stilstaat bij de gevolgen

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231205_94726583
60% fout van de agenten en 40% van de bestuurder? :unsure:

Samson, de 21-jarige Fransman, werd door de rechter vrijgelaten met een waarschuwing en zat niet in voorhechtenis. Tijdens het proces verklaarde hij dat hij op die avond cannabis had gerookt en ook wat gedronken had. De jongeman is bij het Franse gerecht ook bekend om een aantal overtredingen, waaronder geweld, diefstal, drugs, het vervoeren van oorlogsmateriaal en criminele samenzwering.

De rechter oordeelde dat de feiten “zeer ernstig waren, een diepe minachting voor de politie aan het licht brachten en hadden kunnen leiden tot ernstige of zelfs dodelijke verwondingen bij politieagent Simon V.” Toch kreeg de Fransman ‘slechts’ een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee jaar.

Een beroepsprocedure zou niet mogelijk zijn. De advocaat van V., Bernard Tieleman, zou volgens La Dernière Heure woedend zijn over de uitspraak.
Dat is toch ongelofelijk. Gestolen wagen, potentieel de kans om een agent te vermoorden. Waarschuwing en niet in voorhechtenis.
Toch wel al een serieus strafblad en toch finaal twee jaar voorwaardelijk krijgen. Als agent heb je het dan toch helemaal gehad. Wat brengt het nog op om je leven in gevaar te brengen zal die wel denken en de volgende crimineel doet maar zijn ding.

Neen, wacht tot het seinsysteem u de toelating geeft. (de lampen)
Dit dus. Dat is ooit op het nieuws geweest. Dat iemand weldegelijk aan het wachten was en toen de barelen terug naar omhoog gingen maar het seinsysteem nog niet terug een wit / geel blinkend licht was (maar aldus nog rood) toch al overstak.

Op dat ogenblik komt er dus toch nog een andere trein aan en die mens stak er alsnog onder. (de barelen gingen toen ook terug naar beneden).

Die bewuste spoorwegovergang in Mortsel waar ze filmden is wel altijd zeer druk. Is de spoorverbinding Antwerpen-Lier, en dus ook verder naar Leuven, de Kempen en het Ruhrgebied. Ik sta daar ook heel vaak stil. En het duurt redelijk lang tussen slagbomen volledig gesloten en het passeren van de trein.

Het is natuurlijk absoluut geen excuus om dan maar door gesloten slagbomen te rijden, maar vraag me af of ze daar iets aan kunnen doen. Andere spoorwegovergangen beetje verder op diezelfde lijn gaan veel sneller open (bv in Boechout).
Gewoon een fietser / voetgangerstunnelleke onder de spoorweg kan toch ook?
Of de treinen zelf door een tunnel laten rijden .. maar bovenstaande kost volgens mij het minste ..

Laatst bewerkt:
Het is vooral dat wat ik wat bizar vindt aan dat soort ongevallen, is dat dan extreme verstrooidheid? Uiteindelijk zou je denken dat zelfs als je zo'n spoorweg illegaal oversteekt, dat eigenlijk vrij veilig kan, het lijkt me op zich niet zoveel gevaarlijker dan bvb een drukke straat oversteken, een trein komt met redelijk wat snelheid af en kan je niet ontwijken maar aan de andere kant is het wel voorspelbaarder dan auto's en de spoorweg zelf is vrij smal en snel overgestoken. Zelfs zonder slagbomen zou je verwachten dat het aantal ongevallen al bij al beperkt zou blijven.
Je moet gewoon al maar kijken naar wandelaars en fietsers die de weg oversteken. Véél mensen kijken naar rechts maar niet naar links (ik snap dat niet maar ik merk dat heel dikwijls echt op). De chauffeur stopt. Ze zwaaien naar die chauffeur en den Makila die van de linkerzijde komt hebben ze nooit zien aankomen.

Als mensen hetzelfde doen aan een gesloten overweg dan rijdt treinbestuurder Makila al die wandelaars en fietsers gewoon morsdood he.

Je moet gewoon al maar kijken naar wandelaars en fietsers die de weg oversteken. Véél mensen kijken naar rechts maar niet naar links (ik snap dat niet maar ik merk dat heel dikwijls echt op). De chauffeur stopt. Ze zwaaien naar die chauffeur en den Makila die van de linkerzijde komt hebben ze nooit zien aankomen.

Als mensen hetzelfde doen aan een gesloten overweg dan rijdt treinbestuurder Makila al die wandelaars en fietsers gewoon morsdood he.
Ja idd, mensen zijn op dat vlak ook onvoorzichtig, maar we maken straten oversteken zonder een zebrapad ook niet verboden terwijl dat volgens mij vaak heel wat gevaarlijker situaties oplevert dan een spoorweg kruisen.

Ik woon naast een spoorweg en er moest een eindje geleden iemand op onze grond bodemonderzoek doen, die moest even iets gaan bekijken aan de andere kant van de spoorweg en die stak gewoon de sporen over. Da's iets waar ik enorm van verschoot omdat het bij mij ingeprent is dat dat extreem gevaarlijk is maar als je er dan over nadenkt waarom dat zo gevaarlijk dan vind ik dat moeilijk te beantwoorden. Ik kan de trein van ongeveer een kilometer afstand zien aankomen van beide kanten en het spoor is een maar enkele meters breed.

Niet dat ik het daarvoor ga laten, daarvoor ben ik te gebrainwashed, maar ik denk dat als ik te voet langs de straat wandel om zo legaal de spoorweg te over te steken enkele honderden meters verder, ik meer risico loopl dan als ik ze gewoon zou zeggen goed te kijken om dan de spoorweg over te steken.

Misschien ben ik verkeerd, want het loopt precies toch regelmatig serieus verkeerd af, maar als je dezelfde oplettendheid aan de dag legt zoals je op de openbare weg zou moeten doen, zie ik niet direct waar het onaanvaardbaar risico schuilt.

Ik ben hier nu wel eerder bezig over spoorlopen ipv het passeren van slagbomen op een overweg maar idee lijkt me gelijkaardig.

Ja idd, mensen zijn op dat vlak ook onvoorzichtig, maar we maken straten oversteken zonder een zebrapad ook niet verboden terwijl dat volgens mij vaak heel wat gevaarlijker situaties oplevert dan een spoorweg kruisen.

Ik woon naast een spoorweg en er moest een eindje geleden iemand op onze grond bodemonderzoek doen, die moest even iets gaan bekijken aan de andere kant van de spoorweg en die stak gewoon de sporen over. Da's iets waar ik enorm van verschoot omdat het bij mij ingeprent is dat dat extreem gevaarlijk is maar als je er dan over nadenkt waarom dat zo gevaarlijk dan vind ik dat moeilijk te beantwoorden. Ik kan de trein van ongeveer een kilometer afstand zien aankomen van beide kanten en het spoor is een maar enkele meters breed.

Niet dat ik het daarvoor ga laten, daarvoor ben ik te gebrainwashed, maar ik denk dat als ik te voet langs de straat wandel om zo legaal de spoorweg te over te steken enkele honderden meters verder, ik meer risico loopl dan als ik ze gewoon zou zeggen goed te kijken om dan de spoorweg over te steken.

Misschien ben ik verkeerd, want het loopt precies toch regelmatig serieus verkeerd af, maar als je dezelfde oplettendheid aan de dag legt zoals je op de openbare weg zou moeten doen, zie ik niet direct waar het onaanvaardbaar risico schuilt.

Ik ben hier nu wel eerder bezig over spoorlopen ipv het passeren van slagbomen op een overweg maar idee lijkt me gelijkaardig.

Mja, dat is hetzelfde als door een rood licht rijden wanneer je echt 100% ziet dat er niemand aankomt.
Meestal is dat inderdaad niet gevaarlijk. MAAR, je overtreedt altijd de wet.
En je legt dan het vertrouwen bij de weggebruiker, die moet inschatten wat wel of niet gevaarlijk is. De meeste mensen kunnen dat niet.

Ik begrijp je punt wel: stel dat je te voet bent (en goed te been), en je kan links en rechts heel ver kijken langs de sporen, dan is het in principe niet gevaarlijk om de sporen over te steken. Maar dat is naast de kwestie. Als de slagbomen naar beneden zijn, gaat er op een bepaald moment toch een trein aankomen. Dus dan zou je moeten gaan inschatten of je snel genoeg bent of niet... daar ligt het probleem. +de trein kan niet uitwijken, +de trein heeft lang nodig om te remmen, +je bent gehaast en moet misschien slalommen tussen de slagbomen dus de kans stijgt dat je op de sporen valt of blijft steken ofzo.

Ofwel staat het niet in het artikel, ofwel heeft die vader ongelofelijk veel zelfbeheersing.

Ik vermoed als mij hetzelfde overkwam, ik zelf ook nog eventjes in voorhechtenis zat.

Ofwel staat het niet in het artikel, ofwel heeft die vader ongelofelijk veel zelfbeheersing.

Ik vermoed als mij hetzelfde overkwam, ik zelf ook nog eventjes in voorhechtenis zat.

Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten. Volgens mij ben je op dat moment zelf zo flabbergasted, wie verwacht nu zo een tafereel te zien. In zulke situaties is het kiezen tussen fight of flight, de vader heeft duidelijk voor het 2de gekozen.

Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten. Volgens mij ben je op dat moment zelf zo flabbergasted, wie verwacht nu zo een tafereel te zien. In zulke situaties is het kiezen tussen fight of flight, de vader heeft duidelijk voor het 2de gekozen.
Oh zeker niet makkelijk praten, die vader heeft 100% de juiste keuze gemaakt hoor. Lijkt me gewoon een surreëel moment te zijn, dat inderdaad 2 richtingen uitkan.

ze gingen kinderen krijgen... En dan wordt hun leven ontnomen voor kleine inbreuken.

Oké.. wegvluchten van de politie en voordien al gevaarlijk rijgedrag. Futuliteit

de eerste job van de politie is om mensen te beschermen

Inderdaad, dus ook tegen van die mafketels met gevaarlijk rijgedrag

Maar dan dit:

we weten tot op vandaag niet waarom hij niet gestopt is. Maar er bestaat bij de politie racisme en etnisch profileren. Misschien heeft hij het niet goed gezien, misschien is hij geprovoceerd?
Altijd weer dat racismegezeur. :ironic:
Als hij niet gevaarlijk had gereden was er ook geen enkele reden geweest om hem aan te houden. De rest is zever.

Oh zeker niet makkelijk praten, die vader heeft 100% de juiste keuze gemaakt hoor. Lijkt me gewoon een surreëel moment te zijn, dat inderdaad 2 richtingen uitkan.
Er is ook nog een verschil tussen de dader in de vorm van een 20-jarige vrouw en in de vorm van een 40-jarige man. Die tweede zou misschien sneller aangevallen zijn.

Er is ook nog een verschil tussen de dader in de vorm van een 20-jarige vrouw en in de vorm van een 40-jarige man. Die tweede zou misschien sneller aangevallen zijn.
Dat zou kunnen, ik denk echter dat de verschillen bij mij zouden vervagen op dat moment. Ik zal er hopelijk nooit moeten achterkomen uiteraard.

Terug
Bovenaan